روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۶ شهريور - شماره 4445

راه مشارکت دانش‌اموزان

کائنات|  قلی رضایی-اغلب اوقات بازگشت به مدرسه برای کودکان بعد از تعطیلات تابستانی یک مشکل بزرگ است؛ البته همچنین برای والدین! اما راهکارهایی جهت آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه وجود دارد که با انجام آن‌ها، این رویداد تلخ به یک خاطره شیرین تبدیل خواهد شد.
بچه‌هایتان را عادت دهید تا در همان ساعتی که قرار است به مدرسه بروند بیدار شوند. به کودکانی که کمی بزرگ‌تر هستند یاد دهید که ساعت زنگ‌داری برای این کار تنظیم کنند تا بتوانند مسئولیت بیدارشدن خود را بر عهده گیرند. این کار پذیرش و رفتن کودکان به مدرسه را راحت‌تر می‌کند.
این احتمال وجود دارد که در ایام تعطیلات، همه افراد خانواده از روال معمول زندگی خارج شده باشند. به‌طور مثال دیرتر می‌خوابید و هر ساعتی شد غذا می‌خورید؛ اما قبل از شروع مدرسه، سعی کنید ساعت خواب و ساعت صبحانه را ثابت نگه ‌دارید تا یک‌باره به بچه‌ها شوک وارد نشود و مراحل رفتن به مدرسه به روتین زندگی‌شان تبدیل شود.
یکی از راه‌های آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه، صحبت‌کردن با اوست. ایده خوبی‌ست که با بچه‌ها در مورد اتفاقات و موقعیت‌هایی که پس از بازگشت به مدرسه در انتظار آن‌هاست صحبت کنید. برای مثال، اگر می‌دانید معلم جدید کیست، در مورد معلم صحبت کنید؛ یا در مورد این‌که شروع به یادگیری چه دروس جدیدی خواهند کرد و چه ورزش جدیدی را شروع می‌کنند.
کودک شما احساساتتان را درک می‌کند. با توجه به این نکته، آماده کردن بچه ها برای رفتن به مدرسه باید با خوشحالی همراه باشد. همه نکات مثبت مدرسه مانند دیدن دوستانشان، خواندن درس‌هایی که دوست دارند و زنگ تفریح و بازی را به آن‌ها یادآوری کنید. این احساسات مثبت روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و کمک می‌کند که مشتاقانه منتظر بازگشت به مدرسه باشند.
اگر قرار است مدرسه فرزند‌تان را عوض کنید، او را در جریان بگذارید. بسیاری از کودکان تغییر را دوست ندارند و از چیزهای ناشناخته می‌ترسند. این ترس‌ها، رفتن کودکان به مدرسه را با مشکل مواجه می‌کند.
یکی از روش‌های آماده کردن بچه ها برای رفتن به مدرسه این است که به آن‌ها بگویید چگونه به مدرسه می‌روند، چگونه برمی‌گردند و بعد از مدرسه چه خواهند کرد. سعی کنید هیچ سورپرایزی در این مورد خاص نداشته باشید. همه‌چیز باید شفاف، صریح و روشن به آن‌ها توضیح داده شود.
آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه با معلم‎بازی و مدرسه‌بازی هم مشکل‌گشاست. عروسک‌ها یا اسباب‌بازی‌های مورد علاقه او را مانند دانش‌آموزان یک کلاس بچینید و از او بخواهید معلم این کلاس باشد.
این بازی همچنین یک جلسه روانکاوی خوب پس از بازگشت فرزندتان از مدرسه است؛ زیرا نگرانی‌ها و مشکلات او را در محیط درسی آشکار می‌کند و به شما کمک خواهد کرد تا آن‌ها را از این بحران عبور دهید. همچنین خواندن داستان‌‌های مربوط به مدرسه، دیدن انیمیشن‌هایی در این زمینه، بازی شمارش اشیاء، رنگ‌آمیزی و … کودک شما را از لحاظ روحی برای پذیرش بازگشت به مدرسه آماده می‌کند.
بعد از تعطیلاتی که همراه با شلوارهای راحتی و تی‌شرت‌های رنگارنگ بوده، پوشیدن لباس مدرسه ممکن است کمی دلهره‌آور به نظر برسد؛ به‌خصوص اگر جدید باشد! یکی از راه‌های آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه این است که یک یا دو روز قبل، پوشیدن لباس فرم و بستن کیف و کفش مدرسه را تمرین کند.       
این روش کمک می‌کند تا نگرانی‌هایی را که ممکن است در مورد پوشیدن لباس و بستن بند کفش‌هایشان دارند از یاد ببرند. همچنین در روز اول بازگشت، این چیزها برای آن‌ها چندان عجیب و ترسناک به نظر نمی‌رسد.
یکی از راه‌های دیگر آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه، جلب مشارکت آن‌هاست. قبل از بازگشت بچه‌ها کارهای زیادی برای انجام‌دادن وجود دارد؛ از جمله مرتب‌کردن لباس فرم، خرید لوازم‌التحریری که نیاز دارند و تمیز و مرتب‌کردن وسایلی که دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه