روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1402 يکشنبه 5 آذر - شماره 4492

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

بیش از ۴۰ میلیون ایرانی از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند


  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه پیام رسان‌های بومی به حدی رسیده که بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران از آنها استفاده می‌کنند در صورتی که زمانی قابل تصور نبود که ما بتوانیم سکوهایی داشته باشیم که قابلیت میزبانی از ده‌ها میلیون کاربر را داشته باشند.
به گزارش کائنات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشستی با مسوولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور به فرآیند طراحی و پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در سال‌های گذشته پرداخت و با اعلام اینکه این شبکه پیشرفت حدود ۶۴ درصدی دارد، تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات، شبکه ای پرسرعت، با کیفیت و امن در گستره ایران است که نیازهای مردم را در حوزه‌های مختلف پاسخگو می‌شود که در ابتدای این دولت پیشرفت آن ۲۳ درصد بود که در کمتر از ۲ سال به حدود ۶۴ درصد رسیده است. وزیر ارتباطات به مشکلات و کمبودهای زیرساخت ارتباطی نیز اشاره کرد و گفت: راه حل اساسی برای این مشکل، فیبرنوری منازل و کسب و کارهاست که با آماده کردن زیرساخت‌های آن، اجرای پروژه از یک سال گذشته آغاز شده و تاکنون نیز در ۱۰۰ شهر تکمیل و سرعت‌های تا ۹۰۰ مگابیت برثانیه نیز به مردم ارائه شده است.
وی افزود: برنامه داریم تا پایان سال ۱۴۰۴ تمام شهرهای کشور را تحت پوشش این شبکه قرار دهیم و بر اساس برنامه هفتم توسعه نیز تا سال ۱۴۰۷ باید تمام ساختمان‌های کشور به فیبرنوری متصل شوند. زارع پور به توسعه ارتباطات روستایی در ۵۵۰۰ روستا در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت: برای ارائه سرویس‌های مختلف بر اساس فناوری اطلاعات به تمام مردم کشور به این ارتباطات نیاز داریم. وی افزایش دو تا سه برابری ترافیک تولید داخل کشور را یکی دیگر از دستاوردهای این دوره عنوان کرد و افزود: در این دولت با تبادل ترافیک داخلی ۶.۵ ترابیت برثانیه رکورد تولید ترافیک داخل شکسته شد. وزیر ارتباطات با تشریح مدل‌های مختلف مدیریت فضای مجازی در کشورهای دیگر، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم که مستعمره دیجیتال کشورهای دیگر نباشیم باید سکوهای خود را داشته باشیم چرا که در آینده نزدیک این سکوها هستند که کشورها را مدیریت می‌کنند. طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، زارع پور در گزارشی نیز از آخرین وضعیت تحقق دولت هوشمند را تشریح و درباره پنجره واحد خدمات دولت هوشمند نیز گفت: هدف ما این است که مردم از طریق یک آیکون در گوشی های خود به صورت شبانه روزی و بدون ارائه هیچ مدرکی بتوانند از خدمات دولتی استفاده کنند و بر اساس برنامه هفتم توسعه تمام دستگاه‌های عمومی و دولتی مکلف شده‌اند که تا پایان این برنامه صددرصد خدمات خود را به صورت هوشمند به مردم ارائه کنند.

معاون فناوری بانک مرکزی:
۹۸ درصد خدمات بانک‌ها الکترونیکی ارائه می‌شود
  معاون فناوری بانک مرکزی گفت: ۹۸ درصد خدمات بانکی به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود. به گزارش کائنات، مهران محرمیان در مورد دریافت تسهیلات بر اساس رتبه اعتباری گفت: در حال حاضر همه متقاضیان تسهیلات بانکی چه خرد و چه کلان اعتبارسنجی می‌شوند، اما پوشش اعتبارسنجی برای افراد حدود ۳۰ درصد است و بقیه افراد هنوز رتبه اعتباری ندارند.
وی افزود: در مدل جدید بانک مرکزی اعتبارسنجی افراد به صورت کامل اجرا می‌شود. الان هم همه افراد استعلام اعتبارسنجی می‌شوند، اما بسیاری از افراد امتیاز اعتباری ندارند که این امر باعث بروز مشکلاتی شده است.
معاون فناوری بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که مدل جدید اعتبارسنجی بانک‌ها از چه زمانی اجرا می‌شود، گفت:، چون داده‌های مختلف از سازمان‌های دیگر می‌گیریم، بنابراین نمی‌توانیم تاریخ دقیق ارائه کنیم، اما به زودی اعتبارسنجی به مرحله عملیاتی کامل می‌رسد.
محرمیان همچنین در مورد اینکه آیا فقط افراد حقیقی اعتبارسنجی می‌شوند یا اشخاص حقوقی هم اعتبارسنجی خواهند شد، گفت: عمده کسانی که پوشش اعتباری ندارند، افراد حقیقی هستند، اما در مدل جدید پوشش صددرصدی اعتبارسنجی انجام می‌شود.
وی در مورد پرداخت غیر حضوری تسهیلات تا ۳۰۰ میلیون تومانی عنوان کرد: مقررات در این زمینه کسی را مجبور نکرده است، اما تشویق می‌کنیم که تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان به شکل غیر حضوری پرداخت شود. برخی از بانک‌ها پرداخت تسهیلات به شکل غیر حضوری را آغاز کرده‌اند و بقیه هم به تدریج شروع می‌کنند.
محرمیان در مورد این که آیا تسهیلات تکلیفی دلیل عمده ناترازی بانک‌ها هستند، گفت: تسهیلات تکلیفی هم در این مورد اثر دارد، ولی همه دلیل ناترازی بانک‌ها نیست.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با «وام فوری»
برگزیده جشنواره دکتر نوربخش شد
  جایزه بخش مسئولیت اجتماعی جشنواره دکتر نوربخش در همایش بانکداری الکترونیک به طرح «وام فوری آنلاین» بانک قرض‌الحسنه مهر ایران رسید.  
به گزارش کائنات، انتخاب نوآوری‌های برتر بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه بانکداری الکترونیک در چارچوب جشنواره دکتر نوربخش، یکی از فعالیت‌های جنبی همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.
بر این اساس پس از معرفی محصولات واجد شرایط از سوی سازمان‌ها، مراحل داوری در دبیرخانه همایش، با رعایت سه معیار «نوآورانه بودن»، «کاربردی بودن» و «سودآوری بالقوه» طی شده و نوآوری‌های برتر در اختتامیه دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت انجام شد.
در این جشنواره جایزه بخش «مسئولیت‌های اجتماعی» به طرح «وام فوری آنلاین» بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تعلق گرفت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه