روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد - شماره 4367

افزایش صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا

 در حالی که روسیه سخت در تلاش برای تغییر مسیر صادرات گاز به مصرف کنندگان آسیایی است، اروپا واردات از جمهوری آذربایجان را افزایش داده است.
صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا از طریق خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، به ۲.۹ میلیارد متر مکعب رسید. اگرچه این حجم، آذربایجان را به عنوان تامین کننده نسبتا کوچک گاز برای اتحادیه اروپا معرفی می کند اما حجم کل گاز عرضه شده در سال ۲۰۲۳ بسیار بالاتر از سالهای پیش است. در سال ۲۰۲۱، اروپا هشت میلیارد متر مکعب گاز از جمهوری آذربایجان دریافت کرده بود که به ۱۱.۴ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.
طبق گزارش کاسپین نیوز، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، گفته است این کشور سرگرم برنامه‌ریزی برای افزایش عرضه گاز از حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۳، به حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۷ است.
کمیسیون اروپا و جمهوری آذربایجان با امضای تفاهم نامه در ژوئیه سال ۲۰۲۲، یک شراکت استراتژیک در بخش انرژی منعقد کردند. تحت تمهیدات این تفاهم نامه، آذربایجان متعهد شده است صادرات گاز به اتحادیه اروپا را دو برابر کند. در این تفاهم نامه، دو طرف همچنین به موضوع تجدیدپذیر ها به خصوص انرژی بادی و هیدروژن سبز اشاره کردند. اتحادیه اروپا بر این باور است که جمهوری آذربایجان می تواند یک شریک انرژی تجدیدپذیر استراتژیک در بلند مدت شود و همزمان نقش خود را به عنوان تامین کننده گاز طبیعی در کوتاه مدت تقویت کند.
به منظور تحقق صادرات بیشتر گاز، آذربایجان به میادین شاه دنیز و آب‌شوران متکی است. میدان آب‌شوران حدود ۲۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲ و ۳۶ میلیون بشکه میعانات در سال ۲۰۲۲ تولید کرد. تغییر دهنده اصلی معادلات برای آذربایجان میدان آب‌شوران است که مالکیت آن به صورت مساوی میان شرکت فرانسوی توتال انرژیز و شرکت انرژی دولتی سوکار آذربایجان تقسیم شده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، نخستین تولید تجاری در میدان آب‌شوران قرار است امسال با نرخ حدود ۱.۵ میلیارد متر مکعب در سال آغاز شود و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۷، به معادل حدود ۹۰ هزار بشکه نفت در روز یا برابر با ۵.۱ میلیارد متر مکعب در سال افزایش پیدا کند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب خبر داد؛
آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور
 تا پایان برنامه هفتم توسعه
 معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه، روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب در کشور نخواهیم داشت.
، مجید آقازاده در شورای معاونین شرکت آبفا خراسان شمالی اظهار کرد: طرح جهادی آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور یک ابر پروژه محسوب می‌شود که پیش از این سابقه نداشته و توسط دولت سیزدهم در حال اجرا است.
وی با تاکید بر اینکه اجرای این ابرپروژه ۴۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: یک میلیون خانوار و ۴ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش این ابرپروژه قرار خواهند گرفت و حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه با حفر ۷۰۰ حلقه چاه انجام می شود.
وی ادامه داد: در این اقدام قرار بود بیش از ۷ هزار پروژه توسط قرارگاه انجام شود که ۲ هزار روستا به آن اضافه شد و ما از آن با عنوان طرح جهادی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور یاد می کنیم.
آقازاده بیان کرد: با اجرای این پروژه ۱۰ هزار و ۶۰۰ لیتر برثانیه آب در روستاهای مورد نظر تولید می شود. همچنین ۷۰۰ پیمانکار در آن ها فعال بوده و ۵۰۰ هزار تن مصالح مصرف خواهد شد. این مسئول تصریح کرد: حجم اجرای این ابر پروژه آنقدر بالاست که شرکت های تولید کننده لوله های پلی اتیلن و فراهم کننده مواد اولیه آن جوابگوی نیاز شرکت نبوده و واردات نیز انجام شد. درواقع قبلی ها می‌گفتند این ابر پروژه اجرا شدنی نیست اما در این دولت شروع شد تا شاهد توسعه کشور و رفع نیاز مردم باشیم. معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: با این اوصاف تا پایان برنامه هفتم توسعه، دیگر روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب در کشور نخواهیم داشت.
وی گفت: در خصوص استان خراسان شمالی نیز تلاش می شود تا هرچه سریعتر تمام تعهداتمان را نسبت به استان انجام دهیم تا شاهد کاهش تنش آبی در استان و رفع مشکلات باشیم.
وی همچنین اظهار کرد: پساب، پایدارترین منبع آبی برای صنعت است لذا ضرورت دارد تا شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی به این سمت حرکت کند تا صنایع از پساب استفاده کنند.

چین به خط لوله گازی ترکمنستان به جای روسیه اولویت داد
 با وجود تلاش روسیه برای ساخت خط لوله جدید سیبری، چین به ساخت یک خط لوله آسیای مرکزی برای تامین گاز از ترکمنستان که مدتهاست به تاخیر افتاده، سرعت بخشیده است.
مقامات نفتی دولتی چین می گویند پکن مشتاق است تحت «ابتکار کمربند و جاده»، روابط آسیای مرکزی را تقویت کند، اما تقریبا با گذشت یک دهه از شروع ساخت، خط لوله گازی «لاین دی»، این پروژه به دلیل مذاکرات پیچیده قیمت و موانع فنی احداث خط لوله ای که از سه کشور دیگر آسیای مرکزی عبور می کند، با مشکل مواجه شده است. اما تلاش اخیر مسکو برای ساخت خط لوله قدرت سیبری ۲ و جبران کاهش فروش به اروپا به دلیل بحران اوکراین، به پکن اهرمی داده تا این پروژه آسیای مرکزی را پیش ببرد.
یک مقام نفتی دولتی آگاه از استراتژی جهانی شرکت نفتی دولتی CNPC چین، به رویترز گفت: خطوط لوله آسیای مرکزی به عنوان یک سرمایه گذاری بزرگ در فضای ژئوپلیتیک و انرژی چین به حساب می آید. این خطوط لوله، کانال تامین گاز با ارزش استراتژیکی فراتر از دغدغه‌های تجاری هستند.
به گفته مقامات صنعتی، چین ممکن است در نهایت هر دو قرارداد را برای تامین نیازهای گازی عظیم خود در بلندمدت امضا کند، اما به ترکمنستان اولویت داده است، زیرا پکن از مدتها قبل، آسیای مرکزی را به عنوان مرزی برای گسترش تجارت، تامین انرژی و حفظ ثبات در منطقه غربی سین کیانگ می‌دید. قراردادهای چند ساله به ارزش ده‌ها میلیارد دلار برای انتقال گاز از طریق هر دو خط لوله، روی هم‌رفته ۲۰ درصد از تقاضای فعلی چین را تامین می کنند. خطوط لوله برای هدف پکن برای استفاده از گاز به عنوان سوخت پل در رساندن به اهداف کربن خنثی و همچنین کمک به مصون ماندن در برابر بازار متغیر گاز طبیعی مایع (ال ان جی)، کلیدی هستند. پروژه «لاین دی» که در سال ۲۰۱۴ برآورد شده بود ۶.۷ میلیارد دلار هزینه دارد، ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال حمل منتقل خواهد کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه