روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ آبان - شماره 4483

بازگشت شرکت‌های غربی به تجارت نفت ونزوئلا


  چند هفته پس از رفع موقتی تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا، شرکت‌های بزرگ بازرگانی کالا در حال بازگشت به کسب و کار تجارت نفت این کشور آمریکای جنوبی هستند.
شماری از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازرگانی نفت مستقل، در حال حاضر محموله‌های نفت ونزوئلا را به خریداران از جمله آمریکایی‌ها عرضه می‌کنند. این شرکت‌ها همچنین قراردادهایی برای خرید نفت از واسطه‌های مورد تایید شرکت نفت دولتی PDVSA  ونزوئلا، منعقد کرده‌اند.
کاهش تحریم‌ها، به بزرگ‌ترین شرکت‌های بازرگانی نفت جهان اجازه بازگشت به ونزوئلا را داده است و در عین حال، طبق گزارش‌ها، این کشور سرگرم مذاکره با شرکت‌های خدمات میدان نفتی بین‌المللی، برای کمک به افزایش تولید است.
افزایش عرضه از ونزوئلا، توازن بازار جهانی نفت را تا حدودی تغییر خواهد داد زیرا حداقل تا آوریل سال آینده، نفت بیشتری از این کشور آمریکای لاتین عرضه خواهد شد.
پس از اینکه دولت نیکلاس مادورو با مخالفانش در خصوص برگزاری انتخابات در سال آینده به توافق رسید، آمریکا در اکتبر، اکثر تحریم‌ها علیه صنعت نفت ونزوئلا را موقتا لغو کرد. واشنگتن یک مجوز کلی شش ماهه صادر کرد که به طور موقت معاملات مربوط به بخش نفت و گاز در ونزوئلا را مجاز اعلام کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا  خاطرنشان کرد که این مجوز تنها در صورتی تمدید می‌شود که ونزوئلا به تعهدات خود در چارچوب نقشه راه انتخاباتی، عمل کند.
این مجوز که تا ۱۸ آوریل سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد، تولید، حمل، فروش و صادرات نفت یا گاز ونزوئلا و عرضه کالاها و خدمات مرتبط و همچنین پرداخت پول کالاها یا خدمات مرتبط با نفت یا فعالیت‌های بخش گاز در ونزوئلا را مجاز می‌کند. همچنین به سرمایه‌گذاری‌های جدید در نفت یا گاز در ونزوئلا، مجوز می‌دهد.
تا قبل از لغو تحریم‌ها، شورون تنها شرکت بزرگ غربی بود که تحت مجوز ویژه صادر شده توسط دولت بایدن در اواخر سال گذشته، اجازه مخصوص برای بهره برداری از میادین نفتی و صادرات نفت از ونزوئلا داشت.
منابع آگاه به بلومبرگ گفتند سایر شرکت‌ها اجازه یافته‌اند تجارت نفت خام ونزوئلا را ازسربگیرند، گروه گانوور، اولین شرکت بازرگانی بزرگی بود که به پالایشگاه‌های آمریکایی، یک ابرنفتکش حامل نفت ونزوئلا را پیشنهاد کرد.
طبق گزارش رویترز که با استناد به اسناد موجود و اظهارات چهار فرد آگاه بوده است، گانوور و ترافیگورا که یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ بازرگانی کالاست، در هفته‌های اخیر با خرید نفت از واسطه‌های مورد تایید شرکت  PDVSA، به محموله‌های نفت ونزوئلا دسترسی پیدا کرده‌اند.
دو منبع آگاه از این معامله، به رویترز گفتند: در روزهای پس از کاهش تحریم‌ها، ترافیگورا همچنین درباره قرارداد اجاره یک کشتی سوئزمکس برای حمل یک میلیون بشکه نفت کوره ونزوئلا در نوامبر از منطقه آموای، مذاکره کرد. تجارت نفت ونزوئلا، دیگر یک جرم قابل تحریم نیست، علاوه بر شرکت‌های تجاری، شرکت‌های نفتی بین‌المللی و شرکت‌ها خدمات نفتی هم در حال مذاکره با شرکت PDVSA  برای دریافت محموله‌ها و افزایش تولید نفت ونزوئلا هستند.
گویا شرکت PDVSA برای کمک به افزایش تولید نفت، سرگرم مذاکره برای  استفاده از تجهیزات و خدمات تامین کنندگان خدمات میدان نفتی است.
شرکت‌های غربی اجازه تجارت و واردات نفت خام خود را دارند، ونزوئلا قادر است صادرات قانونی نفت خود را افزایش دهد اما برای افزایش تولید نفت خود با نبرد سختی روبرو خواهد بود. طبق گزارش ماه گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار می‌رود ونزوئلا تولید نفت خود را کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۴ افزایش دهد زیرا سال‌ها عدم سرمایه گذاری و سوء مدیریت، مانع رشد سریع تولید خواهد شد.
این آژانس برآورد کرد تولید نفت ونزوئلا که در سپتامبر ۲۰۲۳، به ۷۳۵ هزار بشکه در روز رسید، بعید است تا پایان سال ۲۰۲۴، به بالای ۹۰۰ هزار بشکه در روز برسد. انتظار می‌رود عمده رشد کوتاه ‌مدت تولید ونزوئلا، مربوط به سرمایه‌گذاری مشترک شورون باشد که می‌تواند تولید را از ۱۳۵ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۳، به ۲۰۰ هزار بشکه در روز پایان سال ۲۰۲۴ افزایش دهد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، تولید پروژه‌های تحت اداره شرکت‌های اِنی، رپسول و «مورل اند پرام»، ممکن است در کوتاه مدت، ۵۰ هزار بشکه در روز به تولید ونزوئلا اضافه کند. در نتیجه، تولید نفت ونزوئلا ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴، به حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز رشد کند.

عضو هیات مدیره انجمن توزیع کننده گاز مایع عنوان کرد؛
کاهش ۲۴ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
 با توسعه همزمان ال‌پی‌جی و سی‌ان‌جی
  عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع گفت: با توجه به ناترازی بنزین و شرایط موجود در کشور لازم است به دنبال توسعه صنعت سی ان جی و ال پی جی باشیم چرا که این دو سوخت می‌توانند تا ۲۴ میلیون لیتر در روز میزان مصرف بنزین را کاهش دهند.
فاتح برایی در نشستی خبری با اشاره به نقش و اهمیت گاز مایع و سی ان جی در کمک به اقتصاد انرژی، اظهار کرد: با وجود ناترازی بنزین و روند فزاینده آن LPG می‌تواند در کنار CNG کمک شایانی به رفع نا ترازی بنزین کند.
به گفته وی اختصاص سالیانه ۳ میلیون تن مازاد گاز مایع کشور که به دلایل مختلف امکان صادر کردن آن یا استفاده بهینه از آن وجود ندارد، مصرف سوخت خودرو، می‌تواند موجب کاهش روزانه بیش از ۱۲ میلیون لیتر مصرف بنزین شود.
عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع، با بیان اینکه افزودن LPG به سبد سوخت خودرو و در کنار آن توسعه CNG می‌تواند موجب تنوع بخشی به سبد سوخت کشور شده و به این ترتیب امنیت انرژی کشور را ارتقا دهد، گفت: ظرفیت‌های استفاده نشده موجود در CNG هم می‌تواند؛ روزانه بیش از ۱۲ میلیون لیتر از نیاز مصرف بنزین را کاهش دهد این ۲ سوخت ارزشمند می‌توانند به کمک همدیگر روزانه تا حدود ۲۴ میلیون لیتر از مصرف بنزین را کاهش دهند.
به گفته برایی نرخ هر لیتر بنزین در بازارهای جهانی حدود ۵۵ سنت است که کشور ما می‌تواند با صادر کردن بنزین مازاد و یا بی نیاز شدن از واردات بنزین سالیانه حدود ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد کند.
 وی با بیان اینکه مصرف گاز مایع و سی ان جی به جای بنزین می‌تواند کمک شایانی به بهبود کیفیت هوا و محیط زیست کند، گفت: آلایندگی این دو سوخت نسبت به بنزین به مراتب کمتر و به عنوان سوخت پاک شناخته می‌شود.
این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی، با بیان اینکه هم اینک در ۲۰ کشور مهم دنیا به طور همزمان از ۴ سوخت گازوییل، بنزین LPG و CNG استفاده می‌شود، اظهار کرد: در بیش از ۴۰ کشور دیگر دنیا از جمله ترکیه، روسیه، چین، کره جنوبی، آمریکا، ژاپن و اغلب کشورهای اتحادیه اروپا از LPG در کنار بنزین و گازوییل و متانول استفاده می‌شود.
برایی به اعلام آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در راستای کاهش مصرف بنزین اشاره کرد و گفت: این بخش آمادگی دارد بدون نیاز به منابع و بودجه دولت نسبت به سرمایه‌گذاری در توسعه اتوگاز و کاهش مصرف بنزین تا ۱۲ میلیون لیتر در روز که ارزش اقتصادی آن بالغ بر ۲ میلیارد دلار در سال است، اقدام کند.
9

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه