روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ اسفند - شماره 4332

کدام صنعت ایران بهترین وضعیت را دارد؟

 اتاق بازرگانی ایران که چند روز قبل عدد شامخ (مدیران خرید) بهمن ماه را منتشر کرده بود، حالا در تحلیلی به وضعیت صنایع کشور در چارچوب شامخ پرداخته است.
شامخ کل اقتصاد ایران در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با ثبت عدد ۵۱.۳۵ پس از سه ماه رکود مجدداً به ناحیه رونق بازگشته و حاکی از بهبود فعالیت‌ها نسبت به ماه گذشته است. ماه گذشته رکود کم‌سابقه‌ای از سوی مدیران خرید گزارش شده بود (۴۱.۸۹). با تشدید رکود طی ماه‌های پائیز و ابتدای زمستان و رسیدن شامخ کل دی‌ماه به کمترین مقدار در سال جاری و با نزدیک شدن به پایان سال، بهبود فعالیت‌های اقتصادی نسبت به ماه گذشته مورد انتظار بود. علی‌رغم ثبت عدد کم‌سابقه شامخ در دی‌ماه، شامخ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد (۵۱.۳۵).
در چارچوب پیشرفت قابل توجه ثبت شده در بهمن ماه، صنایع کشور سهم و نقش مهمی داشته‌اند و همانطور که چند روز قبل وزیر صمت خبر داده بود، رشد صنعتی کشور ادامه داشته و بسیاری از بخش‌ها نسبت به گذشته با بهبود عملکرد مواجه هستند.
 رشد جدی شامخ صنعت در بهمن‌ماه
شامخ صنعت در بهمن‌ماه با ثبت عدد ۵۷.۳۹ پس از رکود فعالیت‌ها در دی‌ماه (۴۵.۶) مجدداً به ناحیه بالای ۵۰ برگشته و نشان از بهبود فعالیت‌ها در بخش صنعت کشور دارد. مؤلفه‌های شامخ صنعت نشان می‌دهد میزان تولید محصولات افزایش قابل‌توجهی داشته (۵۸.۷۳) و میزان سفارشات جدید به میزان چشمگیری افزایش یافته است (۶۳.۱۴). بنا بر اعلام مدیران خرید در بهمن‌ماه سرعت انجام و تحویل سفارشات به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته (۵۷.۸۴) و میزان استخدام نیروی کار افزایش داشته است (۵۳.۴۵).
همچنین موجودی مواد اولیه خریداری شده به مقدار قابل‌توجهی کاهش داشته است (۴۳.۹۹) که عمدتاً به دلیل روند افزایشی قیمت مواد اولیه است. افزایش شدید در قیمت مواد اولیه در تمام ماه‌های سال جاری از سوی مدیران خرید گزارش شده که بر اساس شواهد موجود به میزان زیادی ناشی از افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی موجود در خصوص قیمت ارز و مواد اولیه است.
در میزان فروش تغییری در میزان صادرات محصولات گزارش نشده (۴۹.۴۶) و البته فروش کل محصولات شاهد افزایش قابل‌ملاحظه‌ای بوده است (۵۸.۶۳) که می‌توان آن را به دلیل رشد فروش داخلی بنگاه‌ها دانست. موضوع قابل‌توجه دیگر افزایش قیمت محصولات تولیدی است که از سوی بخش زیادی از مدیران خرید صنایع مختلف گزارش شده است. (۶۶.۹۸). به دنبال افزایش شدید در قیمت مواد اولیه طبیعی است قیمت محصولات نیز افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود این روند تداوم داشته باشد. فعالان اقتصادی بخش صنعت در خصوص انتظارات از میزان تولید در ماه آینده خوش‌بین بوده‌اند (۶۲.۶۱).
 بالاترین شامخ صنعت برای نساجی
شامخ کلیه صنایع مورد بررسی به‌جز سایر صنایع، در پیمایش بهمن‌ماه در ناحیه رونق و بالاتر از ۵۰ به دست آمده است. با وجود تفاوت‌های قابل‌توجه در ساختار هزینه و درآمد صنایع مختلف و تأثیرپذیری متفاوت آنها از متغیرهای کلان اقتصادی، وضعیت تمامی صنایع در بهمن‌ماه پس از رکود شدید در ماه گذشته رونق یافته است. در میان صنایع مورد بررسی بیشترین عدد شامخ متعلق به گروه نساجی (۶۵.۳) و کمترین شامخ طبق روال پنج ماه اخیر متعلق به گروه پوشاک و چرم است (۵۲.۸). باید به این موضوع مهم اشاره داشت که شامخ گروه پوشاک و چرم پس از هشت ماه (از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) در ناحیه رونق قرار گرفته است. پس از صنایع نساجی، شامخ گروه‌های ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی (۶۴.۹)، کانی‌های غیرفلزی (۵۸.۹)، وسائل نقلیه و قطعات وابسته (۵۸.۴)، لاستیک و پلاستیک (۵۸.۱)، چوب کاغذ و مبلمان (۵۶.۷)، فرآورده‌های نفت و گاز (۵۶.۷) و صنایع فلزی (۵۶.۳) قرار گرفته‌اند که شامخ آنها حاکی از رشد قابل ملاحظه در کسب‌وکارهای این صنایع نسبت به دی‌ماه است. همچنین مدیران خرید گروه‌های صنایع غذایی (۵۴.۱) و پوشاک و چرم (۵۲.۷) نیز بهبود اندک در کسب‌وکارها را گزارش کرده‌اند.
آمار معاملات بورس کالای ایران در بهمن نشان می‌دهد در این ماه، ۱۰ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۷۰ تن انواع کالا و محصول و ۱۰ هزار و ۷۳۰ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۱۰۵ هزار و ۵۷ میلیارد تومان در بازار فیزیکی معامله شد که حجم و ارزش معاملات نسبت به دی‌ماه به ترتیب رشد ۱۸.۵ درصدی و ۱۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه