روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۱ بهمن - شماره 4304

کاهش تعداد گودهای رهاشده پایتخت از ۲۵۱ به ۱۹۳ گود

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از کاهش تعداد گودهای رها شده در شهر تهران طی ۱۵ ماه گذشته خبر داد و گفت: ۵۸ گود رهاشده از شهریور ماه ۱۴۰۰ تا دی ماه ۱۴۰۱ ایمن سازی و یا جهت ادامه فعالیت تعیین تکلیف شدند.
حمیدرضا صارمی درباره عوامل بوجود آمدن معضل گودهای رها شده در شهر تهران، گفت: افزایش تقاضای احداث زیرزمین برای ساختمان‌ها به منظور تأمین کاربری‌های مورد نیاز، طی سال‌های گذشته، موجب شد که عملیات گودبرداری برای ساخت و ساز، فراتر از پی کنی معمول، صورت گیرد و یا در برخی پروژه‌ها، مالکان و کارفرمایان به دلیل مواجهه با مشکلات مالی یا حقوقی، پروژه را در مرحله گودبرداری متوقف کرده‌اند و این موضوع، از سال‌ها پیش، معضلی به نام گودهای رها شده در شهر ایجاد کرده است.
وی با اشاره به خطراتی که این گودها به دلیل ناپایداری و عدم ایمن سازی می‌تواند برای شهروندان داشته باشند، اظهارکرد: مدیریت شهری در این دوره با توجه به اهمیت موضوع، ساماندهی گودهای پرخطر را در دستور کار خود قرار داد. از اقدامات مهم و موثری که در این حوزه انجام شد، اصلاحیه مصوبه «ارتقاء ایمنی تخریب و گودبرداری‌های ساختمانی شهر تهران» بود که سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید و برای اجرا ابلاغ شد.
حمیدرضا صارمی تصریح کرد: با تشکیل کارگروه اجرایی مصوبه مذکور، تکالیف هریک از معاونت ها و سازمان های شهرداری تهران در حوزه ساماندهی گودهای رها شده، به صورت شفاف تعیین و مسئولیت شناسایی و اولویت‌بندی گودهای ناایمن بر اساس میزان خطرآفرینی آن ها و شناسایی مالکان آنها، به معاونت شهرسازی و معماری محول شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در تشریح اقدامات انجام شده به منظور تعیین تکلیف شهر از گودهای رها شده و خطر آفرین، گفت: براساس اطلاعات جمع آوری شده از مناطق ۲۲ گانه، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مشخص شد که تا سال ۱۳۹۹، تعداد ۲۹۹ گود در شهر تهران شناسایی شده که طی همکاری با دانشگاه تربیت مدرس به عنوان مشاور تخصصی، بازدیدهای تخصصی از کلیه گودها انجام و پس از انجام بررسی‌ها تا شهریور ماه ۱۴۰۰، تعداد ۲۵۱ گود رهاشده در سطح شهر تهران شناسایی شد. صارمی ادامه داد: پس از شناسایی گودها و پیگیری‌های لازم توسط معاونت شهرسازی و شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه، تعدادی از گودها رفع خطر و برخی پروژه‌هایی که به دلایل قابل حل و فصل، متوقف شده بودند، مجددا فعال شدند. بنابراین طی مراحل بعدی تعداد این گودها تا دی ماه ۱۴۰۰ به ۲۰۴ و تا دی ماه امسال به۱۹۳ گود کاهش پیدا کرد. وی با بیان اینکه به منظور ساماندهی و تعیین تکلیف ۱۹۳ گود موجود، شیوه‌نامه‌ای تدوین شده است، اظهارکرد: هر کدام از گودها، براساس مشخصات موجود، شامل عمق گود، مدت رهاشدن عملیات ساختمانی، مساحت گود، وضعیت پروانه ساختمانی، فاصله دیواره گود تا گذر و ساختمان‌های مجاور، وضعیت پایدارسازی گود، وضعیت گزارش مهندس ناظر و وضعیت مالکیت یا مشارکت شهرداری در پروژه بررسی و اولویت بندی شدند.
معاون شهردار تهران درباره نتایج پایش های انجام شده بر روی گودهای رهاشده، گفت: در این بررسی‌ها، ۳۴ پروژه در اولویت اقدام قرار گرفتند، همچنین مشخص شد که در ۳۷ پروژه، شهرداری مشارکت دارد یا متعلق به شهرداری است.
بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، صارمی افزود: منطقه ۲۲ با ۲۹ و منطقه ۱ با ۲۷ گود دارای بیشترین و مناطق ۹ و ۱۰ با یک پروژه دارای کمترین گود رهاشده در سطح شهر تهران هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد؛
بازگشت هزینه سرویس مدارس در روزهای غیرحضوری بودن آموزش
 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سلامت دانش آموزان در اولویت تصمیم گیری‌ها در آموزش و پرورش است.
محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دوم سیما پیرامون غیرحضوری بودن مدارس در روزهای اخیر، گفتگو کرد.
کاظمی با اشاره به غیرحضوری شدن مدارس، گفت: در اکثر شهرها دانش آموزان، ۴ ماه گذشته را به صورت حضوری در کلاسهای درس حاضر بوده اند اما مدارس در کلانشهرها بدلیل آلودگی هوا و چند روزی برای صرفه جویی در مصرف انرژی به صورت غیرحضوری فعالیت کرده‌اند. در ارتباط با این موضوع نگاه به تعلیم و تربیت اندکی ساده انگارانه بوده است.
معاون آموزش متوسطه ادامه دارد: در دنیا تعطیلی مدارس در شاخص زیر ۲۰۰ برای آلودگی هوا اصلا رایج نیست. بررسی های صورت گرفته در کشورهای جهان نشان می دهد که تعطیلی مدارس تا شاخص ۲۱۰ الی ۳۰۰ انجام نمی گیرد. همچنین شاخص آلودگی هوا برای سنین مختلف متفاوت است در نتیجه در بعضی از کشورهای دنیا در شاخص آلودگی هوای ۲۰۰، مدارس ابتدایی و در شاخص ۳۰۰ الی ۴۳۰ دبیرستانها تعطیل می شود، البته که عدد ثابتی در دنیا برای این مورد پیش بینی نشده است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: سلامت دانش آموزان در اولویت تصمیم گیری در آموزش و پرورش است اما آموزش و رشد اجتماعی دانش آموزان اهمیت دارد و باید بدان پرداخته شود. تاکید آموزش و پروش بر این است که تا زمانی که به سلامت دانش آموزان لطمه ای وارد نشده، آموزش غیرحضوری نشود و اگر در شرایط ویژه‌ای آموزش غیر حضوری شد، برنامه ریزی جهت جبران آن در درستور کار قرار خواهد گرفت.
وی گفت: دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت صمت، سازمان محیط زیست، استانداری ها و سایر دستگاه‌هایی که تکلیف قانونی دارند باید در موضوع کنترل آلودگی هوا ورود و این مسئله را مدیریت کنند. البته که آموزش و پرورش ضمن احترام به ضوابط قانونی، تاکید دارد که تعلیم و تربیت مهم است و دانش آموزان می‌توانند در کلاس‌های درس حضور داشته باشند و سلامت آن‌ها نیز در نظر گرفته شود.
کاظمی با اشاره به برنامه‌های مدنظر برای جبران خلاء‌های آموزشی و یادگیری ایجاد شده، گفت: برای جبران خلاء‌های ایجاد شده می‌توان از نوبت بعداز ظهر و نیز پنج شنبه‌ها استفاده کرد که حضور معلمان علاقه‌مند، گروه‌های جهادی، خیرین و همچنین می‌توان در صورت تامین اعتبار برای این ظرفیت‌های خالی برنامه ریزی کرد.
وی در پایان افزود: برای سرویس مدارس موضوع بازگشت هزینه روزهایی که آموزش غیرحضوری بوده است مدنظر است و همچنین بر برگشت هزینه کلاس‌های فوق برنامه در مدارس غیر دولتی نیز تاکید شده است.

«تارا و شاهین» تاکسی می شوند؟
 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد تعیین تکلیف انتخاب «تارا و شاهین» به عنوان تاکسی توضیحاتی را ارائه کرد.
جلال بهرامی در مورد انتخاب یک خودروی جدید به عنوان تاکسی، گفت: چندی پیش ضمن بازدید، با مدیران دو مجموعه «ایران خودرو و سایپا» جلسه ای برگزار شد و در مورد خودروهای «شاهین و تارا» صحبت‌هایی انجام شد.
معاون شهردار تهران در مورد انتخاب خودروی «ساینا» به عنوان تاکسی نیز عنوان کرد: برای انتخاب این خودرو به عنوان تاکسی در تهران تا اخذ تأییدیه ها اقدامی نخواهیم کرد.
وی افزود: اما در مورد خودروی «تارا» به تصمیمات اولیه رسیده‌ایم و مقرر شد ۱۰۰۰ دستگاه خودروی «تارا» را خود شرکت «ایران خودرو» تحت عنوان یک شرکت بهره بردار با مشارکت بخش خصوصی وارد خطوط تاکسیرانی کرده و فعالیت کنند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه علاوه بر خودروی «سورن»، خودروی «تارا» نیز وارد فاز نهایی شده است، در مورد انتخاب خودروی «شاهین» به عنوان تاکسی نیز گفت: در  مورد خودروی «شاهین» هم با مدیران گروه خودروسازی «سایپا» صحبت کردیم و قرار شد،  بحث اتوماتیک شدن و گازسوز شدن این خودرو را که انجام دادند در مورد مراحل بعدی با هم جلسه بگذاریم.

با امضای تفاهم‌نامه بین سازمان شهرداری‌ها و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام می‌شود؛
شناسائی پهنه‌های خطر فرونشست زمین
 همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاریها و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برای شناسائی پهنه‌های خطر فرونشست زمین در قالب تفاهم نامه‌ای محقق می شود.
اهداف این تفاهم‌نامه، به اشتراک‌گذاری منابع علمی، پژوهشی، آموزشی، ترویجی و اجرایی در زمینه‌های مشترک و بهره برداری از امکانات دو طرف از قبیل سامانه، توان فکری، تجربی، پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه‌ای و داده‌های قابل استفاده در پژوهش، تحقیق و فعالیت‌های نوآورانه مطابق با ضوابط است.
تبادل نظر و تشریک مساعی به منظور برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت بر مجموعه اقدامات مشترک دو سازمان در جهت ارتقای شاخص مطالعاتی و پژوهشی مورد نیاز در مدیریت شهری و روستائی، حوزه های امداد و نجات(بحران) اطلاعات مورد نیاز نقشه برداری در شهرها و روستاهای کشور، دیگر هدف امضای این تفاهم نامه است.
زمینه همکاری‌های طرفین به موجب این تفاهم نامه، دریافت، تولید، پردازش و تصحیح هندسی تصاویر ماهواره‌ای قابل دریافت در زمینه‌های مختلف شهری و روستائی، انجام عملیات عکسبرداری و لیزر اسکن‌های رقومی از مناطق مورد نیاز شهرداری‌ها دهیاری‌های متقاضی است. تولید و ارائه نقشه‌های توپوگرافی بزرگ مقیاس و نقشه‌های کاداستر شهری و اراضی و پارسل از مناطق مورد نیاز شهرداری‌ها و دهیاری‌های متقاضی به صورت رقومی و دیجیتالی با دیتا بانک‌های مربوطه و استاندارد UTM، تولید و ارائه انواع نقشه‌های موضوعی و برجسته، همکاری در تهیه نقشه پهنه بندی خطر زمین لرزه و خطر پذیری لرزه ای،‌ همکاری در شناسائی پهن های خطر فرونشست زمین و تهیه نقشه‌های مرتبط با آن؛ سایر زمینه‌های همکاری‌های طرفین است. همکاری در تدوین دستورالعمل‌های مناسب و تعیین تمهیدات مهندسی برای کاهش آسیب پذیری در برابر فرونشست و فروریزش و همکاری در زمینه شناسائی نقاط مورد نیاز برای برطرف کردن مشکلات شهری و روستائی در دوره های زمانی مشخص؛ دیگر زمینه‌های همکاری دوطرف است.
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، این تفاهم نامه از سوی مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و مهدی سلیمی رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور امضاء شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه