روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ شهريور - شماره 4444

میر قاسم مومنی در گفت و گو با کائنات تامین منافع ایران لازمه بازگشایی دالان زنگزور است

 کارشناس و تحلیلگر مسائل قفقاز گفت: کوتاه آمدن در برابر بازگشایی دالان زنگزور بدون تامین منافع ایران به معنای از دست رفتن منافع ما در سال های آینده خواهد بود.
میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل قفقاز در گفت و گو با کائنات درخصوص موضوع مناقشات قفقاز و تامین منافع ایران با اشاره به اینکه ایران منافع خود را نباید به هیچ کشوری از جمله روسیه گره بزند، گفت: در این موضوع تردیدی وجود ندارد که در مساله قره باغ مواضع ایران با روسیه یکسان نیست، یعنی نباید فکر کنیم به دلیل نزدیکی ایران در برخی مواضع با روسیه، در این موضوع نیز با روسیه هم موضع هستیم، چرا که روس ها سیاست خود را دنبال می کنندو ما نیز سیاست خود را نسبت به موضوع قره باغ با توجه به تامین منافع ملی خود باید دنبال کنیم.
وی در این باره خاطر نشان کرد: روس ها نیرورهای خود را در قره باغ مستقر کرده و به اهالی قره باغ پاسپورت روسی داده اند و آنجا را مثل کریمه جزیی از خاک خود می دانند، پس روسیه به دنبال تامین منافع خود است لذا ما نیز در مساله قفقاز باید به منافع ملی بیاندیشیم و هیچ چیز را قربانی دوستی راهبردی و استراتژیک با هیچ کشوری نکنیم.
میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی خاطر نشان کرد: وضعیت قفقاز از جهات مختلفی بسیار حائز اهمیت است چرا که امروز ترکیه، آذربایجان و اسرائیل با توجه به اینکه می دانند روسیه درگیر در اوکراین امروز نمی تواند  در قفقاز جبهه جدیدی ایجاد کند در حال فشار بر ارمنستان برای بازگشایی دالان زنگزور بدون حضور و تامین منافع ایران هستند، در این بین بعید به نظر نمی رسد که روس ها نیز برای تامین منافع خود با مثلث یاد شده بخصوص آذربایجان صلح کنند، بنابراین حفظ منافع روسیه در قفقاز به معنی حفظ منافع ایران نیست.
وی در این باره توضیح داد: حضور نیروهای صلح روسیه در قره باغ نشان می دهد آنها به دنبال تامین منافع خود هستند، حتی دور از ذهن نیست که روس ها برای تامین منافع خود با ارمنستان، آذربایجان و ترکیه ائتلافی تشکیل دهند بدون اینکه برای ایران نقشی قائل شوند یا از منافع ما حمایتی به عمل بیاورند.
میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر مسائل قفقاز تصریح نمود: حفظ منافع ایران در قفقاز با استفاده و و توسل به دیپلماسی پویا و فعال بسیار حائز اهمیت است چرا که در وضعیت کنونی ایران با وجود تحریم ها نمی توانیم غیر از دیپلماسی فعال کاری صورت دهیم.
وی خاطر نشان کرد: باز کردن یک جبهه جدید با ترکیه وآذربایجان برای ایران در شرایط تحریمی مقدور نیست در صورتی که منافع ایران در قفقاز رعایت نشود با بازگشایی دالان زنگزو تمامی ارتباطات ایران با اروپا قطع می شود چرا که ترکیه مهمترین مسیر ارتباطات ترانزیتی کالایی ما با اروپاست.
وی در خصوص تبعات درگیری ایران با آذربایجان نیز گفت: در صورتی که ایران و آذربایجان با هم درگیر شوند ارتباط زمینی ایران با روسیه و کشورهای مشترک المنافع اوراسیا قطع می شود، بنابراین اینک در وضعیتی قرار داریم که باید بهترین و مهمترین تصمیم را اتخاذ کنیم، چرا که کوتاه آمدن در برابر بازگشایی دالان زنگزور بدون تامین منافع ایران به معنای از دست رفتن منافع ما در سال های آینده خواهد بود.
وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: از سوی دیگر کلید زدن جنگ بین ایران و ترکیه و آذربایجان نیز حلال مشکلات نیست، بلکه مشکل آفرین است، لذا در این وضعیت باید مذاکره و دیپلماسی قوی را در دستور کار قرار دهیم.
میر قاسم مومنی معتقد است: اسرائیل بسیار تلاش می کند تا ایران را درگیر جنگ با ترکیه و آذربایجان کند با زعم به اینکه ترکیه به دلیل مشکلات اقتصادی توان جنگیدن ندارد و آذربایجان علی رغم برخورداری از تجهیزات نظامی توان استفاده از تجهیزات را ندارد مثل کشورهای عربی که تجهیزات نظامی زیادی دارند اما از آن نمی توانند استفاده کنند، اما باز هم اسرائیل به دنبال تنش زایی در منطقه است.
وی در این باره مثالی زد و گفت: با اینکه کویت تجهیزات نظامی زیادی داشت اما صدام دو روزه کویت را فتح کرد در حالی که صدام طی هشت سال جنگ نتوانست حتی یک وجب خاک ایران را اشغال کند چرا که ایرانی ها هم تجربه جنگ را داشتند و هم نیروهای آموزش دیده ای که از تجهیزات نظامی به خوبی استفاده می کردند.
میر قاسم مومنی کارشناس سیاست خارجی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: جنگ خسارت های بلند مدتی برای منطقه ایجاد می کند، قطع یقین دالان زنگزور با حضور و تامین منافع ایران آن هم با توسل به دیپلماسی باید بازگشایی شود در غیر این صورت زیان های سنگینی به کشور وارد می شود که در آینده اتفاقاتی بدتر از آنچه در ترکمانچای به ما  تحمیل شد در پیش رو خواهیم داشت و منافعی که از دست می دهیم منجر به باقی ماندن افسوسی طولانی برای نسل های بعدی می شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه