روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ شنبه ۱۸ شهريور - شماره 4440

دولت سیزدهم شبیه‌ترین عملکرد را به دولت شهید رجایی دارد

 رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا بابیان اینکه دولت سیزدهم شبیه ترین عملکرد به دولت شهید رجایی را دارد، گفت: مردمی و ولایی بودن وجه مشترک این دو دولت است.
حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی شاهرودی ظهر آدینه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شاهرود به میزبانی مصلای مدرسه قلعه این شهر ضمن بیان اینکه دولت سیزدهم شبیه‌ترین عملکرد را به شهید رجایی دارد، ابراز داشت: به جرأت می‌توان گفت طی چهار دهه گذشته دولت رئیسی بیش از سایر دولت‌ها به لحاظ عملکرد بسیار نزدیک به زمان دولت شهید رجایی است.
وی ضمن بیان اینکه پرهیز و مقابله با فساد مهمترین رویکرد این دو دولت است، افزود: مهمترین ویژگی که این دو را به هم نزدیک کرده می‌توان مردمی و ولایی بودن و ساده زیستی را عنوان کرد.
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا بابیان اینکه در زمان عمر کوتاه خدمت شهید رجایی نخست وزیر و اعضای هیئت دولت با او همراه بودند، ابراز داشت: رد پای این همراهی را امروز می‌توان در دولت سیزدهم به وضوح مشاهده کرد که همه ارکان نظام حامی رئیس جمهور و دولت سیزدهم هستند.
سعیدی شاهرودی با بیان اینکه وجود تحریم‌ها و گستردگی شبکه‌های اجتماعی مهمترین وجه تمایز این دو دولت است، تصریح کرد: دولت سیزدهم با چالش‌های نظیر شکاف نسل نیز مواجه است که در زمان دولت شهید رجایی وجود نداشت.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی امروز با وجود تحریم‌ها قابل قیاس با دولت سیزدهم نیست، افزود: در زمان دولت شهید رجایی این مشکلات اقتصادی نبودند و توقع مردم از دولت نیز به خاطر جنگ پایین بود و این موارد جز شاخصه‌های تفاوت این دو دولت است.
عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، حادثه قیام خونین ۱۷ شهریور، لزوم حضور در مراسم هفته آخر ماه صفر و هوشیاری مسلمان نسبت به حضور دشمن و انتخابات نمایندگی مجلس از جمله مهمترین مباحثی که از تریبون این هفته نماز شاهرود مطرح شد.


آمریکا و هند به دنبال ارتقا روابط در میان افزایش نگرانی از چین
بایدن در دهلی‌نو
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا کمتر از سه ماه پس از سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند وارد دهلی نو شد؛ هواپیمای بایدن یک روز قبل از آغاز نشست گروه ۲۰  وارد پایتخت هند شد تا رئیس جمهوری آمریکا دور دیگری از گفتگوهای رو در رو را  با رهبر پرجمعیت ترین کشور  جهان داشته باشد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نارندرا مودی نخست وزیر هند مطمئناً به دنبال تقویت روابط خود بوده اند.
از سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ده ها تعامل حضوری یا مجازی میان مودی و بایدن وجود داشته است. هر دو مقام به دنبال تشدید همکاری آمریکا و هند در میان نگرانی های مشترک بوده اند. این نگرانی ها شامل مواجهه با چین و چالش های تاریخی ناشی از تغییرات آب و هوایی، هوش مصنوعی، انعطاف پذیری زنجیره تامین جهانی و سایر مسائل است.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران در هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا موسوم به ایر فورس وان گفت: دیدار بایدن و مودی در اقامتگاه نخست‌وزیر هند برگزار خواهد شد. این یک سفر معمولی دوجانبه به هند با برگزاری جلسات در دفتر نخست وزیر نیست.
خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره سفر بایدن به هند نوشت: هند اواخر ماه گذشته به نقشه جدید چین که در آن بخشی از مناطق مورد اختلاف با هند را بخشی از خاک چین نشان داده بود، اعتراض کرد.
نسخه جدید نقشه چین که از سوی وزارت منابع طبیعی این کشور منتشر شده است، ایالت آروناچال پرادش و فلات دوکلام را که مورد اختلاف با هند است، داخل خاک چین نشان می دهد. این نقشه همچنین منطقه آکسای چین در بخش غربی که تحت کنترل چین است اما هند ادعای مالکیت آن را دارد نیز داخل مرزهای سرزمینی چین نشان می دهد. فیلیپین و مالزی نیز نسبت به نقشه جدید چین اعتراض کرده اند.
این نقشه تنها چند روز پس از دیدار مودی و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران کشورهای در حال توسعه بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - منتشر شد. در این دیدار دو طرف توافق کردند که برای کاهش تنش ها در مرز مورد مناقشه تلاش کنند.
چین و هند از سال ۲۰۲۰، زمانی که تنش ها منجر به اولین درگیری های مرگبار در دهه های اخیر شد، هزاران سرباز را در منطقه مورد مناقشه هیمالیا مستقر کرده اند. هر دو کشور دارای سلاح هسته ای هستند.
چین که یکی از اعضای گروه ۲۰ نیز می باشد، اعلام کرده است که شی در نشست این هفته هند شرکت نخواهد کرد و در عوض لی کیانگ نخست وزیر را به نمایندگی از چین به دهلی نو اعزام می کند. کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه در مصاحبه با آسوشیتدپرس در حاشیه نشست سران کشورهای جنوب شرقی آسیا در اندونزی با نقشه جدید چین مخالفت  کرد. وی گفت: «به نظر من این نقشه نقض قانون است.” ارتباطات دولت آمریکا با هند فراتر از بایدن است. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت که اجلاس گروه ۲۰ چهارمین سفر او به هند در یک سال گذشته است و این امر هند را به کشوری تبدیل می کند .

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه