روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ اسفند - شماره 4332

نصب ۲۱۶ مخزن آب اضطراری در تهران تا پایان سال آینده

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد که پایان سال آینده ۲۱۶ مخزن آب اضطراری در تهران نصب می‌شود.
محسن اردکانی در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه میزان متوسط بارندگی در شهر تهران ۲۸۰ میلی متر است گفت:  متاسفانه امسال  ۱۸۰ میلیمتر بیشتر بارش باران نداشته‌ایم.
وی با بیان اینکه این به معنای آن است که نسبت به متوسط ۲۵ درصد کمبود بارش داشته ایم گفت:  اما همکاری شهروندان و همکاری میان دستگاه‌ها شرکت آب و فاضلاب منجر به این شده است تا شهروندان کمبود آب را احساس نکند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه تهدید صد درصدی فاضلاب به فرصت تبدیل  شده است اظهار کرد:  فاضلاب یک عامل تخریبی برای محیط زیست است و در تصفیه خانه جنوب تهران سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب پساب قابل استفاده تامین می‌شود و برق و گاز  نیز از  تصفیه تامین می‌شود.
او با بیان اینکه تاکنون ۴ هزار شیر آتش نشانی در تهران نصب شده است، در مورد نصب مخارن آب اضطراری در تهران گفت: ۷۵ دستگاه مخزن اضطراری در سالجاری  نصب شده است، ۳۱ دستگاه قبلا نصب شده بود و مناقصه نصب ۵۰ مخزن دیگر در سال آینده برگزار می شود و با یک جمع بندی میتوان گفت که از ۳۷۰ دستگاهی که باید نصب می کرویم،   تا پایان سال آینده ۲۱۶ مخزن نصب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲، ۲۱۶ مخزن آب اضطراری در تهران احداث می‌شود، گفت: ۵۰۰ کیلومتر از شبکه فرسوده انتقال خطوط آب تعمیر شده و ذخیره خوبی در حوزه آب داشته‌ایم. چرا که این تعمیر مانع هدر رفت آب شده است.
وی در مورد فرار آب از سد لار گفت: سد لار قبل از انقلاب طراحی شده و محاسبات اشتباه بوده است و فرار آب به سمت خزر داریم و بر همین اساس تونلی باید حفر شود تا این مشکل رفع شده و ۲۰ کیلومتر از این تونل مانده است که ساز و کار آینده تکمیل می‌شود.
وی در مورد قطع آب مدارس و مساجد گفت: اگر مدارس تا سقف الگوی مصرف آب، آب مصرف کنند آبشان رایگان است اما اگر بالاتر از سقف مصرف داشته باشند پول از آنها دریافت می‌شود اما در مورد مساجد باید بگویم که از پرداخت پول معاف هستند و دریافت وجه در مورد واحدهای تجاری مساجد است و اگر پول حاصل از واحدهای تجاری مساجد صرف مسجد شود حداکثر تخفیف را به آنها می‌دهیم. در غیر اینصورت باید بهای آب را بپردازند.

افزایش ۴۲ درصدی تولید گاز مایع در پارس جنوبی
 مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش ۴۲ درصدی تولید گاز مایع (ال‌پی‌جی) در این مجموعه نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد.
به گزارش شرکت ملی گاز ایران، احمد باهوش گفت: امسال توانستیم با حمایت‌های وزیر نفت، مدیرعامل و مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران از ماه‌های بسیار سخت و سرد سال با موفقیت عبور کنیم و بیشتر از سقف تعهد تولید، این وظیفه‌ بزرگ را با موفقیت به پایان برسانیم.
وی افزود: مجوزهای بسیار مهم و راهبردی که از سوی وزیر نفت و شرکت ملی گاز ایران در ماه‌های گذشته برای پیشبرد اهداف مهم در پالایشگاه‌های این مجموعه صادر شد، توانست مسیر را برای تولید پایدار و مستمر گاز فراهم کند و افقی روشن برای سال‌های آینده رقم بزند.
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: شرکت ملی گاز ایران همه توان خود را در مسیر کاهش مسائل و مشکلات مهم مجتمع گاز پارس جنوبی به‌کار گرفته و این نشان از درخشش این مجموعه بزرگ است.
باهوش به مقدار تولید گاز مایع اشاره کرد و ادامه داد: تولید گاز مایع در سال ۱۴۰۱ روند رو به رشدی داشته و توانسته‌ایم با اقدام‌های نوآورانه، رشد ۴۲ درصدی نسبت به پارسال ثبت کنیم.
وی با تأکید بر حمایت همه‌جانبه از سازندگان و تولیدکنندگان قطعات و تجهیزات ایرانی گفت: پالایشگاه‌های سیزده‌گانه این مجموعه با ثبت بیشترین استفاده از قطعات و تجهیزات باکیفیت سازندگان داخلی، توانست رتبه نخست کشور را در سال ۱۴۰۱ کسب کند.
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در پایان با اشاره به انجام پروژه‌های پدافند غیرعامل در پالایشگاه‌های مجتمع تصریح کرد: پروژهای متعددی در حوزه پدافند غیرعامل در حال اجراست و در این حوزه برنامه‌ریزی‌های خوبی شده است و تا دو سال آینده به دستاوردهای بسیار مهمی در این زمینه دست خواهیم یافت.

پس‌لرزه‌های ورشکستگی بانک‌های آمریکایی به نفت رسید
 قیمت نفت تحت تاثیر ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی که بازارهای سهام را ملتهب کرده و نگرانی‌ها نسبت به بحران مالی جدید را برانگیخته است، در معاملات بیش از یک دلار کاهش پیدا کرد.
بهای معاملات نفت برنت با ۸۷ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، به ۷۳ دلار و ۹۳ در هر بشکه رسید. نفت برنت به پایین‌ترین حد از اوایل ژانویه سقوط کرده بود و شاخص نفت آمریکا نیز به پایین‌ترین رکورد خود از دسامبر نزول کرده بود.
تعطیلی ناگهانی بانک «اس وی بی فایننشیال» نگرانی‌هایی را نسبت به ریسک‌ها و مخاطراتی که برای بانک‌های دیگر در نتیجه افزایش چشمگیر نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در یک سال گذشته به وجود آمده، را برانگیخته است. همچنین گمانه‌زنی‌هایی را درباره این که آیا بانک مرکزی آمریکا ممکن است روند تحکیم سیستم سیاست پولی خود را آهسته کند را به همراه داشته است.
مقامات آمریکایی در پی نگرانی‌ها نسبت به شرایط ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی که به ریزش دارایی‌های آمریکایی در پایان هفته گذشته منتهی شد و اقدام رگولاتورهای ایالتی که بانک سیگنچر در نیویورک را تعطیل کردند، تدابیر اضطراری را برای تقویت اعتماد به سیستم بانکی به اجرا گذاشتند.
 لئون لی، تحلیلگر شرکت «سی ام سی مارکتس» در این باره گفت: فراتر از شوک‌های بانک سیلیکون‌ولی، قیمت نفت همچنین تحت تاثیر نشانه‌های بهبود اقتصادی کمتر از حد انتظار در چین با وجود لغو محدودیت‌های کرونایی در این کشور، تحت فشار کاهشی قرار گرفت.
بازار پیش از این، احیای قوی اقتصاد چین را پیش بینی کرد اما نرخ تورم در فوریه، تنها یک درصد بر مبنای سال به سال بود که منعکس کننده وضعیت تورم معرفی فعلی اقتصاد چین و تقاضای ضعیف است. آماری که هفته گذشته توسط منابع رسمی چین منتشر شد، نشان داد تورم مصرف‌کننده در دومین اقتصاد بزرگ جهان در فوریه که مصرف کنندگان چینی حتی پس از لغو محدودیت‌های کرونایی در اواخر سال ۲۰۲۲، برای هزینه همچنان محتاط مانده بودند، به پایین‌ترین نرخ در یک سال گذشته رسید.
اما در بخش عرضه، قرار است موسسه امریکن پترولیوم، آمار هفتگی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا را منتشر کند. شش تحلیلگر در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به دهم مارس، حدود ۶۰۰ هزار بشکه رشد کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد تولید نفت نفت در هفت منطقه بزرگ تولید نفت شیل آمریکا در آوریل رشد کرده و به بالاترین میزان از دسامبر سال ۲۰۱۹ خواهد رسید. طبق پیش بینی این آژانس، تولید نفت شیل به میزان ۶۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۹.۲۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد؛
ضرورت ترویج گفتمان مجاهدت و ایثار
در صنعت گاز
 مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: برای توفیق در خدمت‌رسانی لازم است گفتمان مجاهدت و ایثار در همه بخش‌های صنعت گاز گسترده شود و مسئولان امر با برنامه‌ریزی مدون، پاسداشت خانواده شهدا و ایثارگران را در دستور کار داشته باشند.
به گزارش شانا، مجید چگنی در آیین پایانی دومین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری شهید سلیمانی که همزمان با «روز شهید» در سالن همایش‌ شهید رجایی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، اظهار کرد: مشارکت و حضور در آیین بزرگداشت یاد و خاطره شهدا، توفیقی است که باید برای دستیابی به آن، شکر نعمت را به جا آورد.
وی افزود: شهدا هستی‌شان را فدای اسلام کردند و به برکت شهادت در راه خدا، دژ مستحکم اسلام حفظ شد؛ این امر خواه ناخواه مسئولیت مدیران را برای حفظ سرمایه‌ ارزشمندی مانند انقلاب اسلامی ایران که به امانت در اختیار آن‌هاست، سنگین‌تر می‌کند، لذا از خداوند برای خودم و همه همکاران طلب توفیق خدمت به مردم و انقلاب را دارم. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تفاوت نبرد در هشت سال دفاع مقدس با جهاد پس از آن در این است که در این دوران، شناخت دشمن کار ساده‌ای نیست. در مسیر  خدمت و کار لحظه‌ای نباید از یاد شهدا غافل بود؛ زیرا در این دوران کشور مورد هجمه‌های گوناگونی است و خواص در معرض آزمون‌های سختی هستند که بدون توسل به شهدا و درک منش و اهداف آن‌ها نمی‌توان از آتش فتنه‌ها به سلامت عبور کرد. چگنی با بیان اینکه ماهیت و دلیل اصلی برگزاری آیین گرامی‌داشت و جشنواره‌هایی از این دست، یادآوری اهداف و وصایای شهدای اسلام است، گفت: شرکت ملی گاز ایران باید بر مبنای همین رهنمودها مملو از فضای ایثار و مجاهدت باشد و مدیران و دست‌اندرکاران مجموعه صنعت گاز و شرکت‌های تابع باید برای آن گام بردارند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه