روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1402 سه‌شنبه 4 مهر - شماره 4450

اطلاعیه بانک مرکزی درباره زمان پرداخت وام ودیعه مسکن

  بانک مرکزی اعلام کرد: به‌ منظور حمایت از مستأجران و در راستای اجرای مصوبه سوم خرداد 1401 شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده(۴) قانون جهش تولید مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲ تداوم می‌یابد.
بانک مرکزی اعلام کرد: پیرو نامه شماره ۱۶۸۷‌/۰۲ تاریخ هفتم فروردین ۱۴۰۲ در خصوص اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع موضوع ماده(۴) قانون جهش تولید مسکن و حسب تصمیمات متخذه در پانزدهمین جلسه کمیسیون عملیات پولی و اعتباری تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲  مقرر شد:
«به‌منظور حمایت از مستأجران و در راستای اجرای مصوبه تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده(۴) قانون جهش تولید مسکن در قالب سقف کلی مصوب شورای پول و اعتبار تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۱  (۴۰۰ هزار میلیارد ریال) و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل تا پایان سال ۱۴۰۲ تداوم یابد.»

نرخ سود بین‌بانکی در هفته پایانی شهریور چقدر شد؟
  نرخ سود بین‌بانکی در هفته پایانی شهریورماه به ۲۳.۶۹ درصد رسید. تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی درباره نرخ سود بین‌بانکی نشان می‌دهد که این نرخ در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۹ شهریورماه نسبت به هفته قبل از آن با افزایش همراه شده و به ۲۳.۶۹ درصد رسیده است.
نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به ۲۲ شهریورماه رکورد ۲۳.۶۲ درصدی را به ثبت رسانده بود؛ نرخ سود ۲۳.۶۹ درصدی بالاترین نرخ سود بین‌بانکی در ۱۶ هفته گذشته است؛ نرخ سود بین‌بانکی از اواسط اردیبهشت تا خردادماه سال جاری در بالاترین سطح بوده و رکورد‌هایی بین ۲۳.۶۰ تا ۲۳.۷۶ درصد به ثبت رسانده بود.
نرخ سود بین‌بانکی در هفته پایانی تیرماه، پس از ۶ هفته درجا زدن در کانال ۲۳.۴ درصدی، وارد کانال جدید ۲۳.۵ درصدی شد و از ۲ هفته قبل نیز با عبور از این کانال وارد رکورد جدیدی در دامنه ۲۳.۶ درصدی شده است.

ثبت شکایت از بانک‌ها
و موسسات اعتباری در سامانه بانک مرکزی
مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه شکایات و ارتباط مردمی بانک مرکزی، شکایات خود را نسبت به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کنند.
سامانه پاسخگویی به «شکایات و ارتباط مردمی بانک مرکزی» به منظور تکریم ارباب رجوع و صیانت از حقوق شهروندی طراحی شده است. افراد می‌توانند برای طرح شکایات، درخواست‌ها، گزارش‌ها، انتقادها، اعلامات و پیشنهادات با بانک مرکزی به این سامانه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند.
بانک مرکزی در اطلاع‌رسانی‌های مکرر خود اعلام کرده که مردم می‌توانند هرگونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند و چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی»، درخواست‌ها و شکایت‌های خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری می‌کند.
*مراحل ثبت شکایت نسبت به بانک‌ها و موسسات در سامانه بانک مرکزی
- ابتدا موضوع مورد شکایت خود را باید به واحد‌های بازرسی و یا سامانه رسیدگی به شکایت بانک یا موسسه مربوطه منعکس کنید.
- در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب و یا اعتراض به پاسخ بانک عامل، مراتب را همراه با مستندات مربوط به آن در سامانه شکایات و ارتباط مردمی بانک مرکزی ثبت کنید.
- طرح شکایت باید توسط خود فرد و یا وکیل قانونی او مطرح شود و درج کامل مشخصات فردی و اطلاعات شعبه بانک یا موسسه اعتباری الزامی است.
- نتیجه درخواست خود را می‌توانید با استفاده از کد رهگیری مربوط به آن و در صفحه پیگیری درخواست مشاهده کنید.
*از جمله مواردی که افراد حتما باید آن را گزارش کنند:
_هر گونه تعلل یا ممانعت و عدم پاسخگویی در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری
_تاخیر در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآورزی (پس از تکمیل مدارک ظرف مدت ۱۰ روز کاری باید پرداخت شود)
_دریافت وثایق نقدی برای پرداخت تسهیلات و یا مسدود کردن بخشی از مبلغ وام
_ درخواست ضمانت‌های فراتر از قانون و بخشنامه‌ها

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه