خزعلی تاکید کرد
ضرورت آموزش والدین و روزآمدی اطلاعات آنان
کائنات|معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از همگسیختگی بین نسلی خانوادهها و عدم سواد رسانهای کافی والدین را از آسیبهای بزرگ خانوادهها برشمرد گفت: برای برقراری عدالت آموزشی، کم شدن فاصله طبقات و همچنین روزآمد شدن اطلاعات والدین، ضرورت دارد والدین آموزشهای لازم را ببینند.
دکتر انسیه خزعلی با حضور در اولین جلسه شورای سیاستگذاری همایش بین المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه که در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که حاصل زحمات برگزاری این همایش کار عملی و تغییر در شیوهها برای بهبود فضای تعاملات مدرسه و خانواده باشد.
خزعلی در ادامه با یادآوری این مطلب که تنها با اتکاء به مباحث نظری نمیتوان به اهداف این همایش رسید و باید از تجارب مربیان برخی مدارس و خانوادهها استفاده شود گفت: قبل از تمرکز بر بین المللی شدن همایش در مرحله اول باید منطقهای، استانی، کشوری و به شکل کارگاهی صورت پذیرد و خودمان به نتیجه برسیم، تا پس از دریافت الگوی بومی در صدد همسو کردن کشورهای منطقه در بُعد بین المللی باشیم.
خزعلی از همگسیختگی بین نسلی خانوادهها و عدم سواد رسانهای کافی والدین را از آسیبهای بزرگ خانوادهها برشمرد و آموزش مستمر و هماهنگ با تحولات جامعه و اثرگذاریهای هوش مصنوعی را از جمله ضرورتهای برگزاری این همایش بین المللی برشمرده و افزود: چنانچه به فرموده مقام معظم رهبری این اقدام هم با خلوص نیت برای خدمت به مردم طرح ریزی و اجرا شود، توفیقات الهی مایه برکات خواهد بود، و ما نیز در معاونت ریاست جمهوری حامی و یاریگر این حرکت هستیم.
دکتر علی لطیفی رییس سازمان پژوهش نیز در این نشست گفت: تعاملات خانواده و مدرسه و به ویژه آموزش خانواده و نقشآفرینی خانواده در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش موثر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ما این همایش را صرفا برای همایش نمیخواهیم، چرا که اینجا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است و به صورت دانشگاهی و علمی باید اقدام کند به جهت اینکه این همایش ها در واقع پروژههایی برای تصمیمگیری در سطح وزارت خانه است. لطیفی ادامه داد: برگزاری پیشنشستهای منطقهای و استانی خوب بوده و پرسشها و چالشهای جدی ما را مشخص میشود. به گزارش روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، لطیفی ضمن بیان ضروت این همایش افزود: برای موضوعاتی که آموزش آن برای خانوادهها اولویت دارد می توان حمایت بیشتری از دستگاهها گرفت. همایش قطعهای از مجموعه بزرگی است که میتواند منجر به بسترهای آموزشی شایسته شده و هنر ما اتصال این قطعات است. در ادامه علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: این همایش همدلی و همراهی مجموعههای مختلفی را میطلبد تا محقق شده و از استقبال معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، ریاست سازمان پژوهش و سایر همکاران گرامی خرسند میباشیم و به فال نیک میگیریم.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران عنوان کرد؛
ابطال معاینه فنی خودروهای دودزا در محدوده طرح ترافیک
کائنات|مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: از ۱۸ شهریور اگر در محدوده طرح ترافیک خودروی دودزا و دارای نقص مشاهده شود، معاینه فنیاش توسط پلیس ابطال می شود.
شادی مالکی با بیان اینکه منابع متحرک آلودگی پایتخت در تولید آلایندههای گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی دارند، گفت: سهم خودروهای سواری در تولید آلایندههای گازی ۳۷ درصد است و بعد از آن موتور سیکلتها سهم ۲۱ درصدی دارند. همچنین در تولید ذرات معلق خودروهای دیزلی بیشتر تاثیر گذارند و کامیونها با ۱۵ درصد بیشترین سهم را در این بین دارند. وی افزود: انجام معاینه فنی وسایل نقلیه که در بازه زمانی مشخص مطابق ماده ۶ قانون هوای پاک برای شهروندان تهرانی الزامیست، در کشور ما نیز قدمتی ۵۰ ساله دارد. همچنین فارغ از الزام رانندگی در راستای مسئولیت شهروندی هر کدام از شهروندان باید ضامن حفظ سلامت خود و سایر شهروندان باشند. طبق آمار و ارقام سال گذشته ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو دارای نقص آلایندگی بودند؛ این عدد قابل توجهی است. امسال هم از ابتدای سال تا کنون ۸۲۱ هزار مراجعه داشتیم. ۶۳۶ هزار دستگاه برای نوبت اول مراجعه کردند که برای ۶۰۷ هزار دستگاه گواهی معاینه فنی صادر شد. در این بین ۱۶ درصد این گواهیها، گواهی برتر بودند. اگر شهروندی بتواند معاینه فنی برتر کسب کند میتواند از طرح تخفیفی شهرداری برای تردد در شهر استفاده کند. بر این اساس خودرویی که در محدوده طرح ترافیک تردد دارد، آلایندگی کمتری ایجاد میکند.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: از این تعداد خودرویی که برای معاینه فنی مراجعه کردند ۷۶ هزار دستگاه دارای نقص آلایندگی و ۵۹ هزار مورد دارای نقص ترمز بودند. بنابراین غیر از بحث کاهش آلودگی هوا نقص ترمز هم قطعا باعث تصادف میشود و از منظر ایمنی درخواست ما این است که شهروندان از سلامت خودروی خود مطمئن شوند.
مالکی در ادامه تاکید کرد: قطعا خودرویی که گواهی معاینه فنی کسب میکند، حداقل های ایمنی تردد را داراست، اما هر چقدر که سن خودرو بیشتر میشود شرایط مطلوب معاینه فنی را کمتر حفظ میکند. این مساله به نحوه نگهداشت هم بستگی دارد. البته خودروهایی هم بوده اند که فرسوده نبودند؛ اما بعد از گذشت چند ماه از معاینه نمره آزمونهای معاینه فنی را نیاوردند. وی افزود: افرادی که میخواهند در ایام تابستان به سفر بروند حتی اگر گواهی معاینه فنی را دارند به مراکز مراجعه کنند تا سفر ایمنتری داشته باشند. در این راستا میز خدمت در مراکز برقرار است و متخصصان خودرویی بدون دریافت هیچ هزینهای مشاوره میدهند.
* اختصاص ۶ مرکز معاینه فنی به سرویس مدارس
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به زمان بازگشایی مدارس گفت: از والدین دانش آموزان درخواست دارم با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده و اختصاص ۶ مرکز معاینه فنی به سرویسهای مدارس، نسبت به دارا بودن گواهی معاینه فنی خودروهای سرویس دانش آموزان شان حساس باشند. وی با پرداختن به اتوبوسهای شرکت واحد ادامه داد: براساس تفاهمنامه منعقد شده با شرکت واحد اتوبوسرانی در سال جاری شاهد افزایش ۹۰ درصدی مراجعه اتوبوسهای شهری به مراکز معاینه فنی بودیم. امیدواریم با اختصاص یک مجموعه به عنوان مرکز تخصصی تاکسی و نیز پایش اتوبوسها شاهد کم شدن آلایندهها باشیم و حمل و نقل عمومی پاک تری در تهران داشته باشیم.
* ابطال معاینه فنی خودروهای دودزا در محدوده طرح ترافیک
مالکی یادآور شد: از ۱۸ شهریور اگر در محدوده طرح ترافیک خودروی دودزا و دارای نقص مشاهده شود، معاینه فنیاش توسط پلیس ابطال می شود.
* رایزنی با پلیس برای الزام اخذ معاینه فنی موتورسیکلتهای پرپیمایش
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: موتورسیکلتها در تولید آلایندهها سهم بالایی دارند؛ اما شاهد مراجعه موتورها به مراکز معاینه فنی نیستیم. در سال گذشته از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلتی که مشمول معاینه فنی هستند، کمتر از ۵۰۰ دستگاه به مراکز مراجعه کردند و این آمار نشان میدهد که دارندگان موتورسیکلت قائل به مراجعه نیستند. در جلسات مشترک با پلیس تمهیدات لازم برای حل این معضل اندیشیده شده تا در گام نخست موتورسیکلتهای پر پیمایش موظف به مراجعه بشوند و سپس شهرداری، ستاد معاینه فنی و پلیس با جدیت موضوع را پیگیری میکنند.
* فعالیت ۶۴ خط مکانیزه معاینه فنی در شهر تهران
بر اساس گزارش سایت شهر، مالکی در پایان با اشاره به اقدامات دو ساله اخیر ستاد مرکزی معاینه فنی خاطرنشان کرد: بعد از ۵ سال که هیچ زیرساختی نبود در ۱۰ ماه گذشته ۱۰خط مکانیزه به خطوط معاینه فنی اضافه کردیم و اکنون ۱۵ خط سیار فعال هستند. در حال حاضر مجموعا ۶۴ خط مکانیزه در شهر تهران داریم و نحوه پذیرش از حضوری به اینترنتی تغییر کرده است و بسیاری از مراجعین میتوانند در ظرف نیم ساعت نوبت بگیرند.
رییس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران:
آمار خودکشیها در ایران بسیار کمتر از جهان است
کائنات|رییس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران ضمن ارائه آماری از میزان مراجعات افرادی که یکسال قبل از خودکشی به مراکز درمانی رفتهاند، گفت: آمارهایی از کشور آمریکا وجود دارد که نشان میدهد از بین افرادی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست میدهند تقریبا ۴۵ درصد به سیستم مراقبتهای بهداشتی در یک ماه قبل از مرگ خود مراجعه کردهاند در حالی که تنها ۲۰ درصد در آن دوره به یک متخصص سلامت روان مراجعه داشتهاند.
حمید یعقوبی در نشست روز جهانی پیشگیری از خودکشی به معرفی یک برنامه جامع و مبتنی بر شواهد برای پیشگیری از خودکشی؛ مدل خودکشی صفر در نظام بهداشتی درمانی پرداخت و گفت: تعداد خودکشی در ایران در مقایسه با جهان بسیار کمتر است. وی با بیان اینکه خودکشی قابل پیشگیری است، گفت: این جمله هم درست و هم نادرست است. اگر قابل پیشگیری بود به گونهای که به طور کلی این پدیده را به صفر برسانیم اکنون این همه خودکشی در دنیا نداشتیم. در حالی که سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در دنیا بر اثر خودکشی میمیرند. خودکشی به معنای واقعی کلمه به ویژه خودکشی اقدام به خودکشی قابل پیشگیری نیست اما بعد از اینکه فردی اقدام کرد و وارد سیستم بهداشتی درمانی شد میتوان از اقدام مجدد وی به خودکشی پیشگیری کرد. یعقوبی افزود: آمارهایی از کشور آمریکا وجود دارد که نشان میدهد از بین افرادی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست میدهند تقریبا ۴۵ درصد به سیستم مراقبتهای بهداشتی در یک ماه قبل از مرگ خود مراجعه کردهاند در حالی که تنها ۲۰ درصد در آن دوره به یک متخصص سلامت روان مراجعه کردهاند.