روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۲ سه شنبه ۲ خرداد - شماره 4365

مدیر سینما آزادی پاسخ داد؛

تماشاگران سینما کمدی را پس می‌زنند؟

 مدیر پردیس سینمایی آزادی با اشاره به اینکه جدول اکران سینماها تا آخر سال با تعداد زیادی فیلم کمدی‌ وضع خوبی خواهد داشت، از ادامه این شرایط و احتمال پس زدن مخاطب ابراز نگرانی کرد.
سجاد نوروزی درباره اختلاف زیاد تعداد مخاطبان فیلم‌های در حال اکران که حتی سبب نگرانی برخی صاحبان فیلم‌های در نوبت نمایش برای اکران فیلم‌های جدیدتر شده و نیز انتقادهایی درباره کم بودن سانس اکران بعضی فیلم‌ها بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۵ فیلم روی پرده در حال اکران هستند و بیشتر مجموعه‌های سینمایی به این تعداد، سالن ندارند و پردیسی مثل آزادی نمی‌تواند تمام فیلم‌ها را اکران کند و مجبور به انتخاب است اما مشکل بعضی فیلم‌های روی پرده از جمله فیلم‌های ارگانی کمبود سانس نیست. او با اشاره به اینکه پردیس سینمایی مگامال سرگروه فیلم «بابا سیبیلو» گفت: این سینما یک سالن خود را با سانس کامل در اختیار این فیلم قرار داده بود و در هفته اول اکران فقط ۱۵ میلیون تومان بلیت فروخت اما همین که تبلیغات فیلم را شروع کردند فروش هم افزایش پیدا کرد؛ بنابراین مشکل اصلی در تبلیغات است نه تعداد سانس. البته در گذشته تعداد سانس‌های نمایش‌دهنده یک فیلم تعیین‌کننده بود ولی الان این طور نیست. وی یاداور شد:‌ سال ۱۳۹۸ که فیلم‌های «سرخپوست» و «شبی که ماه کامل شد» در یک زمان اکران شدند، تعداد سانس‌ها تعیین‌کننده بود اما در حال حاضر به دلیل فاصله زیادی که بین فیلم اول جدول فروش با فیلم دوم وجود دارد، بحث کردن درباره سانس یک شوخی است.
نوروزی درباره پیش‌بینی‌ خود از اکران در ماه‌های آینده گفت: فعلاً سینماها در سیطره آثار کمدی است و تا چند ماه آینده هم این وضعیت ادامه خواهد داشت بخصوص آنکه فیلم‌های غیرکمدی مهمی هم در چند وقت اخیر چندان زیاد ساخته نشده است. در حالی که از آن طرف، فیلم «هتل» مسعود اطیابی و محمد شایسته ساخته شده، «جلبک» قرار است توسط سازندگان «فسیل» (کریم امینی و ابراهیم عامریان)ساخته شود، کمدی «شهر هرت» از محمدحسین فرح‌بخش به زودی اکران می‌شود، «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری در راه است و «گیجگاه» با بازی حامد بهداد هم کمدی دیگری است که همگی می‌توانند مخاطب خوبی را جذب کنند و به نظرم تا آخر سال با این کمدی‌ها وضع سینما خوب باشد. او در ادامه اظهار کرد: البته من شخصا از این اتفاق خوشحال نیستم چون اگر ارزش‌گذاری حرفه‌ای داشته باشیم باید بدانیم که این ترکیب برای سلیقه مخاطب کافی نیست و باید در سبد اکران، فیلم‌هایی از ژانرهای دیگر هم داشته باشیم. هرچند الان هم تا حدودی این تنوع را داریم ولی آن‌ها فیلم‌هایی نیستند که مخاطب را جذب کنند. وقتی در سال ۱۳۹۸ فیلم «سرخپوست» اکران شد، یک ملودرام معمایی بود که همزمان با آن فیلم اکشن - امنیتی «شبی که ماه کامل شد» و بعد هم فیلم پلیسی «متری شیش و نیم» روی پرده رفت و تنوع خوبی در اکران وجود داشت ولی در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد. ما الان فیلمی مثل «پوست شیر» را در سینما کم داریم و اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند بعد از مدتی مخاطب این کمدی‌ها را پس می‌زند. وی افزود: با این حال باید از سازندگان فیلم «فسیل» بخاطر رعایت استانداردهای فیلمسازی تشکر کرد که اسیر طماعی‌های رایج این نوع فیلم‌ها نشدند. متاسفانه برخی فیلمسازان در سینما رویه بساز بفروش‌ها را در پیش گرفته‌اند و بسراغ یک مسیر سهل‌الوصول در تولید می‌روند که بیشترین صرفه اقتصادی را برایشان داشته باشد؛ به همین دلیل خیلی نمی‌توان مسئله محدودیت‌ در صدور پروانه ساخت را عامل کم‌کاری در ساخت ژانرهای متنوع دانست.

فرج علیپور:
شاهد نفس‌های آخر موسیقی نواحی هستیم
 چهره پیشکسوت موسیقی لُرستان پس از برگزاری کنسرت بزرگش در تهران، نسبت به بی‌توجهی برخی از مدیران فرهنگی کشور به موسیقی اقوام و نواحی معترض شد.
فرج علیپور که در سالن وزارت کشور و با استقبال دوستداران موسیقی لُری روی صحنه رفت، درباره عدم حمایت از این موسیقی ملی و نواحی گفت: بارها و بارها درباره موسیقی نواحی و عدم حمایت ها از آن گفته و گفته ایم ولی هرگز اتفاق جدیدی در روند سیاست های هنری کشور رخ نداده و موسیقی نواحی همین طور به سمت فراموش شدن و نابودی در حال حرکت است.
وی درباره استقبال ویژه همشهری هایش از کنسرت تهران نیز متذکر شد: من بارها در تهران روی صحنه رفته ام و همیشه و در همه این اجراها فقط همشهری های من در پایتخت بصورت کاملا شخصی از من حمایت کرده اند.
وی ادامه داد: در همین کنسرت اخیر تهران تماس های زیادی داشتم که همگی در تلاش برای حمایت از من بودند و می گفتند شما در سالن بزرگ کنسرت برگزار کن، ما خودمان همه بلیت ها را می خریم. راستش را بخواهید موسیقی محلی و نواحی و افرادی که از این قشر هستند، عمدتا توانایی مالی آنچنانی ای ندارند و هزینه رزرو همین سالن وزارت کشور برای ما هم هزینه سنگین و بعیدی بود که فقط با حمایت های مردمی و همشهری هایم توانستیم این کنسرت بزرگ را برگزار کنیم.
علیپور افزود: این موضوع و قیمت های سرسام آور سالن ها حتی در شهرستان ها هم دیگر غیرقابل درک است و همین بی شک به مرور به فراموشی و نابودی کامل موسیقی نواحی در ایران ختم خواهد شد و نفس های آخر موسیقی نواحی را در کشور شاهد هستیم. این نوازنده و خواننده لرستانی خاطرنشان کرد: دست هنرمندان موسیقی نواحی خالی است. باید بیایید و زندگی بزرگان و اساتید این حوزه را از نزدیک ببنید. واقعا تاسف آور است. ما نداریم آقا جان. با چه ادبیاتی باید این مفهوم را داد زد؟
او همچنین درباره دستمزدهای تبعیض آمیزی که در جشنواره های دولتی موسیقی برای اهالی موسیقی نواحی و بقیه ژانر ها وجود دارد نیز گفت: من بارها در جشنواره های مختلف دیدم که مثلا برای چهره های پاپ و موسیقی ایرانی دستمزدهای ۲۰۰ میلیونی در نظر گرفته اند و مشاهیر موسیقی نواحی ایران ۱۰ میلیون تومان دستمزد داشتند. این توهین آمیز و ناراحت کننده است. من واقعا هیچ آینده ای نمی بینم. من کارهایم را کرده ام و حالا در این سن دیگر توانی برای تکرار مکررات ندارم و واقعا متاسفم که باید در این شرایط، هر بار برخی بدیهیات را تکرار کنم. او در انتها درباره مهم ترین درخواست هایش از مدیران فرهنگی کشور گفت: پول سالن نگیرید، ما نداریم، همکاران من در برخی شهرستان ها کنسرت های کوچکی را برگزار کردند و چون توان مالی تبلیغاتی نداشتند و متضرر شدند و هزینه سنگین سالن را مجبور شده اند بدهند و به دلیل مشکلات مالی، صدمات زیادی خوردند. بارها دیده ام که بزرگان زیادی قسم خورده اند که به خاطر همین مشکلات، دیگر کنسرت برگزار نخواهند کرد و این یعنی فاجعه.
کنسرت تهران فرج علیپور به همت موسسه «فروغ فلق» در سالن وزارت کشور برگزار شد و دوستداران زیادی را پس از سالها به تماشای یک موسیقی اقوام ایرانی نشاند.
فرج علیپور در انتهای کنسرتش روی صحنه به تمام مخاطبانش تعظیم و از آنها بابت حمایت از این کنسرت تقدیر کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه