روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ شنبه ۱۸ شهريور - شماره 4440

رضا عابدی گناباد در گفت و گو با کائنات

تامین منافع ایران اولویت اصلی تعامل با ترکیه است

کائنات| کارشناس و تحلیلگر مسائل ترکیه و سیاست خارجی گفت: آنچه ترکیه به عنوان ملی گرایی و حرکت به سمت نوعثمانی گری انجام می دهد بیشتر نمایش است چرا که ترکیه پشت پرده اهداف ناتو و غرب را دنبال می کند و در قفقاز به دنبال ناامن سازی مرزهای ایران و استقرار جریان های معارض در مرزهاست.
 رضا عابدی گناباد کارشناس سیاست خارجی و مسائل ترکیه در گفت و گو با کائنات درخصوص تحرکات ترکیه در منطقه و توجه مسولین به مسائل مهمی که به تامین منافع ایران می انجامد خاطر نشان کرد: ترکیه در طول سال های اخیر سلسله فعالیت ها و تحرکاتی داشته که قطع به یقین بخشی از منافع ایران را به خطر انداخته است که در این موضوع مسوولین ایرانی با ترکیه باید به صراحت وارد گفت وگو شوند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در خصوص بازگشایی کانال زنگزور و مسائل مرتبط با قفقاز شاهد هستیم متاسفانه ترکیه سیاست های ناتو و رژیم صهیونیستی را دنبال می کند، از سوی دیگر شاهد هتسیم تندروهای ترکیه با آقای اردوغان ائتلاف کرده اند، بنابراین باید مراقب تحرکات ترک ها در مسائل مرتبط با منطقه بخصوص قفقاز باشیم. عابدی گناباد تصریح نمود: به نظر می رسد رسانه های ترکیه تلاش می کنند تا با قانع کردن ایران هر چه زودتر زمینه های لازم برای بازگشایی کانال زنگزور فراهم شود، یعنی آنها مترصد این موضوع هستند که ایران را قانع کنند در صورت بازگشایی  دالان زنگزور منافع ایران نیز تامین می شود. وی خاطر نشان کرد: جریان های پان ترکیسم که در جمهوری آذربایجان فعالیت می کنند این بحث ها را مطرح می کنند که منفعت ایران نیز لحاظ شده در حالی که آنها بیشتر تلاش می کنند تا حساسیت های ما را نسبت به موضوع کمرنگ کنند و ما را قانع کنند. رضا عابدی گناباد معتقد است: پر واضح است در مسائل عنوان شده پشت پرده ترکیه، ناتو، رژیم صهیونیستی و انگلستان هستند و تلاش می کنند تا هر چه زودتر دالان زنگزور راه اندازی شود در حالی که با این حرکت منافع راهبردی ایران خدشه دار می شود علاوه بر این منافع روسیه از بین می رود. کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: با توجه به اینکه روس ها درگیر بحران اوکراین و تقابل با آمریکا هستند لذا تمرکزی بر مسائل قفقاز ندارند، به همین خاطر ترک ها با کمک جمهوری آذربایجان تلاش می کنند از این فضا به نفع خود بهره برداری کنند، به همین خاطر لازم است مسوولین جمهوری اسلامی نسبت به مسائل حساس تر عمل کنند. وی معتقد است: ایران در مساله قفقاز باید منافع مشترکی با روس ها تعریف کند همانطور که ترکیه منافع مشترکی با روس ها تعریف کرده است. ترکیه همزمان تحریم های سازمان ملل را در مورد روسیه اجرا نمی کند اما از ان طرف پهباد به اوکراین می گندم این کشور را آسیاب می کند و به آفریقا ارسال می کند به همین خاطر لازم است منافع مشترکی با روس ها تعریف کنیم تا منافع دو طرف بیشتر به هم گره بخورد. رضا عابدی گناباد کارشناس مسائل منطقه توضیح داد: ترکیه در روسیه منافع ناتو را انجام می دهد چرا که بعد از خروج آمریکا از منطقه ترکیه به نمایندگی از غرب در منطقه نقش ایفا می کند تا ایران و چین جایگزین نشوند. بی تردید ترکیه در قفقاز به دنبال تامین منافع ناتوست. وی در این باره تصریح نمود: آنچه ترکیه به عنوان ملی گرایی و حرکت به سمت نوعثمانی گری انجام می دهد بیشتر نمایش است چرا که ترکیه پشت پرده اهداف ناتو و غرب را دنبال می کند و در قفقاز به دنبال ناامن سازی مرزهای ایران و استقرار جریان های معارض در مرزهاست.
عابدی گناباد گفت: نمی توان دیده بر استقرار رژیم صهیونیستی در قفقاز و فعالیت جریان های تکفیری وپان ترک ها بست. در موضوعات مرتبط با فعالیت و حمایت از تجزیه طلبان بخصوص در سالگرد فوت خانم مهسا امینی باید بسیار هوشیار بود چرا که برخی کشورها تلاش می کنند تا بدین وسیله مناطق قومیت نشین ایران را دچار آشوب و تنش کنند. وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: بی تردید نمی توان همراهی و نزدیکی سازمان اطلاعات امنیت ترکیه با موساد را که از دهه 50 و 60 با هم کار می کنند نادیده گرفت، بنابراین ضمن اینکه می دانیم ترکیه منافع غرب رادنبال می کند و در قفقاز بحث بسیار پییچیده شده است باید روابط را با ترکیه به گونه ای داشته باشیم که بیشترین منافع را از آن خود کنیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه