روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1402 سه‌شنبه 4 مهر - شماره 4450

تهیه‌کننده فیلم مطرح کرد؛

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!

  تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایپاور» که همزمان با هفته دفاع مقدس در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفته است، به انتقادات نسبت به کیفیت این فیلم پاسخ داد.
ابوذر جوکار تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایپاور» به کارگردانی هادی محمدپور که این روزها در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفته است، درباره این اکران توضیح داد: قرار بر این بود که فیلم در هفته دفاع مقدس اکران ویژه‌ای را در گروه «هنروتجربه» داشته باشد و به‌نوعی این اکران، اکران عمومی فیلم محسوب نمی‌شود. پخش تلویزیونی فیلم هم مربوط به توافق فارابی و صداوسیما بود که برای یک نوبت در ایام نوروز اتفاق افتاد و تنها یک بار هم تکرار داشت.
این تهیه‌کننده درباره انتقادها از کیفیت سینمایی فیلم «هایپاور» گفت: اینکه کارگردان این فیلم یک فیلمساز فیلم‌اولی بود و اینکه چه پروداکشن و منابعی را برای ساخت این فیلم در اختیار داشته‌ایم باید مدنظر بگیریم. برخی دوستان می‌خواستند فیلم را با نمونه‌های مشابه قیاس کنند، اما به‌عنوان فردی که سال‌ها در عرصه پدافند هوایی تجربه و فعالیت داشته‌ام، می‌دانم آنچه را می‌خواستم در این فیلم به نمایش درآورده‌ام. درست است که شاید ترکیب عوامل قوی و حرفه‌ای نداشتم و در برخی بخش‌ها ضعف‌هایی داشتیم اما از تصویربردار تا آهنگساز و صدابردار فیلم بسیار خوب عمل کردند و همه از حرفه‌ای‌های سینما بودند.
وی افزود: عمده ایرادی که به ما گرفته شد این بود که چرا کست اصلی بازیگران را قوی‌تر انتخاب نکرده‌اید که شاید اگر این کار را کرده بودیم، با انتقادات کمتری هم مواجه می‌شدیم. شما اگر بهترین فیلمنامه را هم برای یک فیلم در اختیار داشته باشید، باز هم هستند عده‌ای که منتقد آن خواهند بود. در تراز فیلم‌هایی از جنس فیلم ما، طبیعتاً این جنس انتقادها بیشتر هم می‌شود. در کلیت اما براساس منابع و امکاناتی که در اختیار داشتیم، به‌آنچه می‌خواستیم رسیدیم. شاید مخاطبان کمتری داشته باشیم. اگر به‌دنبال گیشه بودیم، خیلی پارامترهای دیگر را باید مدنظر قرار می‌دادیم. از انتخاب کارگردان گرفته تا ترکیب بازیگران می‌توانستیم به گونه دیگری عمل کنیم اما در حال حاضر فیلمی ساخته‌ایم که براساس منابعی که در اختیار داشتیم، پاسخگوی نیازهای‌مان است.
* هدف‌مان از سرمایه‌گذاری، سرمایه‌برداری نبود!
جوکار ادامه داد: برخی فیلم‌ها در سینما با این هدف مورد سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند که در ادامه سرمایه‌برداری صورت بگیرد. ما اما به دنبال این نگاه نبودیم. هدف ما ساخت این فیلم بود تا این واقعیت‌ها درباره پدافند هوایی ایران دیده شود. یک بستر دیده شدن این فیلم تلویزیون بود و یک بستر آن هم می‌تواند سینما و حتی سکوهای شبکه خانگی باشد. معتقدیم در این بسترها فیلم دیده می‌شود.
تهیه‌کننده «هایپاور» با اشاره به پروداکشن و تجهیزات نظامی مورد استفاده در این فیلم گفت: ما تجهیزات هوایی بسیاری را برای این فیلم پای کار آوردیم. فیلم از نظر پروداکشن تولید یکی از فیلم‌های قوی در این زمینه محسوب می‌شود. ما برای ساخت فیلم کم نگذاشتیم، شاید فیلمنامه قوی نداشتیم و کارگردانی کار هم با توجه به تجربه اولش چندان قوی نبوده باشد، اما در مجموع فیلم در حدواندازه خودش موفق بوده است. واقعاً هم در قیاس با فیلم‌هایی که با فیلم ما مقایسه می‌کنند، هزینه آن‌چنانی نکردیم.
این تهیه‌کننده درباره مقایسه میان تصویر ارائه شده از شهید ستاری در فیلم «هایپاور» با فیلم «منصور» هم گفت: افرادی که صاحب‌نظر نظامی هستند و شهید ستاری را از نزدیک می‌شناختند، در این قیاس فیلم ما را موفق می‌دانند. اما از نظر انتخاب بازیگر و کلیات سینمایی فیلم خب طبیعتاً در فیلم منصور عوامل قوی‌تری پای کار بودند. فیلم «منصور» به‌دنبال پرداختن به مقطع حضور شهید ستاری در فرماندهی نیروی هوایی بود. اما ما می‌خواستیم نقش پدافند هوایی در عملیات والفجر ۸ را با تمرکز بر نبوغ شهید ستاری، تصویر کنیم. برخی به فیلم ما ایراد گرفتند که چرا شهید بابایی یا شهید صیاد شیرازی در فیلم کمرنگ‌تر هستند. ما نگاه‌مان معطوف به همین بخش بود. در عین اینکه نمی‌خواستیم پرتره یک شهید را هم به تصویر درآوریم. وی افزود: واقعاً نمی‌توان این ۲ فیلم را از این منظر با هم مقایسه کرد و نمی‌توان گفت کدام فیلم موفق‌تر بوده است چرا که ۲ هدف کاملاً مجزا با هم داشته‌اند. در فیلم «هایپاور» مشکلاتی که در مقطع عملیات والفجر با آن مواجه بوده‌ایم، روایت می‌شود و مشخص است که چه نبوغی در میان بوده تا بتوانیم چتر امنی را برای اجرای آن عملیات به‌وجود بیاوریم. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که ما کل عملیات والفجر ۸ را هم به تصویر نکشیدیم و تنها بخش مربوط به پدافند هوایی آن را روایت کرده‌ایم.
* روایت یک پدافند معجزه‌آسا در جنگ
جوکار با اشاره به جزئیاتی از پدافند هوایی صورت گرفته در عملیات والفجر ۸ عنوان کرد: ما در این عملیات در طول ۲۰ روز چیزی در حدود ۸۷ فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون کردیم که حضرت آقا این عملیات را یک عملیات پدافند معجزه‌آسا توصیف کردند. ما در طول تاریخ چنین دستاوردی را در طول فقط ۲۰ روز نداشته‌ایم. آن هم در مواجهه با هواپیماهایی که غالباً هم هواپیماهای به‌روزی بودند. انهدام این ۸۷ فروند در مستندات جنگ ما ثبت شده است.
این تهیه‌کننده سینما که خود بازنشسته ارتش است، درباره ورود خود به عرصه فیلمسازی هم گفت: من بعد از بازنشستگی با هدف تاریخ‌نگاری به ارتش بازگشته‌ام و به‌عنوان یک تحلیل‌گر مشغول نگارش تاریخ جنگ هستم. در این مسیر دوستان خوبی در حوزه کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی داشته‌ام که باعث شد به سمت فیلمسازی هم سوق پیدا کنیم و این فیلم به سرانجام رسید. امید داریم در آینده فیلم‌هایی با شرایط بهتر هم بتوانیم، تولید کنیم.

ایرانی‌ها در رتبه سوم مسافران استانبول
گردشگران ایرانی پس از روس‌ها و آلمانی‌ها، بیشترین شمار گردشگران خارجی ورودی به شهر استانبول ترکیه را تشکیل می‌دهند.
به گزارش دیلی صباح، آمارهای رسمی جدید نشان می‌دهد که استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه، در هشت ماه نخست سال میلادی پذیرای بیش از ۱۱.۵ میلیون گردشگر خارجی بوده است.
وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد تعداد گردشگران ووردی به این کلان‌شهر که بیشتر به عنوان پل بین اروپا و آسیا توصیف می‌شود، از ژانویه تا آگوست، ۱۳.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۱۱.۵۲ میلیون نفر رسیده است. این رشد به دلیل هجوم مسافران اروپایی بویژه آلمانی‌ها و بریتانیایی‌ها بوده است. علاوه‌بر اینکه گردشگران روس، عمدتاً به دلیل محدودیت‌های پروازی اعمال‌شده توسط کشورهای غربی به دلیل جنگ اوکراین، با شمار قابل ملاحظه‌ای ترکیه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.
ورودی کشورهای حوزه خلیج فارس به ترکیه با رهبری عربستان سعودی نیز شتاب بیشتری گرفته است.
داده‌ها نشان می‌دهد که تنها در ماه آگوست، تعداد ورودی‌ها با جهش ۴.۹ درصدی به نزدیک به ۱.۷۵ میلیون رسیده است که در ادامه رکورد ۱.۸۷ میلیون نفری در ماه جولای ثبت شد که بالاترین سطح ماهانه در یک دهه اخیر در استانبول بود.
بازدیدکنندگان خارجی از استانبول به ترتیب از کشورهای روسیه (۱۷۹,۰۱۷)، آلمان (۱۲۷,۴۸۶)، ایران (۱۰۱,۴۵۹) و ایالات متحده (۸۱,۲۵۷) هستند. شهروندان این کشورها در ماه اوت بیشترین سفرها را به این شهر داشتند. ورودی از عربستان سعودی نیز ۷۴,۶۶۴، بریتانیا ۷۲,۰۰۲ و فرانسه ۶۱,۸۵۰ نفر بوده است.
در میان کشورهای عربی، عربستان سعودی جایگاه برتر خود را حفظ کرده و پس از آن عراق، کویت، الجزایر، اردن، مراکش، لیبی و مصر قرار گرفته‌اند.
بر اساس داده‌های وزارت فرهنگ و گردشگری، این رقم کلی تقریباً یک سوم از ۳۳.۴ میلیون گردشگر ورودی به ترکیه در هشت ماه نخست سال را تشکیل می‌دهد که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد جهش داشته است.
دروازه اصلی شهر، یعنی فرودگاه استانبول، همچنان نقشی محوری در تسهیل سفرهای بین‌المللی ایفا می‌کند. تنها در ماه آگوست حدود ۱.۲۳ میلیون گردشگر از مجموع نزدیک به ۸.۱ میلیون مسافر خارجی که در هشت‌ماهه اول خدمات‌رسانی شده بودند، از فرودگاه استانبول استفاده کردند.
گردشگری منبع مهمی از درآمد برای ترکیه است و دولت برای مهارِ کسری بودجه خود حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده است.
بازگشت کامل صنعت گردشگری در سال گذشته پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا باعث شد که تعداد گردشگران به رکورد نزدیک شود و درآمدهای بالایی را به همراه داشته باشد و دولت را بر آن داشته تا برآوردهای سالانه خود را افزایش دهد.
دولت پیش‌بینی می‌کند در سال جاری شمار گردشگران ورودی به ترکیه به ۶۰ میلیون برسد و همچنین برآورد شده این رقم در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون برسد.
از حیث درآمد نیز پیش‌بینی می‌شود امسال درآمد گردشگری ترکیه به ۵۶ میلیارد دلار و در پنج سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد. درآمدهای گردشگری در شش‌ماهه اول سال جاری با ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۲۱.۷ میلیارد دلار رسیده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه