روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۳ آبان - شماره 4484

بررسی نکات مهم از تحکیم قدرت پهپادی ایران در مستند «پرچمدار»

محرمانه‌های قدرت پهپادی ایران


 سختی‌ها، مرارت‌ها و مقاومت بی‌پایان دانشمندان پهپادی ایران در کنار پشتیبانی و حمایت‌های بی‌دریغ فرماندهان نظامی بعد از ۳۹ سال کشورمان را به جرگه پیشتازان صنعت پهپادی جهان وارد کرد و بخشی از نیاز جهان به فناوری‌های پهپادی توسط ایران تامین می‌شود.
به دلیل اهمیت مطالب مطرح شده در مستند «پرچمدار» که یکشنبه‌شب؛  ۲۱ آبان روی آنتن شبکه دوم سیما رفت، برخی نکات مطرح شده به صورت مکتوب در ادامه می آید:
مستند پرچمدار حکایتی از مسیر ایجاد، تثبیت و تحکیم قدرت پهپادی ایران با تکیه بر پهپادهای خانواده شاهد است که با استفاده از تصاویر آرشیوی برای نخستین‌ بار پخش شد. در این مستند بسیاری از عملیات‌ها و اتفاقات پهپادی شاخص در طول سال‌های اخیر به ویژه در جبهه مقاومت را با روایت مستقیم نفرات درگیر در این حوزه به تصویر کشید.
موضوع حضور پهپادهای شاهد در جنگ اوکراین از دیگر محورهایی است که در این مستند به آن پرداخته شد همچنین برای نخستین بار اسنادی در خصوص ماجرای فروش پهپادهای شاهد ۱۳۶ به روسیه منتشر شد که ثابت می‌کند ماجرای فروش پهپاد به روسیه ماهها قبل از آغاز جنگ اوکراین کلید خورده بود. در بخشی از مستند «پرچمدار»، خبرنگار به روسیه سفر می‌کند و درباره چگونگی همکاری مشترک نظامی ایران و روسیه سخن می‌گوید.
در جنگ روسیه با اوکراین ایران بارها و بارها به انتقال فناوری و فروش پهپاد شاهد ۱۳۶ به روسیه متهم شد در حالی که تحقیقاتی ما اثبات می‌کند پروژه همکاری نظامی ایران و روسیه از سالها قبل از جنگ اوکراین در قالب یک قرارداد همکاری مشترک کلید خورد و خبر آن همان مقطع زمانی از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد و کارشناس این شبکه نیز به تحلیل و بررسی این همکاری مشترک پرداخت.
مستند سپس بخشی از نشست فرمانده نیروی هوایی روسیه با سردار حاجی‌زاده را نشان داد.
حاجی‌زاده در این دیدار به ژنرال روس گفت: پهپاد امروز و به ویژه در آینده یک قدرت بسیار بزرگی ایجاد می‌کند که اجتناب‌ناپذیر است که همه باید آن را داشته باشند. پهپاد به تنهایی یک قدرت دارد اما وقتی با موشک یا هواپیما ترکیب می‌شود توان جدیدی را به وجود می‌آورد.
وی در این دیدار به ژنرال روس پیشنهاد داد: شما کمک کنید تا ما فرماندهی فضایی را تشکیل دهیم ما هم کمک می‌کنیم تا شما فرمانده پهپادی را تشکیل دهید.
حاجی‌زاده در همین مستند اذعان داشت: موضوع مخفی‌ایی نیست، به محور مقاومت کمک می‌کنیم تا خودشان را بسازنند و کارهای عملیاتی انجام دهند. هر مقدار در توان‌مان باشد به این کار ادامه خواهیم داد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بخش دیگری از سخنانش در گفت‌وگو با سازندگان این مستند، گفت: سرریز و دستاوردهای صنعت پهپادی سازمان هوافضا را به بخش‌های صنعتی و غیرنظامی دادیم. امروز راه‌اندازی خط تولید موتورسیکلت الکتریکی، بارورسازی ابرها، کمک به سازمان هواشناسی برای پیش‌بینی دقیق سیل در مناطق مختلف کشور، کمک در امدادرسانی‌ها و نقشه‌برداری توپوگرافی از معادن کشور بخشی از اقدامات غیرنظامی پهپادهای ماست.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه