روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ آبان - شماره 4483

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت خبر داد؛

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان به صنایع دانش بنیان


  مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت از انعقاد تفاهم‌نامه بین وزرای صمت، اقتصاد، علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اختصاص ۱۵ همت به صنایع دانش بنیان خبر داد.
امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت در نشست خبری جایزه ملی فناوری ایران اظهار کرد: از نگاه ما فناوری مهم است که نیاز صنعت را حل کند و فناور آن قدرت تعامل با صنعت را داشته باشد. همچنین از دیدگاه ما فناوری دارای اهمیت است که فناور آن و دانشگاه آن کنسرسیوم شکل دهد و توان وصل شدن به صنایع بزرگ را داشته باشد.
وی افزود: حدود ۲ هزار و ۱۰۰ دانشگاه، حدود ۳ میلیون دانشجو و ۱۶ میلیون دانش آموزش و ۵۰۰ مرکز رشد و نوآوری در کشور وجود دارد که با وجود این متولیان توسعه علم و فناوری این سوال مطرح است که آیا صنعت ما صنعت بهره وری است؟ آیا شاخص‌های بهره وری که در برنامه پنجم و ششم توسعه بوده را توانسته‌ایم پاس کنیم؟
وی تصریح کرد: با وجود مراکز و متولی توسعه علم و فناوری در کشور متأسفانه آمار ما به لحاظ بهره وری بد است، اما سوال اینجاست که چرا این اتفاق می‌افتد؟ قرار بود دانشگاه نیازهای صنعت را تأمین کند، صنعت نیاز به نیروی حرفه‌ای دارد اما مشاهده عملکرد حاکی از آن است که دانشگاه و صنعت از هم ناراضی هستند، بطوری که کسب و کارها برای خودشان کار می‌کنند و دانشگاه‌ها هم دنبال نیازهای خودش است و هیچکدام نیازهای یکدیگر را تأمین نمی‌کنند. اسدی ادامه داد: شاخص ارزیابی صنعت و دانشگاه با یکدیگر متفاوت است و تا زمانی که این شاخص‌ها با یکدیگر متفاوت باشد این دو نمی‌توانند نیازهای یکدیگر را تأمین کنند بنابراین باید به تغییر شاخص‌های ارزیابی و ارزشیابی اقدام کنیم و در جایزه ملی فناوری نیز این اتفاق افتاده است و در واقع فناوری برای ما حائز اهمیت است که نیازهای صنعت را تأمین کند.
مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت، اظهار کرد: فناوری مساله محور و فناوری که نیازهای اساسی کشور را رفع می‌کند برای وزارت صنعت، معدن و تجارت اهمیت دارد همچنین فناوری برای ما دارای اهمیت است که کمک کند که تولید ما صادرات محور باشد.
وی افزود: حدود ۴ میلیون کسب و کار (صنف و صنعت) در کشور وجود دارد. لذا هدف وزارت صمت و اهدای جایزه مذکور نگاه خاص به فناوری است.
اسدی گفت: نگاه به دانش بنیان‌ها تاکنون نگاه به کسب و کارهای خرد بوده است لذا با این نگاه نمی‌توان انتظار موفقیت داشت زیرا هیچگاه برای اتصال صنعت کمک نکرده ایم که کنسرسیوم‌ها شکل بگیرند، لذا برنامه الان تشکیل کنسرسیوم‌ها و تشکیل تیم‌های بزرگ است. وی افزود: لازم است واژه اکوسیستم فناوری و نوآوری اصلاح شود و به واژه اکوسیستم فناوری و صنعت محوری تغییر یابد. اتفاق خوبی که در حال وقوع است اینکه پارک‌های فناوری به جای اینکه در کنار دانشگاه شکل بگیرند در دل صنعت شکل بگیرند. باید بخشی از پارک فناوری را به خود صنعت واگذار کنیم. مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت اظهار داشت: هدف اصلی ما ایجاد یک فرآیند تغییر در نگاه فناوری است از نوآوری دانشگاه محوری و به دانشگاه صنعت محوری است. اسدی در پاسخ به اینکه چه حمایتی از صنایع دانش بنیان صورت خواهد گرفت، گفت: حدود یک ماه تفاهمنامه ای بین وزیر صمت، وزیر اقتصاد و وزیر علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری منقعد شد و براساس آن ۱۵ همت به صنعت دانش بنیان اختصاص یافت. یک پروژه رتبه بندی کسب و کارها در وزارت صنعت تشکیل شده است که در این پروژه قرار شد کسب و کارها را از حوزه‌های فناوری، صادرات محوری، بهره وری، رضایت مشتری، خدمات پس از فروش و عمق ساخت داخل بررسی کنیم و قرار است بخشی از ۱۵ همت را به این کسب و کارها اختصاص دهیم. وی افزود: بر اساس دستور   خدمات به کسب و کارهایی ارائه می‌شود که رضایت بیشتری در حوزه‌های یاد شده ایجاد کرده اند که خدمات ارائه شده به این کسب و کارها می‌تواند از جنس تسهیلات، تسهیل فرآیندها، حضور در اتاق‌های تصمیم گیری، تأسیس بنیادهای ویژه توسعه صنعت است. گفتنی است، یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری از ۱۴ الی ۱۷ آذر ماه در تبریز برگزار می‌شود و در سال جاری، جایزه ملی فناوری ایران به همت وزارت صمت نیز در این رویداد اهدا می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مطرح کرد؛
تحقق نظارت هوشمند با رویکرد تحول دیجیتال
  معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: پوشش مدل جدید اعتبارسنجی نزدیک به ۱۰۰ درصد خواهد بود؛ اما مدل کنونی پوشش ۳۰ درصد است.
به گزارش کائنات؛ مهران محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در رابطه با تقویت اعتبار سنجی در سیستم بانکی گفت: پروژه اعتبارسنجی برای بانک مرکزی دارای اولویت است که در ۳ سال گذشته برای آن تلاش کرده‌ایم. این سیستم دو حوزه دارد که شامل اعتبارسنجی و گرفتن اطلاعات از شبکه بانکی و بانک مرکزی می‌شود.
وی افزود: مدل اعتبارسنجی با استفاده از الگوریتم‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی به سرانجام رسیده است و منتظر اطلاعات است، اطلاعات نیز از شبکه بانکی و بانک مرکزی گرفته شده و مراحل نهایی اخذ مقررات لازم و کار‌های فنی نیز در حال انجام است که با اتمام این امور، دقت مدل جدید از حدود ۶۰ درصد به ۸۸ درصد افزایش پیدا می‌کند.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: بهترین مدل‌های اعتبارسنجی در دنیا دقت ۹۳ درصدی دارند؛ بنابراین مدل اعتبارسنجی ما در کشور از نظر دقت به بهترین مدل‌های دنیا نزدیک است. پوشش مدل اعتبارسنجی فعلی در حدود ۳۰ درصد است و به این معناست که فقط ۳۰ درصد از مردم امتیاز اعتباری دارند. وی افزود: پوشش مدل جدید اعتبارسنجی اما نزدیک به ۱۰۰ درصد خواهد بود و بانک مرکزی تلاش می‌کند این مدل جدید را امسال عملیاتی کند که گامی مثبت و رو به جلو است.
محرمیان در رابطه با سامانه سمات بیان کرد: کلیه تسهیلات بانکی در این سامانه ثبت می‌شود، اما تعدادی از جزئیات باید سریع‌تر تکمیل شود. با سامانه سمات توانستیم دارایی بانک‌ها را کنترل کنیم که این اتفاق در مدت یک سال و نیم گذشته به خوبی توسط حوزه نظارت بانک مرکزی انجام شد.این اقدام در کاهش نرخ رشد نقدینگی و به دنبال آن، کاهش تورم نقش موثری داشته است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در رابطه با اقداماتی که برای جلوگیری از تخلفات در نظر گرفته شده، گفت: رئیس کل بانک مرکزی موضوع تحول دیجیتال در حوزه نظارت را یکی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی در نظر گرفته است که برنامه ریزی استراتژیک خوبی هم در این باره صورت گرفته و در مرحله بعد از پیاده سازی قرار دارد که خوشبختانه با این برنامه به سمت نظارت هوشمند حرکت خواهیم کرد.

تسهیلات حمایتی بانک کشاورزی از چرخه تولید و اشتغال
  بانک کشاورزی با رویکرد اشتغالزایی، رفع موانع و مشکلات طرح ها و پیوستن به چرخه تولید همچنان از طرح های تولیدی در بخش کشاورزی حمایت می کند.
به گزارش کائنات، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی توسط بانک کشاورزی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی این بانک در حمایت از بهبود پایدار معیشت خانوارهای کم درآمد و رونق اقتصادی کشور انجام می شود.
این بانک در راستای تامین مالی بخش کشاورزی و تحقق سیاست های دولت در زمینه افزایش تولید و اشتغالزایی در کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون پایان شهریور امسال بالغ بر ۳۴۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بیش از ۲ میلیون و ۴۲ هزار نفر پرداخت کرده که ۸۶ درصد آن، معادل ۲۹۵ هزار میلیارد تومان، به صورت تخصصی برای تقویت بخش کشاورزی و صنایع و خدمات وابسته به آن پرداخت شده و الباقی عمدتا در قالب تسهیلات قرض الحسنه و یا در راستای تجهیز منابع و تقویت توان حمایتی بانک از بخش کشاورزی بوده است.
بر اساس این گزارش، پرداخت تسهیلات در شعب بانک کشاورزی سراسر کشور ، روندی مثبت و روبه رشد داشته به طوری که تسهیلات پرداختی این بانک در پایان سال ۱۴۰۱ با ۱۵۷ درصد تحقق برنامه، در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۴ درصد رشد داشته که این موفقیت، با حمایت و همراهی دولت، اعتماد و لطف ملت و تلاش و تعهد مدیران وکارکنان این بانک میسر شده است. گفتنی است این بانک از ابتدای سال گذشته تا پایان سال حدود ۳۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به بیش از ۴۰ هزار نفر از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی پرداخت کرده است.
*پرداخت تسهیلات اشتغالزایی
همچنین این بانک از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان مهرماه با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی به مدد جویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، معرفی شدگان بهزیستی و متقاضیان مشاغل خانگی، از ایجاد بالغ بر ۱۶۸۰ فرصت شغلی جدید و پایدار برای اقشار آسیب پذیر جامعه حمایت کرده است. شعب این بانک در هفت ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ در راستای سیاست حمایتی دولت و رسالت این بانک در حمایت از اشتغال و توسعه پایدار، با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی، مشارکت فعال و نقش موثری در ایجاد مشاغل کوچک و پایدار برای اقشار کم برخوردار جامعه داشته اند.
*تسهیلات گردش چرخه تولید
خاطر نشان می شود، از مجموع ۶۰۹ فقره طرح غیرفعال، راکد و موعد گذشته بیش از دو سال که در ابتدای سال جاری شناسایی شده، تعداد ۳۱۴ فقره طرح از طریق تامین مالی به مبلغ ۱۶ هزار و ۲۵۷ میلیارد ریال، با اقداماتی نظیر تمدید، رفع مشکل پرداخت اقساط، تخصیص تسهیلات تکمیلی و سایر اقدامات قانونی، تعیین تکلیف و به چرخه تولید بازگردانده شده است. براساس این گزارش، بانک کشاورزی در مسیر آبادانی و خودکفایی کشور، تاکید زیادی بر توسعه پایدار، بهینه سازی مصرف منابع آب، خاک و انرژی، استفاده از روش ها و فناوری های نوین و دانش بنیان و ارتقای کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی دارد و در پرداخت تسهیلات حمایتی و مشارکت در احداث و راه اندازی واحدهای تولیدی بخش کشاورزی و صنایع وابسته، این اصول را مد نظر قرار می دهد.
*نگاه ویژه به امنیت غذایی و حفظ منابع پایه
یکی از سیاست‌های کلان کشور در سال‌های اخیر افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب در کشور است، زیرا در شرایط کنونی بسیاری از شهرهای کشور با تنش آبی مواجه هستند و برای کنترل ذخایر آب زیرزمینی باید ضریب تولید محصولات کشاورزی نسبت به آب مصرفی بهبود پیدا کند، از این رو بانک کشاورزی در راستای تحقق دو هدف اصلی توسعه پایدار شامل امنیت غذایی و حفظ منابع پایه، اهتمام ویژه‌ای در پرداخت تسهیلات دارد.
12
رتبه نخست بانک شهر در میزان وصول مطالبات در حوزه اجرای ثبت
بانک شهر در راستای مولدسازی دارایی ها، توانست موفقیتی چشمگیر را در میزان وصول مطالبات در حوزه اجرای ثبت به دست آورد.
به گزارش کائنات، بر اساس اعلام معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بیشترین میزان وصولی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در شهر تهران مربوط به پرونده‌های مطالباتی بانک شهر بوده است.
همچنین این معاونت اعلام کرد: حدود ۱۶۴ هزار پرونده به ارزش بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد ریال مطالبات بانک‌ها توسط ادارات اجرای اسناد رسمی وصول شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۸۰ درصد رشد در پی داشته است که بیشترین میزان وصولی در میان کلیه بانک‌ها در شهر تهران مربوط به بانک شهر بوده است.
در همین راستا، سیامک جلوه، مدیر امور حقوقی بانک شهر اذعان داشت: این مهم با همراهی و همکاری تمامی همکاران اداره دعاوی، اجرای احکام و امور ثبتی علی الخصوص کارشناسان حوزه اجرای ثبت محقق شده است.
 وی تصریح کرد: مدیریت امور حقوقی بانک شهر از ابتدای سال ۱۴۰۱ و در راستای تخصصی نمودن حوزه‌های حقوقی و لزوم پیگیری پرونده‌های مطروحه در ادارات اجرای اسناد رسمی، اقدام به تشکیل حوزه تخصصی اجرای ثبت در اداره دعاوی کرد و با برنامه ریزی‌های به عمل آمده، ساماندهی این حوزه جهت پیگیری هر چه بیشتر و سریعتر پرونده‌های مطالباتی بانک را در دستور کار قرار داد.
جلوه خاطرنشان ساخت: روند تخصصی کردن حوزه‌های مختلف حقوقی جهت تسریع در پیگیری پرونده‌های مختلف بانک در دستور کار جدی بانک شهر قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه