روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۲ يکشنبه ۱۵ بهمن - شماره 4541

گزارش یک اکران خاص؛

متفاوت‌ترین اکران جشنواره فیلم فجر با حال و هوای فوتبال در برج میلاد


  همزمانی بازی حساس تیم ملی فوتبال ایران با برنامه اکران فیلم‌ها در سینمای رسانه‌ها، مسئولان جشنواره فیلم فجر را متقاعد کرد تا بستر تکرار یک تجربه جذاب در تاریخ این رویداد را بار دیگر فراهم کنند.
روز گذشته شنبه -۱۴ بهمن‌ماه- همزمان با سومین روز برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، برج میلاد تهران میزبان یک اکران ویژه برای اصحاب رسانه بود.
بازی تیم ملی فوتبال ایران با تیم ملی ژاپن در چارچوب رقابت‌های جام ملت‌های آسیا دیروز و در سانس دوم اکران‌های سالن رسانه‌ها، به‌صورت زنده روی پرده رفت تا اصحاب رسانه باردیگر تماشای جمعی یک رقابت فوتبالی حساس را در فضای جشنواره فجر تجربه کنند.
براساس برنامه اعلام شده از سوی روابط عمومی جشنواره، با درخواست تهیه‌کننده فیلم «شهسوار» این جابه‌جایی در جدول اکران اتفاق افتاده و قرار است همه فیلم‌ها امروز با تأخیر روی پرده بروند. اتفاقی که البته به‌واسطه بی‌نظمی‌های روز اول جشنواره، اصحاب رسانه پیش‌تر آن را تجربه کرده و آمادگی لازم برای آن را به دست آورده‌اند!
اما این اکران ویژه حال و هوایی ویژه هم با خود به برج میلاد آورد که در این گزارش کوتاه مروری بر آن داریم.
* متفاوت‌ترین اکران جشنواره فیلم فجر؛ این هیجان‌انگیز سانس جشنواره بود
سوژه فراهم آوردن فرصت برای اکران بازی‌های حساس روی پرده سینماها و امکان تماشای جمعی این بازی‌ها در تاریکی سالن سینما، از آن سوژه‌هایی است که هر از گاهی در آستانه بازی‌های حساس در فضای رسانه‌ها مطرح می‌شود و گاهی هم با تمهیدات ویژه، به اجرا در می‌آید. لااقل طی سال‌های اخیر، این ایده دیگر چندان بکر نیست و چند آزمون و خطای جدی در این زمینه صورت گرفته است اما ماجرای اکران‌های ویژه فوتبال‌های حساس در جشنواره فیلم فجر، اتفاقی خاص و متفاوت محسوب می‌شود.
اولین بار در جشنواره سی‌ام فیلم فجر بود که بازی حساس دربی میان تیم‌های استقلال و پرسپولیس، با کنداکتور اکران فیلم‌های جشنواره هم‌پوشانی پیدا کرد و به دلیل درخواست مکرر اصحاب رسانه، آن بازی به‌صورت زنده در برج میلاد روی پرده رفت. بازی‌ای که با برتری ۳ بر ۲ پرسپولیس به پایان رسید و نتیجه نهایی آن آنقدر دراماتیک رقم خورد که به زعم برخی رسانه‌ها، این بازی شانس این را داشت که در فهرست بهترین فیلم‌های آن دوره از جشنواره قرار بگیرد!
چند سال بعد و همزمان با جشنواره سی‌وهشتم فجر در بهمن‌ماه سال ۹۸ باردیگر تقویم برگزاری دربی پایتخت با برگزاری جشنواره فجر همزمان شد و این بار سالن‌های اکران در پردیس سینمایی ملت، به اکران زنده این بازی اختصاص پیدا کرد.
حالا اکران بازی تیم ملی ایران و ژاپن را می‌توان سومین تجربه تماشای زنده یک بازی فوتبال در سینمای رسانه‌ها حین برگزاری جشنواره فجر دانست.
امروز طبق جدول اکران فیلم‌های برج میلاد، در سانس اول فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی روی پرده رفت و در اواسط اکران همین فیلم بود که خبر رسید بعد از برگزاری نشست رسانه‌ای آن، بازی تیم ملی فوتبال رإس ساعت و به صورت زنده در سالن اصلی مرکز همایش‌ها روی پرده می‌رود.
* هیجان در میلاد؛ چشم امید سینمایی‌ها به پای فوتبالیست‌ها
اعلام این خبر از همان دقایق ابتدایی با واکنش مثبت اهالی رسانه همراه شد اما خیلی زود این نگرانی هم به آن اضافه شد که با توجه به شیفت کامل برنامه‌ها و در صورت تمام نشدن این دیدار در تایم ۹۰ دقیقه، احتمال طولانی شدن برنامه‌های خبری روز سوم تا نیمه‌های شب وجود خواهد داشت! فیلم آخر امروز «صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت است که با توجه به اهمیت آن برای اصحاب رسانه، هر چقدر هم زمان آن به تأخیر بیفتد، احتمالا نشست خلوتی نخواهد بود و چراغ‌های برج میلاد تا بامداد فردا روشن خواهند ماند!
از دقایقی قبل از شروع بازی تیم ملی، برخی نمایشگرهای مستقر در خانه جشنواره، اقدام به پخش زنده از حال و هوای دوحه کرده بودند تا آرام‌آرام فضای جشنواره به سمت و سوی هیجان فوتبال برود.
در نیمه اول دیدار فوتبال‌ سالن اصلی مرکز همایش‌ها مملو از جمعیت بود و می‌توان گفت یکی از ویژه‌ترین استقبال‌ها از اکران فیلم‌ها در جشنواره چهل‌ودوم متعلق به همین اکران بوده است.
اصحاب رسانه و اهالی سینما که معمولا علاقه ویژه‌ای به فوتبال هم دارند، با شور و حال در این اکران حضور داشتند تا باردیگر این هیجان جمعی را در سایه سیمرغ‌های فجر، تجربه کنند.
پخش فوتبال با تاخیر در این سالن آغاز شد که با اعتراض خبرنگاران مواجه شد و عده‌ای این بازی را از طریق پخش آنلاین در گوشی‌های خود دنبال می‌کردند. بعد از پایان نیمه نخست عده‌ای سالن را ترک کردند، برخی به تحلیل این بازی می‌پرداختند و عده‌ای در سالن در انتظار نیمه دوم بودند.
با آغاز نیمه دوم و در لحظه‌ای که محمدرضا احمدی گزارشگر این بازی اعلام کرد که این مسابقه در حال پخش در سالن جشنواره فیلم فجر است، این موضوع با تشویق مخاطبان همراه شد. هیجان این بازی مانع از این می‌شد که تماشاگران روی صندلی خود مستقر باشند.
عکاسان و تصویربرداران هر لحظه مشغول کار بودند. گرچه کیفیت تصویر در این سالن پایین بود اما مخاطبان بدون توجه به این موضوع بازی را دنبال می‌کردند.
بعد از اعلام پنالتی به نفع ایران همه مخاطبان لحظه این پنالتی را به صورت ایستاده تماشا کردند و بعد از به ثمر رساندن گل پیروزی ایران، سالن را با خوشحالی ترک کردند در حالی که می‌گفتند تا این لحظه این بهترین سانس جشنواره بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه