نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:
نمایشگاه نفت تهران
سبب رونق در بازار تولیدکنندگان و پیمانکاران نفتی شد
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس عموماً عملکرد وزیر نفت را مورد تأیید قرار داده و از رویکردهایی که در این وزارتخانه وجود دارد حمایت میکنند.
شهباز حسن پوربیگلری با بیان اینکه وزارت نفت در دولت سیزهم با مدیریت شخص وزیر گامهای بلندی برداشته است، اظهار کرد: خوشبختانه با فعالیتهای انجامشده در وزارت نفت شاهد ایجاد آرامش مدیریتی در مجموعه صنعت نفت هستیم.
وی توجه ویژه به تولید داخل تجهیزات در بخشهای مختلف از جمله پروژههای پالایشی و پتروشیمی را از فعالیتهای با ارزش در وزارت نفت دانست و افزود: دیپلماسی فعال انرژی بهویژه با اعضای اوپک و غیر اوپک، فعال کردن توسعه میدانهای نفت و گاز و... از جمله کارهای بزرگ و ارزشمند وزارت نفت در دولت سیزدهم است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به برگزاری موفق بزرگترین نمایشگاه کشور یعنی نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اشاره و تأکید کرد: این نمایشگاه سبب رونق در بازار تولیدکنندگان و پیمانکاران و ایجاد ارتباط موثر بین آنها شده است.
حسن پوربیگلری اظهار کرد: فعالیتهای مثبت اخیر در وزارت نفت سبب شده است نمایندگان مجلس عموماً عملکرد شخص وزیر را مورد تأیید قرار دهند و از رویکردهایی که در این وزارتخانه وجود دارد نیز حمایت کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس:
یارانه پنهان باید متناسب با قیمت تمامشده انرژی محاسبه شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مدل مطلوب قیمتگذاری انرژی این است که ابتدا قیمت تمام شده کالای عمومی محاسبه شده و سهم هر ایرانی متناسب با دهکبندی بر مبنای قیمت تمام شده اعطا شود و برای مصارف خارج از الگو مالیات پلکانی وضع شود.
مالک شریعتی با اشاره به وضعیت نامطلوب شدت مصرف انرژی و ناترازی در این حوزه عنوان کرد: درباره موضوعاتی که اخیرا پیرامون یارانه انرژی و وضعیت مصرف و ناترازی مطرح شده است، دو نگاه افراط و تفریطی وجود دارد که هر دو نگاه به کشور آسیب وارد میکند. نگاه اول اینگونه ادعا میکند که قیمت انرژی در ایران مناسب وضعیت مردم نیست و ما در حال گرانفروشی هستیم. مثلا ادعاهای عجیب و غریبی درباره قیمت تمام شده بنزین کمتر از هزار تومان مطرح میکنند که غلط است.
وی افزود: طرفداران این نگاه معتقدند که باید قیمت انرژی پایین بیاید و ادعا میکنند که مصرف بیرویه و غیربهینه و ناترازی انرژی در کشور وجود ندارد و از اساس این موضوعات را انکار میکنند و میگویند بحرانی پیش روی کشور نیست، اما واقعیت این نیست و ما در مسیر تعمیق ناترازی انرژی هستیم که باید فکری اساسی به حال آن کرد.
شریعتی گفت: نگاه دوم نیز معتقد است که باید همه قیمتهای انرژی در کشور را به قیمت فوب خلیج فارس رساند، زیرا در صورت مصرف کمتر در داخل کشور میتوان این انرژی را به قیمت فوب خلیج فارس صادر کرد، پس باید به مردم نیز به همین قیمت انرژی را فروخت. این نگاه نیز همانند قبلی غلط است.
*مدل کارشناسی محاسبه یارانه و قیمتگذاری انرژی در ایران چیست
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: به نظر بنده نگاهی که نسبت به مسئله یارانه انرژی صحیح است و اجماع روی آن وجود دارد، این است که «قیمت تمام شده» انرژی را مبنا قرار دهیم. هر کسب و کار و بنگاه و اقتصادی یک قیمت تمام شده دارد که میتوان در یک فرآیند کارشناسی و معقول محاسبه اعلام شود. این شیوه دو فایده دارد؛ اولا وقتی قیمت تمام شده محاسبه شود، شما میتوانید با توجه به قیمت مواد اولیه، درباره میزان بهرهوری آن کسب و کار قضاوت کنید یا متوجه اثر دلالی در آن بازار شوید.
وی تاکید کرد: پس فایده اول محاسبه و اعلام قیمت تمام شده، افزایش بهرهوری و ایجاد شفافیت و حذف دلالی در هر کسب و کار است. فایده دوم این است که وقتی قیمت تمام شده محاسبه شود، یارانه واقعی در اقتصاد محاسبه میشود. فرض کنید کالای الف، قیمت تمام شدهاش در اقتصاد ایران 10 هزار تومان است و دولت این کالا را 2 هزار تومان عرضه میکند. پس یارانه واقعی پرداختی بابت این کالا 8 هزار تومان است.
شریعتی افزود: حالا دولت میتواند توزیع عادلانه این یارانه انرژی را مدیریت کند، ولی این کالایی که قیمت تمام شده 10 هزار تومان دارد را میتوان با قیمت 40 هزار تومان صادر کرد و دولت میتواند با صادرات آن درآمد ارزی داشته باشد، پس یک هزینه فرصت اینجا مطرح میشود. دولت میتواند با اخذ مالیات بر مصرف مضاعف به صورت پلکانی، از مصرفکنندگانی که بیشتر از الگو مصرف میکنند، هزینه بیشتری را دریافت کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پس در این مدل، ابتدا قیمت تمام شده کالای عمومی محاسبه و اعلام میشود. سهم هر ایرانی متناسب با دهکبندی بر مبنای قیمت تمام شده اعطا میشود و برای مصارف خارج از الگو مالیات پلکانی تعبیه و اخذ میشود تا با هدایت مردم به رعایت الگو، دولت نیز تا حد امکان از درآمد صادراتی آن محصول بهرهمند شود. این مدل در سایر کشورهای دنیا نیز اجرا میشود.
اما و اگر توسعه «فرزاد بی» با مشارکت هندیها
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: برای توسعه فرزاد B در حال انجام مذاکرات هستیم که یا هندیها وارد عمل شوند و کمک کنند که کار میدان به پایان برسد و یا کنار گذاشته میشوند و خودمان کار را با شرکت پتروپارس جلو میبریم.
محمدحسین متجلی درباره برنامه توسعه میدان گازی فرزاد B اظهار داشت: برنامه توسعه این میدان از طریق شرکت پتروپارس در حال انجام و اتمام مطالعات مفهومی و پایه است.
وی تاکید کرد: سعی بر این است که پروژه را به تنهایی پیش ببریم اما برخی مباحث قراردادی با شرکت هندی داریم که باید حل و فصل کنیم. البته اعتقاد بنده بر این است که باید به توان تکنیکی شرکتهای داخلی خودمان تکیه داشته باشیم و از طریق شرکتهای داخلی کار را جلو ببریم.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: هندیها ابتدای کار یک چاه توصیفی در میدان حفاری کردند در زمینه مباحث قراردادی و مترتب بر این اقدام اجرایی قبلا انجام داده بودند در حال انجام مذاکرات هستیم که یا هندیها وارد عمل شوند و کمک کنند که کار میدان به پایان برسد و یا کنار گذاشته میشوند و خودمان کار را با شرکت پتروپارس جلو میبریم.
وی با اشاره به پروژههای در دست اقدام در میدان گازی کیش نیز گفت: ابتدا باید کارهای مقدماتی و اجرایی در دریا انجام شود، مباحث ژئوتکنیک توسط شرکت تاسیسات دریایی انجام شده، به محض اینکه تجهیزات مربوط به طرح به دست ما برسد کار را آغاز خواهیم کرد.
متجلی افزود: ما از این میدان در فاز اول 28 میلیون متر مکعب در روز تولید خواهیم داشت.
وی با اشاره به برنامه پارس شمالی گفت: مطالعات پارس شمالی را در دست انجام داریم، تولید هر فاز این میدان مطابق فازهای پارس جنوبی است.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین درباره برنامه توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بیان داشت: قرارداد لایه نفتی منعقد شده در حال انجام برخی کارهای مقدماتی برای استارت کار هستیم.
وی همچنین یادآور شد: در بحث فشارافزایی فازهای پارس جنوبی قراردادهای طرح پایه منعقد شده است.