روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۹ آبان - شماره 4488

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با :

دستاورد رئیس جمهور چین برای خاورمیانه در سفر به آمریکا چه بود

  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: چین خواهان افزایش امنیت در خاورمیانه است چرا که ثبات در خاورمیانه به لحاظ اقتصادی و تجارت خارجی تامین کننده منافع چین است.
حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص سفر رئیس جمهور چین به آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا یکی از اهداف سفر رئیس چین به آمریکا در راستای کاهش تنش های منطقه ای بوده گفت: قبل از پاسخ به این سوال باید این موضوع به صورت درست توضیح داده شود که چینی ها به دنبال ضدیت با آمریکا نیستند یکی از مشکلات ما این است که در ایران مساله را اینگونه عنوان و تحلیل می کنیم و گمان می کنیم که چین دنبال ضدیت با امریکاست در حالی که مراودات تجاری عظیم آمریکا و چین این امکان را به دو کشور نمی دهد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: چین حدود 2 هزار میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرده که عدد بسیار بزرگی است. این رقم سرمایه گذاری چین در آمریکا باید ما را متوجه کند که این دو کشور به لحاظ اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری تا چه حدی در هم تنیده شده اند بنابراین نمی توان گفت چین شبیه به ما در حال تقابل با آمریکاست یا دشمنی سرسختی بین این دو کشور وجود دارد.
حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: فقط در سال 2022 حجم مناسبات، صادرات و واردات دو کشور بیش از 900 میلیارد دلار بوده است وقتی این حجم روابط  و سرمایه گذاری بین دو کشور وجود دارد روشن است که چین به دنبال درگیری و نابودی آمریکا  برخلاف زمان شوروی سابق نیست، بلکه ما چنین برداشتی داریم و تلقی می کنیم چین به دنبال ضدیت با آمریکاست در حالی که به دنبال تعامل است.
وی در خصوص تقابل بین آمریکا و چین نیز گفت: چین و آمریکا به خاطر مساله تایوان با هم در تقابل هستند چرا که تایوان خط قرمز چین است اما آمریکا و چین به دلیل تعاملات گسترده اقتصادی و تجاری با هم درتعامل هستند .
حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در خصوص نوع نگاه چین به مسائل خاورمیانه نیز گفت: چین خواهان افزایش امنیت در خاورمیانه است چرا که ثبات در خاورمیانه به لحاظ اقتصادی و تجارت خارجی تامین کننده منافع چین است اما به این معنا نیست که تعریف امنیت و ثبات مورد نظر چین شبیه تعریف ایران است.
وی در این باره توضیح داد: سیاست خارجی چین با اسرائیل شبیه به استراتژی و نوع نگاه ما به اسرائیل به عنوان یک دولت غاصب نیست، بلکه چین خواهان تشکیل  دو دولت فلسطین و اسرائیل است.
حسن بهشتی پور در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: نمی توان انتظار داشت چین طرحی برای خاورمیانه یا کاری در جهت صلح در خاورمیانه به آمریکا ارائه دهد چرا که چین  در این اندازه نیست بلکه چین هم ایده دو دولت آمریکا را قبول دارد که حتی روسیه نیز قبول دارد البته با تفاوت های ریزی، بنابراین چین به دنبال امنیت و ثبات در خاورمیانه است . 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه