روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۲ شنبه ۱۴ بهمن - شماره 4540

جواد عزتی:

«تمساح خونی» تحت‌تأثیر جواد عزتی است

طلسم جواد عزتی در فجر ۴۲ می‌شکند؟

  جواد عزتی پس از نمایش فیلمش در جشنواره فجر گفت: تلاش کردم فیلمی بسازم که هر بخشی از آن پیشنهاد داشته باشد.
فیلم «تمساخ خونی» نخستین ساخته جواد عزتی جمعه ۱۳ بهمن‌ماه در اولین سانس جشنواره فیلم فجر در برج میلاد با استقبال مخاطبان در خانه جشنواره نمایش داده شد.
جواد عزتی در این نشست توضیح داد: می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و علاوه بر آن، سینما بودن فیلم برایم مهم بود تا وقتی فیلم را می‌بینم بین پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک سریال تفاوت باشد. موقع شروع فیلم هم به دوستانم گفتم دوست دارم فیلمی بسازیم که هر بخش آن یک پیشنهاد برای سینما داشته باشد و فکر میکنم این اتفاق افتاده است.
او افزود: من ذات سینمای ایران را خیلی دلی دوست دارم. دوست داشتم آشتی کنان بین سینمای ایران و  تماشاچی را با یک کبریت کوچک گزم نگه دارم. قصدم تفاوت گذاشتن بین این کمدی و دیگر فیلم‌ها نیست و دیدگاه خودم را فقط ساختم.
جواد عزتی درباره فاصله گرفتن از سینمای کمدی و ساخت فیلم کمدی عنوان کرد: من ذات سینمای ایران را دوست دارم و حیف است که این سینمای باشکوه در سرش بخورد و دائم بگوییم سینمای ایران عقب مانده است. قبل از هر چیزی دوست داشتم سعی کنم مخاطبان با سینما آشتی کنند.
من دیدگاه خودم را از کمدی و سینمایی که بلد بودم جلوی دوربین بردم و قصد مقایسه با کمدی‌های دیگر را نداشتم.
عزتی در پاسخ به  سوالی درباره پیام فیلم برای مخاطب گفت: خوش باشید!
این کارگردان و بازیگر درباره معنای« تمساح خونی» و وجود فحاشی در فیلم هم پاسخ داد: «تمساح خونی» یک اصطلاح برای انسان‌هایی است که با جیب خالی ریسک‌های بزرگ می‌کنند. درباره فحاشی هم فکر میکنم چنین چیزی وجود ندارد ولی اگر بوده، من عذرخواهی می‌کنم.
عزتی درباره سوالی درباره ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی فیلم و اینکه آیا بعد از جشنواره تغییری در فیلم میدهد یا خیر، توضیح داد: یک سال قبل از این فیلم، فیلمنامه دیگری را می‌خواستم جلوی دوربین ببرم که کمدی هم نبود. درباره اکران هم هر کسی دوست دارد تا دقیقه نود کارش را بهتر کند. شاید در نسخه اکران مردمی دوباره تدوین کنیم اما شاید خیلی تغییر نکند.
وی ادامه داد: اگر احساس می‌شود که در یک سوم پایانی فیلم افت داشته است، باید دستی بر فیلم بکشیم. واقعیت امر این است که فیلمنامه غیرخطی نوشته شد و وقتی تصمیم بر کلید زدن فیلم‌ گرفتیم، می خواستیم که فیلمنامه را خطی بسازیم.
عزتی همچنین با اشاره به اینکه سعید آقاخانی مشغول ساخت سریال است، گفت: دوستی به من گفته بود در اولین فیلمت از دوستانت برای کار دعوت کن و الان از این کار جواب مثبت گرفته‌ام.
او تاکید کرد: در این فیلم سراغ موضوعی رفتم که الان خیلی در جامعه حاکم است و آن هم تلاش خیلی‌ها برای رسیدن به همه چیز در یک شب است و از این جهت فیلمنامه دغدغه‌مند بود.
عزتی همچنین درباره امیدواری خود برای گرفتن سیمرغ کارگردانی گفت: نه امیدوار نیستم.
او در پاسخ به اینکه متاثر از کدام کارگردان بوده است، گفت: بیشترین تاثیر را از جواد عزتی گرفتم. این فیلم محصول همه عزیزان و بزرگان و گذشتگان بوده که به ما چیزی یاد داده اند و نمی‌توانم کسی را نام ببرم. همه ما با چیزهایی که در سینما دیده‌ایم، رشد کرده‌ایم. ۹۹ درصد فیلم‌های خیلی خوب متاثر از گذشتگان خودشان است و باید از آن‌ها یاد کنیم.
در بخشی دیگر از این نشست، الناز حبیبی درباره تجربه همکاری با جواد عزتی به عنوان کارگردان توضیح داد: برای من چیز عجیبی نبود، زیرا همکاری با آقای عزتی را قبلا داشتم و ایشان ۹۰ درصد حواسشان به پارتنرشان است.
عباس جمشیدی‌فر هم با اشاره به اینکه در اولین کار خود در تئاتر در سال ۸۹ در نمایشی به کارگردانی جواد عزتی بازی کرده است، ابراز خوشحالی کرد که در اولین فیلم سینمایی او نیز بازی کرده است.
پدرام افشار نویسنده این فیلم درباره پایبندی به سینمای ژانر در نوشتن فیلمنامه گفت: حضورم در این پروژه را مدیون اعتماد آقای عزتی و حجازی هستم. این فیلم کاملا به ژانر وفادار است و تلفیقی از اکشن و کمدی است. طبعا بخش عظیمی از کارهای اکشن منوط به اجرا است و آقای عزتی ایده‌هایی داشتند و با هم چک کردیم. صادقانه اینکه صددرصد فیلمنامه با اجرای آقای عزتی ارتقا یافت. فیلمنامه سکانس‌های سختی داشت که انگار کار یک کارگردان فیلم‌ اولی نبود.
* طلسم جواد عزتی در فجر ۴۲ می‌شکند؟
جواد عزتی که پیش‌تر با حدود ۲۰ فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشته، پس از حدود ۱۵ سال به عنوان یک فیلمساز به چهل‌ودومین دوره این رویداد می‌آید تا شاید این بار طلسم سیمرغ نگرفتنش بشکند.
جواد عزتی فعالیتش را در بازیگری از دهه ۷۰ و با تئاتر آغاز کرده بود و در دهه ۸۰ کارش را در سریال‌های تلوزیون جدی‌تری کرد. اوج شهرت او در سریال‌ها در آثار مهران مدیری بود که با خلق کاراکتری شیرین و دلنشین به نام «بابا اِتی» در قهوه تلخ توانست خود را بازیگری قهار در کمدی معرفی کند.
از اواخر دهه ۸۰ پای عزتی به سینما هم باز شد و مسیر پیشرفت و شهرت او در کمدی‌های سینمایی کم‌کم به جایی رسید که اگر نامش در یکی از فیلم‌های کمدی دیده می‌شد فروش آن را تضمین شده می‌دانستند. این روند برای او تا جایی پیش رفت که همین چند سال قبل «پول‌سازترین بازیگر سال سینما» شد؛ لقبی که در یکی، دو دهه گذشته بیشتر به محمدرضا گلزار و رضا عطاران نسبت داده می‌شد.
 بعد از آنکه نام جواد عزتی به عنوان بازیگری موفق در عرصه کمدی حسابی جا افتاد، او به تدریج ژانر بازی‌های خود را تغییر داد و با ایفای نقش‌های جدی روی دیگری از استعدادش را در بازیگری نشان داد. اگرچه این تغییر مسیر فرصت‌های تازه‌ای را برای این بازیگر فراهم کرد اما نشانه‌هایی از تکرار در برخی نقش‌های اخیر این بازیگر نکته نبوده که از چشم دور بماند.
جواد عزتی که چند فیلم آخرش همانند گذشته پرفروش نبودند، همچنان بازیگری محبوب و پرطرفدار است و مصداق آن استقبال خوب مخاطبان از فیلم جدید او در پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره فجر است.
او که تاکنون در بیش از ۲۰ سریال تلویزیونی و نمایش خانگی و بیش از ۳۰ فیلم سینمایی بازی کرده، اولین تجربه جدی‌ حضورش در جشنواره فیلم فجر، به سال ۱۳۸۷ و بیست‌وهشتمین دوره این جشنواره برمی‌گردد که در فیلم «طلا و مس» بازی کرده بود.
عزتی که اوج کارش در سینما در دهه ۹۰ بود، در بیشتر سال‌های این دهه در جشنواره، دست‌کم یک فیلم داشته: «همه چیز برای فروش» امیر ثقفی (دوره ۳۲)، «کلاشینکف» سعید سهیلی (دوره ۳۲)، «شیار ۱۴۳» نرگس آبیار (دوره ۳۲)، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» (دوره ۳۲)، «زاپاس» برزو نیک‌نژاد (دوره ۳۴)، «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان (دوره ۹۵)، «تنگه ابوقریب» سعید ملکان (دوره ۳۶)، «لاتاری» محمدحسین مهدویان (دوره ۳۶)، «جان‌دار» حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری (دوره ۳۷)، «ماجرای نیمروز؛ رد خون» محمدحسین مهدویان (دوره ۳۷)، «جهان با من برقص» سروش صحت (دوره ۳۷ جشنواره جهانی فجر)، «پیلوت» ابراهیم ابراهیمیان (دوره ۳۷ جشنواره جهانی فجر)، «دوزیست» برزو نیک‌نژاد (دوره ۳۸)، «آتابای» نیکی کریمی (دوره ۳۸)، «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی (دوره ۳۸)، «شنای پروانه» محمد کارت (دوره ۳۸)، «خورشید» مجید مجیدی (دوره ۳۸)، «مرد بازنده» محمد حسین مهدویان (دوره ۴۰) و «کت چرمی» حسین میرزامحمدی (دوره ۴۱).
حالا در سال ۱۴۰۲ و در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر جواد عزتی باز هم در این جشنواره فیلم دارد منتها این بار نه فقط به عنوان بازیگر بلکه اولین تجربه فیلمسازی‌ خود را راهی جشنواره فجر کرده است.
«تمساح خونی» که در پیش‌فروش‌ بلیت‌های جشنواره مشتاق و علاقه‌مند زیاد داشت، با بازی جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و با حضور جمشید جهانزاده، رامین پورایمان و کیومرث مرادی به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی ساخته شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه