روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت - شماره 4361

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خبر داد

بهبود عملکرد مدارس در دستور کار آموزش و پرورش

 رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت که بهبود عملکرد مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
از شوراهای برتر آموزش و پرورش با حضور رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و احمد وحیدی وزیر کشور، استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش سراسرکشور در سالن همایش‌های پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور تقدیر به عمل آمد.
احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در این گردهمایی، اظهار کرد: آموزش و پرورش گسترده‌ترین فصل مشترک مردم و حاکمیت و مهم‌ترین رکن تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب به شمار می‌رود؛ همه مردم و بخش‌های حاکمیتی در اداره، پیشبرد و اعتلای جایگاه آن نقش و سهم اساسی دارند. وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، آموزش و پرورش را خلق دنیای آینده و گذرگاه اصلی تمدن‌سازی نوین اسلامی دانسته‌اند و در دیدار اخیر خود با فرهنگیان، تأکید کرده‌اند که عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت همه جانبه کشور بدون کمک و ایفای نقش آموزش و پرورش، غیر ممکن است. محمودزاده با بیان اینکه در آموزش و پرورش هم مدرسه، مرکز ثقل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌هاست، افزود: بهبود عملکرد مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. وی با تأکید بر اینکه مردم حق دارند به مدرسه با کیفیت، ایمن، سالم در محله خودشان دسترسی داشته باشند، ادامه داد: مدرسه اصلی‌ترین واحد تحول و نوآوری است و تحول باید از کلاس درس و مدرسه شروع شود و همه‌ چیز باید در خدمت هویت‌بخشی و تعالی کیفیت مدرسه قرار گیرد. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اضافه کرد: باید تقویت رویکرد مردمی‌سازی و مشارکت‌پذیری آموزش و پرورش با تأکید بر کاهش تمرکز و همچنین افزایش مدرسه محوری و توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، تقویت تأثیرگذاری و نقش آفرینی شوراهای آموزش و پرورش شهر و استان‌ها و مسؤولیت‌پذیری ویژه فرمانداران و استانداران در سازماندهی دستگاه‌ها و جلب مشارکت همگان برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین، اهتمام جدی برای استقرار تعلیم و تربیت تمام ساحتی و رشد متوازن و متعادل شایستگی‌های پایه در آموزش و پرورش در دستور کار شوراهای آموزش و پرورش در سطح کشور قرار گیرد. وی با تأکید بر اینکه شوراهای آموزش و پرورش برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید در چند حوزه تغییر اساسی پیدا کنند، افزود: در حوزه‌های تخصصی همچون مسائل مربوط به برنامه درسی، آموزشی، تقویم درسی و رویکردهای فرهنگی و تربیتی، ورود عالمانه باید داشته باشند. البته به خاطر ویژگی‌های ذاتی این نهاد مثل توان دخالت در عناصر بومی و منطقه‌ای باید به شورا وسعت اختیارات بیشتری داده شود و با الگوی بومی، زمینه ورود کنشگران مردمی عرصه تعلیم و تربیت به بدنه شورا فراهم شود تا بتوان برای رشد و پرورش دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی اساسی کرد. محمودزاده اضافه کرد: به منظور بازنگری در قانون شوراهای آموزش و پرورش و بازنگری در مدل‌های مشترک و تدوین الگوی بومی با نگاهی به توان درون‌زا در آموزش و پرورش، تبیین نظام جامع مشارکت در دستور کار قرار گرفته است. وی به شاخص‌های انتخاب شوراهای برتر اشاره کرد و افزود: اولویت قرار گرفتن مصوبات آموزشی، پرورشی و رویکردهای فرهنگی و حوزه‌های پژوهشی، میزان شمول مصوبه در کل استان، میزان صرفه‌جویی در منابع و امکانات آموزش و پرورش، عدم اتکای مصوبه و اجرای آن به اعتبارات آموزش و پرورش، تعامل و همکاری‌های لازم بین دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌هایی ذی‌ربط و تلاش در جذب مشارکت آنها، توجه به مناطق محروم استان‌ها و جنبه‌های عملیاتی و کاربردی بودن مصوبات، از جمله شاخص‌های انتخاب شوراهای برتر است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه