روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ آبان - شماره 4482

باحضور مسئولان استانی و شهرستانی در مازندران برگزار شد؛

افتتاح پیشرفته‌ترین سیستم کنترل پایش شبکه فوق توزیع برق


 اولین و پیشرفته ترین سیستم کنترل و پایش شبکه فوق توزیع نیروی برق بومی و دانش بنیان کشور در ساری افتتاح شد.
 آیت الله محمدی لائینی بابیان اینکه باید از ظرفیت جوانان نخبه برای دانش‌بنیان شدن زیرساخت‌های کشور بهره گرفته شود، گفت: «ما می‌توانیم» با پیوست «ما می‌دانیم» مسیر پیشرفت را هموار می‌کند.
 نماینده ولی‌فقیه در مازندران در آئین افتتاح پیشرفته‌ترین مرکز کنترل و پایش شبکه فوق توزیع کشور که به همت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان برگزار شد، بابیان اینکه باید هوشمندانه امور کشور مدیریت شود، اظهار کرد: مراد از مدیریت هوشمندانه این است که آینده‌نگر باشیم.وی بابیان اینکه امور کشور باید دانش‌بنیان شود، افزود: باید از ظرفیت جوانان نخبه برای دانش‌بنیان شدن زیرساخت‌های کشور بهره گرفته شود.حجت‌الاسلام محمدی لائینی بابیان اینکه اعتماد به توان داخلی موجبات کاهش هزینه دست‌یابی به تکنولوژی را همراه دارد، گفت: شعار «ما می‌توانیم» باید مورد توجه همگان باشد.وی در بخشی از سخنانش به عملیات‌های 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: دفاع مقدس ما سرشار از هوشمندی، علم و دانش بود، به‌طور نمونه برخی از اساتید دانشگاهی، دانشجویان از روند شکل‌گیری و اجرای عملیات والفجر هشت متحیر هستند.
آیت الله محمدی لائینی بابیان اینکه در عمر بیش از 44 ساله انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های متعددی در حوزه‌های علمی، پزشکی و نظامی دست‌یافته‌ایم، خاطرنشان شد: «ما می‌توانیم» با پیوست «ما می‌دانیم» مسیر پیشرفت را هموار می‌کند.وی با اشاره به اهمیت تولید انرژی از شیوه‌های غیر سوخت‌های فسیلی، گفت: باید در تولید انرژی به سمتی حرکت کنیم که از باد و خورشید و انرژی اتمی برای تولید انرژی پاک استفاده نماییم. آیت الله محمدی لائینی بابیان اینکه استفاده از نفت، گاز، بنزین و... باید حذف شود، افزود: مشترکین خانگی و صنعتی و تولیدی باید از برق تولیدی از منابع غیر فسیلی بهره‌مند شوند.وی تأکید کرد: باید فعال‌سازی و گسترش نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس از قطع برق در تابستان جلوگیری به عمل آید.
آیت الله محمدی لائینی بیان کرد: مسئولین و کارکنان دستگاه‌ها باید باصداقت و امانت‌داری ارائه خدمت داشته باشند و افزایش رضایت ارباب‌رجوع را فراهم آورند.
 دکتر موسوی تاکامی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در حاشیه مراسم افتتاح طراحی و استقرار اولین و پیشرفته‌ترین سیستم کنترل و پایش شبکه فوق توزیع نیروی برق بومی و دانش بنیان کشور در شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان عنوان کرد: استفاده از سیستم‌های کنترل، پایش و گردآوری داده‌های (SCADA) سنتی و غیر مکانیزه به اوایل دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد که بیشتر در صنایع برق و نفت و گاز و صرفاً بر پایه برخی تراشه‌ها استوار بود و از دهه ۱۹۸۰ به طور گسترده توسط شرکت‌های بزرگ صنعتی برای نظارت از راه دور سیستم‌ها در زمان واقعی بر پایه PLC مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
وی افزود: این سیستم از طریق داده‌های اخذ شده توسط سیستم‌های SCADA، شرکت‌های برق دنیای پیشرفته توانسته‌اند قابلیت اطمینان شبکه را بهبود بخشند و به طور فعال مشکلات را شناسایی و حل کنند، الزامات کیفیت توان را برآورده کنند و از تصمیم‌های استراتژیک برخوردار شده و سیستم بازیابی سریع‌تری بعد از بروز خطا داشته باشد.
وی افزود: از منظر تاریخی، تنها شرکت‌های بزرگ از سیستم‌های اسکادا برای ایجاد زیرساختی سازگار، ایمن و پاسخگو با نظارت مستمر وضعیت استفاده کرده‌اند و با این حال، حتی امروزه، بسیاری از شرکت‌های پیشرفته دنیا از مزایای سیستم اسکادا در شبکه فوق توزیع برخوردار نیستند. پیاده‌سازی سیستم‌های اسکادا، حتی برای شرکت‌های برق با چند ده پست، به روشی رایج در شبکه انتقال، مقرون‌به‌صرفه و امکان‌پذیر نیست، چراکه هزینه بالای تجهیزات از قبیل مودم، RTU و سایر تجهیزات جانبی و مخابراتی، قیمت سرسام آوری دارد.
تاکامی افزود: لازم است تا با استفاده از سیستم‌های SCADA و مدیریت انرژی، نسبت به جمع آوری و ثبت داده‌ها و تولید اطلاعات برای تصمیم گیری و تصمیم سازی هوشمندانه بدون نیاز به سرمایه‌گذاری مالی گزاف اقدام کرد؛ چراکه با استفاده از اطلاعات به دست آمده از داده‌های جمع آوری شده می‌توان به صورت خودکار یا توسط مهندسین ماهر دیسپاچینگ، علاوه بر ارتقا سطح و کیفیت تصمیم گیری، عیب یابی و تجزیه و تحلیل سیستم را انجام داده و از قبل آن، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و نیز نرخ خروج ناخواسته تجهیزات را کاهش داد.
تاکامی گفت: سخت افزار و نرم افزار طراحی شده در این سیستم بومی شده که در برق منطقه‌ای مازندران ایجاد و استقرار یافت، قابلیت همکاری پذیری و اتصال به دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند (IED) با طیف گسترده‌ای از پروتکل‌های ارتباطی را امکان پذیر کرده است. راه‌حل‌های نرم‌افزاری همراه با راه‌حل‌های جدید SCADA و سیستم مدیریت انرژی؛ دسترسی، مدیریت، امنیت، افزونگی و مقیاس‌پذیری داده‌ها را برای پشتیبانی از عملکردهای ضروری سیستم را نیز فراهم کرده است.
تأمین برق پایدار هدف اصلی است
مدیر عامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: به طور کلی، هدف شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، تأمین «برق پایدار و قابل اعتماد با هزینه معقول بوده و چالش این است که باید تعادل مناسب بین هزینه کم و کیفیت خدمات بالا پیدا شود. به علاوه، از آنجایی که شرکت‌های برق بر اساس نرخ قابلیت اطمینان ارزیابی می‌شوند، اقدامات انجام شده و سیستم‌های پیاده سازی شده برای بهبود قابلیت اطمینان می‌توانند مستقیماً بر نتیجه نهایی تأثیر بگذارند. این مقام مسئول اضافه کرد که این سیستم مدرن، مالتی تسکینگ و زمان واقعی است و قابل رقابت با سایر سیستم‌ها با برندهایی نظیر میکرو اسکادای ABB، NETVISION و غیره است و استقرار موفقیت آمیز این سیستم در برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با صرفه جویی چهار میلیون دلاری ارزی به همراه بوده و نشان داده است که راه حل‌ها و خدماتی برجسته شده‌اند که به راحتی تجهیزات موجود با سیستم‌های جدید ادغام شده‌اند.
وی گفت: این سیستم از سیستم‌های جانبی نیز برخوردار است که امکان محاسبه معیارهایی نظیر، شاخص میانگین مدت قطع سیستم (SAIDI)، شاخص تناوب دفعات قطع متوسط سیستم (SAIFI) و شاخص تناوب دفعات قطع متوسط لحظه‌ای (MAIFI) ، نرخ آمادگی سیستم، نرخ خروج سیستم، انرژی توزیع نشده، حد بارپذیری شبکه، قابلیت انتقال کل توان شبکه را دارا است.
وی در پایان این سیستم را کارآمد، بومی، دانش بنیان و هوشمند دانست و اشاره کرد: اکنون سیستم کنترل و پایش شبکه فوق توزیع نیروی برق شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان دارای شاخص‌های یک سیتسم مدرن است که بدون PMU و صرفاً با استفاده از کنتورها که در واقع یک سیستم PMU بدون اندازه گیری زاویه فاز برای شبکه فوق توزیع هستند و توانسته است یک سیستم کنترل، پایش و گردآوری و تحلیل داده قوی بر بستر امن سایبری را در اختیار قرار دهد. تاکامی گفت: همچنین با توجه به عدم امکان بروزرسانی سیستم‌های DCS پست‌ها به سبب تحریم نظیرسیستم های Loan (ABB) و COMPASS (SIMENS)، می‌توان از سیستم‌های بومی شده مدرن استفاده کرد و در این زمینه شرکت برق منطقه‌ای مازندران در ابعاد هوشمندسازی شبکه، پیشرو است.
 
۱۵ هنرستان جدید در دولت سیزدهم تzاسیس شده است
  مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۵ هنرستان جدید در استان‌های کشور تاسیس شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، محمدحسین اسماعیلی در جمع خبرنگاران بیان کرد: توسعه هنرستان‌های هنرهای زیبا در راستای عدالت آموزش یکی از برنامه‌های در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مقرر شده زمینه راه‌اندازی ۲ هنرستان در هر استان هم در بخش دختران و هم پسران اجرایی شود.
وی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۵ هنرستان جدید در استان‌های کشور تاسیس شده که این نشان از اهتمام ویژه به این مهم دارد.
اسماعیلی افزود: بعضی از قوانین در ارتباط با آموزش نیاز به بازنویسی دارد که دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری نشست‌های متعدد به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کند.
وی ادامه داد: برای اولین بار گروه‌های دو بخش نمایش و موسیقی هنرستان  می‌توانند آثار خود در جشنواره تئاتر و موسیقی فجر شرکت کنند.
اسماعیلی تصریح کرد: سامانه نظارتی بر آموزشگاه‌ها از آذر به صورت آزمایشی راه‌اندازی و از این طریق فعالیت‌های مراکز ارزیابی می‌شود که می‌تواند سطح کیفی آموزش را افزایش و ارتقا دهد. وی عنوان کرد: برگزاری نشست مدیران هنرستان برنامه‌ای مهم و تاثیرگذار بود که برای اولین بار و با حضور دو وزیر برگزار شد و خروجی‌های خوب در راستای آموزش هنری به همراه داشت.
اسماعیلی گفت: استان بوشهر همانند دیگر استان‌های کشور هم از نقاط قوت و هم نقاط ضعف برخوردار است که باید با همکاری و تعامل اهداف ترسیم شده را جهت رسیدن به نقطه مطلوب اجرایی کرد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دفتر از تمام فعالیت‌های هنری حمایت لازم را انجام خواهد داد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه