روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ شهريور - شماره 4441

اربعین ختم عاشورا نیست بلکه مولد عاشوراهای مکرر است

کائنات|عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه در دهمین همایش بین المللی دانشجویان مسلمان جهان در کربلا گفت: اربعین، ختم عاشورا نیست بلکه خاستگاه و زایشگر و مولد عاشوراهای مکرر در طول تاریخ است
دهمین همایش بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان با حضور بیش از 500 نفر از دانشجویان و اندیشمندان جهان اسلام در کربلا برگزار شد.
دکتر عطیه مقدم‌فر عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه در این نشست گفت: سلام بر اربعین و سلام بر پرچمداران نهضت کربلا حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س)  و سلام بر همه زائرین امام حسین(ع) در اربعین که نگذاشته و نمی‌گذارند مشعل فروزان اربعین که هدایتگر همه انسان‌ها در طول تاریخ تا رسیدن به سحر تمدن مهدوی است خاموشی بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: اربعین، ختم عاشورا نیست بلکه خاستگاه و زایشگر و مولد عاشوراهای مکرر در طول تاریخ است. اربعین زمینه‌ساز تکرار عاشورا  است و بستر آن تنها مشایه نجف و بصره و حله و هرجای دیگر تا کربلا نیست مشایه اربعین هر راهی است که به امام حسین(ع) و اهداف و آرمان‌های عاشورا ختم می‌شود.
مقدم‌فر در ادامه تأکید کرد: پایان مشایه اربعین  آن هنگام است که همه آن کسانی که اربعینی‌اند در رکاب منتقم خون امام حسین(ع) زمین و زمان را از لوث ظلم و جور پاک کنند و هدف مهم عاشورا را به معنای کامل آن محقق سازند و همه گرد امام‌شان حلقه بزنند و خدای منان را بر این توفیق شکر گزارند.آن چنان که در دعای ندبه می‌خوانیم: «مَتى تَرانا وَ نَراکَ وَقَدْ نَشَرْتَ لِواءَ النَّصْرِ تُرَى أَتَرَانا نَحُفُّ بِکَ وَأَنْتَ تَؤُمُّ الْمَلَأَ وَقَدْ مَلَأْتَ الْأَرْضَ عَدْلاً، وَأَذَقْتَ أَعْداءَکَ هَواناً وَعِقاباً، وَأَبَرْتَ الْعُتاةَ وَجَحَدَةَ الْحَقِّ، وَقَطَعْتَ دابِرَ الْمُتَکَبِّرِینَ، وَاجْتَثَثْتَ أُصُولَ الظَّالِمِینَ، وَنَحْنُ نَقُولُ: الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ»
وی افزود: در این راه نورانی و خوش فرجام که باعث خواهد شد پرچم توحید بر قله تاریخ با افتخار به اهتزاز درآید، اربعینی‌ها تنها به یک سلاح نیاز دارند و آن هم سلاح «مقاومت» است. این همان درسی است که اثربخشی آن را حضرت علی(ع) به ما آموخته است و ما هر ساله در مشایه‌های اربعین آن را زمزمه و کرده و خود را در معرض امتحان آن قرار می‌دهیم. این همان آموزه مهم در مجموعه معارف شیعه است که باعث خواهد شد تمام آزادیخواهان عالم با اربعینی‌ها همراه و همگام شوند.
عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه بیان کرد: این همان اسم رمز «حسینی» شدن ابنای بشر است که باعث خواهد شد با رمز و نام امام حسین علیه السلام گرد مولای مان در روز ظهور حلقه بزنند و به لشگریان او بپیوندند و روز ظهور را به روز ظهور زمین از لوث ظلم و ظالمین تبدیل کنند. تشنگی عدالت و عطش حیات طیبه بشریت تنها با آب حیاتی که نتیجه «استقامت» است فرو خواهد نشست یعنی همان درس مهم «مکتب اربعین».
او با اشاره به آیه 16 سوره جن و روایتی از امام صادق(ع)، ادامه داد: قرآن می فرماید: سوره مبارکه الجن آیه 16 «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقًا ﴿سوره جن آیه 16﴾» و اینکه اگر آنها [= جنّ و انس‌] در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان می‌کنیم! الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : لَو أنَّ شیعَتَنا استَقامُوا لَصافَحَتهُمُ الملائکةُ ، و لأظَلَّهُمُ الغَمامُ ، و لأَشرَقُوا نَهارا ، و لأَکَلُوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم، و لَما سَألُوا اللّه  شیئا إلاّ أعطاهُم .[تحف العقول : 302 .]
امام صادق(ع): اگر شیعیان ما راست و استوار بودند فرشتگان با آنان دست مى دادند و ابرها بر سرشان سایه مى انداختند و در روز مى‌درخشیدند و از بالاى سر و زیر پاى خود، روزى مى‌خوردند (برکت از آسمان و زمین بر آنان مى‌بارید) و هر چه از خدا مى‌خواستند به آنها مى‌داد. عطیه مقدم‌فر افزود: عزیزان، دوستان و یاران اربعینی این‌ها همه ثمرات و برکات مقاومت است که به ما وعده داده شده است. ما همه اینها را در انقلاب اسلامی تجربه کرده‌ایم. ما در «مکتب مقاومت» شاگردان ممتازی را تربیت کرده‌ایم که برای همیشه افتخار انسان‌ها و بشریت‌اند.حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دو نمونه از شاگردان ممتاز مکتب مقاومت هستند که توانستند پرچم «مقاومت» را در وسعتی بیکرانه و فراتر از مرز‌های جغرافیایی و حتی عقیدتی به اهتزاز درآورند و با گسترش جبهه مقاومت چه در منطقه و چه در سایر نقاط عالم برای همه انسان‌ها حصار و سنگری مستحکم برای در امان ماندن از ظلم و تعدی دشمنان بسازند.
وی تأکید کرد: باید بدانیم و می‌دانید که دشمن اگر بتواند همه سلاح‌های ما را از کار بیندازد هرگز قادر نخواهد بود «سلاح مقاومت» ما را از کار بیندازد و حتی کُند کند. همچنانی که حضرت زینب(س) به ما نشان داد، این سلاح در برابر دشمن هرگز کارایی خود را از دست نمی‌دهد. این سلاح آن‌گاه کارآیی خود را از دست می‌دهد که ما خود آن را از کار بیندازیم و «سازش» را بر آن ترجیح دهیم. به همین دلیل دشمن چون توان از کارانداختن این سلاح را ندارد درصدد است در دستگاه‌های محاسباتی ما خلل ایجاد کند و با خطای محاسباتی ما را نسبت به تحقق اهداف‌مان عجول سازد و چون دسترسی برخی از آن اهداف در کوتاه مدت میسر نیست ما را نسبت به نتیجه بخش بودن مقاومت مردد سازد.اینجاست که همه شاگردان «مکتب مقاومت» باید از حضرت زینب(س) درس مهمی را بیاموزند و آن چیزی نیست جز «صبر».
این عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تصریح کرد: صبر است که باعث می‌شود «مقاومت» به «سازش» تبدیل نشود. صبر  است که باعث می‌شود در راه مقاومت همه اتفاقات را پیروزی بدانیم و همه مصیبت‌هایی که در راه مقاومت متحمل می‌شویم شیرین قلمداد کنیم و وقتی به صحنه مقاومت می‌نگریم همه‌چیز را زیبا بدانیم. صبر است که «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» را برای ما معنا می‌کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: عزیزان و همراهان رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با هیئت‌های عزاداری دانشجویان جملاتی راهگشا در این رابطه فرموده‌اند که در پایان همه شما دوستان را به آن توجه می‌دهم: «اراده‌ی قوی لازم است تا در مقابل این جاذبه‌های شیطانی بتوانید مقاومت کنید. اگر مقاومت کردید، آن وقت قلّه را فتح خواهید کرد؛ و به قلّه‌ی حاکمیّت دین خدا، حاکمیّت حق، حاکمیّت عدل، به قلّه‌ی رسیدن به مقصود و غرض از خلقت انسانی که عبارت از تکامل انسان و کمال بشری باشد خواهید رسید.... تلاش کنید در این راه استقامت بورزید: فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک؛ استقامت مهم است، ایستادگی مهم است و این کار را شما می‌توانید بکنید و ان‌شاءاللّه به برکت توجّه و توسّل به حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) خواهید کرد.»


رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری:
گزارش عملکرد هفتگی وزرا
 روی میز رئیس‌جمهور
کائنات|  رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با بیان اینکه ارزشیابی عملکرد وزارتخانه‌ها مستمراً انجام می‌شود، گفت: «گزارش عملکرد قبل از ارائه به وزیر، تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود و آیت‌الله رئیسی در جلسات با وزرا با استناد به ارزیابی‌های مرکز، نسبت به وزارتخانه‌ها مطالبه‌گری می‌کند و وزیر مربوطه نیز پاسخگو است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» از شهیدان رجایی و باهنر به‌عنوان الگوی تمام‌نمای خدمت خالصانه و صادقانه به مردم شریف کشور یاد کرد و گفت: «قطب‌نمای خدمت در نظام اسلامی و در دولت سیزدهم شهدایی از جنس رجایی و باهنر هستند که مردم خاطرات شیرینی از این عزیزان دارند. همچنین یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که برای خدمت‌گزاران مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری همواره الگو و اسوه خدمت به مردم است، گرامی می‌داریم.»
تب‌سنج دولت و دولتمردان
رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت با بیان اینکه عملکرد مرکز در حوزه نظارت، بازرسی و ارزیابی تعریف می‌شود، ادامه داد: «مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری نه فقط میان مردم و رئیس‌جمهور، بلکه بین مردم و تمام دستگاه‌های دولتی و ارکان دولت ارتباط برقرار می‌کند. بر همین اساس کلمه «سامد» سامانه ارتباطی میان مردم و دولت برایش انتخاب شده است. این مرکز علاوه بر رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات مردمی وظیفه نظارت و ارزیابی عملکرد دولتمردان را بر عهده دارد و رئیس‌جمهور در بازدیدی که از این مجموعه داشت، عنوان کرد وظیفه تب‌سنجی دولت و دولتمردان از نگاه مردم به این مرکز تفویض شده است.»
۴ میلیون مراجعه مردمی در سفرهای استانی
حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور و حجم مراجعات مردمی در این سفرها گفت: «از ابتدای شروع به‌کار مرکز ارتباطات مردمی در دولت سیزدهم، حجم مراجعات و مکاتبات بین ۱۳ تا ۱۷ برابر شد که نشان‌دهنده مشکلات رسوب شده از دولت‌ها و دوره‌های قبل بود. به‌گونه‌ای که مردم از ارائه درخواست خودشان هم ناامید بودند اما با شکل‌گیری دولت سیزدهم، مردم حجم درخواست‌ها و مطالبات خود را به مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و مجموعه‌های دولت سرازیر کردند و افتخار دولت این بوده که در طول این دو سال بالغ بر چهار میلیون تماس، درخواست، مطالبه و مراجعه از طرق مختلف از جمله سامانه‌های ۱۱۱ و ۶۱۳۳ و به‌صورت مکتوب و منطوق دریافت کرده است.»
۱۰۱ هزار ملاقات در ۶ استان
رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت در ادامه با ارائه آماری از ملاقات‌های چهره‌به‌چهره در سفرهای استانی رئیس‌جمهور افزود: «در دور دوم سفرها به ۶ استان یزد، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر ۱۰۱ هزار ملاقات مردمی به‌صورت چهره‌به‌چهره با مسئولان ارشد دستگاه‌ها صورت گرفت؛ در دور اول سفرها ۲۲۴ هزار نفر ملاقات در استان‌های مختلف انجام شد که تقریباً نزدیک نصف آن تعداد، تنها در ۶ سفر استانی انجام شده که نشان‌دهنده حجم حضور مسئولان در میزهای خدمت مرکز ارتباطات مردمی در سفرهاست.»
پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی
وی درباره حجم مکاتبات، درخواست‌ها و موضوعات در طول دو سال فعالیت دولت یادآور شد: «۳۵۰ عنوان کلی در تقسیم‌بندی موضوعات مردمی داریم و موضوعات اصلی درخواست‌ها نیز به هشت بخش درخواست، شکایت، انتقاد، گزارش، طرح، ایده، پیشنهاد، تقدیر و تشکر و ابراز احساسات تقسیم می‌شود که حوزه امور بانکی و تسهیلات وام ۴۱ درصد از تعداد نامه‌ها و درخواست‌های مردمی را در دور اول و دوم در خود جای داده و می‌توان گفت تقریباً همه موضوعات مربوط به تسهیلات بانکی انجام شده است. امروز به قطعیت می‌گویم که هیچ درخواست وامی بدون پاسخ نبوده؛ مگر اینکه خود شخص انصراف داده باشد یا به عنوان مثال شاید مشکلات بانکی داشته و امکان ضمانت و موضوعات مربوط به پیگیری‌های بانکی نداشته است اما تقاضاهای ارائه شده در دور اول سفرهای استانی برای دریافت تسهیلات محقق شده و با اعتباری که از بانک مرکزی گرفته شده، بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به مردم داده شده است.»
ارزیابی عملکرد هفتگی وزرا روی میز رئیس جمهور
وی درباره اینکه گزارش این تذکرات را به اطلاع رئیس‌جمهور هم رسانده‌ایم، ادامه داد: «ارزشیابی مرتباً از سطح وزارتخانه‌ها انجام می‌گیرد و قبل از اینکه تقدیم وزیر مربوطه شود، خدمت رئیس‌جمهور ارسال می‌شود و شخص آیت‌الله رئیسی عنوان کرده در جلساتی که با وزرا دارد، حتماً باید نمایه‌ ارزیابی عملکرد مرکز ارتباطات مردمی در کنار وی باشد تا بتواند نسبت به آن مطالبه‌گری کند و وزیر و مسئول مربوطه را نسبت به وظیفه‌ای که در قبال مردم دارد، پاسخگو کند.»

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه