روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ آبان - شماره 4482

بانک مرکزی اعلام کرد؛

تامین ارز برای واردات شیرخشک از ۹۸ میلیون دلار گذشت


   بانک مرکزی بنابر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها توسط سازمان غذا و دارو، از یک فروردین تا نوزدهم آبان امسال مبلغ ۹۸ میلیون و ۲۰ هزار دلار فقط برای واردات شیرخشک و ماده اولیه آن با ارز ترجیحی تامین کرده که این رقم حاکی از رشد ۷۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
به گزارش کائنات، بانک مرکزی اعلام کرد که تامین ارز از سوی این بانک برای واردات شیرخشک و ماده اولیه آن از ابتدای فروردین تا نوزدهم آبان ۱۴۰۱ حدود ۴۹ میلیون و ۷۵ هزار دلار بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۹۸ میلیون و ۲۰ هزار دلار افزایش یافته و حاکی از رشد ۷۷ درصدی تامین ارز در این بخش است.
گفتنی است؛ بانک مرکزی تاکنون ارز تمامی سفارشات ثبت شده با اولویت در حوزه دارو و شیرخشک از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را بلافاصله تخصیص داده و تامین کرده است.

استاندارد ملی خدمات
 بیمه خودرو تدوین شد
   سازمان ملی استاندارد از تدوین استاندارد ملی خدمات بیمه خودرو با هدف تعیین الزامات مربوط به کیفیت ارائه خدمات بیمه خودرو به مشتریان و برای شفاف سازی فرآیند صدور بیمه نامه، رضایت ذی نفع در فرایند پرداخت خسارات و رعایت حقوق ذی‌نفعان در دفاتر بیمه خودرو، خبر داد.
به گزارش کائنات، سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که در راستای تحقق برنامه‌های این سازمان در حوزه استانداردسازی حوزه خدمات، استاندارد ملی «خدمات بیمه خودرو» با هدف تعیین الزامات مربوط به کیفیت ارائه خدمات بیمه خودرو به مشتریان و برای شفاف سازی فرآیند صدور بیمه نامه، رضایت ذی نفع در فرایند پرداخت خسارات و رعایت حقوق ذی‌نفعان در دفاتر بیمه خودرو به تصویب رسید.
گفتنی است  این استاندارد برای صدور بیمه نامه، جبران خسارت بیمه های شخص ثالث، بدنه و حوادث راننده کاربرد دارد.
از جمله موضوعات مهمی که در این نسخه استاندارد ملی ذکر شده  این است که بیمه‌گر موظف است کلیه اطلاعات ضروری درباره پوشش‌های بیمه، وظایف و تعهدات بیمه‌گر و بیمه‌گذار، میزان حق بیمه و نحوه پرداخت  آن، استثنائات و محدودیت‌های بیمه، نحوه ارائه خدمات بیمه‌ای و سایر توضیحات لازم را به صورت مناسب به متقاضی اعلام کند.
همچنین بیمه‌گر باید از تبلیغات گمراه‌کننده خودداری کند. یکی از مواردی که مصداق تبلیغ گمراه کننده است این است که تبلیغی موجب ابهام در تشخیص محصولات بیمه‌ای شود.

اعتبارسنجی جدید مشتریان بانک‌ها از کی اجرایی می‌شود؟
   بانک مرکزی قرار است مدل جدید اعتبارسنجی مشتریان را تا پایان سال اجرا کند که پیش بینی می شود دقت آن از ۶۰ درصد به ۸۸ درصد و پوشش از ۳۰ درصد به نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.
به گزارش کائنات، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: مدل جدید اعتبارسنجی که دقت آن را از بیش از ۶۰ درصد به ۸۸ درصد رسانده است، در مراحل پایانی خود است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد. امسال. این مدل جدید از نظر دقت و پوشش با مدل های اعتباری برتر دنیا برابری می کند.
بانک مرکزی پیش از این در آخرین روز خرداد ماه اعلام کرده بود که پس از بررسی های متعدد و انجام آزمون های استاندارد، نسخه جدید مدل امتیازدهی اعتباری اشخاص حقیقی در جلسه شورای ارزیابی اعتبار ارائه شده است.
مورد تایید اعضا قرار گرفت. نسخه جدید دارای تنوع اطلاعاتی فزاینده ای نسبت به نسخه قبلی است که شامل رفتار افراد در بازپرداخت تسهیلات، سابقه افراد در پرداخت چک، سابقه محکومیت مالی افراد، وضعیت پرداخت مالیات و حتی مواردی مانند پرداخت یا عدم پرداخت می شود.
محرمیان با بیان اینکه برای تکمیل مدل جدید اعتبارسنجی اطلاعاتی از ادارات مختلف نیاز است که خوشبختانه اطلاعات سازمان مالیاتی به همراه خدمات وزارت رفاه و فراجا جرائم رانندگی به آنها رسیده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد که با احراز همه این شرایط، این سامانه عملیاتی خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که مدل اعتبارسنجی جدید تا پایان سال اجرایی شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه