روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ اسفند - شماره 4329

وزیر راه و شهرسازی:

800 واحد نهضت ملی مسکن در هرمزگان افتتاح شد

 وزیر راه و شهرسازی گفت: 800 واحد مسکونی نهضت ملی مسکن افتتاح شد و مردم از آن منتفع شدند. مهرداد بذرپاش ضمن اشاره به طرح‌های افتتاح‌شده در استان هرمزگان گفت: توسعه بندر شهید رجایی و افزایش ظرفیت به 7.8 میلیون کانتینر از جمله طرح‌هایی بود که به بهره‌برداری رسید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سایر پروژه‌‌‌‌‌های افتتاح‌شده بیان کرد: دو مکنده غلات با ظرفیت 600 تن بر ساعت، در مدار بندر شهید رجایی قرار گرفت و ظرفیت تخلیه کشتی غلات را به‌طور محسوسی افزایش می‌دهد.
وی افزود: بندر شهید رجایی شاهد بهره‌برداری از یک برج کنترل بود که توسعه حمل و نقل دریایی کشور را فراهم می‌کند.
عضو کابینه دولت مردمی در تشریح جزئیات کریدور سواحل جنوبی کشور به طول 1850 کیلومتر گفت: این کریدور حمل و نقلی از شلمچه تا بندر گوادر از 4 استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور می‌کند و یک مسیر بسیار مهم است.
*جزئیات بهره‌برداری از کریدور سواحل جنوب کشور
بذرپاش در توضیح اینکه این کریدور اولویت اصلی دولت است، گفت: هفته گذشته در بوشهر 25 کیلومتر از این کریدور افتتاح شد و این هفته نیز 25 کیلومتر دیگر در هرمزگان به بهره‌برداری رسید و در هفته آتی در سیستان و بلوچستان 50 کیلومتر دیگر از این کریدور افتتاح می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 700 میلیارد تومان پروژه راهداری در هرمزگان به بهره‌برداری رسید، گفت: این استان یک مقصد گردشگری برای ایران است و در سفرهای نوروزی سال گذشته 3.5 میلیون نفر به این استان آمده‌اند و همین مسئله بیانگر اهمیت ترمیم و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است.
این مقام مسئول اظهار داشت: علاوه بر پروژه‌های حوزه راه 800 واحد مسکونی نهضت ملی مسکن افتتاح شد و مردم از آن منتفع شدند.

معاون امور مجلس اتاق تعاون:
10 هزار میلیارد تومان برای ایجاد شغل اختصاص می‌یابد
 معاون امور مجلس اتاق تعاون گفت: در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است ساخت یک میلیون مسکن از 4 میلیون واحد طرح جهش ملی توسط تعاونی‌ها انجام شود.
مهرداد لاهوتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد جایگاه تعاون در لایحه بودجه سال آینده گفت: اولا قرار شد طرح اعطای سهام عدالت به بازماندگان سه دهک کم‌درآمد جامعه که در راستای اجرای سیاست‌‌های اصل 44 انجام می‌شود، با محوریت شرکت‌های تعاونی انجام شود.
وی گفت: اختصاص سهام عدالت به سه دهک کم‌درآمد در قانون بودجه 1401 هم آمده بود و حتی دولت مصوبه‌ای داشت که این سهام به روش مستقیم به جاماندگان سه دهک اختصاص یابد، اما هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس مستقر در مجلس اعتراض کرد و این اعتراض وارد شناخته شد و قرار بر این شد که واگذاری سهام به جاماندگان سه دهک با محوریت تعاونی‌ها انجام شود. بنابراین اجرای این تکلیف در قالب لایحه بودجه 1402 و در سال آینده انجام خواهد شد.
معاون امور مجلس اتاق تعاون این را هم گفت: در لایحه بودجه 1402 مصوب شد 25 درصد از ساخت مسکن در طرح جهش ملی مسکن از طریق تعاونی‌ها انجام شود و وعده‌ای که دولت ارائه کرده است تا در 4 سال 4 میلیون مسکن ساخته شود، یک میلیون مسکن از طریق شرکت‌های تعاونی احداث شود.
لاهوتی این را هم گفت: در گذشته که تکلیفی برای تعاونی‌ها نبود، شرکت‌های تعاونی در گرفتن زمین و پروژه‌های مسکن مشکل داشتند، اما وقتی تکلیف شود این مشکلات برطرف می‌شود.
وی این نکته را هم گفت: از محل اعتبارات تبصره 18 لایحه بودجه سال آینده، سهمی برای ایجاد اشتغال در کشور در نظر گرفته شده که تعاونی‌ها در آن نقش موثری دارند. از محل تبصره 18 مبلغ 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند به تکمیل پروژه‌های تعاونی و ایجاد اشتغال در این بخش کمک کند. معاون امور مجلس اتاق تعاون همچنین با اشاره به تکلیف قانون بودجه سال جاری، یادآور شد: قرار بر این است دولت 50 هزار میلیارد تومان از محل عرضه اوراق مشارکت برای افزایش سرمایه 5 بانک دولتی شامل ملی، سپه، کشاورزی، مسکن و توسعه تعاون به‌عنوان افزایش سرمایه اختصاص دهد که افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون به‌عنوان بانک تخصصی بخش تعاون می‌تواند به افزایش توان تسهیلات‌دهی تعاونی‌ها کمک کند.
لاهوتی همچنین با بیان نقاط قوت لایحه بودجه، گفت: نقاط ضعفی هم در بودجه وجود دارد که اقتصاد کشور را به سمت دولتی‌تر شدن سوق می‌دهد، زیرا در شرایطی که همه تلاش می‌کنیم سهم دولت در اقتصاد کاهش یابد، اما عنوان شده است به بانک‌های دولتی اجازه داده می‌شود از محل فروش اموال مازاد خود در واگذاری‌ها به بانک‌ها اجازه می‌دهد منابع آن را صرف سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه خود کنند، در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که این بند خلاف ماده 16 قانون رفع موانع تولید است و بانک‌ها از بنگاه‌داری منع شده‌اند.

قیمت‌ کفش چقدر افزایش یافته است؟
 رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست‌دوز تهران از بازار کم رونق کفش مشابه سال قبل و همچنین افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به سال قبل خبر داد.
رسول شجری با بیان اینکه بازار شب عید نسبت به ماه‌های دیگر خیلی بهتر است، گفت: اما به دلیل افزایش قیمت‌ها که دلایل آن را همه می‌دانیم، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه مشکلات تامین ارز مواد اولیه در بهمن و اسفند باعث افزایش قیمت شد، تصریح کرد: البته تولید کفش نسبت به تقاضا بیشتر است، اما افزایش قیمت ناگزیر بوده است. بازار کفش سال قبل هم رونق زیادی نداشت و امسال هم با توجه به گرانی‌ها، کیف و کفش در سبد خانوار اولویت نیست و وضعیت بازار شب عید مشابه سال قبل است. چرا که اولویت مردم در حال حاضر ارزاق عمومی است.
به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست‌دوز تهران قیمت کفش نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.
شجری با اشاره به برگزاری فروش‌های بهاره، گفت: تلاش این است برگزاری جشنواره‌های بهاره به اقشار کم درآمد کمک کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه