روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1402 دوشنبه 6 آذر - شماره 4493

علیرضا خمسه:

پانتومیم حال خوبی ندارد


  علیرضا خمسه گفت: هنر «پانتومیم را از آن جهت مغموم می‌دانم که وقتی هنری گوشه‌گیر باشد و در مرکز توجه قرار نگیرد، حال خوبی نخواهد داشت.
آیین افتتاحیه نمایش- پانتومیم «جامپ کات» به نویسندگی و کارگردانی حامد نصرآبادیان شب گذشته شنبه چهارم آذر با حضور علیرضا خمسه و ناصر آقایی دو پیشکسوت بازیگری و هنر پانتومیم ساعت ۱۸ در عمارت نوفل‌لوشاتو برگزار شد.
علیرضا خمسه، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در ابتدای این مراسم گفت: «بسیار خوشحالم که به بهانه هنر مغموم، مظلوم و مهجور پانتومیم در خدمت شما هستم.»
او ادامه داد: «متاسفانه تاکنون، کمتر به این هنر فکر و پرداخته شده است و قطعا امشب را که به‌واسطه اجرای «جامپ کات» پانتومیم مطرح و دیده می‌شود، باید غنیمت شمرد. شاید برخی از مخاطبان نامی از میم یا پانتومیم شنیده باشند اما این هنر را از نزدیک ندیده‌اند و فکر می‌کنم این نمایش بهانه‌ای است تا با هنر پانتومیم از نزدیک آشنا شوند.»
این هنرمند مطرح کرد: «پانتومیم را از آن جهت مغموم می‌دانم که وقتی هنری گوشه‌گیر باشد و در مرکز توجه قرار نگیرد، حال خوبی نخواهد داشت. البته امشب حال پانتومیم فارغ از محتوای «جامپ کات» به‌واسطه حضور مخاطبان و معرفی به آن‌‎ها ازغم به سمت شادی خواهد رفت.» خمسه با بیان اینکه پانتومیم به اندازه حضور انسان روی کره خاکی قدمت دارد، گفت: «از روزی که انسان شروع به برقراری ارتباط با طبیعت می‌کند و سعی دارد تا بر  نیروهای ناشناخته غلبه کند، از هنر میم یا پانتومیم برای گریز از وحشت استفاده می‌کند. پانتومیم در عین کلاسیک، کهنه و قدیمی بودن هنری به‌روز و همگام با هنرهای پیشرفته است.»
او در پایان سخنانش توضیح داد: «شاید امروزه متجاوز از ۴۰ نوع پانتومیم و هنر میم یا مایم در سراسر جهان داشته باشیم که همگی از همان ریشه کلاسیک این هنر سرچشمه گرفته‌اند اما هیچ غرابتی هم با آن ندارند. هنری به نام میم که هنوز راه کهنه و قدمی را طی می‌کند و هنرهای جدیدی که شیوه اجرایی میم را دارند اما از کلام که دشمن این هنر شناخته می‌شود نیزبهره می‌برند.»    ناصر آقایی، بازیگر و مدرس دانشگاه نیز در ادامه این مراسم گفت: «جامپ کات» به‌واسطه محتوای ارزشمند آن که اهمیت  صلح است، کاری قابل تامل و ارزنده به شمار می‌آید.» این هنرمند نیز در پایان سخنانش ضمن قدردانی از گروه اجرایی بیان کرد: «از آنجا  که این نمایش براساس پانتومیم طراحی شده است تمرکز بسیاری از تماشاگر گرفته و او مفاهیم بیشتری را از کار دریافت خواهد کرد.»    در ادامه، علیرضا خمسه و ناصر آقایی با کمک از هنر پانتومیم به صورت نمادین زنگ افتتاحیه این نمایش را به صدا درآورند.   
«جامپ کات» نمایش- پانتومیمی در ستایش صلح است که از طرف گروه اجرایی به زنان، مادران و کودکان ایرانی تقدیم شده است، شب گذشته چهارم آذر برابر با  بیست‌وپنجم نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان روی صحنه رفت.

فرزند بیتا فرهی:
مادرم دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
  فرزند بیتا فرهی که برای بدرقه مادرش به ایران آمده است،گفت: مادرم ایران را دوست داشت و دلش می خواست در خاک وطنش آرام بگیرد و سه هفته پس از بازگشتش به ایران در خاک وطنش آرام خواهد گرفت. مهسا قریشی سخنانش را اینگونه آغاز کرد و گفت: خانم بیتا فرهی سه هفته قبل، از من خداحافظی کرد و به ایران امد و حالا من برای خداحافظی با او آمده ام. مادرم مردم و سرزمین مادریش را دوست داشت و همیشه می گفت من را در قطعه هنرمندان خاک نکنید و می خواست در بین مردم و در آغوش مادرش آرام گیرد. وی ادامه داد: ما نیز طبق وصیت خانم فرهی، ایشان را در میان مردم و کنار مادرشان در بهشت زهرا به خاک می سپاریم . به گفته ی او؛ مراسم خاکسپاری روز سه شنبه ۷ آذر ماه از خانه سینما ۲ در خیابان وصال در ساعت ۹ صبح به سمت قطعه ۷۹ بهشت زهرا انجام می شود. بدین وسیله از همه مردم و دوستدارانش میخواهیم که در بدرقه مادرم که عاشق مردم، زندگی و کشورش بود، حاضر شوند. فرزند بیتا فرهی از همه مردم و هنرمندانی که از روز گذشته با او ابراز همدردی کردند، تشکر کرد و گفت: سه شنبه برای بدرقه مادرم در خاک وطنش و در کنار مردم خواهم بود. بیتا فرهی ۴ آذر ماه به دلیل عارضه ریه و قلبی در بیمارستان دی از دنیا رفت.

یک جایزه جهانی برای موسیقی ایرانی
  پژمان بلورچی آهنگساز و نوازنده سنتور برای قطعه «تامل» جایزه اول فستیوال World’s Best Musicians Competition را دریافت کرد. قطعه «تامل» اثری برای ساز سنتور است که توسط پژمان بلورچی در سال ۱۴۰۰ آهنگسازی و اجرا شده بود که در این دوره از فستیوال توانست جایزه نخست را دریافت کند. در این فستیوال پژمان بلورچی به عنوان تنها ایرانی شرکت کننده جایزه این فسیتوال را گرفته است. World’s Best Musicians Competition  بزرگترین فستیوال موسیقی کلاسیک جهان است که در شاخه‌ نوازندگی سازهای زهی، چوبی، برنجی،‌ خوانندگی و آنسامبل در دو مرحله برگزار می‌شود. پژمان بلورچی آهنگساز و نوازنده سنتور است که طی چند سال گذشته جوایز بین‌المللی بسیاری از جمله گلوبال موزیک را برای قطعه «رقص طبیعت» و قطعه «تامل» و نیز جایزه بین المللی آکادمیای آمریکا را نیز دریافت کرده است.   پژمان بلورچی امسال دومرتبه (برای دو قطعه مجزا) مفتخر به دریافت جایزه اول این مسابقه شده است.

ادامه تصویربرداری «سلمان فارسی» در شهرک غزالی
  تصویربرداری مرحله جدید سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری این روزها در شهرک غزالی ادامه دارد و عوامل در حال ساخت فصل ایران این سریال هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، تصویربرداری مرحله دوم پروژه «سلمان فارسی» از نیمه مرداد امسال با حضور بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی، بهناز توکلی و مجموعه‌ای از هنروران آغاز شد و همچنان با گروهی دیگر از بازیگران ادامه دارد.
کاروان‌سرای مرمر یکی از لوکیشن‌های ایران باستان است که بخشی از تصویربرداری سریال در آنجا انجام می‌شود. فصل ایران باستان یکی از مهم‌ترین فصل‌های «سلمان فارسی» است و برای نخستین بار این دوره از تاریخ به تصویر کشیده می‌شود. لوکیشن‌های این فصل با مواد ماندگاری ساخته می‌شود تا بعدها در سریال‌های دیگر هم بتوان از این لوکیشن‌ها بهره گرفت. پیمان جبلی، رئیس صداوسیما پیش از این درباره این فصل از سریال گفته بود: برای نخستین بار در تاریخ تلویزیون و سینما نمایی از ایران باستان به تصویر کشیده می‌شود و ساخت و ساز بسیار خوبی که انجام شده است، دستاورد بزرگ مجموعه «سلمان فارسی» به حساب می‌آید.
وی خاطرنشان کرده است که دکورهای مربوط به ایران باستان جالب توجه است. دومین نکته پراهمیت اینکه فصل ایران سخت‌ترین مرحله تولید این سریال است. مجموعه‌ای از هنروران و بازیگران حرفه‌ای و مسلط به کار در این فصل حضور دارند و تنها در برداشت امروز، نزدیک به ۶۰۰ هنرور و بازیگر مشغول کار بودند که کار بسیار سنگینی است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه