روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ آبان - شماره 4483

«جنایت جنگی» علیه فلسطین با «خبر جعلی»


  همزمان با طوفان الاقصی، شاهد یک نبرد دیگر هم بودیم. غرب، اخباری علیه «حماس» و نیروهای مقاومت تنظیم و منتشر کرد. اخباری جعلی درباره کشته شدن کودکان اسرائیلی به طرزی فجیع، بد رفتاری و هتک حرمت اسرا و... کمی بعد اما خبرنگاری که راوی این ادعاها بود، حرفش را پس گرفت و گفت که خبر را بر مبنای شنیده هایش تنظیم کرده است نه مشاهداتش!
وقتی یک خبر به خصوص یک رویداد یا واقعه بین المللی رخ می دهد، توجه به صداقت اخبار و شناخت روایت متعهدانه اهمیت پیدا می کند. هر چه رویداد بزرگتر؛ هوشمندی، صبر و ریزبینی برای انتخاب موضع درست، ضروری تر می شود. برای مثال در همین جنگ روایت های طوفان الاقصی اگر تمام مخاطبان اخبار، کمی صبر و تأمل می کردند. شایعات، اطلاعات بدون سند و اخبار جعلی را دست به دست نمی کردند شاید امروز، نیمی از جنایت های جنگی و حتی بیشتر، علیه مردم غزه و فلسطین رخ نمی داد. ظالم با ابراز رسانه، نمی توانست برای خود وقت بخرد و مظلوم نمایی کند. اثر رسانه بر سرنوشت و حیات انسان همین قدر مهم و همین قدر نزدیک است. خبرنگاری عذرخواهی می کند که روایتش در دفاع از اسراییل اشتباه و غیرمستند بوده اما دیگر فایده ندارد؛ حالا مردم فلسطین راستی، راستی و بی امان شهید می شوند به قیمت کلمه، کلمه خبر جعلی او!
از خبر بد به خبر جعلی
Bad News Sells Better Than Good News اخبار بد، بهتر از اخبار خوب فروخته می‌ شود. این جمله شاید مناسب و بهترین چکیده و معرّف درباره مفهوم «رسانه» در غرب باشد که تحت نظر نظام سرمایه سالار متولد شد اما اکنون امپراتوری خودش را دارد. حالا رسانه های غربی، پا فراتر از اخبار بد گذاشته اند. دست کم 2، سه دهه است که اخبار «جعلی» یا فیک نیوزها روی بورس آمده اند. نظام سرمایه سالار در همه چیز، دنبال سرمایه و سود می گردد. طبیعی است که از رسانه و خبر هم همین برداشت و توقع را دارد. درباره این موضوع و مضمون اخبار و مقاله های متعددی برای مطالعه وجود دارد.
یک اعتراف خیلی دیروقت!
طوفان الاقصی، خبری بد برای غرب به شمار می رفت که اتفاقاً نباید به فروش می رفت و مخاطب جذب می کرد! برای اینکه این خبر به نفع نیروهای مقاومت تمام نشود باید روایتی به میان می آمد که بُهت بیشتری در مخاطب ایجاد می کرد. عواطف مخاطب را به دست می گرفت و در نهایت در جنگ روایت ها، روایت او روایت اول می شد حتی اگر جعلی! این شد که یک خبرنگار، خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه حماس، نوزادان و کودکان اسراییلی را به طرز وحشتناکی کشته و به زنان اسیر تعرض شده است. خبری که بسیار بازنشر شد. مدتی بعد اما خبرنگار برای اینکه بنگاه رسانه ای که او در آن کار می کند و خودش دوباره بتوانند دروغ بفروشند و مخاطب را همراه کنند، گفت خبری که پیش از آن منتشر کرده درست نبوده چون خودش شاهد وقایع نبوده و به شنیده هایش از نظامیان اکتفا کرده است! این اعتراف، زمانی اتفاق افتاد که مخاطبان آگاه، هوشیارانه از او و آن رسانه، فیلم و تصاویر مستند خواستند تا ادعایشان را ثابت کنند. مدتی بعد اصل ماجرا لو رفت. چاره ای باقی نماند جز این اعتراف دیروقت و گران قیمت؛ به بهای خون مردم فلسطین!
انکار قدرت حماس فایده نداشت!
همیشه گفته و تاکید می شود که جهان، امروز علاوه بر جنگ اقتصادی و نظامی، درگیر یک جنگ کاملاً جدی و خشن به نام «جنگ روایت ها» و «نبرد رسانه ای» هم است. جنگی که اصلاً می تواند آتش افروز 2 جنگ دیگر هم باشد. این واقعیت اما شاید تا پیش از طوفان الاقصی، درک نمی شد. تا اینکه خبری منتشر شد که مثل بمب ترکید و ترکش شایعاتش همه جا پخش شد. فلسطین که نزدیک به یک قرن و دست کم 75 سال است غصب شده و مردمش تا سال ها، به جز «انتفاضه سنگ»، راهی برای دفاع از خود سراغ نداشتند حالا به مرحله جدیدی در دفاع رسیده بود. توان نظامی حماس تقویت شده بود و پاسخ تعرض و حملات نظامی اسرائیل را به شکلی جدی و نظامی تر می داد. طوفان الاقصی، چکیده ای از 75 سال دندان روی جگر گذاشتن و تحمل کردن بود اما جنگ روایت ها و جنگ رسانه به سبک غرب با روایتی جعلی، دنبال وارونه نمایی بود. به نحوی، جهان باید قدرت حماس را فراموش می کرد و به چالش کشیده شده، می دید.
جعل روایت؛ قدرت به چه قیمتی؟!
حالا باید اتفاقی دیگر شکل می گرفت. باید تمرکز مخاطب از روی قوی شدن فلسطین برداشته می شد. شایعه و ادعایی کذب در قالب خبر و روایت های یک خبرنگار در میدان مطرح می شد که بگوید: «قدرت به چه قیمتی؟» این در واقع همان روایت جعلی بود که تا مدت ها ذهن مخاطبان را درگیر کرد. این روایت قرار بود یک کار انجام دهد؛ مخاطب را با خودش همراه کند. مردم منصف جهان به واسطه نزدیک به یک قرن، غصب و چپاول اسراییل در فلسطین، حق دفاع را به فلسطین می دادند. بنابراین از طوفان الاقصی حمایت می کردند. حالا باید جای ظالم مظلوم عوض می شد. یعنی اسراییل از غاصبی ۷۵ ساله به مظلوم تغییر می کرد. عواطف عمومی در حوزه اخبار جنگ، به چند گروه حساسیت ویژه دارد؛ کودکان، زنان، غیرنظامیان، اسرا، سالمندان و بیماران. حساسیت به اخبار کودکان هم همیشه بیشتر از بقیه بوده است. بنابراین این خبرنگار میدانی و بقیه، برای ارائه روایت دست اول، ادعا کردند که جنازه های ذبح شده دیده اند، کودکان به طرز فجیعی کشته شده اند و اسرا هم احوال خوبی ندارند و به آن ها تعرض می شود!


نادران به تحصن خود در صحن علنی پایان داد
  نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس به‌نشانه اعتراض به اینکه هیئت رئیسه مجلس اجازه نطق به‌عنوان مخالف این طرح را به وی نداد، مقابل جایگاه هیئت رئیسه بر زمین نشست.
نادران پیش از این اقدام با حضور در جایگاه خبرنگاران به آنها گفت در اعتراض به رویه حاکم بر مجلس اعلام استعفا کرده است و تا زمانی که این استعفا از سوی هیئت رئیسه مورد پذیرش قرار نگیرد، از مقابل جایگاه هیئت رئیسه بلند نخواهد شد.
این تحصن که حدود یک ساعت طول کشید در نهایت با وساطت مجتبی ذوالنور، نایب رئیس مجلس، به شکل مشروط پایان یافت.
یکی از نمایندگان که در صحنه حاضر بود گفت که الیاس نادران تقاضای نایب رئیس مجلس را به این شرط پذیرفته که تا پیش از آغاز جلسه نوبت عصر دیروز مجلس به درخواست استعفای او رسیدگی شود، در غیر این ‌صورت مجددا در نشست نوبت عصر اقدام به تحصن خواهد کرد. الیاس نادران پس از تصویب طرح اصلاح بند یک ماده 83 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جایگاه خبرنگاران حاضر شد و انتقاد خود را از شیوه رسیدگی به این طرح و عدم‌اجازه برای مطرح شدن نظرات مخالفان بیان کرد. وی گفت که برای پیگیری درخواست استعفای خود و در انتقاد به رویه حاکم بر مجلس دست به تحصن خواهد زد.

قانون انتخابات مجلس اصلاح شد
  نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.
درخواست تعدادی از نمایندگان برای اعمال تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر اولویت‌ بررسی طرح اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت نمایندگان مجلس با درخواست اولویت‌ بررسی این طرح موافقت کردند.
سید کاظم دلخوش، به عنوان نماینده متقاضیان این درخواست، گفت: «در بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که اخیرا اصلاح شده است ابهاماتی وجود دارد؛ آن ابهام مربوط به کلیه کسانی می‌شود که در عرصه انتخابات شرکت می‌کنند. اکنون مجلس شورای اسلامی صلاح دانسته این ابهام را برطرف کند تا کار مردم بر زمین نماند. در روستاها و شهرها مردم به ما مراجعه می‌کنند و نیازهایی دارند و ابهام موجود در این بند بعضا مشکل‌آفرین است. مجلس در تلاش است تا این ابهام را برطرف کند تا در سه ماه آینده مردم دغدغه نداشته باشند. این اصلاح با کمک هیات رئیسه و کمیسیون شوراها صورت گرفته و از آنجا که اکنون بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس به پایان رسیده و در حال بررسی بندهای ارجاعی هستیم از نظر آیین‌نامه‌ای نیز در دستور کار قرار گرفتن این طرح ایراد ندارد.»
در بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است که علاوه بر جرائم مندرج در سایر مواد این قانون، ارتکاب رفتارهای زیر در فضای مجازی یا واقعی جرم محسوب و مرتکب به مجازات درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس و محرومیت از داوطلبی در دو دوره نمایندگی مجلس محکوم می‌شود: « هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رأی یا فعالیت و تبلیغات انتخاباتی مستقیم و غیرمستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت‌کننده جنبه انتفاعی داشته باشد، اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیأت‌ها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازات از زمان ثبت‌نام در انتخابات.»
در ادامه نمایندگان با کلیات طرح اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه