روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند - شماره 4327

مدیرعامل پترول مطرح کرد؛

جلوگیری از خام فروشی با توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی

 مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با اشاره به لزوم جلوگیری از خام فروشی با تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین دستی، گفت: سالانه ۱۴ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی در کشور انجام می‌شود و این محصولات قابلیت تکمیل زنجیره ارزش را دارد تا ارزش افزوده بالاتری به کشور وارد کنند.
رشید قانعی در نشستی خبری با اشاره به اینکه پترول از سال‌های قبل ۶ طرح نیمه‌کاره داشت، افزود: بر اساس هدف‌گذاری‌ها، سال آینده این ۶ طرح بهره‌برداری می‌رسند که سهم مهمی در جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمی خواهند داشت.
وی با بیان اینکه دغدغه اصلی در اجرای طرح‌های پتروشیمی این است جلوی خام فروشی را بگیریم، ادامه داد: درست است که هر واحد اقتصادی به دنبال افزایش سودآوری است اما می‌توان با حفظ سود، از خام فروشی نیز جلوگیری کرد.
قانعی با اشاره به پیشنهاد پترول برای همکاری با صادرکنندگان برتر صنایع تکمیلی پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش، گفت: بر اساس این پیشنهاد، کف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس رعایت می‌شود و از محل محصولاتی که صادر می‌شوند، صنایع پایین‌دستی توسعه پیدا می‌کنند. البته در این بین مخالفت‌هایی وجود دارد که امیدواریم در سال آینده رفع شود. وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد محصولات پتروشیمی صادر می‌شود، افزود: این در حالی است که در مواردی تا ۷۰ درصد ظرفیت صنایع تکمیلی پتروشیمی در کشور خالی است و می‌توان بخشی از محصولات نیمه خام پتروشیمی را به جای صادرات به سمت صنایع پایین دستی برد. با این کار علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزآوری در کشور بیشتر خواهد شد.
مدیرعامل پترول تاکید کرد: سالانه ۱۴ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی در کشور انجام می‌شود و این محصولات قابلیت تکمیل زنجیره ارزش را دارد تا ارزش افزوده بالاتری به کشور وارد کنند.
وی گفت: طرح پترول که سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد، ۵۰۰ میلیون دلار به ارزآوری کشور کمک می‌کند و این ۶ طرح در یک سال هم‌زمان افتتاح خواهد شد تا گامی برای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس:
افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس ‌جنوبی
 نماد اعتماد به نخبگان است
 عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ میدان مشترک پارس ‌جنوبی از سوی شرکت ملی نفت ایران را نماد توانایی و غرور ایرانی آن هم در شرایط تحریم و با وجود همه محدودیت‌ها خواند و گفت: افتتاح ایرانی‌ترین فاز پارس ‌جنوبی نماد اعتماد به نخبگان است.
به گزارش شانا، عبدالعلی رحیمی‌مظفری گفت: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان)، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی با توان و ظرفیت داخلی منتج به نتیجه شده است که بی‌شک نقشی بسزا در توسعه صنایع نفت و گاز کشور ایفا خواهد کرد.
وی حل چالش ناترازی گازی، افزایش صادرات محصولات گازی، صادرات دانش فنی و فناوری و رسیدن به خودکفایی را نمونه‌ای از دستاوردهای حاصل از افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی برشمرد و ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر سود سرمایه‌گذاری در این پروژه است، حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه ۲.۷ میلیارد دلار اعلام شده که بنا بر ارزیابی‌ها طی یک سال آینده بازگشت سرمایه محقق خواهد شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی را همچنین باید نماد توانایی و غرور ایرانی دانست که در شرایط تحریم و با وجود همه محدودیت‌ها به بهره‌برداری رسیده است، بی‌شک ادامه اجرای چنین پروژه‌هایی به مهارت‌افزایی متخصصان ایرانی کمک و آنها را آماده می‌کند که در خارج از مرزها نیز چنین پروژه‌هایی را اجرایی کنند.
رحیمی مظفری اتکا به توان داخلی را از دیگر شاخصه‌های ارزشمند اجرای پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی برشمرد و بیان کرد: شرکت ملی نفت ایران با حمایت و اعتماد به مجموعه شرکت‌ها و متخصصان داخلی نمایشی از توانمندی در حوزه تولید گاز را رقم زده که مصداق کامل تحقق شعار «ما می‌توانیم» است. به گفته وی، افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ همچنین نشانگر بلوغ و تعالی پیمانکاران و سازندگان داخلی کشور به‌شمار می‌آید. نماینده مجلس شورای اسلامی توانمندی‌های شرکت ملی نفت ایران در حوزه نفت و گاز را روزافزون و قابل‌توجه خواند و اضافه کرد: شرایط حال حاضر بیانگر این است که روزبه‌روز این توانمندی‌ها ارتقا می‌یابد و صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با روندی رو به رشد مشغول به فعالیت خواهند بود.
رحیمی‌مظفری افزود: نکته حائز اهمیت دیگر که افتتاح فاز ۱۴ به‌عنوان ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی به ما یادآوری می‌کند، این است که با اعتماد به نخبگان و سرمایه داخلی می‌توان چالش‌های موجود در کشور را رفع کرد؛ مسئله‌ای که اگر با جدیت و اهتمام در بخش‌های دیگر صنعتی دنبال شود، به‌طور قطع باعث رشد سرمایه‌گذاری و شکوفایی تولید در کشور خواهد شد.

فاز ۱۴ پارس جنوبی چطور به بهره‌برداری رسید؟
 پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسیده است؛ این پالایشگاه که سیزدهمین و آخرین پالایشگاه میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی به‌شمار می‌آید، لقب ایرانی‌ترین پالایشگاه پارس‌جنوبی را به خود اختصاص داده است.
این پالایشگاه در واقع آخرین پالایشگاه میدان گازی پارس‌جنوبی است و پس از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که در آینده نزدیک تکمیل و گاز برداشتی آن به دیگر پالایشگاه‌های موجود ارسال می‌شود دیگر پالایشگاهی در پارس‌جنوبی ساخته نخواهد شد.
با وجود این با توجه به آنکه برنامه طرح توسعه فاز ۱۱ با روی کار آمدن دولت سیزدهم جانی دوباره گرفت، نیاز بود ظرفیت پالایشی در میدان مشترک پارس‌جنوبی هرچه سریع‌تر توسعه یابد و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد رکورد راه‌اندازی سه ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ در یک سال ثبت شد.
این پالایشگاه در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از بخش دریایی و در ساحل کنگان استان بوشهر واقع شده است و وظیفه شیرین‌سازی گاز ترش استحصال‌شده از سکوهای دریایی این فاز را به‌عهده دارد. برای ساخت این پالایشگاه در مساحت ۱۷۰ هکتار ۴۰ هزار تن سازه فلزی به‌کار رفته و ۶ هزار کیلومتر کابل‌اندازی انجام شده که این مقدار کابل‌ برابر مسافت ایران تا کشور آلمان است، همچنین ۳ میلیون اینچ‌قطر لوله‌کشی برای ساخت این پالایشگاه انجام شده است. بتن‌ریزی انجام‌شده برای این سازه عظیم نیز ۶ برابر سازه بتنی برج میلاد تهران و معادل ۳۶۰ هزار مترمکعب بوده است.
البته پیش از راه‌اندازی این پالایشگاه، سکوهای دریایی این فاز با توجه به الزام برداشت گاز و جلوگیری از عدم‌النفع تا سال ۱۳۹۸ تکمیل شده‌ بودند و روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از این فاز برداشت می‌شد و بر همین اساس از آن زمان تاکنون از این فاز به‌طور تجمعی نزدیک به ۶۲ میلیارد مترمکعب گاز برداشت شده بود.
این پالایشگاه پارس‌جنوبی همچون دیگر طرح‌های دو فازی پارس جنوبی پس از دریافت ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش، روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز متان یا گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می‌کند، همچنین تولید روزانه ۷۷ بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال‌پی‌جی، حاصل پالایش گاز غنی استحصال‌شده از دریا در این پالایشگاه است.
برای ساخت این پالایشگاه پارس‌جنوبی به‌ فراخور عملیات تعداد نیروی انسانی به‌صورت متغیر مشغول فعالیت بوده‌اند، اما در اوج عملیات حدود ۹ هزار نفر در این مگاپروژه فعالیت داشتند، اما انتظار می‌رود با بهره‌برداری و تکمیل عملیات توسعه تعداد نیروها به هزار و ۱۰۰ نفر برسد که میزان نیروی استاندارد برای راهبری پالایشگاه‌های مشابه به‌شمار می‌رود.
در طول پنج سال گذشته عملیات توسعه این پروژه هیچ حادثه منجر به جرحی در این پروژه اتفاق نیفتاده است. این پالایشگاه به دست توانمند نیروهای ایرانی اجرا شد و در ساخت آن نیز ۷۰ درصد تجهیزات به‌کار رفته ایرانی هستند که رکوردی در ساخت پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی به‌شمار می‌رود.
برای ساخت این پالایشگاه شرکت ملی نفت ایران، ۵.۲ میلیارد دلار اعتبار تأمین و پرداخت کرده است که این مقدار برای سکوهای دریایی، خطوط لوله و تأسیسات خشکی هزینه شده است. این پالایشگاه در موضوع محیط زیستی نیز همه استانداردهای الزامی را رعایت کرده است. به گفته سیدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، وزارت نفت برنامه جامعی تحت عنوان جمع‌آوری گازهای همراه پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی را در دستور اجرا دارد که این طرح در حال مطالعه است. فاز ۱۴ نیز از این طرح مستثنا نیست و امیدوارم به‌زودی منابع مالی این طرح تأمین شود و شاهد کاهش مقدار گازسوزی در منطقه پارس جنوبی باشیم. ضمن آنکه واحد ۱۲۹ تصفیه پساب پالایشگاه، وارد مدار تولید شده است که بخش عمده‌ای از آلاینده‌های پالایشگاه را تصفیه می‌کند. طبق دستورعمل‌هایی که از سوی سازمان محیط زیست برای این فاز ابلاغ شده است، باید از آنالایزرهای پایش آنلاین در همه کوره‌های پالایشگاه از جمله واحد ۱۰۴، ۱۱۶ و هر آنچه تحت عنوان دودکش‌های خروجی پالایشگاه است، استفاده کنند که مجری فاز از آن یاد کرد و گفت: ما نیز این دستورعمل را به پیمانکاران‌مان ابلاغ کرده‌ایم تا بتوانیم در هر لحظه آلاینده‌های خروجی بخش آب و هوا را اندازه‌گیری کنیم تا از بازه استانداردی خارج نشود و آسیبی به محیط‌زیست نرسانیم. خوشبختانه بخش عمده‌ای از این دستورعمل اجرا شده و مابقی نیز در آینده‌ای نه چندان دور به سرانجام می‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه