روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ بهمن - شماره 4303

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران:

۷۰ درصد سوزن‌های صنایع ریلی کشور داخلی سازی شد

 مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران گفت: ۷۰ درصد سوزن های ریلی مورد استفاده در کشور، داخلی است و از سوی مهندسان این شرکت طراحی و تولید می‌شود.
محمد متقی پور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولین و تنهاترین تولید کننده سوزن ریلی در ایران هستیم، اظهار کرد: برای داخلی سازی ۳۰ درصد باقیمانده نیز برنامه ریزی کرده ایم تا محصولی ۱۰۰ درصد ایرانی به بازار داخلی و در ادامه جهانی عرضه کنیم.
وی اعلام کرد: حدود ۲۵ سال است که وارد عرصه ساخت سوزن ریلی شده ایم و سالانه حدود ۷۰۰ تا یک هزار دستگاه سوزن مورد نیاز خطوط ریلی کشور را تولید می کنیم و تاکنون از هشت هزار سوزن ریلی موجود و فعال در کشور ، حدود سه هزار دستگاه توسط این شرکت دانش بنیان تولید و عرضه شده است.
متقی پور ادامه داد: تولید این شرکت بسته به سفارش مشتری و همچنین نیاز بازار متغیر است و عمده مصرف کنند محصولات این شرکت، دولت و شرکت های دولتی هستند.
وی با بیان اینکه سال گذشته این شرکت حدود ۳۰۰ دستگاه سوزن ریلی تولید و روانه بازار کرد، گفت: امسال نیز ۳۵۰ دستگاه تولید شده و برای سال آینده ۴۵۰ دستگاه تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.
متقی پور اضافه کرد: راه آهن، شرکت توسعه زیرساخت حمل و نقل ریلی، معادن، شرکت های فولادی و مترو از جمله بخش هایی هستند که از تولیدات این شرکت استفاده می کنند.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت ابتدا تحت لیسانس یک شرکت فرانسوی فعالیت می کرد و در سال ۹۷ و پس از تحریم، که ورود قطعات با مشکل مواجه شد برای داخلی سازی این دستگاه و قطعات وارد عمل شد و در این راستا ساخت سوله ساخت ریل زبانه و فورج را در برنامه قرار داده ایم.
*هزینه ۲۰ هزار یورویی طراحی انواع سوزن
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه توان ساخت انواع سوزن ریلی در این مجتمع وجود دارد، گفت: هزینه طراحی حدود ۲۰ هزار یورو است که با دستیابی محققان این شرکت به این فناوری، از خروج این هزینه از کشور جلوگیری شد.
متقی پور گفت: علاوه بر هزینه یاد شده، حدود هفت تا هشت ماه هم طول می کشید که کارشناسان خارجی برای طراحی و بازدید محل به ایران سفر کنند و همین امر، پروژه ها را معطل کرده بود.
وی اضافه کرد: قطعات سوزن ریلی تولیدی این شرکت، توان تحمل سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را دارند و ما به دنبال طراحی و ساخت سوزن های قطار سریع السیر هستیم.
*سوزن وارداتی حدود ۶۰ هزار یورو ارزبری داشت
متقی پور با بیان اینکه از حدود ۲ سال پیش، واردات سوزن ریلی ممنوع شده است گفت: قیمت هر دستگاه سوزن ریلی وارداتی حدود ۶۰ هزار یورو است که با داخلی سازی آن، علاوه بر صرفه جویی در زمان، در هزینه ها نیز صرفه جویی شد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر سوزن های تولیدی این شرکت از ۱.۹ میلیارد تومان به فروش می رسد و توان رقابت با مشابه های خارجی از نظر کیفیت و قیمت را نیز داراست.
*300 میلیارد تومان مطالبه داریم
مدیرعامل شرکت سترش صنایع ریلی ایران با بیان اینکه ۹۵ درصد سهام این شرکت از آن صندوق پس انداز کارکنان شرکت راه آهن و مابقی شخصی است گفت: تولید سختی هایی دارد، حمایت ها کم و موانع زیاد است اما با این حال انتظارمان از بخش های مصرف کننده، این است که با پرداخت مطالباتمان، ما را در ادامه تولید همراهی کنند. متقی پور گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از بخش ریلی طلبکاریم که اگر تسویه شود وارد برنامه های شرکت در زمینه صادرات محصولات تولیدی خواهیم شد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین به دنبال دریافت گواهینامه سی در تولید سوزن و قطعات مربوطه هستیم تا محصولاتمان را به کشورهای اروپایی صادر کنیم و اگر بتوانیم این مدرک را بگیریم مشکلی برای صادرات به هیچ یک از کشورها را نخواهیم داشت.
*برخی شرکت ها با اسم تولید، مشغول واردات این دستگاه هستند
مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران گفت: به دنبال انحصار در این حوزه نیستیم اما برخی شرکت به رغم ممنوعیت واردات این دستگاه، پروانه تولید گرفته اند و زیر نام واردات قطعات سوزن ریلی، تمامی آن را با ارز دولتی وارد کرده و می فروشند و این امر رقابت را ناعادلانه می کند.
متقی پور ادامه داد: اهل تبلیغات نیستیم و سرمان به تولید مشغول است اما شرکتی که هنوز تولیدی نداشته و محصولات وارداتی را عرضه می کند و از ارز دولتی نیز برخوردار است به طور قطع عرصه را برایمان تنگ تر خواهد کرد در صورتی که اگر شرایط رقابت مساوی باشد، ما بهترین و اولین تولید کننده سوزن ریلی در ایران بوده ایم، هستیم و خواهیم بود.
شرکت ماشین سازی تبریز در سال ۱۳۷۴ ایجاد واحد طرح سوزن را در برنامه خود قرارداد و در این راستا بعد از مطالعه و بررسی های متعدد ، قرارداد انتقال دانش فنی مونتاژ ، ماشین کاری و آهنگری قطعات سوزن در قالب خرید بخشی از قطعات ۹۰۰ دستگاه سوزن از شرکت کوجیفر فرانسه منعقد نمود.
این شرکت در ســـال ۱۳۷۶ در قالب طـرح سوزن و به عنوان یکی از بزرگتــرین کارگاه های تولید سوزن در گروه ماشین سازی تبریز ایجاد و در سال ۱۳۷۹ با قـبول سفارش ۹۰۰ دستگاه سوزن UIC۶۰ R۱۹۰ و R۳۰۰ از معاونت ساخت و توسعه راه آهن کشور فعالیـت خود را رسمـاً آغاز کرد.
شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در سال ۱۳۸۴ از گروه ماشیــن سازی تبریز منفــک و به عنوان یکی از شرکتهای مستقل تابع سازمان گستــــرش و نوســـازی صنـــایع ایران در زمینی به مساحت ۲/ ۸ هکتار فعالیت خود را ادامه داد که پس از ۲ سال فعالیت، در پی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در شهریور ماه ۱۳۸۶ سهام شرکت به صندوق پس انداز کارکنان راه آهن واگذار گردید.
شرکت گسترش صنایع ریلی ایران با ظرفیت تولید ۹۰۰ دستگاه سوزن در سال به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سوزن در خاورمیانه تبدیل و خود را برای ورود به بازارهای جهانی آماده می کند.
دستگاه سوزن به مجموعه ای از ریلهای استاندارد و مخصوص، صفحات اتصال، قطعات ریخته گری و یا فورج و نورد شده و انواع تراورس و … اطلاق می شود که در خطوط و ایستگاههای راه آهن جهت تعویض مسیر قطارهای شهری و بین شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی:
بالا بردن حقوق و دستمزد موجب گردش اقتصاد می‌شود
 رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی معتقد است از افزایش حقوق و دستمزد نباید هراس داشت بلکه باید از آن استقبال کرد زیرا بالا بردن حقوق و دستمزد گردش اقتصاد، رونق تولید داخلی و افزایش فرصت‌های شغلی را به دنبال دارد.
فتح الله بیات با اشاره به فرایند تعیین حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: طبق قانون، شورای عالی کار موظف است براساس ماده ۴۱ قانون کار و دو تبصره آن یعنی محاسبه نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار درباره تعیین دستمزد کارگران تصمیم بگیرد.
وی افزود: نرخ تورم و سبد معیشت خانوار دو مقوله مهمی است که همه ساله شورای عالی کار راجع به آن بحث می‌کند.
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی ادامه داد: سال گذشته هزینه سبد معیشت کارگران حدود ۹ میلیون تومان در ماه استخراج شد ولی حداقل دستمزد به این عدد نرسید و در بهترین حالت دریافتی کارگر با مزایا به ۶.۵ میلیون تومان افزایش یافت.
بیات با بیان اینکه دستمزد ۱۴۰۱ کارگران حدود سه میلیون تومان با هزینه سبد معیشت فاصله داشت، گفت: این فاصله باعث شده تا بیش از ۷۰ درصد سبد معیشت با واقعیت‌های روز فاصله داشته باشد و دستمزد هزینه‌های معیشت را پوشش ندهد.
وی درعین حال به گزارش اخیر وزارت کار درباره خط معیشت ۱۴.۷ میلیونی خانوار چهار نفره در تهران و ۷.۷ میلیون تومانی خانوار در شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: سبد معیشتی که سال گذشته در حوزه کارگری استخراج شد، با محاسبه حداقل ها ۱۴ میلیون تومان به دست آمد. امسال هم با محاسبه تورم سبد معیشت و هزینه‌هایی که مدنظر شورای عالی کار است از جمله مسکن و خواربار و سایر مولفه‌ها، برآورد می‌شود که حدود ۲۰ میلیون تومان باید به این سبد تعلق بگیرد. این رقم طبق نظرات کارشناسی است و ما منتظر تصمیم کمیته دستمزد شورای عالی کار هستیم.
او در پایان با بیان اینکه فرایند تعیین دستمزد کارگران در شورای عالی کار دنبال می‌شود، افزود: تاکید ما این است که حقوق و دستمزدی برای جامعه کارگری درنظر گرفته شود که قدرت خرید خانوار را برای سال آینده حفظ کند. کارگران هیچگاه دنبال عدد و رقم و درصد نبوده‌اند و می‌دانیم که تورم هم مهار شدنی نیست بنابراین باید از افزایش حقوق و دستمزد استقبال کنیم زیرا هرچه سطح حقوق و دستمزد را تا خط معیشت بالا ببریم به گردش اقتصاد و رونق تولید داخل و خلق فرصت‌های شغلی منجر خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه