روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۹ آبان - شماره 4488

رئیس مجلس شورای اسلامی:

باید به نوسازی مدارس در برنامه هفتم توجه شود

  رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر عدم توجه به نوسازی مدارس در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: این موضوع نکته مهمی است و متاسفانه ما تاکنون در برنامه هفتم توسعه به آن نپرداختیم و لازم است برای آن چاره‌اندیشی شود.
جبار کوچکی‌نژاد در تذکری شفاهی در  جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در برنامه های پنجم و شم توسعه در هر برنامه، حدود سه میلیارد دلار ارز از صندوق ذخیره ارزی به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور کمک شد اما در برنامه هفتم توسعه یک ریال نیز برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اختصاص پیدا نکرده است. وی در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که ما در همه شهرها مدارس نیمه ساخته داریم و بدین ترتیب، هم بیت‌المال از بین می‌رود و هم آموزش و پرورش در تامین مدارس دچار بحران خواهد شد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر کوچکی نژاد بیان کرد: بحث نوسازی مدارس واقعا موضوع مهمی است اکنون بخش قابل توجهی از مدارس، چه در بخش دولتی و چه در حوزه خیرین در نیمه راه قرار دارد و نیمه ساخته هستند. تاکنون در برنامه هفتم توسعه برای مدارس جز اعتبار مالیاتی هیچ کار دیگری نتوانستیم انجام دهیم این نکته مهمی است که باید کمیسیون تلفیق و صحن مجلس شورای اسلامی برای آن چاره‌اندیشی کند.

دستگیری ۳۰ موبایل‌قاپ و کشف ۲۰۵ تلفن همراه
در پایتخت
  رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با تشریح شیوه سرقت سارقان از دستگیری ۳۰ موبایل قاپ و کشف ۲۰۵ تلفن همراه مسروقه خبر داد.
 سردار ولیپور گودرزی گفت: طرح یک هفتگی دستگیری سارقان و مالخران در زمینه گوشی‌قاپی در تهران بزرگ به اجرا گذاشته شد که ماحصل این طرح دستگیری ۳۰ سارق و کشف ۲۰۵ گوشی تلفن همراه بوده است. وی افزود: ۱۰ نفر از افرادی که در این طرح دستگیر شدند از مالخران گوشی‌های مسروقه بودند که از این افراد تعداد بالایی تلفن همراه سرقتی کشف شده است و این افراد تاکنون ۱۰۰ شاکی دارند. رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: با همکاری خوبی که دستگاه قضا و پلیس دارد افرادی که تعدد جرم و تکرار جرم خاصی را داشته‌اند برایشان احکام سنگین صادر می‌شود تا این افراد تنبیه شوند. سردار گودرزی به تشریح شیوه و شگرد سرقت این سارقان پرداخت و گفت: اغلب این افراد در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها هنگامی که ترافیک ایجاد می‌شد با شناسایی خودرویی که شیشه آن پایین بود، اقدام به سرقت تلفن همراه راننده و یا سرنشین آن خودرو می‌کردند. وی افزود: اغلب این سارقان در اتوبان‌های همت، امام علی و شرق تهران دست به سرقت می‌زدند.  رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به اینکه برخی از سارقان در پیاده‌رو‌ها با چاقو افراد را تهدید می‌کردند تا تلفن همراه آن‌ها را به سرقت ببرند، گفت: طرح برخورد با مالخران هر هفته اجرا می‌شود.

فوت ۷۰ نفر در پایتخت طی ۶ ماه
  اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد : از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه امسال ۷۰ نفر به دلیل فوت ناشی از برق گرفتگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته است.
در۶ ماهه نخست سالجاری ۷۰نفر به دلیل فوت ناشی از برق گرفتگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده اند
این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که تعداد فوت ناشی ازبرق گرفتگی۶۳ نفر بود، ۱۱ درصد افزایش یافته است. در این گزارش تاکید شده است فوت ناشی ازبرق گرفتگی از فروردین تا شهریور ماه امسال ۶۸ نفر مرد و ۲ نفر زن بودند. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۶۳ نفر فوت ناشی از سوختگی ارجاع شده به مراکز پزشکی قانونی استان۶۱ مرد و ۲ نفر زن بودند. بنابر این گزارش، از آنجا که مطابق آمارها تعداد تلفات برق گرفتگی در سال های اخیر روندی افزایشی داشته و در سال گذشته(۱۴۰۰) به بیشترین میزان خود در ۱۱ سال اخیر(از سال۱۳۹۰ تا پایان ۱۴۰۰) رسیده است؛ همچنین با توجه به نزدیک شدن به روزهای سرد سال و راه اندازی و استفاده از وسایل سرمایشی، سازمان پزشکی قانونی با ارائه توصیه هایی از هموطنان می خواهد، حتما اصول فنی و نکات ایمنی را در نصب و به کارگیری سیستم های سرمایشی و به طور کلی استفاده از وسایل برقی به کار گیرند. بررسی های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که اغلب این حوادث به دلیل عدم آشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و نیز بی توجهی به اصل کلی برق گرفتگی(یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین) رخ می دهد.

هشدار ثبت احوال درباره نصب برچسب های
«آنی یاب» بر مدارک هویتی
 سازمان ثبت احوال اعلام کرد شهروندان نیازی به استفاده از برچسب های «آنی یاب» بر روی مدارک هویتی خود ندارند و هیچگونه ارتباطی بین این شرکت‌ها و سازمان ثبت احوال وجود ندارد.
محمد باقر عباسی معاون امور هویتی وحقوقی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در برخی از دفاتر پیشخوان گزارشاتی مبنی بر ضرورت استفاده شهروندان از برچسب های «آنی یاب» بر روی مدارک هویتی آنان نظیر کارت ملی به سازمان ثبت احوال کشور اعلام شده است که نه تنها نیازی به این امر نیست بلکه باعث مخدوش شدن این مدارک گردیده و این یک نوع تخلف می باشد.
وی با تأکید بر اینکه حفظ مدارک هویتی بسیار مهم بوده و شهروندان باید در حفظ این اسناد کوشا باشند، افزود: این فرآیند هیچ ارتباطی با فعالیت های این سازمان ندارد و در چرخه امور این سازمان نبوده و شهروندان نسبت به سوء استفاده این شرکت ها هوشیار باشند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه