روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۲ بهمن - شماره 4305

مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز مطرح کرد؛

کمبود۴۵۰ میلیون متر مکعبی گاز تا سال ۱۴۱۰

 مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز گفت: ناترازی انرژی در کشور ما ۲۰۰ میلیون متر مکعب است اگر با همین روند پیش برویم تا سال ۱۴۱۰، ۴۵۰ میلیون متر مکعب در روز ناترازی خواهیم داشت یعنی همه مخازن افت و از دیگر سو مصرف هم با این روند رشد پیدا می‌کند، ساده‌ترین راه‌حل هم واردات است، یعنی به جای صادرات و کسب درآمد برای کشور باید پول واردات گاز هم باید بپردازیم.
حمیدرضا عراقی درباره آینده تولید و مصرف گاز باتوجه به ناترازی  اظهار داشت: البته یک فاز ۱۱ هنوز وارد مدار نشده است و فشارافزایی در فازهای مختلف پارس جنوبی و همچنین نار و کنگان باید انجام شود. دوم اینکه باید بدانیم قیمت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات گاز را حل کند، باید برای بهینه‌سازی برنامه جدی داشته باشیم، ما چندین قانون خوب در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی و تراز تولید داریم اما کسی نیست که بتواند آنها را اجرا کند.
وی افزود: سال‌ها قبل به جای اینکه دو وزارتخانه نفت و نیرو ادغام شوند شورای عالی انرژی تشکیل شد. این شورا بیش از ۸۰ بند دارد و دبیرخانه آن سازمان برنامه و بودجه است اما در مدت ۱۸ سال تنها کاری که انجام داده ۶ جلسه و ۳ اطلاعیه داشته است، اگر این دبیرخانه فعال شود تا حد زیادی مشکل اجرای بهینه‌سازی مصرف رفع می‌شود. باید کسی متصدی این شورا باشد که انرژی و بازار را بشناسد و تجربه جهانی داشته و تمام مصوبات را با اولویت‌بندی تعیین کند، در این صورت مشکل قابل حل خواهد بود. البته به تکنولوژی و سرمایه هم نیاز است، با وجود اهمیت پرداختن به این شورا تمام این موضوعات را رها کرده‌اند و فقط گفته می‌شود که قیمت را بالا ببریم مسئله حل می‌شود، ما عادت کرده‌ایم که تقصیرها را گردن بخش خانگی بیندازیم اما نمی‌پرسیم مسکن و شهرسازی در این حوزه چه کرده است؟ چرا مبحث ۱۹ اجرا نمی‌شود؟ چرا املاک و خانه‌ها بر اساس انرژی و عایق‌بندی خرید و فروش نمی‌شوند؟ معنی آن این است که شهرداری، نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی کنترل نکرده‌اند، تجهیزات کارخانجات دست دوم وارد کشور می‌شود که پرت انرژی‌شان بالاست نیروگاه‌های حرارتی و گازی تماما راندمان پایین دارند در صورتی که در کشورهای دیگر این موارد را رعایت می‌کنند، علت آن هم این است که در کشور ما به حدی گاز داشتیم که تنها به این فکر بوده‌ایم که گاز مخزن پارس جنوی مشترک با قطر را هرچه زودتر به مردم و صنایع برسانیم، استراتژی بدی نبوده اما حواسمان نبوده که این داشته‌ها را بابد بهینه مصرف کنیم.
مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز تاکید کرد: شرکت نفت مخازن زیادی دارد که اکتشاف کرده و فعال هستند، باید آنها را به تولید برساند، کیش و بلال را باید به بهره‌برداری برساند و نه اینکه فقط بگوییم مقصر مشکل کنونی قبلی‌ها و یا قبل از انقلاب است، حدود ۱۷ فاز پارس جنوبی در دولت قبل وارد مدار شد فاز ۱۱ را با فرانسه و چین قرارداد بستیم اما کشور رفیق‌مان چین هم کار را با ما ادامه نداد. باید سعی کنیم وضعیت تولید پایدار بماند، توسعه و اکتشاف باید به مرحله بهره‌برداری برسد، در دنیا حفاری افقی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، قطر هم این روش را بکار بسته است، در هر حال اصل قضیه نیز بهینه‌سازی مصرف بوده که با حساب و کتاب و اولویت‌بندی شدنی است.
وی در ادامه گفت: اگر تراز تولید از مصرف بالاتر برود شرایط ایده‌آل است و می‌توانیم صادرات داشته باشیم، وقتی مساوی باشد با مدیریت اداره می‌شود اما وقتی تراز منفی است مجبوریم گاز پتروشیمی، نیروگاه و صنایع را کم کنیم تا گاز خانگی قطع نشود و در واقع این یک ظلم به صنعت است چون تولید اکثر کارخانجات و کارگاه‌های کوچک متوقف مانده است. وقتی گاز صنعت قطع می‌شود زنجیروار روی دیگر تولیدات نیز اثر می‌گذارد، بنابراین از یک سو باید مصرف را کم و منطقی کنیم و از سوی دیگر تولید را بالا ببریم تا بتوانیم صادرات داشته باشیم.
عراقی گفت: ما بزرگترین مخازن گاز دنیا را داریم اما هرچه تولید می‌کنیم به مصرف می‌رسانیم. باید قوانین مربوط به تراز گاز تا ۱۴۰۰ اصلاح الگوی مصرف و قوانین شورای عالی انرژی را اجرایی کنیم و در این راستا یک دبیرخانه فعال زیر نظر ریاست‌جمهوری داشته باشیم و برای مدیریت آن هم صرف اصولگرا و یا اصلاح‌طلب بودن و یا با تقوا بودن مدنظر نباشد، باید از بخش خصوصی و کارشناسان استفاده کنیم تا بتوانیم بر اساس قوانین کار را جلو ببریم، نه اینکه فقط ساختار ایجاد کنیم که به بحران منجر شود، باید کسی متصدی شود که این حوزه را بخوبی بشناسد تا بتوانیم اهداف مدنظر را عملیاتی کنیم. وی تاکید کرد: ناترازی انرژی در کشور ما ۲۰۰ میلیون متر مکعب است اگر با همین روند پیش برویم تا سال ۱۴۱۰، ۴۵۰ میلیون متر مکعب در روز ناترازی خواهیم داشت یعنی همه مخازن افت پیدا می‌کند و از دیگر سو مصرف هم با این روند رشد پیدا می‌کند، ساده‌ترین راه‌حل هم واردات است، یعنی به جای صادرات و کسب درآمد برای کشور باید پول واردات گاز هم باید بپردازیم.
مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز خاطرنشان کرد: باید مشکل مصرف بالا را در کشور حل کنیم و در عین حال با فشارافزایی و استفاده از تکنولوژی تولید را بالا ببریم اینکه دستمان را بالا ببریم و آخرین راه حل یعنی واردات را انتخاب کنیم واقعا افتضاح است.

آمریکا به پاکستان اجازه واردات نفت از روسیه را داد
 دولت آمریکا به صورت ضمنی اعلام کرده که پاکستان می‌تواند از روسیه با تخفیف نفت بخرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش هلنیک شیپینگ، دولت آمریکا اعلام کرد که پاکستان اگرچه توافق اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه را امضا نکرده، اما می‌تواند از این کشور نفت وارد کند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرده که پاکستان نیز می‌تواند از فرصت ارائه‌شده از سوی واشنگتن به دیگر کشورها برای خرید نفت روسیه، استفاده کند.
این مقام آمریکایی گفت: ما دیگر کشورها را تشویق می‌کنیم تا از این امتیاز استفاده کنند، حتی کشورهایی که به صورت رسمی از توافق اعمال سقف قیمت حمایت نکردند، تا آنها بتوانند با قیمت پایین و تخفیف خوب نفت بخرند. اخیرا کشورهای عضو گروه 7 اتحادیه اروپا و استرالیا روند اعمال سقف قیمت 60 دلار برای هر بشکه نفت روسیه را آغاز کردند. از آنجا که اروپا و آمریکا واردات نفت از روسیه را کنار گذاشته‌اند این قانون مشمول کشورهای ثالث می‌شود. با توجه به آنکه اسلام‌آباد به صورت سنتی واردکننده نفت روسیه نبوده، واکنشی به این تصمیم نداشته است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: رویکرد آمریکا در قبال خرید نفت روسیه از سوی کشورها، در مکانیزم اعمال سقف قیمت برای نفت این کشور لحاظ شده و این طرح با همکاری دیگر کشورها از جمله اعضای گروه 7 در جریان است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران:
گاز به‌زودی به تنها بندر اقیانوسی ایران می‌رسد
 مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: پس از موفقیت‌ در گازرسانی به شهرهای زابل و خاش در چند ماه گذشته، به‌زودی با تکمیل خط لوله گاز ایرانشهر، چابهار، کنارک به طول ۲۹۰ کیلومتر، سومین طرح بزرگ گازی در این استان پهناور به ثمر می‌نشیند تا قطار توسعه گاز به شهرهای جنوبی استان و سواحل دریای عمان برسد.
به گزارش شرکت ملی گاز ایران، رضا نوشادی در این باره اظهار کرد: در آستانه فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رسیدن گاز طبیعی به چابهار، یکی از دستاوردهای شاخص صنعت گاز در استان سیستان و بلوچستان و زمینه‌ساز شکوفایی تنها بندر اقیانوسی کشور است. وی ادامه داد: این پروژه راهبردی، افزون بر تأمین انرژی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و نیروگاهی، فرصت‌های رشد برای تجارت دریایی مهیا می‌کند تا سنگ بنای توسعه متوازن و پایدار در جنوب شرق ایران محکم بنا نهاده شده و فعالان اقتصادی، صنعتی و گردشگری به‌منظور سرمایه‌گذاری، رهسپار جوان‌ترین استان کشور شوند.
*افزایش پایداری گاز در نواحی مرکزی و غرب کشور
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه این شرکت احداث پروژه‌های تأسیسات تقویت فشار گاز نورآباد (شهید سیف‌الاسلامی)، دوراهان (شهیدان هلیسائی) و پل‌کله (شهید شیروانی) را روی خط لوله دهم سراسری در حال اجرا دارد، اظهار کرد: خط دهم سراسری گاز از استان‌های مختلفی می‌گذرد و به سمت نیزار قم امتداد می‌یابد، بنابراین پروژه‌های اجراشده روی این خط می‌توانند نیاز مرکز و غرب کشور را پوشش دهند که راه‌اندازی قریب‌الوقوع تأسیسات تقویت فشار گاز پل‌کله (شهید شیروانی)، قدرت مانور بهره‌بردار را در خط لوله دهم سراسری گاز به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. نوشادی افزود: خط لوله دهم سراسری گاز به‌عنوان یک رینگ، پشتیبان تعدادی از خطوط سراسری است و در صورتی ‌که واحدهای تأسیسات گازی موجود در دیگر خطوط سراسری نیز دچار مشکل شوند، واحدهای تأسیسات پل‌کله می‌تواند جایگزین شده و کسری گاز را جبران ‌کند که این قابلیت به‌ویژه در فصول سرد سال بسیار ارزشمند است. وی همچنین از راه‌اندازی ایستگاه نورآباد (شهید سیف‌الاسلامی) تا پایان امسال خبر داد و گفت: این ایستگاه با ظرفیت انتقال روزانه ۹۰ میلیون مترمکعب گاز، آرایش ۳+۱ دارد و مدیریت دیسپچینگ برای انتقال پایدار حجم گاز مورد انتظار، حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده است.
*گازرسانی به صنایع نیروگاهی و فولاد
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تشریح طرح‌هایی که به‌منظور تقویت شبکه گاز و پایداری آن در ایام دهه فجر افتتاح می‌شوند، به پروژه خط لوله انتقال گاز تقویتی «دیزباد - تربت‌حیدریه» اشاره و بیان کرد: این پروژه به طول ۶۴ کیلومتر در استان خراسان رضوی اجرا شده و افزون بر پایداری جریان انتقال گاز در شمال شرق کشور، گازرسانی به صنایع فولاد تربت‌حیدریه و نیروگاه تولید برق راشد را محقق می‌کند و همسو با برنامه توسعه شهرستان تربت‌حیدریه، نیازهای آتی منطقه را نیز پوشش می‌دهد.
*استفاده از سازه ژئوگریدی در پروژه دماوند - امام‌زاده هاشم
نوشادی با بیان اینکه اجرای خط‌ لوله گاز دماوند - امام‌زاده‌هاشم سبب بهره‌مندی اهالی مناطق سردسیر امام‌زاده هاشم و لاریجان از نعمت گاز و جلوگیری از قطع درختان برای تهیه هیزم در این مناطق می‌شود، یادآور شد: این خط به طول ۱۸ کیلومتر از منطقه کوهستانی دماوند - امام‌زاده هاشم می‌گذرد که به‌منظور کاهش حجم خاکبرداری، جلوگیری از تخریب محیط زیست و کاهش هزینه‌های احداث پروژه در قسمتی از مسیر، برای نخستین بار در شرکت ملی گاز ایران از سازه ژئوگریدی برای ساخت مسیر خط‌ لوله استفاده شد.
*بهره‌گیری از تکنیک نقشه‌برداری هوایی
وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود گاز در استان‌های شمال و شمال شرق کشور در سال‌های گذشته، احداث خط انتقال گاز تقویتی محمدیه قم - پارچین را اقدامی مهم برای تقویت و پایداری گاز این مناطق و همچنین شمال شرق استان تهران توصیف کرد و گفت: در این پروژه برای نخستین‌ بار از پهپاد برای نقشه‌برداری هوایی استفاده شد و به این ترتیب فرآیندی که به‌طور مرسوم ۶ ماه زمان نیاز داشت، در مدت دو هفته تکمیل شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه