روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند - شماره 4327

رئیس کل گمرک:

70 درصد اظهارنامه شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر سبز گمرکی ترخیص می‌شود

 رئیس‌کل گمرک در جلسه پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری در وزارت اقتصاد گفت: 70 درصد اظهارنامه شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر سبز گمرکی ترخیص می‌شود.
یازدهمین جلسه پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید با موضوع درخواست‌های پارک‌های علم و فناوری با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک در محل وزارت اقتصاد برگزار شد.
در این همایش محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک، در گزارشی اعلام کرد: طبق لایحه بودجه سال آینده ورود ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید مشمول حقوق و عوارض گمرکی می‌شوند اما نرخ عوارض از 4 درصد به یک درصد کاهش پیدا می‌کند.
وی همچنین اظهار داشت: 70 درصد اظهارنامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر سبز گمرکی ترخیص می‌شود.
به گفته رئیس کل گمرک در 11 ماه سال جاری به مبلغ 3502 میلیارد ریال ضمانت‌نامه بانکی برای 60 شرکت دانش‌بنیان اخذ شده است. همچنین طی این مدت پرونده 63 شرکت دانش‌بنیان در هیات‌های حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته است.
رضوانی‌فر همچنین گفت: تراز تجاری 60 شرکت دانش‌بنیان کشور در سال جاری منفی بوده و حجم صادرات این شرکت‌ها 67 میلیون دلار و حجم وارداتشان 375 میلیون دلار بوده است که 308 میلیون دلار دارای تراز منفی هستند.
رئیس کل گمرک همچنین با بیان اینکه دستگاه‌های آشکارساز یا ایکس‌ری از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خریداری می‌شود گفت: امسال 9 قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان داخلی منعقد کردیم و سال آینده 20 قرارداد برای خرید آشکارساز کامیونی گمرک با شرکت‌های داخلی قرارداد می‌بندیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران:
در تجارت با قطر با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم
 نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با وجود رشد تجارت مشترک میان ایران و قطر در ماه‌های گذشته همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب در تجارت مشترک فاصله زیادی داریم.
حسین سلاح‌ورزی در همایش تجاری ایران و قطر اظهار کرد: نگاهی به روابط دو کشور در تمام سال‌ها و دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که ما از نظر سیاسی روابطی استراتژیک و گسترده با قطر داشته‌ایم و این روند همواره ادامه داشته است. با این وجود اما از نظر اقتصادی همچنان مشکلات به جای خود باقی هستند.
وی با مثبت ارزیابی کردن حضور هیات قطری در تهران و مذاکرات فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر بیان کرد: همین مذاکرات باعث شده در ۱۱ ماهه سال جاری تجارت مشترک میان دو کشور ۲۲ درصد افزایش پیدا کند اما با این وجود هنوز ظرفیت‌های قابل توجهی باقی مانده که به آنها پرداخته نشده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ایران از نظر جغرافیایی و جمعیتی دارای ظرفیت بالقوه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است همچنین ارتباطاتی که ما اخیرا با اتحادیه‌هایی همچون اوراسیا داشتیم نیز نشان می‌دهد که ظرفیت ما برای توسعه روابط بسیار بالاست در کنار آن و در حوزه‌هایی مانند صنایع غذایی، صنایع دستی و همچنین خدمات فنی و مهندسی توان خوبی برای توسعه تجارت با قطر دارد.
سلاح‌ورزی با بیان این‌که توسعه همکاری‌ها منوط به کاهش مشکلات دو طرفه خواهد بود، خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی مانند روابط بانکی و مبادلات پولی، هزینه بالای حمل و نقل دریایی در قطر و همچنین دشواری مجوز اقامت برای تجار ایرانی همچنان گلایه‌ها و مشکلاتی وجود دارد که در صورت پرداختن به آنها و کنار رفتنشان می‌توان انتظار داشت که سطح همکاری‌های دو جانبه به شکل قابل توجهی افزایش یابد. همچنین در این نشست سید مهدی نیازی، قائم مقام وزیر صمت نیز یکی از حاضران بود و در جریان صحبت‌های خود تاکید کرد که دولت و وزارت صمت ایران به شکل جدی بر توسعه همکاری‌ها با قطر تاکید دارد و با حمایت از بخش خصوصی و پشتیبانی از آنها به دنبال آن است که در یک مدت زمانی چهار ساله حجم تجارت مشترک میان دو کشور را به حدود سه میلیارد دلار برساند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه:
گل‌ و گیاه شب عید تامین است
 رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران گفت: برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت گندم قرار است امسال نیز مانند سال‌های قبل به جای گندم، نارنج، ماش و قره ماش کاشته شود.
غلامحسین سلطان‌محمدی با بیان اینکه  سال گذشته با شیوع کرونا و کاهش تقاضای خرید گل و گیاه باغداران ضرر و زیان بسیاری کردند، گفت: امسال قطعا با عبور از کرونا شرایط بهتر خواهد شد. وی ادامه داد: امسال به میزان کافی لاله، سنبل، سینره، سیکلمه، پامچال و شمعدانی برای شب عید تولید شده است و هیچ کمبودی وجود ندارد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و بذر و نهال استان تهران اضافه کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید قیمت گل نسبت به سال‌های گذشته گران نشده است. البته لاله و سنبل نیز به دلیل اینکه پیازهایشان وارداتی است نسبت به سایر گیاهان قیمت بیشتری دارد.
وی  در  بخش دیگری از صحبت‌هایش به سبزه شب عید نیز اشاره کرد و گفت: پیشنهاد داده‌ایم که برای از بین نرفتن گندم و کاهش هزینه‌ها برای سبزه از ماش، قره ماش و تخم‌ نارنج استفاده شود. یکی از مزایای کاشت نارنج این است که می‌توان پس از پایان بهار در باغچه آن را کاشت. سلطان محمدی در پایان گفت: ۵۰ درصد سبزه‌های موجود در بازار نارنج و مابقی نیز  ماش، قره‌ ماش و... است.

ثبت‌نام ۱۱ میلیون کاربر در پنجره خدمات دولت هوشمند
 طبق گفته معاون دولت الکترونیکی حدود ۱۱ میلیون کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کرده اند و از شهریورماه تا کنون از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده می‌کنند.
به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت  بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر کار سختی است و نیازمند اتصال بانک‌های اطلاعاتی همه دستگاه‌های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد. بنابراین اولویت اتصال و راه‌اندازی این پنجره را با دستگاه‌های دولتی دانسته و اعلام شد وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های ذیل این دستگاه‌ها باید در گام نخست، پنجره واحد خود را راه‌اندازی کنند.
در همین رابطه به تازگی جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات با ترسیم وضعیت آینده خدمات دولت هوشمند به تبیین ضرورت اتصال پنجره واحد خدمات دانشگاهی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در کشور پرداخت.
وی با اشاره به این که پاندمی کرونا یکی از اصلی‌ترین محرک‌های پیشرفت خدمات دولت الکترونیکی طی دو سال گذشته بود، در تکمیل اظهارات خود بیان کرد: محرک‌های دیگری نظیر رشد تصاعدی فناوری‌های نوظهور، افزایش انتظارات مردم، تغییرات جمعیتی و لزوم ایجاد عدالت دسترسی به خدمات دولتی نقش بسزایی را در رشد و پیشرفت دولت الکترونیکی ایفا کرده‌اند. از این رو در نقشه راه کشورهای زیادی من جمله ژاپن و سنگاپور و کشورهای منطقه، پنجره ملی خدمات یکی از پروژه‌های مهم دولت‌ها به شمار می‌رود. موحد در تشریح اجزای سازنده دولت هوشمند از فناوری‌های نوین، فناوری‌های بنیادین، پردازش‌های ابری و فناوری‌های ارتباطی مانند ۵G، اینترنت اشیا و موبایل یاد کرد و افزود: به طور کلی دستگاه‌ها در برابر تغییر از خود مقاومت نشان می‌دهند، اما وجود محرک‌های اجتماعی مانند افزایش جمعیت، وضعیت اقتصادی، نیروی کار و برخی موارد دیگر، آنها را وادار به پذیرش اصلاحات  و بازمهندسی فرآیندها می‌کنند.
وی حوزه‌های ماموریتی دولت‌های هوشمند در دنیا را در پنج بخش معرفی کرد و گفت: تحویل خدمات، خط مشی گذاری و تصمیم گیری، پردازش و عملیات، تنظیم‌گری و اجرا، نیروی کار، حوزه‌های ماموریت دولت هوشمند هستند که در حوزه تحویل خدمات، بحث دولت بدون تماس یا دولت یک مطرح است. در این میان، آینده دولت هوشمند در ایران در حوزه تحویل خدمات به سمتی پیش می‌رود که ارائه خدمت در آینده نزدیک نباید صرفا به درخواست شهروند باشد. بلکه باید با توجه به نیاز آنها ارائه شود. در حوزه خط مشی‌گذاری نیز موضوع دولت پیش‌بینی کننده با استفاده از کلان داده‌ها و تحلیل سناریو مبتنی بر هوش مصنوعی مطرح است که طی سال‌های اخیر مورد توجه وزارت ارتباطات در دولت هوشمند نیز قرار گرفته است. طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، معاون دولت الکترونیکی با اشاره به این که امارات متحده عربی و عربستان با استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کشورشان توانسته‌اند در رتبه‌بندی جهانی EGDI رشد قابل توجهی را تجربه کنند، تشریح کرد: ما در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای دستگاه‌ها و ارائه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های متعدد با یک بار احراز هویت، تجربه کاربری متفاوتی را برای مردم ایجاد کرده‌ایم. در حال حاضر ۹۵ درصد دستگاه‌ها به این پنجره متصل هستند و ۱۱ میلیون کاربر رجیستر شده نیز از شهریورماه تا کنون از خدمات این پنجره استفاده می‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه