روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۱ شهريور - شماره 4443

بزرگترین تحولات تاریخی سازمان مالیاتی در دولت سیزدهم

کائنات| رشد درآمد مالیاتی نه فقط از طریق افزایش مبالغ مالیاتی، بلکه از طریق شناسایی مودیان مالیاتی جدید بوده تا فشاری در شرایط فعلی اقتصاد بر تولیدکنندگان وارد نشود.
جایگزین شدن درآمدهای پایدار مالیاتی به جای درآمدهای ناپایدار نفتی، سالها توصیه کارشناسان به دولتمردان بود. هر چند بعضی از برنامه‌ها برای افزایش درآمدهای مالیاتی و مسدود کردن راه های فرار مالیاتی از دولت‌های قبل آغاز شده بود ولی روند الکترونیکی شدن سیستم‌ ها در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
رئیس دولت سابق بررسی درآمدها را سرک کشی به حساب می دانست و  با این دیدگاه وضع فراریان از پرداخت مالیات سکه بود.  اما در دولت سیزدهم در راستای ایجاد عدالت مالیاتی ورق برگشت؛ مصداق این ادعا رشد شناسایی مودیان جدید در دولت سیزدهم  است به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۸ تعداد مودیان ۵۴۶ هزار و ۷۱۹ نفر بوده در حالی که در دولت سیزدهم اکنون تعداد مودیان نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.
در دولت سیزدهم سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی به عنوان یک ابرپروژه‌ تحولی معطل مانده، راه‌اندازی و درآمدهای مالیاتی دولت طی دو سال  به ترتیب  ۱۱۳ و ۱۰۳ درصد محقق شد.
۵ اقدام مهم دولت سیزدهم در زمینه مالیات
از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بحث اتصال کارت‌خوان به پرونده‌ها شکل جدی به خود گرفت و جمعیت قابل توجی به مودیان اضافه شد و از حدود ۳ میلیون اظهارنامه به حدود ۵ میلیون اظهارنامه مالیاتی رسیدیم. طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جمعیت مودیان مالیاتی شناسنامه‌دار شدند. این اولین گام در راستای تحول مالیاتی بود.
دومین اقدام مثبت در دو سال اخیر، اعلام درآمد بر اساس عملکرد واقعی کارتخوان‌ها بوده است.در شرایطی که پیش از این  برخی افراد میزان کارکرد واقعی خود را اعلام نمی کردند، در حال حاضر موظفند در چارچوب عملکرد کارتخوان، درآمد را اعلام کنند. اخذ مالیات از طریق عملکرد دستگاه پوز برخی سودجویان را بر آن داشته تا از کارتخوان اجاره‌ای متعلق به افراد دیگر استفاده کنند که قانون‌گذار برای این موارد جرایم سنگینی وضع کرده است. در حال حاضر همه افراد اعم از کسانی که متصل به پرونده هستند یا کسانی که متصل به پرونده نیستند اما مبالغ نامتعارف جابه‌جا می‌کنند به سامانه مودیان متصل شده‌اند. در سامانه مودیان، تمامی فاکتورها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و گردش حساب هم متناظر به فاکتور خواهد بود. شرکتی هم که درآمدی برایش ایجاد شده به همان میزان که کالا فروخته باید خروجی حساب خود را نشان دهد. اگر فاکتور فروش آن بیش از واریزی باشد مشخص می‌شود. بنابراین سامانه مودیان تناظر این موارد را محاسبه می‌کند که همگی این ۵ اقدام از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم بوده است.
کاهش ۷ درصدی مالیات بر تولید در سال جاری
افزایش درآمدهای مالیاتی دولت هرگز از طریق افزایش فشار بر بخش حقوق بگیر و همچنین تولیدکننده دنبال نشده و بر عکس، دولت تلاش کرده تا ضمن کاهش فشار بر بخش شفاف اقتصاد، به نیمه تاریکی مراجعه کند که از عدم شفافیت نظام مالیاتی بهره مند می‌شدند.
 رکوردهایی که دولت در استفاده از ابزار تامین مالی غیرتورمی خود به وجود آورد (درآمدهای مالیاتی) با وجود کاهش فشار مالیات بر تولید بود. در همین دولت نرخ مالیات بر تولید برای اولین بار ۵ درصد در سال گذشته و ۷ درصد در سال جاری کاهش پیدا کرد. در واقع  دولت تلاش کرده تا ضمن کاهش فشار بر بخش شفاف اقتصاد، به نیمه تاریکی مراجعه کند که از عدم شفافیت نظام مالیاتی بهره مند می‌شدند.
گزارش «خرج کرد» منابع مالیاتی به مردم
تعداد اظهار نامه‌های مالیاتی ارائه شده از زمان اجرای قوانین جدید مالیاتی در دولت سیزدهم ۲ برابر شده است و درآمدهای دولت از این بابت تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. در این خصوص محمد هادی سبحانیان، رییس سازمان امور مالیاتی کشور  در صد و ششمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در مشهد  گفت: دولت سیزدهم به طور حتم «خرج کرد» منابع اخذ شده از قوانین مالیاتی جدید را به مردم گزارش خواهد کرد تا همه بدانند این اقدام چه نقش مهمی در آبادانی کشور داشته است. وی تصریح کرد: به عنوان نمونه سازمان مالیاتی کشور در چهار ماه نخست امسال ۱۶ هزار میلیارد ریال به شهرداری مشهد پرداخت کرده است که نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است.
رییس سازمان مالیاتی کشور بیان کرد: مالیات‌ستانی هوشمند بر خلاف روش سنتی پیشین به سود فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار است و مشکلی برای آنان ایجاد نخواهد کرد.
وی گفت: قوانین جدید مالیاتی بر اساس هم فکری دولت و بخش خصوصی شکل گرفته است و در واقع یک بازی برد برد میان این دو بخش است. سبحانیان ادامه داد: طبق قوانین جدید برای هر استان بر اساس ظرفیت های اقتصادی، سهم مالیاتی مشخص شده است که اگر استانی بیش از آن سهم مالیات داشت به آنها باز خواهد گشت.
رشد ۵۲ درصدی درآمد مالیاتی نسبت به سال گذشته
مجتبی امیری، رئیس گروه برنامه‌ریزی و آمار‌های سازمان مالیاتی کشور نیز در این باره گفت: در پنج‌ماه نخست امسال بالغ بر ۲۸۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در منابع مالیات‌های مستقیم و کالا‌ها و خدمات وصول شده است که این رقم حاکی از رشد ۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. وی افزود:  از مجموع وصولی درآمد‌های مالیاتی، بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات‌های مستقیم (با ۹۷ درصد تحقق و ۵۳ درصد رشد) و ۱۷۷ هزار میلیارد تومان مربوط به کالا‌ها و خدمات (با ۸۰ درصد تحقق و ۵۰ درصد رشد) بوده است.
در حرکت دولت به سمت اصلاح نظام مالیاتی برای اینکه بار مالیاتی از شانه تولید و بخش حقیقی اقتصاد برداشته شود، جلوگیری از فرارهای مالیاتی با تحول بزرگ سازمان امور مالیاتی انجام شده است  و این مسیر تداوم خواهد داشت؛ چرا که این دولت به دنبال ساختار مالیاتی عادلانه و تنظیم‌ گر است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه