روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۸ آبان - شماره 4487

واکنش صحرایی به بازتاب سخنانش درباره تفکیک جنسیتی کتب درسی؛

بیشتر از این برای توضیح دادن وقت نمی‌گذاریم

  وزیرآموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه مطابق با تکلیف محول شده به این وزارتخانه از سوی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی و آموزشی مدارس باید متناسب با اقتضائات دختران و پسران باشد، ضمن رد شائبه «تفکیک جنسیتی در کتب درسی»، درباره حواشی و بازتاب این سخنانش گفت: من قضاوت را به مردم ایران می‌سپارم، مردم قضاوت می‌کنند و به مظلومیت مدیران خود پی می‌برند که وقتی یک حرف حق را بزنی، دست و دهان و پایت باید بسوزد که چرا حق را گفتی.
رضامراد صحرایی با حضور در شبکه آموزش سیما، درباره حواشی بازتاب سخنانش درباره ایجاد تغییر در کتب درسی متناسب با اقتضائات دانش آموزان دختر و پسر تحت عنوان «تفکیک جنسیتی در کتب درسی»، اظهار کرد: سعی ما این است که از حاشیه‌ها عبور کنیم و در حاشیه نمانیم تا از متن غافل نشویم، ولی گاهی وقت‌ها حاشیه ایجاد می‌شود. هر کسی می‌داند این موضوعات نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.
وی توضیح داد: تقاضای دخترخانم‌ها از ما این است که شما چرا مقتضیات ما را در برنامه‌ریزی‌های خود نمی‌بینید؟. بحث برنامه درسی و برنامه آموزشی و توجه به اقتضائات دختر و پسر مطرح است. همه جای دنیا این کار را می‌کنند و فقط ما نیستیم‌. آیا مادر و پدرها با فرزند پسر و دختر یه جور برخورد می‌کنند؟، قطعا خیر چراکه نیاز دختر خانم یک چیز و نیاز آقا پسرها چیز دیگری است.
* بیشتر از این برای توضیح دادن در خصوص «تفکیک جنسیتی در کتب درسی» وقت نمی‌گذاریم
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این  امری کاملا عقلی، تعلیمی و تربیتی است. اینجور بحثی (تفکیک جنسیتی) به کار نبریم. خداوند هم آنها را هدایت کند و هم به دیگران بصیرت دهد. سواد رسانه‌ای مورد نیاز همه شده است تا درک کنند که واقعیت مطلب چه بوده است. بحث تناسب برنامه درسی و آموزشی با نیازهای دانش آموزان اعم از دختر و پسر بوده است. برای مثال در هنرستان دخترانه به رشته هایی مثل کودک‌یاری نیاز داریم که ویژه دخترخانم ها است. مگر تا کنون ما در مهد کودک مربی مرد داشتیم؟. مربی مهد کودک خانم است. در مقطع ابتدایی به ویژه سه پایه اول نیز عموم آموزگاران خانم هستند.
صحرایی افزود: اینکه بحث «تفکیک جنسیتی کتاب» را مطرح کنند، توهین به شعور ملت است که ریاضی دخترانه و پسرانه می‌شود. زمانی هم در دانشگاه بحث می‌شد «علوم انسانی اسلامی» و «علوم انسانی غیر اسلامی» چیست؟. این ریشه تاریخی عجیب و غریبی دارد که برخی این را دنبال می‌کنند. بحث ما برنامه آموزشی و برنامه درسی بوده و اصلا بحث کتاب نبوده است. البته برخی کتب به طور طبیعی تغییر می‌کنند؛ مثلا کتاب مهارت‌های زندگی که برخی مهارت‌ها خاص دختران و برخی خاص پسران است و یا کتاب تربیت اجتماعی و دینی که برخی مطالب خاص دختران و برخی مطالب خاص پسران است. الان هم هست و وجود دارد. یا مباحث مربوط به محیط آموزشی که دبیرستان دخترانه باید برای دختران متناسب سازی شود تا در آن راحت باشند و این توقع دختران از ما است. وی با یادآوری اینکه بحث من درباره این بوده است که هویت ابعاد مختلفی دارد و یکی از ابعاد هویت، هویت جنسیتی، هویت دخترانه و پسرانه است، عنوان کرد: پسرانگی و دخترانی یک اقتضای جدی است و همه جا به این امر توجه شده است. فقط تعلیم و تربیت اسلامی نیست، در تعلیم و تربیت غیر اسلامی هم به هویت دخترانه و پسرانه جداگانه توجه می‌شود. تمام اهتمام ما در آموزش و پرورش  این است که اگر حاشیه‌ای هم ایجاد می‌شود بر روی آن وقت نگذاریم تا از متن باز نمانیم اما وقتی دیدم یک صفحه از روزنامه‌ای به این امر اختصاص یافته فقط حیرت کردم و تاسف خوردم. از این جهت که این حرف یک حرف کاملا دقیق است.
صحرایی تصریح کرد: من کل متن صحبتم را فرستادم منتشر کنند ویک پاسخ هم به دو روزنامه بسیار منصف و روشنگر در این موضوعات دادم و منتشر کردند و بیشتر از این هم برایش وقت نمی‌گذاریم. همین الان هم که پنج دقیقه وقت از برنامه را برای این امر گذاشتیم واقعا متاسف هستم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: من قضاوت را به مردم شریف ایران می‌سپارم. خرد جمعی مردم اشتباه نمی‌کند. مردم اینها را می‌بینند و قضاوت می‌کنند و به مظلومیت مدیران خود پی می‌برند که اگر یک حرف حق را بزنی باید دست و دهان و پایت بسوزد که چرا حق را گفتی.
وی عنوان کرد: برخی دوستان من می‌گویند فلانی شما می‌روید رسانه سخنرانی می‌کنید، اینها می‌جویند و می‌گردند تا نقطه ضعفت را پیدا کنند. ما از خدا خواستیم اعتماد به نفس خود را از دست ندهیم، حرفمان را بزنیم و رابطه‌مان را با مردم برقرار کنیم. آموزش و پرورش دستگاهی است که در یکایک خانه‌های این ملت وجود دارد و جایی که آنتن و فرکانس نیست یک معلم است.
* اصرار ما برای اجرای سند تحول بنیادین به مزاق برخی خوش نمی‌آید
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصرار ما بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ظاهرا به مزاق برخی خوش نمی‌آید، گفت: ما این افراد را به شناختن ریشه این کشور و تاریخ و فرهنگ و ملت دعوت می‌کنیم. این سند می‌گوید بچه‌ها را برای شش ساحت اعتقادی و عبادی،  اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیبایی شناختی، اقتصادی و حرفه‌ای و ساحت  تربیت علمی و فناورانه تربیت کنیم. آموزش و پرورش تعلیم و تربیت رسمی را انجام می‌دهد و تعلیم وتربیت غیررسمی را هم از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه