روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۱ شهريور - شماره 4443

اربعین امسال با مدیریت دولت ماندگار شد

کائنات|عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اربعین ماندگاری با مدیریت دولت رقم خورد، گفت: تمامی دستگاه‌ها و امکانات در این ایام به کار گرفته شد و خدمات ویژه‌ای در اختیار زائران قرار گرفت که جای تقدیر دارد.
حسین رجایی در مورد وضعیت خدمت رسانی به زائرین مراسم پیاده روی اربعین گفت: دولت در مراسم امسال در چندین حوزه از جمله در تامین ارز مورد نیاز زائرین موفق عمل کرد.
وی ادامه داد: سال های گذشته انحصار عرضه ارز مورد نیاز زائرین در اختیار چند شعبه بود، اما امسال شعبه های متعددی در این حوزه فعال شد که رضایت خوبی در حوزه تخصص ارز برای زائرین ایجاد شد که جای تقدیر و تشکر از دولت و همه دست اندرکاران دارد.
نماینده مردم لنجان در مجلس تصریح کرد: من در مدت دو دقیقه موفق شدم ارز مورد نیاز خود را از شعبه اعلام شده تحویل بگیرم و این برای اولین بار بود که خدمات رسانی با این سرعت انجام می شد چون در سال گذشته نزدیک به یک ساعت منتظر دریافت ارز شدم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به خدمات دولت در حوزه حمل و نقل زائرین اربعین بیان داشت: با حجم جمعیت و استقبالی که مردم از پیاده روی اربعین کردند ممکن است ناوگان عمومی پاسخگوی همه نیازها نباشد، اما چیزی که در مرزها شاهد بودیم با این جمعیت که از ایران وارد عراق شد و با جمعیت برخی از کشورها برابری می کرد همه دستگاه ها در حوزه حمل و نقل آماد خدمت رسانی بودند و کاملا مشهود بود. رجایی اضافه کرد: پلیس هم در راستای تسهیل عبور و مرور حضور خوبی در جاده ها داشت که از همه آنها تشکر می کنم. وی در خصوص تردد در مرزها گفت: چیزی که من شاهد بودم خیلی سریع تمام گیت های مرز مهران فعال شد و ما به همراه خانواده در کمتر از دو دقیقه توانستیم از مرزهای مهران خارج شویم. نماینده مردم لنجان در مجلس اضافه کرد: در مرزهای مهران مدیریت خوبی برای تردد اعمال شد و ازدحام چندانی نبود به نظر من با تجربه ای که سال های قبل در راهپیمایی اربعین داشتم یکی از بهترین سال های ایام اربعین امسال رقم خورد و امید است سال آینده با تقویت نقاط مثبت بتوانیم اربعین باشکوه تری را برگزار کنیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد عملکرد مدیریت دولت سیزدهم در مقایسه با دولت گذشته در برگزاری مراسم اربعین حسینی گفت: قابل مقایسه نیست دولت سیزدهم در این حوزه با تمام توان کار و دستگاه ها را به خط کرد تا خدمات ویژه به زائرین ارائه دهند و عوامل و دست اندرکاران نیز بسیار با کرامت و احترام در حال خدمت رسانی به مردم بودند که از همه آنها تقدیر و تشکر می کنم.

رئیس قوه قضاییه:
می‌خواهیم مردم احساس کنند
 جلوی فساد و مفسد را سد می‌کنیم
کائنات|رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضاییه قوه‌ عمل است و ما نمی‌خواهیم کار شعاری و تبلیغاتی کنیم، گفت: می‌خواهیم کار امیدآفرین کنیم و در نتیجه‌ کار و عمل ما مردم احساس کنند که حامی آن‌ها و بیت‌المال هستیم و جلوی فساد و مفسد را سد می‌کنیم.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، تصریح کرد: مردم از ما توقعات بحقی دارند؛ ممکن است نتوانیم در همه ابعاد و بصورت جامع و کامل و آنطور که شایسته مردم است چه بصورت ایجابی و چه بصورت سلبی، توقعات مردم را برآورده کنیم، اما باید در این مسیر نهایت تلاش و کوشش خود را به کار ببندیم و به سایر قوا نیز یاری رسانیم؛ مردم از ما بحق توقع دارند که با فساد و مفسد و مظاهر مختلف ناهنجاری‌ها مبارزه کنیم و عدالت اجتماعی را تحقق ببخشیم؛ مشاهده برخی مفاسد و ناهنجاری‌های اجتماعی موجب ناراحتی و تکدرخاطر مردم می‌شود و ما در راستای مقابله با این مفاسد و ناهنجاری‌ها وظیفه و مسئولیت داریم.
رئیس قوه قضاییه افزود: همانطور که قبلا هم بارها تاکید کرده ام مسئولان قضایی ذیربط و دادستان‌های ما باید از ظرفیت قوانین موجود در راستای مقابله با ناهنجاری‌ها نهایت استفاده را ببرند و در این راستا از ضابطین مطالبه داشته باشند.
محسنی اژه‌ای در ادامه به مبحث مهمِ نوع رفتار با مردم اشاره کرد و گفت: تکریم مردم فقط منحصر به حُسن خلق در مواجهه با آن‌ها نیست؛ اگر چه حتماً یک مسئول قضایی باید در مواجهه با مردم، حُسن خلق داشته باشد و در کلام و نوشتارش اصل تکریم مردم و ارباب رجوع را مراعات کند، اما موضوع مهم دیگر آن است که ما با اهتمام خود در اجرای قانون و مبارزه با فساد و ناهنجاری‌ها، تکریم مردم را در عمل به اثبات برسانیم و از این طریق منشاء امیدآفرینی باشیم. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه قوه‌ی عمل است؛ ما نمی‌خواهیم کار شعاری و تبلیغاتی کنیم؛ می‌خواهیم کار امیدآفرین کنیم؛ می‌خواهیم در نتیجه‌ی کار و عمل ما مردم احساس کنند که حامی آن‌ها و بیت‌المال هستیم و جلوی فساد و مفسد را سد می‌کنیم.
محسنی اژه‌ای با ذکر مصادیقی از اقدامات دستگاه قضا در راستای صیانت از بیت‌المال، بیان داشت: امروز نیاز مردم و کشور به کالاهای استراتژیک و برخی محدودیت‌هایی که بواسطه تحریم‌های ظالمانه به لحاظ ارزی در این قضیه وجود دارد، موضوع مهم و قابل توجهی است؛ بعضاً مشاهده می‌شود یک کالای اساسی که علی‌رغم محدودیت‌های موجود وارد کشور شده، در طول چند ماه در کشتی‌ها یا انبارها می‌ماند و تخلیه و ترخیص نمی‌شود و نهایتاً فاسد می‌شود؛ ورود قوه قضاییه و همکاری دولت در این زمینه و موارد مشابه، از نمونه‌ها و مصادیق کار و اقدام عملیاتی در راستای صیانت از بیت‌المال و امیدآفرینی برای مردم است.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در اهواز یک کالایی که به شدت مورد نیاز کشور است، مدت‌ها به سبب مشکلاتی ترخیص نشده بود که در نتیجه ورود دستگاه قضایی و با همراهی دولت، کارِ ترخیص این محموله‌ی ضروری انجام گرفت؛ در همدان نیز دستورات مقتضی را برای تعیین تکلیف ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد در سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد صادر کردیم؛ همچنین اعلام شد که بیش از ۸۸۰ تن کالای سریع‌الفساد و تاریخ گذشته و متروکه موجود در گمرک‌های تهران با ورود دستگاه قضا تعیین تکلیف شد؛ در این رابطه باید پرسید که چرا در ترخیص و توزیع این مقدار کالا (هر چند در زمره نیازهای ضروری کشور نبوده است) اقدامات مقتضی و قانونی در موعد مقرر صورت نگرفته و موجبات فاسد شدن آن‌ها فراهم آمده است؟ علی‌ایحال این قبیل موضوعات، در زمره موارد و مصادیقی است که تعیین تکلیف و به سرانجام رساندن آن‌ها برای مردم مایه امید و دلگرمی است لذا باید بر روی این قبیل موضوعات متمرکز شویم.
محسنی اژه‌ای یکی دیگر از موارد و مصادیق امیدبخشی به مردم را صدور احکام مجازات متناسب در محاکم دانست و گفت: احکام مجازاتی که در محاکم صادر می‌شوند باید با جرم، آثار جرم، ضرر و زیان‌های ناشی از جرم و خسارت‌هایی که بواسطه آن جرم به اعتماد مردم وارد شده است متناسب باشد؛ از سویی دیگر نباید در مواردی که ضروری نیست برای فرد محکوم، مجازات سنگین درنظر بگیریم یا در مواجهه با متهمین، رفتار و اعمال غیرمنطبق با قانون داشته باشیم؛ رعایت این موارد و ملاحظات از مصادیق امیدآفرینی برای مردم است و ما باید نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشیم.

گروسی: ما خواهان همکاری جدی ایران
و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم
کائنات| «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود در آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا به طور صادقانه و پایدار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک همکاری کند.
بنا بر گزارش وب‌سایت اطلاع‌رسانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گروسی در بخشی از بیانیه مقدماتی خود به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «شما در مقابل خود، جدیدترین گزارش من در مورد راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) را در اختیار دارید».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: «همانطور که می‌دانید، راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام تحت تأثیر تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای توقف کامل اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام قرار گرفته است. اوضاع با تصمیمات بعدی ایران در حذف تمامی تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشدید شد».
گروسی در ادامه افزود: «بیش از دو سال و نیم از زمانیکه ایران اجرای پروتکل الحاقی خود را متوقف کرد و (آژانس) بیانیه‌های به روز شده را ارائه می داد و آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به سایت‌ها و دیگر مکان‌ها در ایران بوده است، می‌گذرد».
وی در ادامه بیانیه خود نوشت: «شما همچنین در مقابل خود گزارش من درباره توافقات پادمانی ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) با جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارید. متأسفم که هیچ پیشرفتی در اجرای فعالیت‌هایی که در بیانیه مشترک مشخص شد و در تاریخ 4 مارس در تهران به امضا درآمد، حاصل نشده است».
گروسی تصریح کرد: «ایران همچنین باید توضیحات فنی معتبری را برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد در اختیار آژانس قرار دهد و آژانس را از مکان‌های فعلی با مواد مرتبط با هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند».
مدیرکل آژانس با اشاره به این موارد تأکید کرد: «ایران همچنین باید اختلافات در ارزیابی تعادل مواد هسته‌ای مرتبط با تأسیسات فرآوری اورانیوم (UCF) و اجرای کد اصلاح شده ۳.۱ را رفع کند». وی ادامه داد: «این مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمانی است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است». گروسی با اشاره به این موارد در خصوص ایران گفت: «من از ایران می خواهم تا به طور صادقانه و به شیوه‌ای پایدار با آژانس در راستای اجرای تعهدات ذیل بیانیه مشترک همکاری کند». «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ظهر امروز (دوشنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰ شهریور ماه) اتریش از آغاز نشست سپتامبر شورای حکام آژانس خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه