روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد - شماره 4367

با انتخاب هیات داوران؛

بخش سینه‌فونداسیون کن ۲۰۲۳ و سینماهای اروپا برندگانش را شناخت

 در هفتاد و ششمین دوره جشنواره کن داوران بخش سینه‌فونداسیون ۳ برنده امسال خود را شناختند و برای بیستمین بار برنده جایزه سینماهای اروپا انتخاب شد.
به گزارش کن، هیات داوران فیلم‌های کوتاه و سینه‌فونداسیون به ریاست ایلدیکو انیدی با حضور آنا لیلی امیرپور، شلومی الکابتز، شارلوت لو بون و کاریجا توره به عنوان داور، دیروز در مراسمی که در سالن بونوئل برگزار شد، جوایز برندگان بخش سینه فونداسیون را اهدا کردند. پس از اهدای جوایز فیلم‌های برنده دوباره به نمایش درآمدند.
در بخش سینه فونداسیون امسال ۱۶ فیلم دانشجویی به نمایش درآمد که از بین ۲۰۰۰ فیلم از ۴۷۶ مدرسه فیلم در سراسر جهان انتخاب شده بودند.
جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون به «فرزندان نروژی» به کارگردانی مارلین امیلی لینگستاد از دانمارک اهدا شد.
جایزه دوم به «سوراخ» به کارگردانی هوانگ هایین از کره جنوبی رسید و جایزه سوم هم به «ماه» به کارگردانی زینب واکریم از مراکش رسید.
جایزه برنده اول مبلغ ۱۵ هزار یورو است و ۱۱۲۵۰ یورو به برنده جایزه دوم و ۷۵۰۰ یورو به برنده جایزه سوم اهدا می‌شود. فیلم‌های برگزیده این بخش ۵ ژوئن در سینما پانتئون پاریس به نمایش درمی‌آیند.
همچنین درام اسپانیایی «مخلوق» برنده جایزه سینماهای اروپا از بخش دو هفته کارگردانان کن شد. «کریاتورا» یا «مخلوق» ساخته النا مارتین گیمنو برنده جایزه بهترین فیلم اروپایی سینماهای اروپا در دو هفته کارگردان در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ شد. با کسب این جایزه شبکه سینماهای اروپا اکنون با تبلیغ این فیلم از آن حمایت و سینماداران را تشویق می‌کند تا نمایش فیلم را در سینماها گسترش دهند. گیمنو علاوه بر کارگردانی در این درام اسپانیایی در نقش زنی بازی کرده که به سفری برای خودکاوی می‌رود تا بفهمد چرا اشتیاقش برای زندگی را از دست داده است.
این فیلم دومین فیلم گیمنو است و آن را پس از «جولیا هست» که در جشنواره‌هایی از جمله سن سباستین سال ۲۰۱۷ به نمایش درآمد، ساخته است. او همچنین نویسنده فیلمنامه «مخلوق» هم است و آن را با همکاری کلارا روکت نوشته است. روکت پیشتر در نویسندگی «کوستا براوا» و «لبنان» مونیا آکی با وی همکاری کرده بود و نویسندگی و کارگردانی «لیبرتاد» را که سال ۲۰۲۱ در بخش هفته منتقدان کن نمایش داده شد، انجام داده بود.
این فیلم توسط هیات داوری متشکل از چهار سینمادار شبکه اروپا انتخاب شد.
النا مارتین گیمنو سال ۲۰۲۲ به عنوان یکی از ستاره‌های فردای اسپانیا انتخاب شد. این بیستمین بار است که این جایزه اهدا می‌شود. برنده سال پیش «یک صبح خوب» ساخته میا هانسن-لاو بود. این جایزه همچنین در جشنواره‌های برلین، ونیز، کارلووی واری و لوکارنو هم اهدا می‌شود.

با اهدای جایزه ۱۰ هزار یورویی؛
اولین جایزه «کن» به یک فیلم ترسناک رسید
 فیلم ترسناک هنری مالزیایی جایزه برتر هفته منتقدان کن ۲۰۲۳ را از آن خود کرد.
به گزارش اسکرین، فیلم ترسناک «راه‌راه‌های ببر» ساخته کارگردان مالزیایی آماندا نل ای‌یو برنده جایزه بزرگ ۱۰ هزار یورویی شصت و دومین دوره بخش جانبی هفته منتقدان کن شد.
این فیلم که اولین فیلم نل ای‌یو است به بررسی دگردیسی و شورش در وجود دختر نوجوانی می‌پردازد که بدنش با سرعتی نگران‌کننده تغییر شکل می‌دهد، اما او یاد می‌گیرد خود واقعی‌اش را ببیند. این فیلم محصول مشترک مالزی، تایوان، سنگاپور، فرانسه، آلمان، هلند، اندونزی و قطر است. منتقد اسکرین درباره فیلم گفته بود: فیلم واقعاً در به تصویر کشیدن ماهیت بی‌رحمانه دوستی دخترانه و شوک حاصل از دگردیسی بلوغ ماهرانه عمل می‌کند.
نه تنها «راه‌راه‌های ببر» اولین فیلم مالزی است که در چند سال اخیر به کن راه یافته، بلکه کارگردانش هم اولین کارگردان زن مالزیایی است که تاکنون از سوی جشنواره انتخاب شده است. فیلم در فرانسه هم اکران خواهد شد.
آدری دیوان، رییس هیات داوران هفته منتقدان امسال درباره این فیلم گفت: فیلمی سازش‌ناپذیر که سعی نمی‌کند کسی را راضی کند. امسال همچنین در دومین سال اهدای جایزه ۸ هزار یورویی هیات داوران فرانسوی تاچ، این جایزه به فیلم «باران در خانه» ساخته پالوما سرمون-دائی فیلمساز بلژیکی تعلق گرفت. این فیلم درباره برادر و خواهری است که به دلیل گرفتار شدن خانه‌شان در سیل و خالی بودن حساب‌های بانکی‌شان در حال تلاش‌اند تا زنده بمانند.
جووان گینیک جایزه ستاره نوظهور بهترین بازیگر مرد را که از سوی بنیاد لوئیس رودرر اهدا می‌شود برای بازی در «کشور گمشده» ولادیمیر پریشیچ دریافت کرد. «بولرو» ساخته نانس لابورده-جوردا هم جایزه دیسکاوری برای بهترین فیلم کوتاه و هم جایزه فیلم کوتاه «کانال پلوس» را دریافت کرد.
جایزه بنیاد گان برای توزیع هم به توزیع کننده فرانسوی «پیرامید فیلمز» برای فیلم «انشالله یک پسر» ساخته امجد الرشید رسید که اولین فیلم بلند کارگردان و درباره مادری بیوه است که کارگر خانه است و برای استقلال خود می‌جنگد. بازیگر فلسطینی مونا حوا نقش این زن را بازی کرده است.
آیریس کالتنبک هم جایزه SACD را برای فیلمنامه نویسی فیلم «خلسه» برد که خودش کارگردانی آن را هم انجام داده است. این تریلر روانشناختی به مضامین دوستی زنانه و مادری می‌پردازد و بازیگرانی چون هافسیا هرزی، نینا موریس، الکسیس ماننتی و یونس بوسیف در آن بازی کرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه