روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ شهريور - شماره 4442

۱۴۰۶ نفر با وام ازدواج موسسه اعتباری ملل به خانه بخت رفتند

کائنات| در راستای ترویج سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) ۱۴۰۶ نفر با وام قرض الحسنه ازدواج موسسه اعتباری ملل به خانه بخت رفتند.
به گزارش کائنات و به نقل از روابط عمومی موسسه اعتباری ملل؛ این موسسه به منظور تسهیل در امر ازدواج جوانان عزیز از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه تعداد ۱۴۰۶ فقره وام قرض الحسنه ازدواج به مبلغ  ۲/۸۲۹/۳۰۰ میلیون ریال پرداخت کرده است.
این گزارش می‌افزاید: موسسه اعتباری ملل در مرداد ماه تعداد ۳۶۴ فقره وام قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۷۳۸/۸۰۰ میلیون ریال به متقاضیان محترم پرداخت کرد. همچنین تعداد ۶۴۷ نفر در حال تکمیل پرونده برای دریافت وام قرض الحسنه ازدواج در موسسه اعتباری ملل می‌باشند.
معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن:
وام ۲۰۰ میلیونی با سود ۵ درصد در هیئت دولت به تصویب خواهد رسید
معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد برای امسال تا ۱۰ روز آینده در هیئت دولت به تصویب خواهد رسید.
به گزارش کائنات، مجید جودی گفت: در حال حاضر تسهیلات ساخت مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان است که امیدوار هستیم برای  امسال  تا ۱۰ روز دیگر در هیئت دولت  به تصویب برسد.
به گفته معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تا کنون همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت خوب بوده و طبق آخرین آمار‌های ارائه شده تا کنون ۱۷۰ هزار نفر  عقد قرارداد کرده‌اند. او بیان کرد: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی هم با نرخ سود ۵ درصد است و در صورتی که میزان تسهیلات وام مسکن روستایی افزایش یابد سعی خواهیم کرد بار مالی چندانی به این بخش وارد نشود.
معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تاکید کرد: امیدوار هستیم تا ۱۰ روز دیگر با تصویب این تسهیلات در هیئت دولت شاهد تحقق یافتن هدف گذاری نوسازی و مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در روستا‌های کشور باشیم.

بلوک ۱۴.۶ درصدی سهام بیمه معلم روانه میز فروش شد
کائنات| بلوک ۱۴.۶۶ درصدی سهام شرکت بیمه معلم از سوی یکی از سهامداران عمده و به ارزش ۱۹۶.۲ میلیارد تومان روانه میز فروش شد.
به گزارش کائنات، شرکت ساختمانی معلم در نظر دارد بلوک ۱۴.۶۶ درصدی سهام شرکت بیمه معلم را بطور عمده و شرایطی در بازار دوم معاملات فرابورس به فروش برساند تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری آن خارج شود.
بر اساس این گزارش، مقرر شده بیش از ۸۵۲ میلیون سهم «ومعلم» چهارشنبه ۱۹ مهر از طریق کارگزاری اردیبهشت ایرانیان عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم ۲۳۰۳ ریال، ارزش معامله ۱۹۶.۲ میلیارد تومان و سپرده حضور در رقابت ۱۹.۶ میلیارد تومان تعیین شده است.
خریدار در صورت خرید شرایطی از زمان مشخص شدن برنده مزایده میزان ۱۰ درصد از ارزش کل معامله را به صورت نقدی و الباقی ثمن معامله معادل ۹۰ درصد ارزش معامله را به صورت خارج از پایاپای در قالب حداکثر یک فقره چک ۲ ماه پس از قطعی شدن معامله در فرابورس پرداخت می‌کند.

کاظم نادرعلی، کارشناس بازارهای مالی مطرح کرد؛
تغییر اجتناب ناپذیر نرخ تسعیر ارز بانک ها
کائنات| کاظم نادرعلی، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به تغییر اجتناب ناپذیر نرخ تسعیر ارز بانک ها، کمترین و بیشترین نرخ دلار را برای این گروه بورسی ۳۰ و ۳۸.۵ هزار تومان پیش بینی کرد.
به گزارش کائنات، کاظم نادرعلی با بیان اینکه از قبل مشخص بود نرخ پایه 28.5 هزار تومانی برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا و نرخ تسعیر ارز گروه پترو پالایشی حذف می شود در فضای مجازی اعلام کرد: نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در سال 1400 بر مبنای دلار و یورو 20 و 22 هزار تومان بود.
سال گذشته نیز نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بر مبنای 90 درصد نرخ نیمایی یعنی دلار و یورو 25 و 26.5 هزار تومان تعیین شد اما هنوز نرخ تسعیر ارز گروه بانکی برای سال جاری مشخص نشده که دیر یا زود این نرخ هم تغییر می کند.
در کم ترین و بیشترین قیمت می توان انتظار داشت نرخ تسعیر دلار برای گروه بانکی 30 و 38.5 هزار تومانی( 90 درصد نرخ نیمایی) تعیین شود که باعث می شود این گروه بابت تسعیر ارز سودهای مطلوبی شناسایی کند.
البته سود تسعیر ارز قابل تقسیم در مجامع نیست و بعد کسر ذخایر لازم به حساب سرمایه منتقل می شود و با افزایش سرمایه باعث رشد شاخص کفایت سرمایه بانک و رقیق تر شدن قیمت سهام می شود. گروه بانکی این سال ها با رشد درآمد کارمزد و برنامه واگذاری دارایی های سمی و راکد در حال متحول شدن هستند و کفایت سرمایه آنها طی دو سال اخیر رشد مناسبی داشت.

بانک مرکزی:
نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۹ درصد کاهش یافت
کائنات| طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در پایان مرداد امسال با ۱۰.۹ واحد درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال به ۲۶.۹ درصد رسید.
به گزارش کائنات، بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ و در چارچوب برنامه‌های دولت سیزدهم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم و در راستای شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، اجرای برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک ها و موسسات اعتباری و جریمه بانکهای متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی را همانند سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار داشته و برنامه پولی با هدف دستیابی به نرخ رشد نقدینگی  ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۲ را تنظیم کرده است.
آخرین آمارهای سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که در پنج ماهه اول سال جاری، نقدینگی معادل ۸.۱ درصد رشد یافته است که این رقم به میزان قابل توجهی کمتر از رشد نقدینگی هدف گذاری شده برای پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ است.
همچنین، نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در پایان مرداد امسال با ۱۰.۹ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل ۳۷.۸ درصد در مرداد ماه ۱۴۰۱) به ۲۶.۹ درصد رسید که حاکی از اهتمام و تمرکز بانک مرکزی بر اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک ها و کنترل رشد خلق پول بانکها و به تبع آن رشد نقدینگی در سال جاری بوده است.
لازم به ذکر است؛ رشد ۱۲ ماهه پول در مردادماه ۱۴۰۲ در مقایسه با این میزان در مقطع مشابه سال قبل با ۱۴.۳ واحد درصد کاهش به ۴۱.۳ درصد رسیده است.
همچنین نسبت پول به نقدینگی در مردادماه ۱۴۰۲ با ۰.۶ واحد درصد کاهش نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۵.۱ درصد رسیده است. کاهش مذکور بیانگر تعدیل سیالیت نقدینگی، ناشی از اتخاذ مجموعه ای از سیاست های ارزی و پولی در قالب رویکرد کلان تثبیت اقتصادی و بهبود انتظارات مردم و فعالان اقتصادی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح کرد؛
پیمان‌های پولی تسهیل‌گر مبادلات مالی و تجاری
کائنات| نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اعلام کرد: با پیمان‌های پولی چند جانبه، با سهولت بیشتری می‌توان قائده پولی را به پیش برد و مبادلات تجاری نیز تسهیل خواهد شد.
کامبیز میرکریمی، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار کرد: پیمان شانگهای پیمان همکاری در زمینه‌های زیربنایی اقتصاد است، یعنی این پیمان در زمینه امنیت و همکاری بین سازمان‌های مختلف و ترانزیت کالا ظرفیت بیشتری دارد و کمتر در زمینه اقتصاد ورود کرده است، بنابراین جایگاه کوچک تری نسبت به اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد، چرا که اساس این اتحادیه موافقتنامه تجاری آزاد است. میرکریمی تصریح کرد: پیمان شانگهای جایگاه ویژه‌ای در بین کشور‌های عضو دارد، چون بازار بسیار گسترده‌ای را تشکیل داده است، به طوری که کشور‌های عضو حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: کشور‌های عضو شانگهای از نظر لجستیک نیز بسیار مهم هستند، چرا که مرکز حمل و نقل جهان را در اختیار دارند، بنابراین عضویت دائم در پیمان شانگهای موجب خواهد شد تا نقشه راه توسعه اقتصادی کشور را بهتر از گذشته ترسیم کنیم. این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از اهداف تاسیس سازمان شانگهای؛ گسترش پیمان‌های پولی است، گفت: پیمان‌های پولی با هدف کاهش هزینه مبادلات انجام می‌شود و در این پیمان‌ها توافق دو جانبه بین کشور‌ها صورت می‌گیرد.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: باتوجه به اینکه کشور ما مورد تحریم یک جانبه آمریکا قرار گرفته است، اهمیت پیمان‌های پولی دو چندان می‌شود، کشور روسیه که مانند ایران مورد تحریم قرار گرفته است، شرایطی مانند ایران دارد و از پیمان‌های پولی نیز استقبال می‌کند. البته کشور‌های دیگری مانند چین هم راغب به این موضوع هستند.
وی افزود: با پیمان‌های پولی چند جانبه، با سهولت بیشتری می‌توان قائده پولی را به پیش برد و مبادلات تجاری نیز تسهیل خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه