روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ دوشنبه ۱ خرداد - شماره 4364

وزیر نیرو خبر داد؛

آغاز طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی

مبالغ صرفه‌جویی می‌تواند از مبلغ یارانه نیز بیشتر شود

  وزیر نیرو از اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی خبر داد و گفت: هر مشترک با صرفه‌جویی بیشتر امکان بهره‌مندی بیشتری از ظرفیت‌های این طرح خواهد داشت؛ حتی در صرفه‌جویی‌های قابل توجه این رقم می‌تواند از مبلغ یارانه پرداختی نیز بیشتر شود، به طوری‌که این پاداش از یک تا یک‌ونیم میلیون تومان به مشترکان تعلق می‌گیرد.
علی‌اکبر محرابیان با اشاره به آغاز طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی گفت: باید منتظر اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی باشیم.
وزیر نیرو دراین باره با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ورود به فصل گرم سال، افزود: بر این اساس مصارف برق به شدت افزایش یافته و نسبت به ایام عادی سال حدود 15 هزار مگاوات با افزایش تقاضا روبرو هستیم و روز به روز به این عدد افزوده می‌شود.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که 31 میلیون مشترک برق بتوانند از مزایای این طرح استفاده کنند؛ به عبارت دیگر در سال گذشته مشترکانی که مصارف آن‌ها زیر الگوی مصرف بود به ازای هر کیلووات ساعت مبلغ 500 تومان حائز دریافت پاداش صرفه‌جویی می‌شدند، اما در سال‌جاری همه مشترکان برق بابت کاهش و صرفه‌جویی مصرف تا هر کیلووات 2000 تومان از مزایای این طرح بهره‌مند می‎‌شود.
وی با بیان اینکه هیچگونه محدودیتی برای بهره‌مندی مشترکان از این پاداش وجود ندارد، اظهار کرد: هر مشترک با صرفه‌جویی بیشتر امکان بهره‌مندی بیشتری از ظرفیت‌های این طرح خواهد داشت، حتی در صرفه‌جویی‌های قابل توجه این رقم می‌تواند از مبلغ یارانه پرداختی نیز بیشتر شود؛ به طوری‌که این پاداش بعضا از یک تا یک‌ونیم میلیون تومان به مشترکان تعلق می‌گیرد.
محرابیان با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی به معنای عدم مصرف نیست، اضافه کرد: ممکن است در طول 24 ساعت شبانه‌روز، چهار ساعت بسیار گرم باشد و نیاز به استفاده از کولر داشته باشند؛ البته این موضوع در مناطق مختلف و اقلیم به اقیلم متفاوت است، ضمن اینکه در بسیاری از مواقع با دور کند کولر نیز می‌توانیم دمای آسایش که معادل 24 یا 25 درجه است را دریافت کنیم. تفاوت دور کند با دور تند در کولرهای آبی ماهانه بالغ بر 150 هزار تومان است. وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا مشترکان می‌توانند قبض رایگان دریافت کنند، افزود: مشترکان نه تنها می‌توانند مشمول قبض رایگان شوند، بلکه این امکان را خواهند داشت که با کاهش مصرف، مبالغ قابل توجهی را از وزارت نیرو بستانکار شوند.
وی یادآور شد: در سال گذشته 42 درصد مشترکان مشول پاداش صرفه‌جویی شدند و قبض حدود 8 میلیون و 200 هزار مشترک رایگان یا بستانکار شد. امسال با رقم 2000 تومان به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی برق برای همه مشترکان، می‌توان تابستانی را رقم زد که نه تنها قبض همه مشترکان رایگان شود بلکه هزاران میلیارد تومان نیز از وزارت نیرو بستانکار شوند.
محرابیان در تشریح اجرای این طرح در مناطق مختلف کشور بیان کرد: در اقلیم‌های گرمسیر امکان کاهش مصرف بیشتر و دریافت مبالغ قابل توجهی برای مشترکان وجود دارد، به طوری‌که اگر یک کولر گازی در مناطق گرمسیری خاموش شود ماهانه یک میلیون تومان می‌توانند پاداش دریافت کنند و اگر دو کولر خاموش شود این رقم تا 1.5 میلیون تومان افزایش می‌یابد.
وی یادآور شد: این صرفه‌جویی فقط ناظر بر خاموش کردن کولر نیست و با روش‌های دیگری چون خاموش کردن چراغ‌های اضافه و خاموش کردن وسایل برقی اضافه از جمله پمپ‌های آب که در برخی از خانه‌ها وجود دارد می‌توان مصرف برق را کاهش داد.
وی درباره تعرفه مشترکان برق در پله‌های متفاوت نیز توضیح داد: مشترکان با مصرف زیر الگو به ازای هر کیلووات ساعت به صورت متوسط 100 تومان پرداخت می‌کنند، البته در برخی از مناطق این عدد تا حدود 60 تومان نیز می‌رسد. البته طبق قانون، مصارف بالاتر از الگوی مصرف، باید برق بدون یارانه دریافت کنند، این در حالی است که رقم پاداش صرفه‌جویی چندین برابر نرخ خرید برق است. این رقم نسبت به تعرفه برق در زیر الگوی مصرف 20 برابر و نسبت به متوسط مصارف کمتر و بیشتر از الگوی خانوار، بیش از 18 برابر است.
وزیر نیرو در ادامه درباره شرایط تامین برق برای صنایع کشور، گفت: این وعده و نوید را می‌دهم که پیش‌بینی شده برق لازم برای تولید صنایع را تامین کنیم؛ واحدهای صنعتی و صنفی و صنعتی هیچگونه محدودیتی را در خصوص برق دریافت نمی‌کنند، چراکه این واحدها از فیدرهای خانگی استفاده می‌کنند. فقط در شهرک‌های صنعتی از مشترکان خواسته‌ایم تعطیلات جمعه را به طول هفته موکول کنند به این معنا که جمعه و پنجشنبه به صورت شبانه‌روز نیز تولید کنند، اما فقط یک روز در هفته بر اساس برنامه زمان‌بندی آن هم در بازه زمانی ظهر تا شب (نصف روز) عمل کنند؛ این واحدها حتی می‎توانند برنامه تولیدات خود را نیز افزایش دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه