روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۲ شنبه ۳۰ ارديبهشت - شماره 4362

سازنده رئالیتی شو «ناتو»؛

«ناتو» بازیگر خراب کُن نیست

  سازنده رئالیتی شو «ناتو» می گوید: این برنامه یک رئالیتی شوی شریف است که در پی خراب کردن وجهه بازیگران یا به تعبیری بازیگر خراب کُن نیست.
او همچنین با بیان اینکه ابتدا قرار بود جواد رضویان به عنوان گرداننده، در «ناتو» حضور داشته باشد، در عین حال تاکید می کند: محمدرضا علیمردانی از بهترین انتخاب ها بود.
مهدی صفی یاری، تهیه کننده و کارگردان «ناتو» درباره کلیت فضای این رئالیتی شو، دلیل انتخاب محمدرضا علیمردانی به عنوان گرداننده، علت انتخاب نام برنامه و دستمزدهای هنگفت برخی بازیگران برای حضور در رئالیتی شوها توضیحاتی را ارائه کرد.
او با بیان توضیحی درباره فضای کلی «ناتو»، بیان می‌کند: فضای «ناتو» با دیگر رئالیتی‌شوها تفاوت دارد؛ چراکه آنها بیشتر گیم (بازی) هستند؛ به خصوص «مافیا» و «پدرخوانده». «جوکر» هم که کلا بر فضای کمدی طراحی شده است اما «ناتو» تلفیقی از این دو است؛ یعنی هم خنده دارد و هم گیم است. درصد بازی در «ناتو» همانند «پدرخوانده» به اندازه ای نیست که شرکت کننده ها درگیر بازی شوند و خنده هایش هم مثل «جوکر» نیست که مدام بخندیم.
وی یادآور می شود: ساختار «ناتو» از برنامه ای خارجی الهام گرفته شده است. در انتهای تیتراژ هم نام برنامه خارجی را می‌آوریم؛ با این تفاوت که آن برنامه خنده ندارد و ما با یکسری تغییرات توانستیم «ناتو» را بسازیم. ضمن اینکه نمونه خارجی این برنامه، با حضور سلبریتی ها ساخته نمی شود و شرکت‌کننده‌ها افراد معمولی هستند. اما به دلیل اینکه مردم ما سلبریتی دوست دارند ما از حضور آنها استفاده کردیم. خنده و یکسری چالش‌هایی را هم به ساختار برنامه اضافه کردیم تا کمی جذابتر شود.
سازنده رئالیتی شو «ناتو» تاکید می کند: «ناتو» برایمان ریسک بزرگی بود. طبیعی است وقتی ما به برخی بازی ها مثل «مافیا»، «جوکر»و «پدرخوانده» عادت می کنیم، یک بازی جدید که می آید تا به آن عادت کنیم زمان می برد و کمی ریسک پذیر و پر خطر است اما من ترجیح دادم این کار را انجام بدهم؛ ضمن اینکه تاکنون بازخوردها از این برنامه خوب بوده و خداراشکر بازیگران هم خیلی دوست داشتند. نمی‌خواهم تعریف کنم اما فکر می‌کنم «ناتو» یک رئالیتی‌شوی شریف است و بازیگر خراب کن نیست. نام نمی‌برم در اکثر رئالیتی شوهایی که تا به حال پخش شده‌اند یا یک بازیگر آنقدر بالا می رود و از طرفی یک بازیگر بسیار پایین می آید و خراب می‌شود.
صفی یاری در عین حال تصریح می کند: سعی کردیم در «ناتو» بازیگر خراب کُن نباشیم و مخاطب لذت ببرد تا خدای ناکرده کسی را کم هوش نشان ندهیم و دیگری را خیلی باهوش. شخصا این نگاه را دوست ندارم و تلاش کردم در «ناتو» به آن برسم. حالا نمی‌دانم چقدر موفق بودم اما تلاشم بر این اساس بوده است. شاید اگر این رویه را پیش نمی گرفتم مخاطب بیشتری هم جذب می کردیم اما ترجیحم بر این بود تا شرافتی که در ذهن از بازیگران داریم، حفظ شود. ان شاءالله که مردم هم کار را دوست داشته باشند. به هر حال کمی زمان می‌برد تا مخاطب با «ناتو» اُخت شود.
او درباره دلیل انتخاب نام «ناتو» هم چنین می گوید: اسم خارجی این برنامه به معنی حقه بازی و کلاهبرداری بود اما ما برای معادل این کلمه در فارسی، عبارت مناسبی پیدا نکردیم؛ به همین خاطر از نام «ناتو» استفاده کردیم. در زمان قدیم به آدم هایی که کمی خُرده شیشه داشتند، می گفتند ناتو؛ به همین دلیل اسم «ناتو» را انتخاب کردیم؛ یعنی آدم هایی که کمی با بقیه فرق دارند و خرده شیشه دارند.
کارگردان «ناتو» در پاسخ به اینکه چطور شد برای اجرا به محمدرضا علیمردانی رسیدید؟ خاطرنشان می‌کند: آقای علیمردانی رفیق ۱۴ ساله بنده هستند و برایم مثل برادر می ماند. تمام زیر و بم اخلاقش و ویژگی هایش را از همه بهتر می شناسم. ابتدا قرار بود از آقای جواد رضویان برای اجرا استفاده کنیم که صحبت هم کردیم و ایشان هم قبول کردند اما قسمت نشد و مشغول کاری بودند که هماهنگ نشد در خدمتشان باشیم تا اینکه به آقای علیمردانی رسیدم. همه مردم بیشتر وجه جدی آقای علیمردانی را دیده اند اما ایشان قابلیت های زیادی دارند. انتخاب مجری «ناتو» برایم بر دو وجه بود. یکی هوش بالا و دیگری قدرت بداهه گویی.
صفی یاری همچنین درباره طرح سوالات مسابقه که با وجود عجیب و سخت بودن چقدر به بالا بردن اطلاعات عمومی مردم کمک می کند؟ توضیح می دهد: سوالاتمان قطعاً وجه اطلاعات عمومی دارند چون نمی‌توانیم بگوییم فلان سوال وجود ندارد و یا اشتباه و خیالی است. همه چیز واقعی طراحی شده است اما وجه طنز برایمان مهم تر بود که بامزه طراحی شده باشند و بیشتر شوخی را وارد صحنه کنیم.
این کارگردان سپس در پاسخ به اینکه فکر می کنید برنامه ای مانند «ناتو» تا چه زمان بتواند ادامه داشته باشد؟ اظهار می‌کند: به نظرم «ناتو» مثل «مافیا» قابلیت ادامه دار بودن دارد و می تواند از مشاغل مختلفی افراد را وارد کند. از نگاه من «ناتو» قابلیت تولید و پخش ۱۰۰ قسمت را هم دارد.
صفی یاری سپس درباره حضور شرکت کنندگان (بازیگران) در رئالیتی شوها و اینکه چقدر سعی شده در انتخاب بازیگران تنوع ایجاد شود و گروهی از بازیگران مدام تکرار نشوند؟ می‌گوید: مگر ما کلاً در ایران چه تعداد بازیگر داریم؟ گروهی از بازیگران ما هستند که کلاً هیچ کجا حاضر نمی‌شوند، یکسری بازیگران هم هستند که لطف دارند و همه جا می روند. برخی بازیگران هم هستند که مثلا می‌گویند ما فقط در برخی تاک شوها حضور پیدا می‌کنیم؛ بنابراین افرادی که بازی می کنند واقعا تعدادشان محدود است. ما نمی توانیم که از خودمان بازیگر خلق کنیم. ما هم نمی‌خواهیم افراد را تکرار کنیم اما یکسری بازیگران هستند که به بازی کردن علاقه دارند و همه جا هم می روند. همین باعث می‌شود ما هم از همان ها استفاده کنیم و به نظرم تکرارشان هم ایرادی ندارد. همه این نقد را بر ما وارد می‌کنند اما واقعاً تعداد بازیگران ما محدود است.
کارگردان «ناتو» در پایان صحبت هایش درباره دستمزدهای هنگفتی که برخی بازیگران برای حضور در رئالیتی شوها دریافت می کنند، در پاسخ به اینکه چقدر این مسئله صحت دارد؟ چنین بیان می کند: من رئالیتی شوهای دیگر را نمی‌دانم اما واقعاً در «ناتو» ۹۰ درصد بازیگران به من لطف داشتند. من در کار خودم حداقل چنین چیزی را ندیدم.
گفتنی است، رئالیتی‌شوی جدید «ناتو» با اجرای محمدرضا علیمردانی از دوشنبه ـ چهارم اردیبهشت ماه ـ در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.
«ناتو» در ۲۱ قسمت پخش خواهد شد. هر قسمت از این برنامه زمانی بین ۵۱ دقیقه تا یک ساعت و ۲۰ دقیقه دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه