روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۹ آبان - شماره 4488

عضو کمیسیون انرژی مجلس:

دولتی کردن صندوق بازنشستگی نفت به‌معنای ویران کردن یک آبادی است

  عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولتی کردن صندوق بازنشستگی نفت به‌معنای ویران کردن یک آبادی است، این کار امنیت معیشتی کارکنان و بازنشستگان نفت را به خطر می‌اندازد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، فریدون عباسی با بیان اینکه صندوق‌ها باید برای تأ‌مین نیاز بازنشستگان و پرداخت حقوق و مزایای ایام بازنشستگی‌شان، منابع در اختیار خود را در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند پتروشیمی‌ها و صنایع سودآور سرمایه‌گذاری کنند تا صندوق‌ها به درآمد مکفی برسند و در ادامه به وظایف خود در مقابل بازنشستگان عمل کنند، اظهار کرد: تورم، رکود و تحریم‌ها مانع سودآوری شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی شده است.
وی به تلاش عده‌ای برای دولتی کردن صندوق بازنشستگی نفت با اهداف مختلف اشاره کرد و گفت: یکی از سالم‌ترین و بی‌مشکل‌ترین صندوق‌ها همین صندوق بازنشستگی نفت است که سال‌های سال از تلاطم‌ها به دور بوده است، اما از آنجا که ما عادت به ویرانی آبادی‌ها داریم، عده‌ای برای این صندوق نیز نقشه کشیده و می‌خواهند با دولتی کردن آن از عواید آن بهره‌مند شوند، در حالی که این کار امنیت معیشتی کارکنان و بازنشستگان نفت را به خطر خواهد انداخت.

معاون شرکت برق حرارتی اعلام کرد؛
آمادگی ۱۰۰ درصدی نیروگاه‌ها برای تولید برق
در تابستان سال آینده
  معاون راهبری تولیدشرکت برق حرارتی گفت: نیروگاه‌ها برای تابستان سال آینده آماده‌تر از همیشه خواهند بود و با آمادگی ۱۰۰ درصدی برای گذر از پیک آماده می‌شوند.
ناصر اسکندری در مراسم تجلیل از فعالان نیروگاهی با بیان اینکه تابستان امسال میزان آمادگی نیروگاه‌ها بالای ۹۰ درصد بود، گفت: تلاش خواهیم کرد برای تابستان سال آینده آماده‌تر باشیم.
وی با بیان اینکه در طول فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۷۷۰۰ مگاوات ظرفیت جدید اضافه شد که ۵۰۰۰ مگاوات آن از ۴۰ نیروگاه جدید و ۲۰۰۰مگاوات هم از طریق ارتقای واحدهای گازی موجود محقق شد، ادامه‌داد: ۱۱۰ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی برای تابستان سال آینده تدوین شده است. اسکندری گفت: بیش از ۱۶۹ مگاوات هم از طریق ارتقا واحدهای گازی محقق می‌شود و بخشی هم از محل رفع محدودیت نیروگاه‌ها به دست خواهد آمد.
*برنامه‌ریزی برای گذر از تابستان بدون خاموشی در سال ۱۴۰۳
همچنین احمد حیدری، معاون مالی، حقوقی و امور مجلس وزیر نیرو با اشاره به آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای تامین و مدیریت برق در تابستان سال آینده و تکرار تجربه موفق گذر از تابستان بدون خاموشی دو سال اخیر، گفت: کلید واژه رشد تولید در صنایعی چون فولاد، آهن، سیمان، خودروسازی و به طور کلی کارخانه‌های کشور برق است. وی با بیان اینکه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران صنعت برق است و جوانان و متخصصان این سرزمین در بخش‌های مختلف صنعت برق مشغول فعالیت و خدمت ایثارگرایانه هستند. معاون مالی، حقوقی و امور مجلس وزیر نیرو افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی ایران، میزان تولید برق در کشور فقط معادل ۷۰۰۰ مگاوات بود، این در حالیست که قسمت اعظم آن به دست مستشاران خارجی مدیریت و کنترل می‌شد. خوشبختانه با تلاش‌های جهادگران این عرصه تولید برق بیش از ۹۰ هزار مگاوات است که بخش قابل توجه آن برق نیروگاهی را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه تولید برق، با رفاه، آسایش و آرامش همه هم‌وطنان در سراسر کشور همراه است، ادامه داد: ۱۰۰ درصد جامعه شهری و بیش از ۹۹ درصد جامعه روستایی حتی روستاهای بیش از ۵ خانوار از نعمت برق برخوردارند.
معاون وزیر نیرو با اشاره به ناترازی‌ها در بخش تولید انتقال و توزیع برق طی سال ۱۴۰۰، از برنامه‌ریزی برای تامین برق تابستان سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تامین برق پیک تابستان سال آینده، تلاش شده تا هیچگونه مشکلی در تامین و خاموشی در برق بخش خانگی همانند سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رخ ندهد.

تشکیل کارگروه فنی آب
 به منظور بررسی مسائل مشترک آبی ایران و ترکیه
  در دومین کمیته مشترک همکاری‌های آبی ایران و ترکیه مقرر شد به منظور بررسی مسائل مشترک آبی دو کشور «کارگروه فنی آب» تشکیل شود.
در دومین کمیته نشست مشترک همکاری‌های آبی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که به میزبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران و با حضور محمد جوان‌بخت، معاون وزیر در امور آب و آبفا و ابوبکر گیزلی گیدر، معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه برگزار شد، دو طرف در خصوص تشکیل کارگروه فنی آب به منظور بررسی مشکلات و مسائل آبی مشترک دو کشور توافق کردند.
بر این اساس مقرر شد، نخستین جلسه این کارگروه به دعوت معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه و با حضور نمایندگان دو کشور در آنکارا برگزار شود.
محمد جوانبخت در حاشیه این دیدار و نشست مشترک در جمع خبرنگاران، برگزاری نشست با مقامات ترکیه‌ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نشست باتوجه به سوابق تاریخی و مشترکات عمیق دو کشور؛ در فضای کاملا دوستانه و برادری برگزار شد. وی افزود: بنده دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم ساکن در حاشیه رودخانه ارس و مشکلات کم‌آبی که در سال‌های گذشته داشته‌اند را به طور کامل مطرح کردم وطرف ترکیه‌ای اطمینان داد که کشور متبوعش به همه تعهدات خود پایبند است، از ما نیز خواستند که از مردم رفع نگرانی شود.
معاون امور آب و آفای وزیر نیرو با بیان اینکه در این زمینه مقرر شد در موضوعات مختلف منابع آبی مشترک و سایر زمینه‌های مورد علاقه دو کشور بررسی‌های فنی صورت گیرد، همچنین توافق کردیم کارگروه فنی مشترکی تشکیل دهیم که به شکل نوبتی جلساتی برگزار شود و نتایج آن در کمیته همکاری مشترک بحث و تصمیم‌گیری شود، گفت: مقامات ترک اطمینان دادند از ناحیه تاسیسات و اقدامات روی ارس محدودیتی برای منابع آبی و سهم مردم استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل بوجود نخواهد آمد و تاکید کردند سدها برقابی است و حتی شاید در مواقعی در تنظیم آب سدها برای برخی مشکلات مثل سیل و خشکسالی استفاده شود. جوانبخت با بیان اینکه در هر صورت مقامات ترکیه‌ای حاضر در جلسه اطمینان دادند در خصوص آنچه که دغدغه مردم حاشیه ارس است، مشکلی پیش نیاید، گفت: آلایندگی ارس یک موضوع کلی است و چندان به کشور ترکیه مرتبط نیست اما مباحث کلی ادامه خواهد داشت و در جای خود بحث می‌شود، ضمن اینکه در چند روز اخیر معاون سازمان حفاظت محیط زیست سفری به ارمنستان داشته‌اند و موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. طبق اعلام وزارت نیرو، همچنین ابوبکر گیزلی گیدر ضمن ابزار قدردانی از مقامات ایران، درباره به دلیل به تاخیر انداختن جلسات مشترک اظهار کرد: سال گذشته ما با واقعه زلزله در ترکیه روبرو بودیم و بعد از آن نیز انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتیم، هدف ما این است که اگرچه جلسه دیر برگزار شد اما مثمرثمر باشد.
 وی با بیان اینکه  ۴۰۰ سال است که بین دو کشور مرزهای برادری و دوستی وجود دارد و آنچه مهم است تداوم این اراده مشترک برای همکاری‌ها است، اظهار کرد: در چارچوب این اراده مشترک فعالیت‌های فنی هم انجام خواهد شد و امیدواریم هر دو کشور به نقاط مشترکی خواهند رسید و همکاری ادامه خواهد داشت.

مجری بزرگ‌ترین طرح‌های نفتی جهان
 کدام کشور است؟
  در سطح جهان بیش از هزار شرکت در حال برنامه‌ریزی برای احداث خطوط لوله گاز جدید، نیروگاه‌های گازی یا پایانه‌های صادرات گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) هستند که در این میان، شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) دارای بزرگ‌ترین طرح‌های نفتی و برنامه‌های توسعه ضد خالص انتشار صفر در میان هر شرکتی در جهان است.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، شرکت نفت دولتی ابوظبی، ادنوک که مدیرعامل آن ریاست مذاکرات اقلیمی سازمان ملل را در ماه آینده در دوبی به‌عهده خواهد داشت، دارای بزرگ‌ترین برنامه‌های توسعه ضد خالص انتشار صفر در میان هر شرکتی در جهان است.
محققان در این زمینه می‌گویند که توسعه عظیم برنامه‌ریزی‌شده شرکت ادنوک برای تولید نفت و گاز، تضاد منافع آشکاری با اهداف نشست کاپ ۲۸ دارد. در نشست کاپ ۲۸ کشورها تلاش خواهند کرد با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و سه برابر کردن ظرفیت جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر موافقت کنند. این اطلاعات از پایگاه‌ داده‌هایی با عنوان «فهرست خروج نفت و گاز جهانی» استخراج شده است که فعالیت‌های بیش از ۱۶۰۰ شرکت را رصد می‌کند که ۹۵ درصد از تولید نفت و گاز جهان را به خود اختصاص می‌دهند. اطلاعات این پایگاه نشان می‌دهد تقریباً همه شرکت‌های نفت و گاز هشدارهای دانشمندان اقلیمی را نادیده می‌گیرند که می‌گویند برای حفظ افزایش گرمایش جهانی تا حد ۱.۵ درجه سانتیگراد، نباید میدان‌های جدید نفت و گاز را توسعه داد. این اطلاعات نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۷۰ میلیارد دلار ازسوی این صنعت تنها برای اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز هزینه شده است، ۹۶ درصد از ۷۰۰ شرکت اکتشاف و توسعه میدان‌های جدید نفت و گاز، همچنان به این کار ادامه می‌دهند و بیش از ۱۰۰۰ شرکت در حال برنامه‌ریزی احداث خطوط لوله گاز جدید، نیروگاه‌های گازی یا پایانه‌های ال‌ان‌جی هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه