روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ دوشنبه ۱۶ بهمن - شماره 4542

دشمنان با روایت وارونه، به بزرگ کردن رژیم سابق می‌پردازند


  سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران در جمع اساتید دانشگاه پیام نور اردبیل، انقلاب اسلامی ایران را رویداد مهمی در تاریخ بشریت دانست و اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران پس از بعثت پیامبر که عامل تحولات بسیاری در جهان بود، مهم‌ترین رویداد تاریخ بشریت است؛ انقلابی مردمی با تاریخِ دینی و جغرافیایی راهبردی که نشان از تفصیل حیات اسلام است.
وی افزود: در دوران پیش از انقلاب، کشور در فضایی سرمایه‌داری و فئودالیته غرق بود و امام با آمدن خود، اسلام را در جامعه احیا کرده، تحولی دوباره در تاریخ ایران آفرید و جامعه را از سیطره دشمن دیرینه، یعنی آمریکا نجات داد.
معاون سیاسی سپاه پاسداران بیان کرد: دشمنان ما می‌دانند که در جغرافیای جهان، هیچ کشوری به اندازه ایران اهمیت ندارد؛ این موضوع زمانی اهمیت پیدا کرد که آیزنهاور، رییس جمهور وقت آمریکا در سال 1953 که خودش ژنرال جنگ بود، از آگاهی تاریخی مردم ایران و دستیابی کشور به تسلیحات جنگی،هراس داشت.
معاون سیاسی سپاه پاسداران، وحدت در انتخابات پیش‌رو را سد محکمی در برابر نفوذ غرب دانست و گفت: نسل انقلابی ما کار بزرگی انجام داد؛ ثمره این عمل 45 سال است که حفظ شده و مهم‌تر از آن، استمرار این حرکت در عصر امروز است. هم‌اکنون بیش از زمان قبل به نسل انقلابی نیاز داریم.
وی ادامه داد: امروزه تمامی مسئولان و تمامی نهادها نظیر آموزش و پرورش باید با تبلیغ مثبت از انقلاب، مانع گسترش تصویرسازی منفی دشمن شوند؛ دشمنان امروزه با روایت وارونه، به بزرگ کردن رژیم سابق می‌پردازند و با برجسته کردن مشکلات کنونی، سعی در ناامید ساختن جامعه دارند.
جوانی عنوان کرد: جهاد تبیین در عصر امروز، با روشن‌گری جامعه و با بصیرت مردم، می‌تواند مانع از نفوذ غرب شده و نگذارد دشمن به اهداف خود برسد؛ نمونه‌ای از این بازدارندگی در اغتشاشات سال گذشته مشاهده شد که دشمن سعی در ایجاد ناامنی در کشور داشت همان‌گونه که امروز نیز با تبلیغات منفی قصد در بازدارندگی مردم از پای صندوق‌های رای دارد.
معاون سیاسی سپاه پاسداران افزود: تمدن غرب در گرو ایجاد اختلاف و فرقه‌سازی در جهان اسلام شکل گرفته است. اقدامات آن‌ها در کشورهای سوریه، لیبی و مصر گویای این حقیقت است که می‌خواهند به بطن اسلام آسیب برسانند.
سردار جوانی بیان کرد: جنگ امروزه رژیم صهیونیستی با غزه جنگی برای نجات تمدن غرب است؛ امام خمینی در این مورد به ما هشدار داده بود و با درایت و آگاهی خود از فتنه دشمن آگاه بوده و سعادت جامعه ایران را می‌طلبید.


سرتیپ صباحی‌فرد:
پرنده‌های بیگانه شبانه‌روزی رصد و شناسایی می‌شود
  فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به توانمندی بالای تجهیزات پدافندی کشورمان گفت: پرنده‌های بیگانه با ذکاوت و هوشیاری کارکنان این نیرو به صورت شبانه‌روزی رصد و شناسایی می‌شود.
امیرسرتیپ علیرضا صباحی فرد در آئین هفتمین دوره دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) این نیرو، ضمن گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: تبیین دستاوردهای نظامی دفاع مقدس برای نسل جوان و انقلابی بسیار مهم و حائز اهمیت است. وی در ادامه درباره اهمیت انتقال تجربیات دفاع مقدس به دانشجویان و نسل جوان گفت: امروز وظیفه داریم مفاهیم و تجربیات خود را به افرادی که جنگ را درک نکرده‌اند و فقط در مورد آن خوانده‌ و شنیده‌اند منتقل کنیم.
سرتیپ صباحی فرد درباره نقش آفرینی جوانان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشورمان بعد از انقلاب اسلامی و مقایسه آن با دوران پیش از انقلاب، افزود: خودکفایی تجهیزاتی، اعتماد به نفس و تکیه بر دانش بومی از جمله دستاوردهای بی بدیل جمهوری اسلامی ایران در ۴ دهه اخیر است. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با برشمردن اقدامات ارزنده این نیرو در حراست از مرزهای هوایی کشورمان، اضافه کرد: توانمندی بالای تجهیزات پدافندی کشورمان در رصد و شناسایی پرنده‌های بیگانه به‌ صورت شبانه‌روزی و با ذکاوت و هوشیاری بالا در حال انجام است. وی با تاکید بر ضرورت به‌کارگیری اساتید نخبه در دانشگاه پدافند، گفت: رکن پیشرفت قدرت نظامی کشور، دانشگاه‌های نظامیِ در تراز انقلاب اسلامی است. سرتیپ صباحی فرد با بیان اینکه دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) در زمینه کارگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی و فنی جزو دانشگاه‌های برتر در سطح کشور است، تصریح کرد: دانشگاه پدافند از جمله دانشگاه‌های ممتاز کشور است و نوید آینده‌ای درخشان و تحولی عظیم در مجموعه پدافند را می‌دهد.
آئین هفتمین دوره دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) امروز یکشنبه با حضور امیر سرتیپ صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش برگزار شد.

موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن:
ایران به دستاوردهای بزرگی دست یافته است
  موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن اعتراف کرد که ایران به رغم وجود مشکلات به دستاوردهای بزرگی دست یافته است.
موسسه سیاست خاور نزدیک  واشنگتن در تحلیلی که در برخی رسانه های عربی بازتاب داشت تصریح کرد که ایران در دوره گذشته در همه زمینه ها دستاوردهای قابل توجهی داشته است. در تحلیلی که توسط « پاتریک کلاوسون » مدیر مرکز تحقیقات این موسسه انجام شد، آمده است که به رغم پاره ای مشکلات ساختاری، ایران توانست به سمت رشد اقتصادی حرکت کند و دامنه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد. کلاوسون در تحلیل خود اضافه کرد که نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران می‌تواند به سمت اقدامات جسورانه‌تر گام بردارد.
اقتصاد مقاومتی مقابل تحریم‌ها
موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در این تحلیل افزود که مقامات آمریکایی از مدت ها قبل بر این باور بودند که اعمال فشار از طریق تحریم ها باعث فشار اقتصادی بر ایران می شود و در نتیجه تهران امتیازاتی خواهد داد اما پس از سال ها فشار اقتصادی بر ایران وضعیت اقتصاد این کشور در حد کافی خوب است و در این زمینه به نظام جمهوری اسلامی ایران احساس امنیت داده است.
در ادامه این تحلیل آمده است: در این زمینه، پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که سال ۲۰۲۴ سومین سال متوالی خواهد بود که تولید ناخالص داخلی ایران سریع‌تر از آمریکا رشد خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۲۰۲۵ نیز ادامه یابد. همچنین پیش بینی می شود که درآمد ملی تراکمی ایران در بازه زمانی بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ به میزان ۱۲.۱ درصد رشد کند در حالیکه این میزبان برای ایالات متحده ۶.۱ درصد خواهد بود.
بنابراین، عملکرد ایران قابل تحسین است، به خصوص اینکه اقتصاد اروپا و ژاپن در این دوره با سرعت کمتری نسبت به اقتصاد آمریکا رشد کردند.
این موسسه معتبر بین المللی در تحلیل یاد شده با اشاره به اینکه درآمدهای نفتی اساس این موفقیت را تشکیل می دهد، افزود: در سال ۲۰۲۰، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده درآمد صادرات نفت ایران را ۲۰ میلیارد دلار برآورد کرد که میزان تولید نفت خام به حدود ۲ میلیون بشکه در روز و نرخ مصرف فرآورده های نفتی به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که در آن زمان برآوردها در مورد سایر محصولات دیگر کمتر بود. اما امروز قیمت نفت و حجم صادرات افزایش یافته است. این درحالیست که مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی تخمین می زند که درآمدهای صادراتی ایران برای سال ۲۰۲۵ - ۲۰۲۴ بسته به ارزش و حجم بین ۲۸ تا ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود. موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اشاره به اینکه این روزها جمهوری اسلامی ایران از کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت نیز سود می برد، افزود: در این زمینه، بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در سال‌های ۱۹۸۳-۱۹۸۴، نفت ۹۸ درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می‌داد، در حالی که گمرک ایران در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، صادرات غیرنفتی را بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار، یعنی بسیار بیشتر از فروش نفت اعلام کرد، گرچه شکی نیست که این عدد واقعی نیست زیرا ایران مانند آمریکا و سازمان تجارت جهانی، صادرات میعانات گازی خود را که بالغ بر چند میلیارد دلار می شود، در زمره صادرات غیرنفتی طبقه بندی می کند. با این حال، حتی اگر میعانات گازی از معادله کسر شود، صادرات غیرنفتی ایران به تنهایی کل واردات ۶۰ میلیارد دلاری آن برای سال‌های ۲۰۲۳ - ۲۰۲۲ را پوشش می‌دهد.
این موسسه همچنین به کاهش نرخ بیکاری در ایران اشاره کرد و افزود که وضعیت اشتغال تغییر کرده است، زیرا بیکاری پیشتر بلای جامعه ایران بود که به ناآرامی‌های سیاسی دامن می زد. با این حال، برآوردهای «سازمان بین‌المللی کار » برای دوره بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که سالانه ۱۵۰ هزار مرد دیگر در بخش رسمی شغل پیدا می‌کنند که بیش از ۴۰ درصد آنها مشاغل حرفه‌ای یا مدیریتی را اشغال کردند، در حالی که ده‌ها هزار نفر نیز راه‌هایی برای یافتن شغل در بخش رسمی غیر رسمی جهت امرار معاش پیدا کرده‌اند.
این آمار با رشد نیروی کار (مرد) در ایران مطابقت دارد یا از آن فراتر است زیرا نسبت به نرخ ۶۰۰ هزار نیروی جویای کار (مرد) که یک دهه پیش شاهد بودیم کاهش قابل توجهی دارد .
در سال ۲۰۲۲، نرخ بیکاری مردان سنین ۲۵ تا ۵۴ سال در ایران ۶.۹ درصد بود که آمار بالایی نیست .
تهران از «انزوای راهبردی» که ۱۰ سال بدون هیچ دوستی جز سوریه و لبنان در آن قرار داشت، بیرون آمده است که بخشی از این پیشرفت ها حاصل سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و حمایت از گروه های طرفدار خود در منطقه است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه