روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۲۷ اسفند - شماره 4333

ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر به ۱۰۰ هزار مترمکعب افزایش یافت

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با تلاش‌های انجام شده در دولت سیزدهم ظرفیت آب شیرین‌کن‌های این استان از ۳۵ به ۱۰۰ هزار مترمکعب افزایش یافته است.
ابوالحسن عالی اظهار کرد: تا قبل از استقرار دولت مردمی ایران قوی ۳۵ هزار مترمکعب آب در شبانه روز از طریق سه سایت آب شیرین کن در این استان تامین می‌شد که با توجه به اجرای پروژه‌های تعریف شده امروز بالغ بر ۱۰۰ هزار مترمکعب آب از طریق ۱۰ سایت تامین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه استان بوشهر از لحاظ تاسیس آب شیرین‌کن‌ها رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است، افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، ۲۴۰ هزار مترمکعب کل ظرفیت آب تولیدی استان بوشهر از طریق آب شیرین کن‌ها در قالب ۲۰ سایت در شهرستان‌های ۱۰ گانه استان است که پیش بینی می‌شود ۱۴۰ هزار مترمکعب از سهمیه باقی مانده آب تولیدی آبشیرین کن‌ها تا سال ۱۴۰۴ وارد مدار بهره‌برداری شود. عالی یادآور شد: با وارد مدار شدن بخشی از آب شیرین کن‌های در دست اجرا به مدار تولید و افزایش ظرفیت تولید آب از این واحدها، تابستان سال گذشته با وجود اینکه استان با سخت‌ترین شرایط بارشی در نیم قرن گذشته روبرو بود اما با تنش‌های آبی سال ۹۷ روبرو نشد.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت مناسب بارشی و وارد مدار شدن پروژه‌های مختلف آبشیرین کن در سال جاری، انتظار می‌رود استان بوشهر با کمترین تنش آبی، تابستان پیش رو را پشت سر بگذارد اما این شرایط باعث نمی شود که مشترکان آب نسبت به مدیریت مصرف بی توجه باشند.
عالی احداث یک سری از خطوط انتقال از سدهای استان بوشهر از جمله سد تنگ ارم و ارغون و نوسازی و توسعه خطوط انتقال آب در بعضی از شهرستان‌ها را از جمله دیگر برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر عنوان کرد و گفت: با وارد مدار شدن این خطوط قبل از تابستان سال آینده انتظار می‌رود تنش‌های آبی در این حوزه کمتر شود.
وی ادامه داد: در بحث توزیع هم در شهرهای بزرگ استان که با تنش‌های بزرگتری روبرو می‌شوند در صورت تغییرات در میزان آب ورودی به این شهرها بحث هوشمند سازی و پیاده سازی مدیریت بهینه توزیع آب در شهر بوشهر مطرح است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در همین ارتباط با شرکت دانش بنیانی در این بخش مذاکراتی انجام شده که با استقرار این شرکت در سال آینده مدیریت بهینه سازی توزیع آب در شهر بوشهر به جد دنبال می‌شود.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر یکی از سیاست‌های دولت، محرومیت زدایی از قشرهای ضعیف است و این رویکرد در بحث آبرسانی با هدف بهبود دسترسی و افزایش میزان تولید آبرسانی در روستاها از سوی دولت مورد توجه قرار دارد.
عالی ادامه داد: تلاش می‌شود با اجرای طرح جهاد آبرسانی و محرومیت زدایی در استان بوشهر با همکاری مجموعه سپاه، مشکل آبرسانی به ۳۰ درصد از روستاهای این استان برطرف شود.
وی گفت: در همین ارتباط امسال تاکنون بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های آبرسانی در ۲۰۰ روستای استان بوشهر هزینه شده است.
به گفته عالی در فاز نخست پروژه‌های جهاد آبرسانی، یکصد کیلومتر شبکه انتقال و حدود پنج هزار متر مکعب مخزن و در فاز دوم بیش از ۳۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال،۳۰ حلقه چاه، ۶ سایت تصفیه خانه و بیش از۳۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره اجرا شده که برخی از آنها در دهه فجر امسال افتتاح و بخشی نیز عملیات اجرایی آن آغاز و تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
هدف از اجرای پروژه‌های جهاد آبرسانی در استان بوشهر بهبود دسترسی و افزایش میزان تولید آبرسانی در روستاها ذکر کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در پروژه‌های محرومیت‌زدایی بر مناطق و روستاهایی مانند بخش ارم، بوشکان، ساحلی تنگستان، چاه مبارک و روستاهای ساحلی عسلویه، روستاهای بخش امام حسن دیلم، بخش مرکزی دشتستان، جنوب برازجان، روستاهای ساحلی دیر که در ردسترسی به آب دچار مشکل هستند، متمرکز شده ایم.
وی با بیان اینکه بیش از یک سوم روستاهای استان بوشهر به لحاظ ذخیره و تامین در حالت پایداری قرار دارند، گفت: یک تا ۲ درصد روستاهای استان بوشهر که در ارتفاع قرار دارند و برخی از آنها کوچ نشین هستند به لحاظ جمعیتی زیر پوشش شبکه آبرسانی نیستند و آبرسانی به این مناطق هزینه‌های گزافی می‌طلبد.
عالی گفت: فاضلاب در مناطق جنوبی شهر بوشهر به شبکه مرکزی این شهر وصل نبود که با پیگیری های انجام شده توانستیم مجوز احداث شبکه جمع آوری فاضلاب را برای محله های جنوبی بوشهر بگیریم که فاز نخست آن برای برگزاری مناقصه در حال انجام است و پس از انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آغاز می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: با گرفتن مجوز ماده ۲۳ از سازمان برنامه وبودجه کشور مناطق جنوبی شهر بوشهر شامل تنگک‌ها، ریشهر، سرتل و مناطق حاشیه‌ای این شهر بعد از سال‌ها به شبکه فاضلاب شهر بوشهر ملحق می‌شود.
وی با اشاره به فراخوان داده شده برای برداشتن این گام بزرگ یادآور شد: فاز نخست این پروژه شامل احداث ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال مناطق جنوبی است که در زمان حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار قرار داریم. به گفته عالی همچنین تکمیل فاضلاب گناوه و دیلم از مصوبه‌های دور نخست سفر رئیس جمهور به استان بوشهر است که برنامه‌های خاصی برای تامین اعتبار این پروژه‌ها تعریف شده است.
وی در خصوص فاضلاب دیلم یادآور شد: با تلاش صورت گرفته مجوز تکمیل کل شبکه فاضلاب دیلم گرفته شده و در مرحله انعقاد قرار داد با بانک‌ها و استفاده از محل اعتبار آنها هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اعتبار لازم برای تکمیل شبکه فاضلاب دیلم را ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.
وی در خصوص فاضلاب گناوه نیز گفت: هنوز مجوز ماده ۲۳ این پروژه صادر نشده است که با صدور آن تکمیل شبکه فاضلاب و تصفیه خانه آن وارد فاز اجرایی می‌شود.
عالی با اشاره به اینکه هنوز رقم اعتباری مصوبه‌های سفر دور دوم رئیس جمهور به استان بوشهر اعلام نشده است گفت: تکمیل فاضلاب‌های بوشهر، گناوه و دیلم، مجتمع های آبرسانی روستایی دشتی و تنگستان و تکمیل مخازن استان از جمله این مصوبه‌ها است. عالی با بیان اینکه بهای ۲۰ درصد آب مصرفی در استان بوشهر پرداخت نمی‌شود، گفت: در زمان حاضر ۱۵ هزار انشعاب غیرمجاز بیشتر در شهرهای بوشهر، دشتستان و تنگستان شناسایی شده که در سال جاری از این شمار چهار هزار انشعاب قطع و یا ساماندهی شده است.
وی بیان کرد: انشعاب‌های غیرمجاز موجود در استان بوشهر بالغ بر ۲۰ درصد آب استان را معادل ۷۰ تا ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه روز را مصرف می‌کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: برخی از مشترکان غیرمجاز آب در این استان در مناطق حاشیه‌ای و برخی دیگر نیز جزء مشترکان مجاز هستند اما استفاده غیر مجاز می‌کنند به این معنی که از آب آشامیدنی برای آبیاری درختان و یا دام استفاده می کنند.
وی با تاکید بر اینکه اگر مساله آب مدیریت نشود آب به خشن ترین صورت ما را مدیریت می کند ادامه داد: در شرایط خشکسالی آنچه باید انجام شود پیاده سازی ساز و کار نظام جامع شایسته و حکمرانی موثر بر منابع آب در کشور است تا با اقلیم سازگار شویم.
عالی اظهار کرد: در استانی مانند بوشهر که دچار فقر تاریخی منابع آب است، با ایجاد سه هزار کیلومتر خط انتقال و هفت هزار کیلومتر شبکه توزیع ، آب از فاصله یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ کیلومتری به استان منتقل می شود امکان ایجاد خانه باغ، کاشت مرکبات و تنباکو نیست و به جای جنگیدن با اقلیم باید با آن سازگار شد.
وی در خصوص نوسازی شبکه آبرسانی استان بوشهر گفت: ۱۰ هزار کیلومتر شبکه و خط انتقال آب در این استان وجود دارد که طبق استانداردها سالانه ۳۰۰ کیلومتر باید نوسازی شود که در همین ارتباط تاکنون ۱۵۰ کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال با یک هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی نوسازی شده است.
عالی تامین جریان ۲۴ ساعته آب در برخی مناطق شهر بوشهر، حذف فروش تانکری آب پس از سال‌ها و دریافت آب از طریق شبکه توزیع آب و تامین جریان آب بهینه و پایدار و به روزرسانی حقوق قشر کارگری این مجموعه را از جمله مهمترین اقدامات این شرکت در سالجاری است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه