روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۲ دوشنبه ۸ خرداد - شماره 4369

صادرات پیاز با عوارض ۱۵ درصد آزاد شد

 صادرات ۵۰ هزار تن پیاز با عوارض ۱۵ درصد ارزش پایه گمرکی تا پایان خرداد ماه سال جاری آزاد شد. به گزارش کائنات؛ مجوز صادارت ۵۰ هزار تن پیاز با عوارض ۱۵ درصدی ارزش پایه گمرکی تا پایان خرداد ماه سال جاری از تمامی گمرکات مجاز کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر شد.

تاکید مسئولان به خرید گندم
بالاتر از قیمت وارداتی از کشاورز
 رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیرا نرخ ۱۵ هزار تومان برای گندم را مناسب اعلام کرد و گفت که گندم را از کشاورز بالاتر از قیمت وارداتی خریداری می‌کنیم.
با مصوب شدن قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو خرید تضمینی گندم برخی از کشاورزان، فعالان بخش کشاورزی، اصناف و اتحادیه‌های مرتبط، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و مسئولان مربوطه قیمت اعلام شده را مناسب دانسته و برخی دیگر نیز معتقد بودند برای ایجاد انگیزه در کشاورزان باید رقم خرید افزایش پیدا کند.
در نهایت سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: گندم مبنای قیمت‌گذاری برای ۳۲ قلم کالا در کشور است و تعیین قیمت غیرکارشناسی‌، بدون توجه به ابعاد آن، افزایش قیمت در سایر کالاها را به دنبال خواهد داشت. بنابراین جلسات مختلفی با حضور اعضا و ناظر شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی که نماینده مجلس در این شورا است، تشکیل شد و در نهایت برابر قانون، قیمت‌ گندم مصوب شد.
اخیرا نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگویی نرخ خرید تضمینی گندم را مناسب اعلام کرده و گفته است که دولت برای هر کیلوگرم قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان با احتساب پاداشی که به کشاورزان داده می‌شود، در نظر گرفته است که می‌تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد.
منظور همچنین افزوده است که در حال حاضر قیمت گندمی که دولت از کشاورزان خریداری می‌کند ۱۵ هزار تومان است اما همین گندم را می‌توان به نرخ ۱۱ هزار تومان وارد کنیم. این یعنی گندم را از کشاورز بالاتر از قیمت وارداتی خریداری می‌کنیم تا به خودکفایی گندم برسیم و اینکه گفته می‌شود قیمت خرید گندم در کشورهای همسایه بالاتر از داخل کشور است، باید دانست این رقم برای کشاورزان خود همان کشور در نظر گرفته شده است و این بدین معنی نیست که کشاورز ما یک تن گندم را در کشور همسایه با همان قیمتی که ما می‌فروشیم، بفروشد، بنابراین آن قیمت گندم، قیمت حمایتی خرید گندم از کشاورزان داخلی همان کشور است و این موارد بیشتر فضاسازی‌هایی که صورت گرفته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین عنوان کرده است که خوشبختانه کشاورزان هم استقبال خوبی از این تعیین قیمت داشته‌اند و ما هم مکلفیم که مطالبات کشاورزان را به سرعت به آن‌ها پرداخت کنیم.

رشد ۲۵ درصدی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها
در بانک گردشگری
 بانک گردشگری در سال ۱۴۰۱ با ۲۵ درصد رشد در نسبت اعطای تسهیلات به سپرده‌های اشخاص، رتبه نخست را در بین بانک های خصوصی کشور کسب کرد.
به گزارش کائنات؛ بر اساس اطلاعات کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری، بانک گردشگری در اعطای تسهیلات خرد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ۲۹۲ درصد رشد داشت.
بانک رسالت نیز با نرخ رشد حدود ۱۳ درصدی نسبت اعطای تسهیلات به سپرده ها در سال قبل، حائز رتبه دوم در بین بانک های خصوصی کشور شد.
این گزارش حاکیست: بانک‌های آینده و پاسارگاد نیز در سال ۱۴۰۱ در نسبت تسهیلات به سپرده ها به ترتیب با ۸ درصد و ۵ درصد در رتبه های بعدی قرار داشتند.

خبر جدید از بازگشایی نماد بانک آینده
 اخبار حاکی از آن است که بازگشایی نماد «وآیند» توسط هیأت مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده است. به گزارش روزنامه کائنات؛ آخرین شنیده‌ها به نقل از منابع آگاه، حاکی از آن است که بازگشایی نماد «وآیند» توسط هیأت مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده و ابلاغ داخلی نیز شده است و به زودی این مهم به طور رسمی، به سازمان فرابورس برای بازگشایی این نماد اعلام خواهد شد.

نرخ حق‌الوکاله بانک شهر در سال 1402 چقدر است؟
 نرخ حق الوکاله سپرده‌های سرمایه گذاری بانک شهر در سال جدید اعلام شد. به گزارش کائنات و به نقل از روابط ‌عمومی بانک شهر ، در راستای قانون عملیات بانکی بدون ربا و مطابق با مقررات و ضوابط بانک مرکزی نرخ حق الوکاله بکارگیری سپرده های سرمایه گذاری بانک شهر در سال 1402 معادل 3 درصد خالص منابع سپرده گذاران برای هر یک از انواع سپرده های بکار گرفته شده جهت مصارف مشاع تعیین شد.
این گزارش می افزاید، حق‌الوکاله مبلغی است که بانک‌ها می توانند در چارچوب بانکداری اسلامی و بدون ربا، در قبال به کارگیری منابع سپرده شده توسط سپرده‌گذاران، از آنان دریافت کنند.

با حضور عضو هیات مدیره بانک تجارت؛
اولین معامله تابلوی «برق سبز» توسط کارگزاری
 بانک تجارت انجام شد
 نخستین معامله‌ی برق تجدیدپذیر در مراسم رونمایی از تابلو «برق سبز» در بورس انرژی ایران با عاملیت کارگزاری بانک تجارت به انجام رسید.
به گزارش کائنات و به نقل از مدیریت روابط‌عمومی و ارتقاء سرمایه اجتماعی بانک تجارت، تابلوی «برق سبز» در بورس انرژی و روند معاملات برق تجدیدپذیر کشور با حضور اکبر محرابیان وزیر نیرو، حسن کیائی عضو هیات مدیره بانک تجارت، فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز به کار کرد.
در مراسم رونمایی از تابلوی «برق سبز» در بورس انرژی ایران، از مجموع هشت نیروگاه پذیرش شده در بازار «برق سبز» تعداد شش نیروگاه توسط کارگزاری بانک تجارت به‌عنوان کارگزار فروشنده در این طرح مورد پوشش قرار گرفته و به این ترتیب اولین و تنها معامله‌ی انجام شده در روز نخست فعالیت این تابلو توسط کارگزاری بانک تجارت به ثبت رسید.
علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران انجام نخستین معامله برق تجدیدپذیر در بورس انرژی ایران را با قیمت یک هزار و ۹۹۵ تومان و در حجم 901 کیلووات ساعت اعلام کرد و گفت: این عدد تقریبا نیمی از قیمت برق حرارتی را شامل می‌شود و راه‌اندازی تابلو سبز در بورس انرژی امکان صادرات برق تجدیدپذیرها در شرایط غیرپیک را فراهم کرده و با توجه به ناترازی گاز و سوخت در ایران این موضوع بسیار مهم و کلیدی است.
نقش‌آفرینی بانک تجارت در این عرصه را می‌توان گامی در جهت حفاظت محیط زیست و تولید انرژی پاک و بدون آلایندگی توصیف کرد.
بنابر اطلاعات منتشر شده در این مراسم، صنایع مکلف به تامین یک درصد برق خود از انرژی‌های تجدیدپذیر شده‌اند و این رقم تا پنج سال آینده به پنج درصد افزایش خواهد یافت. بخش اداری دولت نیز موظف است سال اول ۵ درصد، و تا ۴ سال ۲۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تهیه کند.

مشارکت بانک ملت در احداث ۱۰۰۰ واحد مسکونی
در استان خوزستان
 بانک ملت همزمان با اجرای طرح نهضت ملی جهش مسکن در کشور، برای احداث ۱۰۰۰ واحد مسکونی در شهر بهبهان استان خوزستان ویژه کارکنان پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس تسهیلات ارائه می‌دهد.
به گزارش کائنات و به نقل از روابط عمومی بانک ملت، رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک ملت در سفر به استان خوزستان و در جریان بازدید از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، با توجه به تاکید و پیگیری مدیرعامل محترم شرکت مبنی بر تهیه مسکن برای کارکنان شرکت، از اعطای تسهیلات مسکن برای احداث ۱۰۰۰ واحد مسکونی ویژه کارکنان شرکت پالایش گاز بیدبلند خبر داد.
بانک ملت در طرح احداث و توسعه پالایشگاه گازی بزرگ بیدبلند نقش موثری داشته است.

بیمه البرز به مجمع می رود
 مجامع عمومی عادی به طور فوق‌العاده بیمه البرز برگزار می‌شود. به گزارش کائنات، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت بیمه البرز ساعت 9:00 صبح روز شنبه 13 خرداد 1402 در محل سالن اجتماعات این شرکت واقع در تهران ، خیابان شریعتی ، بالاتر از خیابان دستگردی (ظفر ) نبش کوچه آبان ، شماره 1320 طبقه ششم برگزار می شود. انتخاب اعضای هیأت مدیره این شرکت در دستور کار مجمع عادی به طور فوق العاده خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه