روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ شنبه ۲۰ آبان - شماره 4481

مقابله با افت تحصیلی


  دکتر مریم نادریان- همه ما چه در جایگاه معلم و چه در جایگاه پدر یا مادر، علاقمند به موفقیت تحصیلی شاگردان و فرزندان‌مان هستیم. به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا محیط یادگیری مناسبی را در منزل یا کلاس درس برای آن‌ها فراهم کرده و به پیشرفت تحصیلی روزافزون آن‌ها کمک کنیم. با این وجود بسیاری از ما شاهد افت تحصیلی برخی از شاگردان یا فرزندان‌مان و بی علاقگی آن‌ها به ادامه تحصیل هستیم.
اما چه عواملی بر روی کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد؟ چطور می‌توان از افت درسی آن‌ها پیشگیری کرد؟ نقش معلم خصوصی و مشاور تحصیلی در مقابله با معکوس شدن روند پیشرفت درسی دانش‌آموزان چیست؟
 افت تحصیلی و مردودی یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین مسائل آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهاست و تحقیقات نشان می دهد هیچ کشوری نتوانسته است یک راهکار برای جلوگیری صد در صدی این مشکل ارائه دهد اما تمام کشورها متناسب با شرایط و وضعیت خود بررسی هایی را انجام و راهکارهایی را ارائه داده اند. پس بهتر است که بر اساس واقعیت های موجود و شناختی که از عوامل ایجاد افت تحصیلی بدست آمده است ، حتی در مناطق مختلف آموزشی ، نسخه های متفاوتی پیچید و منحصر به روش های کلیشه ای نبود .
ایین آمدن سطح درسی شاگرد، فرآیندی است که طی آن، فرد به مرور زمان در مقایسه با سایر همکلاسی‌های خود و همچنین در قیاس با نمرات پیشین کسب شده توسط او، نتایج ضعیف‌تری را کسب می‌کند و پس از مدتی ارتباط او با مدرسه و سیستم آموزشی بسیار کمرنگ می‌شود.
افت تحصیلی در برخی دانش‌آموزان به صورت مقطعی رخ می‌دهد. برای مثال زمانی که مدرسه محل تحصیل دانش آموز در طی سال تحصیلی تغییر می‌کند و یا از یک مقطع وارد مقطع بالاتر می‌شود، معمولا شاهد افت درسی و کاهش عملکرد دانش آموز خواهیم بود. در برخی موارد نیز این موضوع به یک مشکل دائمی تبدیل می‌شود و می‌تواند تا جایی پیش برود که منجر به ترک تحصیل دانش آموز شود.
این نکته را در نظر داشته باشید که نتیجه گیری برای افت تحصیلی شاگرد، باید در مقایسه با نتایج پیشین او در دروس مورد نظر و با توجه دستاوردهای او در ترم‌های قبل صورت بگیرد. ضمن اینکه لزوما هر نمرۀ پایین نشان دهندۀ کاهش عملکرد درسی شاگرد نیست. چرا که ممکن است شاگردی در برخی دروس عملکرد خوبی داشته باشد اما به دلیل بی علاقگی به یک یا چند درس خاص، نتایج خوبی از آن درس‌ها نمی‌گیرد.
تشویق کردن در بیشتر مواقع می‌تواند تاثیر گذار باشد، چرا که کودکان بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. تقریبا در هر محیط کاری‌ای کارفرمایان و مدیران مجموعه سعی می‌کنند با گذاشتن تشویق، برای کارکنان باعث پیشرفت کاری‌شان شوند. حال اگر کودکان به طور مثال در فهم مسائل ریاضی دچار مشکل شوند. شما با استفاده از یک هدیه کوچک می‌توانید کودک‌تان را ترغیب به یادگیری کنید و یا می‌توانید زمان بازی‌های رایانه‌‌ای‌ش را اضافه کنید. در کل والدین می‌توانند با استفاده از چنین ابزارهایی کودکان را برای یادگیری و توجه به مسائل درسی ترغیب کنند. در چنین مواردی سعی نکنید، میزان تشویق را زیاد در نظر بگیرید، چرا که در دراز مدت خواسته بچه‌ها نیز تغییر می‌کند و همین امر می‌تواند توقع‌شان را بالا ببرد. اعتدال را در چنین مواردی حتما لحاظ کنید.
کودکان با توجه به سن و سالشان از هیجانات بالایی برخوردار هستند. آنها به خاطر کنجکاوی بسیار بالایی که دارند، خیلی زود حواس‌شان پرت می‌شود، مخصوصا سر کلاس‌هایی که از درس‌شان خوش‌شان نیاید. تمرکز کردن سر موضوعات برای هر گروه سنی‌ای سخت است، چه برسد به کودکان. شما باید دقت کنید که فرزندتان در محیط خانه به چه مواردی توجه بیشتری دارد، در صورت امکان در موقع آموزش وی به یک اتاق دیگر ببرید تا حواسش جمع شود. توجه به این نکته که فرزندتان در چه مکانی کمتر دچار حواس پرتی می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. در پاره‌ای مواقع دیده شده که بچه‌ها با وجود تلویزیون و کنسول بازی در کنارشان از توجه به درس منحرف می‌شوند. پدر و مادر‌ها در هنگام حل تکالیف درسی باید مراقب کودکشان باشند و مطمئن شوند که فرزندشان مسائل درس را به صورت کپی وار حل نکند، بلکه با تحلیل کردن به حل مسائل درسی می‌پردازد. درگیر شدن بچه‌ها با مسائل درسی می‌تواند در آموختن‌شان کمک زیادی بکند. سعی کنید فرزند خود را با درس مربوطه درگیر کنید تا بتواند فهم بهتری از درس‌هایش کسب کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه