روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۲۷ اسفند - شماره 4333

میزان معافیت‌های مالیاتی در کشور بسیار بالا است

 معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد معافیت مالیاتی نباید به عنوان تنها ابزار مالیاتی برای کمک به اقتصاد کشور در نظر گرفته شود.
موحدی، معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما اعلام کرد موارد معافیت‌های مالیاتی در کشور بسیار زیاد است؛ از جمله معافیت موضوع ماده ۱۳۲، ماده ۱۳۹، ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم از این موارد است.
معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد در سال ۱۴۰۰ قریب سیصد هزار میلیارد تومان درآمد معاف از مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است؛ بنابراین معافیت‌های گسترده‌ای به افراد مختلف داده می‌شود که این معافیت‌ها هیچگاه به شمار نمی‌آید و حتی در بودجه دولت هم ذکر نمی‌شود. در بسیاری از کشور‌های دنیا موضوعی دارند تحت عنوان مخارج مالیاتی است یعنی هزینه‌هایی که نظام مالیاتی از آن به عنوان معافیت و .. چشم پوشی کرده است؛ که این موارد باید محاسبه شود که اگر این تخفیفات و معافیت‌ها نبود درآمد مالیاتی بیشتر می‌شد.
 موحدی ادامه داد عدد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در خصوص معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی است که برابر میزان وصولی مالیاتی در سال ۱۴۰۰ است. ما به اندازه وصول مالیات، می‌توانستیم مالیات کسب کنیم، اما در قالب معافیت آن را به واحد‌های تجاری مختلف اعطا کردیم.
این مقام سازمان مالیاتی در خصوص اینکه معافیت مالیاتی توانسته به اهداف خود برسد، افزود معافیت مالیاتی یگانه ابزار برای کمک نظام مالیاتی به اقتصاد کشور نیست و با توجه به این رویکرد که معافیت مالیاتی به عنوان تنها ابزار در نظر گرفته می‌شود، چندان نتوانسته موفق عمل کند.

مسافران از سفر دریایی چارک به کیش خودداری کنند
 سخنگوی ستاد تسهیل سفرهای دریایی گفت: با توجه طوفانی شدن هوا در بندرلنگه انجام سفر دریایی از چارک به کیش تا روز دوشنبه متوقف شده است‌.
آقای نادر پسنده گفت: در بندر خرمشهر ۸ پست اسکله تفریحی روز گذشته به بهره برداری رسید و مانور امداد و نجات دریایی برای ایمنی سفرهای دریایی در این بندر برگزار شد.
به گفته سخنگوی ستاد تسهیل سفرهای دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر آبادان و اروند کنار از ابتدای اسفند تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار زائر دفاع مقدس را پذیرایی کرده است.
او می گوید: در بندر امام خمینی هم بازدید از بندر در ساعات تعیین شده برای همه مسافران نوروزی فراهم است و شناورهای تفریحی نیز در منطقه‌ به صورت یک روز درمیان امکان پذیر است.
پسنده ادامه داد: در بندر بوشهر هم از اواسط هفته ترمینال مسافری این بندر آماده ارائه خدمت به تمامی مسافران است و تاکنون گزارش ترافیک در منطقه بوشهر یافت نکرده است و از اواخر هفته ترافیک قابل توجه مسافران نوروزی در بوشهر مشاهده خواهد شد.
او گفت: در بندر لنگه که به عنوان مسئول غرب استان هرمزگان از روز گذشته باهوای خراب مواجه شده و این هوا باعث شده که سفرهای دریایی از چارک به کیش و از بندر آفتاب به کیش متوقف شود و پیش بینی می شود که تا اواخر یکشنبه ادامه یابد و تقاضا داریم تا صبح روز دوشنبه به چارک و بندر آفتاب برای حرکت به سمت کیش را انتخاب نکنند و منجر به توقف آنها خواهد شد.

آغاز روند توزیع ۳۰ تن میوه سیب و پرتقال
 طرح تنظیم بازار در شهرستان دماوند
 بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و دامی تحت بازار تنظیم بازار نوروز سال ۱۴۰۲ توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دماوند راه‌اندازی شد.
جمعه مدیر تعاون روستایی استان تهران و سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از غرفه‌های توزیع میوه طرح تنظیم بازار شهرستان و سردخانه ذخیره سازی میوه تنظیم بازار استان تهران بازدید کردند.
مجید خدابخش، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مرغ منجمد تنظیم بازار ویژه نوروز ۱۴۰۲ به میزان ۶۸ تن وارد شهرستان دماوند شده و در حال توزیع در مسکن مهر مهرآباد و گیلاوند می‌باشد. وی افزود: ۳۷ تن گوشت منجمد گوساله و گوسفند نیز در شهرستان دماوند توزیع شده است.
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان دماوند اظهار داشت: برنج تنظیم بازار هندی و تایلندی به میزان ۱۲۲ تن وارد شهرستان شده همچنین ‌۴ تن گوشت گرم و ۱۸ تن شکر در حال ورود به شهرستان هستند.
خدابخش عنوان کرد: ۳۰ تن میوه شامل ۱۵ تن پرتقال و ۱۵ تن سیب از دیگر اقلامی هستند که برای شب عید در شهرستان دماوند تامین شده‌ و توزیع می‌شود.
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: قیمت مصوب پرتقال والنسیا ۲۳ هزار تومان و قیمت سیب درختی زرد ۲۹ هزار تومان و سیب قرمز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان می‌باشد.

توزیع ۴۰ میلیون اصله نهال در کشور تا پایان سال
 رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال گفت: از ۱۵ اسفندماه ۳۵ میلیون اصله نهال در میان مردم و دستگاه‌های متقاضی بصورت رایگان توزیع شده و ۵ میلیون نهال دیگر تا پایان سال توزیع خواهد شد.
کامران پورمقدم، رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر گفت: از آغاز هفته منابع طبیعی (۱۵ اسفند) تقریبا حدود ۴۰ میلیون اصله نهال برای توزیع در میان مردم و همچنین دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که تمایل به درختکاری و توسعه جنگل و فضای سبز داشتند آماده و بصورت رایگان تحویل شد و طبق آمار تا پایان روز پنج شنبه بیش از ۳۵ میلیون نهال توزیع شده است و ۵ میلیون نهال دیگر تا پایان سال توزیع خواهد شد.
رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال گفت: تامین مواد اولیه چوبی برای سرمایه چوب از مواردی است که در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دنبال می‌شود و با برنامه ریزی که انجام گرفته سعی داریم در سال آینده حداقل حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون نهال را در قالب طرح توسعه زراعی چوب توزیع کنیم و امسال هم در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون اصله نهال به طرح زراعت چوب در اختیار مردم، زارعین و صنایع چوبی که می‌خواستند طرح‌های توسعه زراعت چوب را انجام بدهند قرار گرفت و این طرح ادامه دارد.
پورمقدم با بیان اینکه تولید بیش از ۲۰۰ میلیون اصله نهال در نهالستان ها را برنامه ریزی کردیم، گفت: برای پیشبرد این طرح نیازمند یاری نهالستان‌های بخش خصوصی هستیم.
او گفت: هماهنگی های لازم با دستگاه‌ها و ارگان‌ها مخصوصاً هلال احمر، نیرو‌های مسلح، آموزش و پرورش، صنایع و معادن و دستگاه‌هایی که می‌توانند مشارکت در بخش توسعه جنگل، درختکاری، توسعه فضای سبز  داشته باشند، انجام شده است.
رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال گفت: در طرح کاشت بیش از یک میلیارد نهال با برنامه ریزی‌های انجام شده، نهال در اختیار دستگاه‌هایی که موجب ایجاد آلودگی و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌شوند قرار می‌گیرد و آنها باید در این طرح مشارکت داشته باشند تا این طرح با موفقیت پیش برود.
او گفت: براساس سوابق طرح‌های اجرایی که در کشور در بحث درختکاری و توسعه فضای سبز انجام گرفته بود مطالعه جامعی در طول امسال و از زمانی که مقرر شد این برنامه ریزی برای کاشت یک میلیارد درخت صورت بگیرد آغاز شد و آسیب شناسی در طرح‌هایی که در گذشته با مشکل روبرو شدند انجام گرفت و راهکار‌هایی که می‌توانست این طرح را در آینده موفق کند بررسی و جمع بندی شد و مقرر شد از مشارکت مردمی و  سایر ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد برای کشت و توسعه فضای سبز استفاده کنیم و تقریبا همه این طرح‌ها در کشور اجرا شد. پورمقدم گفت: مشارکت مردم در این طرح نقش اساسی دارد و طبق برنامه ریزی و تفاهم‌های انجام شده در پویش‌های درختکاری جوامع محلی برای کشت و نگهداری در این طرح حضور خواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه