روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۱۹ آذر - شماره 4267

سخنگوی صنعت برق:

۱۴ نیروگاه مازوت مصرف می‌کند

 سخنگوی صنعت برق گفت: در حال حاضر بیش از 75 درصد از سوخت نیروگاهی کشور توسط گاز تامین می‌شود و بقیه سوخت گازوئیل و مقدار کمی نیز مازوت مصرف می‌کنیم.
مصطفی رجبی‌مشهدی درباره تامین سوخت نیروگاه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 75 درصد از سوخت نیروگاهی کشور توسط گاز تامین می‌شود و بقیه سوخت گازوئیل و مقدار کمی نیز مازوت مصرف می‌کنیم.
وی با بیان اینکه وضعیت تحویل گاز به نیروگاه‌ها نسبت به سال قبل بهتر است، افزود: شرکت گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تلاش می‌کنند که سوخت بیشتری به نیروگاه‌ها برسانند تا در زمستان مشکلی نداشته باشیم.
سخنگوی صنعت برق گفت: در شرایطی که هوا سرد شود و مصرف گاز در بخش تجاری و خانگی افزایش پیدا کند لاجرم باید از سوخت مایع بیشتری استفاده می‌کنیم اما فعلا شرایط اینگونه نشده است.
وی درباره احتمال کمبود تامین گاز نیروگاه‌ها با توجه به رشد مصرف و افت تولید در میادین گازی تاکید کرد: خوشبختانه گاز تحویلی به ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، یعنی حداقل 25 درصد گاز بیشتری تحویل می‌دهند. البته گاز تحویلی بستگی به شرایط آب و هوا دارد اگر هوا خیلی سرد شود به ناچار مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش پیدا می‌کند و ما باید از سوخت مایع بیشتری استفاده کنیم.
رجبی‌مشهدی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده که هوای زمستان امسال نرمال باشد امیدواریم که مشکلی پیش نیاید.
وی یادآور شد: از 132 نیروگاه موجود در کشور، سوخت دوم 14 نیروگاه مازوت و بقیه گازوئیل مصرف می‌کنند. یعنی کمتر از 10 درصد می‌توانند از مازوت استفاده کرده و بقیه قادر به مصرف نیستند.
سخنگوی صنعت برق بیان داشت: در نیروگاه‌های اطراف تهران بیش از 10 سال است که از مازوت استفاده نشده است.

مدیر اکتشافات نفت اعلام کرد؛
واردات تکنولوژی با دانش نفتی
 مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت گفت: در حال حاضر با ۶ کشور همکاری مشترک داریم که ۵کشور اروپایی و یک کشور آسیایی هستند.
ایران به دلیل تحریم‌ها راه‌های مبادلاتی آن از صادرات و واردات نفت تا پیش پا افتاده‌ترین محصولات به صورت قانونی بسته است به همین دلیل همواره مورد انتقاداتی قرار می‌گرفت. شاید اگر از تکنولوژی کافی برخوردار بود می‌توانست جایگزین مناسبی برای انتقال گاز به اروپا باشد. اما به نظر می‌رسد برخی از کشورها تحریم‌ها را کنار زده و همکاری‌های مشترک نفتی را با ایران از سر گرفته‌اند اما کدام کشورها پا را از تحریم‌ها فراتر گذاشته و با ایران همکاری می‌کنند؟
مهدی فکور مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت در رابطه با این موضوع می‌گوید: به علت مسائل روز نمی‌توان از همکاری کشورهای هدف نام برد. اما با ۵ کشور اروپایی و یک کشور آسیایی فعالیت‌هایی در دست وجود دارد. بنابر این می‌توان نتیجه گرفت که دانشگاهیان متوجه هستند و معتقدند مسائل سیاسی نباید سد راه همکاری با ایران باشد.
مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت در پاسخ به اینکه نوع همکاری به شکل است توضیح داد: همکاری ایران و شش کشور به این شکل است که دانش و امکانات سخت افزاری از کشوری‌های در حال همکاری است. زیرا در آن کشورها دستگاه‌های آزمایشگاهی وجود دارد که در کشور ما موجود نیست.
وی با اشاره به اینکه این همکاری به نوعی واردات تکنولوژی در کشور ما است در این زمینه توضیح داد: در اصل به نوعی تکنولوژی را وارد می‌کنیم و از دانش خود بهره می بریم به عبارتی طراحی پروژه، مراحل، چگونه انجام پروژه همگی با ما است اما نحوه انجام نیاز به وسایل آزمایشگاهی دارد که متأسفانه از آن تکنولوژی که در کشور وجود ندارد وارد کرده و از آن بهره می بریم.
فکور در خاتمه در پاسخ به این سوال که زمزمه‌هایی مبنی بر اکتشافات جدید در سد چم‌شیر به گوش می‌رسد، موثق و قابل استناد است گفت: اکتشاف در رابطه با سد چم‌شیر اقدامی انجام نداده و مناطق نفت خیز جنوب پیگیر این مساله هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه