روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۳ آبان - شماره 4484

کائنات از ثبت رکورد بالاترین میزان صادرات نفتی ایران به چین در ماه اکتبر گزارش می‌دهد

بازگشت تولید نفت به دوران اوج

  فتح الله ناصرزاده - خبرگزاری رویترز از ثبت رکورد صادرات نفتی ایران به چین در ماه اکتبر علیرغم تشدید تحریم های آمریکا علیه تهران خبر داد.بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وب سایت «ورتکسا» که مسیر کشتی های تجاری را رهگیری می کند، شرکت ملی نفت ایران طی ده ماه گذشته از سال جاری میلادی، دستکم روزانه ۱.۰۵ میلیون بشکه نفت را به چین صادر کرده که این رقم حدود ۶۰ درصد بالاتر از حجم صادراتی نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۷ یعنی اوج تحریم ها بوده است؛ آماری که همزمان به گفته رویترز، گمرک چین نیز آن را تایید میکند.
بنا به ادعای رویترز، میزان صادرات نفتی ایران به چین در سال جاری میلادی در پی ارائه تخفیف های چشمگیر تهران به طرف چینی، با افزایش روبرو شده است. در همین راستا، تهران در ماه اکتبر، به صورت متوسط، روزانه بیش از ۳.۱۷ میلیون بشکه نفت تولید کرده که بالاترین میزان تولید نفت ایران از زمان بازگشت تحریم ها در دوران پسا برجام (سال ۲۰۱۸) محسوب می شود.
همچنین در ماه اکتبر، ایران به صورت متوسط بیش از ۱.۴۵ میلیون بشکه نفت در روز به مقصد چین صادر نموده که بالاترین آمار صادراتی ماهانه طی سال های گذشته محسوب می شود.
فتح جدید نفتی ایران در غرب کارون
تولید نفت ایران در غرب کارون که با توسعه میدان‌های مشترکی مانند آزادگان، یادآوران و یاران از سال‌های پیش آغاز شده بود اکنون با برداشت از میدان‌های مستقل سپهر و جفیر وارد مرحله‌ای تازه شده است تا ایران با افزایش ظرفیت تولید نفت خود، قدرت دیپلماسی انرژی را در عرصه‌های جهانی توسعه دهد. خوزستان بیش از ۱۱۰ سال است که رنگ و بوی نفت به خود گرفته است. غلبه رنگ نفت آنچنان در این بخش از ایران زیاد است که هر گوشه‌ای را که نگاه کنی یا مشعلی می‌سوزد، یا دکل حفاری راه به مخازن نفتی در دل سنگ‌ها می‌گشاید. حتی زمانی که بزرگ‌ترین جبهه ایران در ۸ سال دفاع مقدس نیز در این استان قرار داشت، هیچ‌گاه شعله نفت در دل خوزستان خاموش نشد.
با این حال اگرچه توسعه صنعت نفت در خوزستان در دهه‌های پیش بیشتر بر میدان‌هایی مانند اهواز، مارون، منصوری و ... که میدان‌های مستقل نفتی هستند متمرکز بود، اما از دهه ۸۰ بهره‌برداری از میدان‌های مشترک غرب کارون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مخازن مشترک نفتی جهان در دستور کار قرار گرفت. میدان‌هایی که درست روی خاکی قرار گرفته‌اند که روزی فاتحان غیرت این سرزمین روی آن از وجب به وجب ایران دفاع کردند و حالا فتح دیگری در قلب زمین در جریان است.
افزایش ۶۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت از میدان مشترک آزادگان در دولت سیزدهم
در این میان میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و یادآوران در اولویت توسعه قرار گرفتند؛ توسعه‌ای که کماکان ادامه دارد و حتی برای میدان آزادگان که بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران است، طرح توسعه یکپارچه با حضور کنسرسیومی از بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی تشکیل شده است.
البته توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون منتظر این کنسرسیوم نمانده و تنها در دو سالی که از دولت سیزدهم می‌گذرد، ۶۰ حلقه چاه جدید به چاه‌های میدان آزادگان اضافه شده که افزایش ۶۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت را به‌دنبال داشته است. این در حالی است که در دو دهه گذشته ۱۰۰ حلقه چاه حفاری شده بود و در دولت سیزدهم ۶۰ حلقه چاه حفاری و تولیدی شده است. ۳۸ حلقه چاه نیز باقی مانده است که با تکمیل آنها بخش عمده‌ای از توسعه فاز نخست تا پایان امسال بسته خواهد شد. در مجموع، میدان آزادگان جنوبی دارای ۲۰۶ حلقه چاه شامل ۲۰۱ حلقه چاه تولید و ۵ حلقه چاه دفع پساب است که نفت تولیدشده از این چاه‌ها، در ۱۰ چندراهه جمع‌آوری شده و در دو واحد تفکیک گاز از نفت جداسازی می‌شود. تولید نفت از این میدان از لایه‌های فهلیان، کژدمی و سروک انجام می‌شود که شامل نفت سبک و سنگین است.
توسعه سپهر و جفیر؛ دست و پنجه نرم کردن با لایه‌های ناشناخته نفت خام
اگرچه تولید از میدان‌های مشترک غرب کارون اهمیت ویژه‌ای دارد، اما در کنار آنها، دو میدان مستقل سپهر و جفیر قرار دارد که تا چند سال گذشته هیچ فعالیت توسعه‌ای روی آنها انجام نشده بود. با تدوین قراردادهای جدید نفتی در سال‌های قبل، توسعه میدان‌های سپهر و جفیر در قالب این الگوی قراردادی به یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد. اگرچه چند سال از تولید نفت در میدان‌های آزادگان و یادآوران می‌گذشت، اما ناشناخته‌ بودن میدان‌های سپهر و جفیر کار توسعه را پیچیده‌تر می‌کرد. با این حال شرکت گسترش انرژی پاسارگاد قراردادی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار برای توسعه این میدان‌ها در سه فاز امضا کرد؛ قراردادی که به‌واسطه الگوهای جدید قراردادهای نفتی ایران اگر در هر مرحله‌ای اهداف تولیدی محق نشود، سرمایه‌گذار با وجود هزینه بالا اما بهره‌ای نخواهد برد.
این قرارداد ۲۰ ساله که با هدف تولید نفت از یکی از عمیق‌ترین و پرفشارترین لایه‌های نفتی ایران امضا شد، سرانجام نخستین قرارداد از قراردادهای جدید نفتی بود که به تولید نفت منجر شده است تا با اجرای کامل آن، ۵۴۰ میلیون بشکه نفت قابل برداشت در اختیار ایران باشد.
تبلور مدیریت، دانش و سرمایه ایرانی
تعداد چاه‌ها تا انتهای طرح ۱۳۵ حلقه چاه خواهد بود که روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت در پایان اجرای قرارداد از میدان‌های سپهر و جفیر تولید می‌شود.
بر اساس این قرارداد، تولید فاز نخست ۳۶ هزار بشکه در روز با حفر ۱۲ حلقه چاه خواهد بود که تاکنون کار حفاری ۱۱ حلقه چاه به انجام رسیده و حفاری چاه دوازدهم نیز در گام پایانی خود قرار دارد؛ چاه‌هایی که در لایه فهلیان و در عمق بیش از ۴۶۰۰ متر و با فشار بالای ۱۰ هزار پی‌اس‌آی به مخزن نفتی رسیده‌اند. با توجه به فشار بالای این مخزن نفتی، استفاده از تجهیزات سرچاهی معمول امکان‌پذیر نبود و از همین رو در جریان توسعه میدان‌های سپهر و جفیر بومی‌سازی تجهیزات تکمیل چاه با فشار ۱۰ هزار پی‌اس‌آی برای نخستین بار در کشور به انجام رسید. در مجموع در این میدان‌ها بیش از ۶۰ هزار متر حفاری تاکنون انجام شده و با فعالیت هفت دکل حفاری همزمان، رکورد حفاری ۶۱۰۰ متر در ماه به ثبت رسیده است. همچنین کاهش مدت زمان حفاری از ۳۳۰ روز به ۹۰ روز در عمیق‌ترین چاه، نصب، اجرا و تکمیل ۵۱ کیلومتر خط لوله جریانی نفت و احداث بیش از ۳۲ کیلومتر جاده دسترسی و معابر از دیگر اقدام‌هایی است که در توسعه میدان‌های سپهر و جفیر به انجام رسیده است. با این اقدام‌ها و با سرمایه‌گذاری ۳۳۰ میلیون دلاری بخش خصوصی در این میدان‌ها تا این جای کار، فتح یکی از عمیق‌ترین و پرچالش‌ترین لایه‌های نفتی ایران با اتکا بر مدیریت، دانش و سرمایه ایرانی محقق شد. نکته مهم در این میان آن است که میزان تولید نفت از چاه‌ها میدان‌های سپهر و جفیر با تولیدی‌شدن چاه‌ها افزایش یافته است که می‌تواند در ادامه باعث افزایش پیش‌بینی نفت قابل استحصال از این میدان‌ها باشد.
ارتقای توسعه اجتماعی، دوشادوش توسعه تمدن نفتی
اگرچه تولیدی‌شدن میدان‌های سپهر و جفیر اولویت اصلی این پروژه به شمار می‌آید، اما توجه به ارتقای مسئولیت‌های اجتماعی نیز همواره در دستور کار قرار دارد. در این زمینه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود مدرسه متوسطه و کاردانشی در منطقه غرب کارون در زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع احداث کرده است. با توجه به نیازسنجی‌های انجام‌شده در منطقه غرب کارون، این مدرسه نخستین هنرستان ابزار دقیقی منطقه به‌شمار می‌رود که می‌تواند در توانمندسازی نیروهای جوان و بومی برای حضور در پوژه‌های نفتی آینده نقش مهمی ایفا کند. موضوع دیگری که در احداث این مدرسه بسیار مورد توجه بوده، لزوم حضور دختران دانش‌آموز در شیفت‌های جداگانه است، زیرا بُعد مسافت و نبود دبیرستان در این منطقه باعث می‌شد برخی دختران از تحصیل باز بمانند. هم‌اکنون ۸۰ دانش آموز در این مدرسه تحصیل می‌کنند که البته هدف اصلی آن مهارت‌آموزی برای کسب شغل در آینده است.
نقش عراق و ایران در افزایش تولید اوپک پلاس
نظرسنجی پلاتس نشان داد تولید نفت اوپک پلاس تحت تاثیر تولید بالاتر عراق و ایران، در اکتبر، به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. اوپک که شامل ۱۳ کشور عضو است، در اکتبر ۲۷.۸۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که بر مبنای ماهانه، ۱۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت. تولید ۱۰ عضو غیرعضو اوپک گروه اوپک پلاس هم در این مدت، به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت و به ۱۴.۸۲ میلیون بشکه در روز رسید. این افزایش تولید، کسری تولید گروه اوپک پلاس را در اکتبر به ۸۲۷ هزار بشکه در روز رسید. بسیاری از اعضای آفریقایی اوپک پلاس قادر نیستند مطابق با سهمیه تولید شده، نفت تولید کنند. این گروه از ژوئیه، با هدف تقویت قیمت‌ها، تولید نفت خود را به صورت داوطلبانه محدود کرده، اما قیمت نفت حتی با وجود تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، تحت تاثیر شاخص‌های اقتصادی نامطلوب به خصوص از سوی چین و رشد عرضه غیراوپک، افت کرده است. طبق نظرسنجی پلاتس، تولید عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک پلاس هستند، تقریبا ثابت بود. تولید عربستان با کاهش اضافی ۱.۵ میلیون بشکه در روز که از ژوئیه اجرا کرده، در اکتبر به ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. روسیه که اعلام کرده است صادرات نفت و محصولات نفتی خود را در اکتبر به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد، تولیدش اندکی رشد کرد و به ۹.۴۷ میلیون بشکه در روز رسید. انضباط این دو کشور در تولید، توسط عراق تضعیف شد که تولیدش را در ماه میلادی گذشته، ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۴.۴۰ میلیون بشکه در روز رساند. عراق که تولیدش به بالاترین میزان ۹ ماه گذشته رسیده است، بزرگترین متخلف در رعایت سهمیه تولید در این ماه بود. ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا، از مشارکت در محدودیت عرضه اوپک پلاس معاف است، تولیدش را به ۳.۰۵ میلیون بشکه در روز افزایش داد که بالاترین سطح تولید در پنج سال اخیر است. تولید آنگولا به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز رسید. این کشور به همراه سایر تولیدکنندگان آفریقایی برای تولید بالاتر، تحت فشار قرار دارد. بر اساس گزارش پلاتس، اوپک پلاس همچنین بسیار پایین‌تر از سطح تولید هدف گذاری شده، نفت تولید می‌کند. با این حال، نرخ پایبندی این گروه به توافق محدودیت عرضه، از ۱۱۴ درصد در سپتامبر، به ۱۱۲ درصد در اکتبر کاهش پیدا کرد. تولید جمعی کشورهای غیراوپک، ۴۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین شده در اکتبر بود. تولید کشورهای اوپک، ۴۱۷ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سهمیه تولید جمعی بود. نظرسنجی پلاتس، تولید سر چاه را اندازه گیری می‌کند و با استفاده از اطلاعات مقامات صنعت نفت، معامله‌گران و تحلیلگران و همچنین بررسی آمار کشتیرانی، ماهواره‌ای و آمار ذخایر، تهیه می‌شود.
۴۰ پالایشگاه چینی نفت ایران را خریداری می‌کنند
۴۰ پالایشگاه چینی در ماه اکتبر حدود ۱.۴۵ میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده‌اند که بیشترین رقم واردات ماهانه تاکنون بوده است. میزان واردات نفت خام چین به دلیل افزایش تولید نفت ایران به رغم تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا، رکورد جدیدی را ثبت کرد. بر اساس آمارهای ردیابی کشتی‌ها از ورتکس، چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام و همچنین مشتری بزرگ نفت ایران در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین ۱.۰۵ میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده است. این میزان ۶۰ درصد بالاتر از اوج واردات چین در قبل از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۷ است. میزان تولید نفت ایران به ۳.۱۷ میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۸ تاکنون است. آمارهای ورتکس نشان می‌دهد؛ میزان واردات نفت چین در ماه اکتبر از ایران، به ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین واردات ماهانه تاکنون است. بر اساس اعلام تاجران چینی؛ اکثر ۴۰ پالایشگاه مستقل چینی معروف به قوری نفت خام ایران را پالایش و فرآوری می‌کنند. این پالایشگاه‌ها تقریبا مبادلات مالی خود را بدون دلار انجام می‌دهند و سیستم مالی مستقلی دارند و نیازی به مشارکت دادن تکنولوژی غربی‌ها ندارند و اکثر مبادلات مالی این پالایشگاه‌ها با ارزهای چینی پرداخت می‌شود. نفت سبک ایران به عنوان مهم‌ترین محصول صادراتی با تخفیف ۱۳ دلار در هر بشکه نسبت به نفت برنت عرضه می‌شود و چین علاوه بر نفت ایران، نفت خام روسیه به ونزوئلا را هم که درگیر تحریم‌های آمریکا است، خریداری می‌کند.
بهبود 40 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در برآورد جدید وزارت انرژی آمریکا
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش جدید خود، برآورد قبلی در مورد تولید نفت خام ایران را 40 هزار بشکه در روز افزایش داد و اعلام کرد، تهران در 3 ماهه سوم 2023 روزانه 2 میلیون و 970 هزار بشکه نفت تولید کرده است.
بهبود 40 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در برآورد جدید وزارت انرژی آمریکا
اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور در گزارش «چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی» ماه جاری میلادی (نوامبر)، میزان تولید نفت خام ایران بدون احتساب میعانات گازی در سه ماهه سوم سال 2023 را تصحیح و اعلام کرده که این رقم 40 هزار بشکه در روز نسبت به برآورد قبلی افزایش یافته است. به این ترتیب، تولید نفت خام در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 2 میلیون 970 هزار بشکه در روز بوده است که در گزارش ماه قبل این سازمان 2 میلیون و 930 هزار بشکه در روز اعلام شده بود. تولید نفت خام ایران در سه ماهه دوم سال 2023 بالغ بر 2 میلیون و 740 هزار بشکه نفت در روز بوده است.در نتیجه تولید نفت ایران در سه ماهه 2023 نسبت به سه ماهه دوم با افزایش 230 هزار بشکه‌ای مواجه شده است.اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماه اکتبر با توجه به این افزایش تولید، ایران را در جایگاه سوم تولید نفت اوپک قرار داده بود. این درحالی است که آمارهای اوپک در 2 ماه گذشته حاکی از بازگشت ایران به جایگاه سوم اوپک است. بر اساس این آمار، ایران به طور متوسط در سال 2022 بالغ بر 2 میلیون و 540 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود. در گزارش ماه نوامبر آمار تولید امارات تغییری نکرده و این کشور در سه ماهه دوم 2 میلیون و 940 هزار بشکه نفت تولید کرده بود در جایگاه سوم اوپک قرار داشت و اما در سه ماهه سوم با کاهش تولید آن به 2 میلیون و 910 هزار بشکه در روز به جایگاه چهارم نزول کرد.
 تولید 27.5 میلیون بشکه‌ای نفت اوپک
این نهاد آمریکایی در گزارش ماه قبل از کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت کشورهای عضو اوپک بدون احتساب میعانات گازی در سه ماهه سوم سال 2023 میلادی نسبت به سه‌ ماهه دوم خبر داده و رقم آن 27.38 میلیون بشکه در روز برآورد کرده بود، این رقم را در گزارش ماه نوامبر تصحیح کرده است.
به این ترتیب بر اساس آمار جدید، تولید نفت کشورهای عضو اوپک در این بازه زمانی برابر با 27 میلیون 500 هزار بشکه در روز بوده که نسبت به سه ماه قبل از آن 880 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
 افزایش 230 هزار بشکه‌ای تولید نفت عربستان نسبت به برآورد قبلی
این سازمان آمریکایی که زیرمجموعه وزارت انرژی این کشور است در گزارش ماه نوامبر اعلام کرده تولید نفت خام عربستان در سه ماهه سوم سال 2023 روزانه 9 میلیون و 20 هزار بشکه در روز بوده که 230 هزار بشکه در روز از برآورد قبلی این سازمان بیشتر است.  اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماه اکتبر (ماه قبل) اعلام کرده بود، عربستان در سه ماهه سوم سال جاری میلادی روزانه 8 میلیون و 990 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.
 اصلاح میزان تولید نفت عراق
برآوردهای جدید این سازمان آمریکایی در مورد میزان تولید نفت خام عراق بدون احتساب میعانات گاز در سه ماهه سوم 2023 نیز 30 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 4 میلیون و 320 هزار بشکه در روز تغییر کرده است.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش قبلی اعلام کرده بود، عراق در این بازه زمانی 4 میلیون و 290 هزار بشکه در روز نفت خام تولید کرده است.
با این حال، با این تغییرات و اصلاح برآوردها، ایران به لحاظ تولید نفت باز هم در جایگاه سوم پس از عربستان و عراق قرار دارد.
اذعان ضمنی بایدن به فروش بالای نفت ایران در بازارهای جهانی
کاخ سفید روز شنبه یادداشتی را منتشر کرد که در آن رئیس‌جمهور آمریکا به طور ضمنی به فروش بالای نفت ایران در بازارهای جهانی اذعان کرده است.
در شرایطی که طبق گزارش ماهانه اوپک تولید نفت ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با شهریور ۱۴۰۲ به ۳.۰۵۸ میلیون بشکه در روز رسیده، کاخ سفید در یک یادداشت به امضای رئیس‌جمهور آمریکا به طور تلویحی به فروش بالای نفت ایران در بازارهای جهانی اذعان کرده است.
کاخ سفید روز شنبه ۱۱ نوامبر، ۲۰ آبان یادداشتی را که به امضای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا رسیده، منتشر کرد که در آن ادعا کرده بر اساس نتایج «مطالعه دقیق» اطلاعاتی که به او درباره وضعیت اقتصاد جهانی داشته شده، به این نتیجه رسیده که ذخایر و فرآورده‌های نفتی سایر کشورها بجز ایران در بازارها به میزان کافی وجود دارد که امکان کاهش قابل توجه حجم خرید سوخت از تهران از سوی موسسات مالی خارجی را فراهم می‌کند. بایدن در این یادداشت که برای وزیر خارجه، وزیر خزانه‌داری و وزیر انرژی آمریکا ارسال شده، افزوده به نظارت دقیق بر وضعیت ادامه خواهد داد.
انتشار این یادداشت در شرایطی صورت گرفته که جدیدترین آمار تولید نفت ایران به نقل از منابع ثانویه در گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با شهریور ۱۴۰۲ به ۳.۰۵۸ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
ایران در ماه آگوست (مرداد ماه ۱۴۰۲) ۳‌میلیون و ۴۳ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود و جایگاه سوم تولید نفت اوپک را از آن خود کرده بود.
متن دقیق یادداشت بایدن درباره «عزم ریاست‌جمهوری بر اساس بخش‌هایی از قانون مجوز دفاع ملی سال مالی ۲۰۱۲» به این شرح است: با اختیاری که قانون اساسی و قوانین ایالات متحده به عنوان رئیس‌جمهور به من واگذار کرده، پس از بررسی دقیق گزارش‌های ارائه شده به کنگره توسط اداره اطلاعات انرژی، از جمله گزارش ارائه شده در اکتبر ۲۰۲۳ و سایر عوامل مرتبط، از جمله شرایط اقتصادی جهان، سطح ظرفیت مازاد، و در دسترس بودن ذخایر استراتژیک، طبق بخش ۱۲۴۵ (d) (۴) (B) و (C) قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۱۲، قانون عمومی ۱۱۲-۸۱ و مطابق با تصمیمات قبلی تعیین می‌کنم عرضه کافی نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهایی غیر از ایران، امکان کاهش قابل توجه حجم نفت و فرآورده‌های نفتی که از ایران توسط یا از طریق موسسات مالی خارجی خریداری می‌شود را فراهم می‌کند. به نظارت دقیق وضعیت ادامه خواهم داد.
پیش‌تر، وزارت انرژی آمریکا از بهبود ۴۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در برآورد جدید خود خبر داده بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش جدید خود برآورد قبلی در مورد تولید نفت خام ایران را ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و اعلام کرد تهران در
سه ماهه سوم ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است.
اخیراً همچنین مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را برای تحریم نهادها و موسسات دخیل در تسهیل تجارت نفت ایران به تصویب رساند. این طرح جمعه ۱۲ آبان با ۳۴۲ رأی موافق و ۶۹ رأی مخالف به تصویب قانونگذاران آمریکایی رسید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه