روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ شهريور - شماره 4444

نماینده اهر و هریس در مجلس:

بانک‌ها باید به زوج‌های جوان تسهیلات پرداخت کنند

کائنات|نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پرداخت نشدن تسهیلات بانکی به جوانان گفت: طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید به زوجین جوان وام پرداخت شود، اما بانک‌ها به زوج‌های جوان تسهیلات پرداخت نمی‌کنند.
به گزارش کائنات؛ احمد محرم زاده در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با انتقاد از وضعیت توزیع قیر رایگان گفت: با ۲۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان می‌توان به میزان ۱۰۰ همت کار عمرانی انجام داد آن هم در شرایطی که پروژه های زیادی در انتظار تهیه قیر و اجرای آسفالت ریزی هستند. شهرداران، دهیاران و دستگاه‌های اجرایی عملیات آماده‌سازی راه ها، جاده ها و معابر روستاها را انجام داده و باید تا قبل از سرد شدن هوا عملیات آسفالت ریزی را انجام دهند. قیر رایگان در مناطق کم برخوردار و محروم برای بهبود وضعیت جاده‌های روستایی، بین شهری و داخل شهرها و جاده‌های بین مزارع، گلزار شهدا و پایگاه‌های بسیج و محیط مدارس استفاده می شود.
وی ادامه داد: ساکنین این مناطق در داخل نقشه جغرافیایی ایران قرار دارند؛ مردمانی که در برابر حمله دشمنان ایستادند و از جان و مال خود گذشته اند پس چرا برخی با توسعه و پیشرفت و رفاه مردم مخالفت می‌کنند. رییس مجلس از مصوبه دفاع کند.
محرم زاده همچنین گفت: باید موضوع کمبود شدید نیروی خدماتی و حذف حق سرایداری برای خدمتگزاران مورد پیگیری قرار گیرد همچنین لازم است از نیروی شاغل در مدارس غیر دولتی و نهضت سواد آموزی استفاده شده و اعتبار مالی لازم در فصول هزینه‌های آموزشی، ورزشی، عمرانی و پرورشی قبل از سال تحصیلی اختصاص پیدا کند.
وی بر لزوم حل مشکل تشکیل کلاس برای آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی که و پرداخت مطالبات فرهنگیان و نهایی کردن نظام رتبه بندی تاکید کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه از پرداخت نشدن تسهیلات بانکی به جوانان انتقاد کرد و افزود: طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید به زوجین جوان وام پرداخت شود اما بانک‌ها به زوجهای جوان تسهیلات پرداخت نمی‌کنند.
محرم زاده با تاکید بر اینکه باید همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری عملیاتی شود گفت: مصوبه مجلس برای ساماندهی کارکنان شرکتی نیز تعیین تکلیف شود.
نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: کشاورزان در منطقه ارسباران به دلیل شرایط جوی نامناسب آسیب جدی دیده و با مشکل مالی مواجه هستند. آنها توان مالی برای خرید کود و بذر و سم را ندارند و صندوق بیمه کشاورزان نیز خسارت ان ها را پرداخت نکرده است.

تحقق شعار سال در گرو تامین مالی از بازار سرمایه؛
فشار به شبکه بانکی کاهش می‌یابد؟
کائنات| دولت سیزدهم و بانک مرکزی به دنبال متنوع کردن روش‌های تامین مالی غیر از شبکه بانکی هستند تا نقدینگی به سمت درستی هدایت شود.  
به گزارش کائنات؛ اقتصاد ایران بانک محور است و حجم زیادی از تامین منابع مالی کشور نیز از طریق شبکه بانکی صورت می‌گیرد؛ به عبارتی بنگاه‌های اقتصادی برای تامین مالی عمدتا اقدام به اخذ تسهیلات از شبکه بانکی می‌کنند که این تسهیلات به دو گروه جاری و بلندمدت تقسیم می‌شود؛ بازپرداخت وام جاری یک سال یا کمتر است، اما بازپرداخت تسهیلات بلند مدت بیش از یک سال است.
بانک‌ها به دلایل عدم اطمینان به بنگاه‌های اقتصادی تمایل به ارائه تسهیلات بلندمدت ندارند، اما هنوز به عنوان یک منبع خارجی تأمین مالی، در همه کشور‌ها دارای اهمیت هستند، اما سود انباشته مهم‌ترین منبع تامین مالی کشور‌های دنیا محسوب می‌شود.
در ایران نیز هنوز تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی به روش سنتی یعنی تامین مالی از طریق شبکه بانکی پایبندند که این روش سنتی معایبی را برای اقتصاد به همراه دارد. بنابراین باید فشار تامین مالی از روی نظام بانکی کاهش یابد تا منجر به تبعات منفی بعدی نشود.
*تامین مالی از طریق بانک زمان بر است
در همین باره نیما میرزایی؛ کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در اقتصاد ایران عمدتا تولیدکنندگان و سرمایه گذاران برای تامین مالی به سراغ شبکه بانکی می‌روند، اظهار کرد: بیشترین روش تامین مالی در ایران از طریق تسهیلات بانکی صورت می‌گیرد و این در حالی است که یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های تامین مالی بورس است.
وی ادامه داد: در کشور ما از شبکه بانکی به صورت سنتی برای تامین مالی استفاده می‌شود که روشی زمان‌بر است و علاوه بر آن بانک‌ها  در ایران، به دلیل بروز مشکلات اقتصادی از جمله افزایش تقاضا در حوزه تسهیلات و اعمال سیاست‌های تکلیفی با کمبود منابع مواجه هستند، بنابراین زمانی که فشار به شبکه بانکی برای ارائه تسهیلات زیاد می‌شود این بانک‌ها با کسری مواجه می‌شوند و برای جبران کمبود منابع از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.
*خلق نقدینگی و ایجاد تورم
میرزایی تاکید کرد: در شرایط  کمبود بودجه، بانک‌ها مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شوند که این استقراض منجر به خلق نقدینگی و ایجاد تورم در اقتصاد می‌شود. بهتر است مطابق استاندارد‌های جهانی حداقل نیمی از شرکت‌ها از بازار سرمایه تامین مالی شوند، چون منابع کافی برای این امر در بورس وجود دارد.
*انحراف تسهیلات و منابع بانکی از تولید
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بخشی از تسهیلات پرداخت شده توسط سیستم بانکی صرف تولید و سرمایه گذاری نمی‌شود، یعنی بانک‌ها این منابع را به مجموعه‌های وابسته خود می‌دهند. گاهی قسمتی از تسهیلات در مصارفی خارج از تولید مانند مسکن خرج می‌شود، اما در این شرایط تامین مالی از طریق بازار سرمایه روشی سالم و صحیح است.
وی ادامه داد: با توجه به نظارت‌های سختگیرانه و متنوعی که در تامین مالی از طریق بورس وجود دارد احتمال انحراف منابع صفر است، اما در روش تامین مالی از طریق سیستم بانکی مشکلاتی وجود دارد که باعث می‌شود بخش عمده‌ای از منابع صرف افزایش تولید نشود.
*تامین مالی از طریق شبکه بانکی مانع رشد بورس است
در رابطه با تامین مالی از طریق شبکه بانکی محمود نادری، مدیر اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی نیز می گوید: شرکت‌ها برای تامین مالی به بانک‌ها وابسته هستند و از بورس تامین مالی نمی‌کنند، چون تامین مالی از شبکه بانکی ارزان است و به همین دلیل بازار‌های مالی مانند بورس رشد نمی‌کنند.
به گفته نادری هر واحد خلق نقدینگی یعنی تولید یک کالا به نام پول و زمانی که شما این پول را ارزان تولید می‌کنید، مشتری برای آن زیاد می‌شود و بانک با کمبود نقدینگی مواجه خواهد شد؛ بنابراین خلق پول در شبکه بانکی ارزان است. کل تامین مالی اقتصاد از طریق یک حوضچه انجام می‌شود که اسم آن نقدینگی است. همچنین دو نوع تامین مالی در اقتصاد وجود دارد؛ اولین تامین مالی از طریق شبکه بانکی است که منجر به خلق پول و بزرگ‌تر شدن حوضچه می‌شود و نوع دوم تامین مالی که داخل حوضچه می‌چرخد، است.
*تامین مالی زنجیره‌ای
چرخش نقدینگی از بنگاهی به بنگاه دیگر ما را به یاد اوراق گام می‌اندازد؛ این اوراق یکی از انواع ابزار‌های مالی است که می‌تواند برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی استفاده شود و زیر مجموعه تامین مالی زنجیره‌ای شناخته می‌شود.
تأمین مالی زنجیره‌ای، مجموعه‌ای از شیوه‌ها و عملیات تامین مالی است که منجر به بهبود مدیریت سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی می‌شود. در این شیوه‌ها، انواع زیرساخت‌ها و ابزار‌های مالی مانند گام و برات الکترونیک مورداستفاده قرار می‌گیرد.
در این رابطه حجت‌الله فرزانی؛ کارشناس مسائل اقتصادی نیز گفت: تامین مالی زنجیره‌ای بر اساس فاکتور‌های الکترونیک و با سیستم سازمان توسعه تجارت پیگیری می‌شود، بنابراین این طرح منجر به شفافیت مصرف تسهیلات برای تولید محصول و خرید مواد اولیه خواهد شد، چون این سامانه از نقطه شروع تولید تا پایان که به دست مصرف کننده برسد قابل ردیابی است. این فاکتور‌ها برای سازمان امور مالیاتی نیز یک سند است و منجر به شفافیت مالیاتی می‌شود.

اهداف و برنامه‌های عملیاتی بانک صادرات ایران
در نیمه دوم ۱۴۰۲
کائنات|سرپرست بانک صادرات ایران در نشست «تبیین و تشریح اهداف و برنامه‌های عملیاتی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ بانک صادرات ایران» برنامه‌های تیم جدید مدیریتی برای دستیابی به اهداف شاخص‌های عملکردی، برنامه‌های انگیزشی جدید و حمایت کامل ارکان ستادی از واحدهای صف را تشریح کرد.
به گزارش کائنات، محسن سیفی در این نشست که با حضور اعضای هیأت‌مدیره، معاونان مدیرعامل، مشاوران، مدیران امور شعب، روسای ادارات کل و به صورت وب‌کنفرانس با مدیران شعب استان‌ها و مناطق تهران برگزار شد، تاکید کرد: برای تقویت خدمت‌رسانی به مشتریان بانک، نیاز به جذب منابع داریم تا منابع بانک را برای ارائه خدمات گسترده‌تر به واحدهای تولیدی و نقش‌آفرینی در اقتصاد و معیشت مردم تقویت کنیم.
سیفی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های تمامی کارکنان بانک صادرات ایران به ویژه در یک سال اخیر، گفت: واضح است که تمامی کارکنان بانک تلاش خود را به کار گرفته‌اند و تیم مدیریتی جدید نیز  شاهد و ناظر این تلاش‌ها است. وی با بیان اینکه فلسفه برگزاری این نشست‌ها، قرابت، نزدیکی و همدلی کارکنان بانک است، افزود: اهمیت واحدهای صف و مجموعه شعب اولویت اول تیم مدیریتی جدید است و به همین دلیل در اولین نشست تیم جدید مدیریتی، مسئولان و مدیران واحدهای صف، دغدغه‌های این حوزه را تشریح کردند.
وی با قدردانی از زحمات مدیران ارشد بانک، مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره بانک صادرات ایران در سال گذشته، این بانک را میراث گران‌بهای مهندس محمدعلی مفرح عنوان و تاکید کرد: برای احیای جایگاه گذشته بانک از تمامی دانش، تجربه و خرد جمعی کارشناسان و پیشکسوتان استفاده خواهد شد.
سرپرست بانک صادرات ایران بر بهره‌برداری از ظرفیت کامل ستاد بانک برای پشتیبانی و حمایت از استان‌ها و مناطق تهران تأکید کرد.
وی افزایش سهم از بازار بانک را از جمله مهمترین برنامه‌های خود در شش ماهه دوم سال جاری عنوان کرد و افزود: فهم و عملیاتی کردن نسل چهارم بانکداری مدرن باید در ابعاد گسترده‌تری مورد توجه قرار گیرد و تلاش خواهیم کرد تا مدیریت بانک با شفافیت بیشتر به سمت سودآوری و افزایش سهم از بازار حرکت کند.
سرپرست بانک صادرات ایران همچنین با تشریح برنامه‌های بانک برای درجه‌بندی و ادغام برخی شعب بانک، گفت: مدل بانکداری در دنیا تغییر کرده و همراستا با آن باید تغییراتی در ساختار و عملیات بانکداری انجام دهیم. در ادغام شعب تعجیل نخواهیم کرد اما باید بانک را چابک و بهینه مدیریت کنیم. در عین حال اگر تجهیز منابع به خوبی انجام و شعب سودآور شوند، نیازی به ادغام شعب نخواهد بود.
وی همچنین با اشاره به دغدغه برخی مسئولان شعب ادغام شده، از برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده از نیروهای توانمند بانک با راهبری کمیته‌های انتصابات و تکیه بر سابقه فعالیت مدیران خبر داد و تاکید کرد: اصلی‌ترین شاخص تصمیم‌گیری در خصوص انتصاب مدیران، پیشینه عملکردی کارکنان و نظر کمیته انتصابات است.
سیفی در بخش دیگری از سخنان خود کاهش بهای تمام شده پول، مدیریت هزینه، استفاده مدیران استانی از اختیارات مناسب، تشکیل شورای مشورتی در بخش‌های مختلف مالی، سرمایه‌های انسانی و افزایش سرمایه بانک را از جمله اولویت‌های بانک برشمرد و افزود: امسال مهمترین رویداد مالی در بانک صادرات ایران، تحقق افزایش سرمایه است که با استفاده از ظرفیت کارشناسی خبرگان نظام بانکی، صورت خواهد گرفت.​
11
استراتژی بانک ایران زمین در سال 1402
گزارش عملکرد بانک ایران زمین در سال‌جاری حکایت از این دارد که استراتژی بانک ایران زمین در مسیر بهره‌وری و افزایش درآمد محقق شده است.بانک ایران زمین، در چند ماه اخیر توانسته است درآمد خود را نسبت به هزینه‌ها افزایش دهد و این مسأله از طریق موفقیت بانک در ایجاد بهره‌وری اتفاق افتاده است.
به گزارش کائنات، یکی از اهداف اصلی مدیران بانک ایران زمین ایجاد بانکداری دیجیتال است. به همین منظور بانک ایران زمین با هدف ارائه خدمات مناسب و با کیفیت به مشتریان، روسای شعب را به عنوان ناظر در اجرای دقیق این موضوع توسط کارکنان ماموریت داده‌اند به همین دلیل سیاست‌های بانک با موفقیت پیش رفته است.
راه‌‌‌اندازی مرکز نوآوری بانک ایران زمین نتیجه این اقدامات بوده است که این مرکز با حمایت موثر از استارت‌آپ‌‌‌ها در تلاش است تا فضایی برای اجرایی شدن ایده‌‌‌های نو محقق کند و در راستای حمایت از فعالیت بنگاه‌های این بخش، بانک ایران زمین تسهیلات اعطایی به بخش خصوصی را با ۳۲‌درصد رشد به ۳۵۳‌هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال رسانده است. در حال حاضر بانک ایران زمین جهت استقرار نظام بانکداری الکترونیک جلودار شفافیت است. از سوی دیگر با اولویت قرار دادن بانکداری دیجیتالی و تمرکز بر فضای کسب و کار دیجیتالی آن هم با تاکید بر نیاز‌‌‌های مشتری باعث شده است تا بانک ایران زمین مشتری بیشتری نسبت به گذشته کسب کند. جذب مشتریان جدید باعث شده است تا سپرده مشتریان این بانک افزایش یابد، به طوری که در پایان سال قبل ۷۰۰‌هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال سپرده داشته است که در چند ماه نخست سال ۱۴۰۲ این مقدار با بیش از ۴۱‌هزار میلیارد ریال افزایش به ۷۴۱‌هزار و ۵۹۵ میلیارد ریال رسیده است. رویه سال‌جاری هم بر مبنای افزایش سودآوری است و مجموع درآمدهای عملیاتی بانک ایران زمین همچنان صعودی است و بهبود ۳۹ درصدی این متغیر مهم در پایان گزارش فصل بهار امسال نوید روزهای بهتری را تا پایان سال می‌دهد.
این استراتژی که بانک ایران زمین با عنوان بانکداری دیجیتال از سال‌های گذشته تدوین کرده است توانسته در حوزه دیجیتال و کسب رضایت، مشتریان بیشماری را به دست بیاورد و به تبع آن درآمد بانک هم صعودی شده است. همچنین عملکرد بانک ایران زمین در بازار سرمایه و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری موثر بوده است. به طوری که صندوق سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین به عنوان صندوقی با درآمد ثابت با به‌کارگیری اکثر منابع جمع‌آوری شده در معامله بازار بورس سود خوبی به خریداران واحد‌های این صندوق رسانده است. از طرف دیگر مدیریت بر دارایی‌های بانک بسیار موفقیت‌آمیز است به طوری که سود غیرعملیاتی بانک ایران زمین در سال گذشته برای نخستین بار مثبت شد و از زیان ۷۱۷ ریال در سال ۱۴۰۱ به سود ۷۳۰ ریالی رسید و این روند در سال‌جاری هم ادامه دارد.
12
مدیر عامل بیمه تجارت نو تغییر کرد
اعضای هیات مدیره بیمه تجارت‌نو در اولین جلسه خود به اتفاق آراء مهران‌رضوانی را به عنوان مدیرعامل،انتخاب کرد. به گزارش کائنات، در جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بیمه تجارت‌نو با اکثریت آرای سهامداران، مهران رضوانی، بهزاد درگاهی ، غلامرضا زمردیان، سعید حشمتی، بهنام شهریار به عنوان پنج عضو اصلی و مجتبی مالی و علی رزمجوئی به عنوان عضو علی البدل هیات مدیره بیمه تجارت‌نو انتخاب شدند.
همچنین اعضای هیات مدیره بیمه تجارت‌نو در اولین جلسه خود به اتفاق آرائ مهران‌رضوانی را به عنوان مدیرعامل،غلامرضا زمردیان به عنوان رئیس هیات مدیره و بهزاد درگاهی را به عنوان نایب رئیس هیات مدیره این شرکت انتخاب و تعیین کردند.
13

افزایش 100 درصدی منابع بانک آینده
مجموع منابع بانک آینده در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۴۶ درصد رشد داشته است. به گزارش کائنات، مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده(سال۹۷) بانک آینده با مشارکت۸۱.۹۳ درصد رسمیت یافت و برگزار شد.
مجموع منابع بانک در مقایسه با ۹۶ در منابع مردمی ۴۶ درصد رشد داشته است.
سرانه منابع به شعبه ۴۷۶ میلیارد تومان بوده است‌ که‌ نسبت به ۹۶، ۴ درصد کاهش داشته است.
سرانه تعداد سپرده بیش از ۵.۳۷۶ سپره بوده که ۲۰ درصد رشد داشته است‌. تعداد مشتریان هم ۳۶ درصد رشد داشته است.
۹ طرح وصول مطالبات داشتیم که ۱۱۲ درصد از برنامه وصول مطالبات محقق شده است.
۵۲درصد رشد در پايانه‌ها فروش با ۱۵۰ میلیون تراکنش رشد داشته است.
۱۰ میلیون کارت صادر شده که ۲۴ درصد رشد داشته است‌. در سایر ابزارهای الکترونیک بانک هم ۷۳ درصد رشد اتفاق افتاده است‌.
۶۲۹ میلیارد ریال درآمد شتابی بوده است.
از ۱۶ میلیارد سهم ۴۷ درصد به حقوقی تعلق دارد.
بانک سال ایران، بانک برتر ایران، برترین بانک تحول ساز ایران  از اهم موفیت های بانک است.
جزو ۸ رتبه اول در رتبه بندی داخلی است.
۲۵ هزار فقره وام ازداج، احداث ۱۳ مدرسه، ۲۵ خانه بهداشت از اهم فعاليت‌های اجتماعی است.
در پاسخ به بندهای صورت‌های مالی سال ۹۷ در مورد مانده بدهی تسهیلاتی پاسخ داده شد که به دلیل تملک پروژه‌ها در سال ۹۸، این بندها حل و فصل شده‌اند.
مجموع منابع به ۱۴۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید که در سال ۱۴۰۲، ۱۰۰درصد رشد داشته است.
۶۷۰ میلیارد تومان سرانه منابع به شعبه بود و نسبت به سال قبل ۷۰درصد رشد کرده است.
۶۷۲۰هزار سپرده که تقریبا دو برابر شده است. بالغ بر ۵ میلیون مشتری وجود دارد که در سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیون مشتری رسیده است.
مانده تسهيلات ۱۰۰هزار میلیارد تومان بوده که امسال به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وصول مطالبات ۳درصد بوده که امسال به ۴درصد رسیده است.
۲۶درصد رشد در پایانه‌های فروش، ۱۱۳درصد تراکنش شاپرک، ۲۴درصد رشد صدور کارت و ۱۲۶درصد رشد در سایر خدمات الکترونیکی نسبت به سال ۹۸ رخ داده است.
۸۳ میلیارد تومان کارمزد بوده که در ۵ماهه امسال  همین رقم محقق شده است و پیش‌بينی‌ می‌کنیم که کارمزد تا پایان سال به ۲۲۰ میلیارد تومان برسد.
در حوزه ضمانت‌نامه‌ها ۵درصد رشد داشتیم.
ادامه گزارش از مجمع بانک آینده:
سال مالی تمام شرکت‌های گروه تغییر کرده است. بانک مکلف به رعایت استانداردهای حسابرسی و استانداردهای لازم در راستای تلفیق شرکت‌ها شده است.
با توجه به ارزندگی پروژه‌ها و تملک آن‌ها، مانده بدهی تسهیلات‌ به طور کامل پوشش داده شده است‌.
موضوع قرارداد با شرکت بهره‌بردار ایرانمال (تجارت ایرانمال) یکی از موضوعات مهم در مجمع بود که پیگیری حقوقی، ابطلال، فسخ و اصلاح قرارداد مطرح شد. در نهایت مجمع تکلیف کرد و هیات مدیره مکلف شد که از منظر عدم قیمت‌گذاری صحیح، این موضوع را پیگیری و اصلاح کند. این موضوع باید به هیاتی سپرده شود تا ارزیابی مجدد به زمان تملیک صورت بگیرد. این پیشنهاد بر این اساس مطرح شد که کاهش ارزش در زمان تملک اعمال نشده بود و ابهاماتی در مورد ۴۰درصد ارزش افزوده وجود داشت.
صورت‌های مالی سال 1397 بانک آینده در مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده تصویب شد
پس از قرائت گزارش عملکرد هیأت مدیره و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی با اکثریت آرا به تصویب رسید.
صورت‌های مالی سال ۱۳۹۸ بانک آینده در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده تصویب شد

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه