روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ آذر - شماره 4263

میترا حجار بازداشت شد

 مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری دستگیری هنرمندان خبر از دستگیری میترا حجار بازیگر و فعال محیط زیست داد.
ماه گذشته میترا حجار به همراه الناز شاکردوست، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی جهت پاسخگویی در مورد انتشار مطالب غیرمستند و تحریک‌آمیز به دادسرا احضار شدند. میترا حجار متولد بهمن ۱۳۵۵ در مشهد است. فعالیت هنری را از سال ۱۳۷۶ با بازی در فیلم سینمایی غریبانه آغاز کرد. سال ۱۳۸۰ با بازی در مجموعه پلیس جوان وارد تلویزیون شد و سال ۱۳۸۲ به قصد تحصیل در رشته کارگردانی ابتدا به فرانسه، سپس به آمریکا رفت. او در فیلم‌های سینمایی بی مادر، غیبت موجه، نیلگون، تپلی و من، سامورایی در برلین، کلوپ همسران و جنون بازی کرده است.

با هدف گسترش صادرات فیلم؛
هفته جشنواره کن در بوئنوس آیرس برگزار شد
 بوئنوس آیرس آرژانتین به مدت یک هفته میزبان جشنواره فیلم کن بود و شاهد نمایش «مثلث غم» روبن اوستلوند، «نزدیک» لوکاس دونت و «توری و لوکیتا» ساخته برادران داردن شد.
به گزارش ورایتی، هفته جشنواره فیلم کن که از ۲۸ نوامبر تا ۳ دسامبر در بوئنوس آیرس برگزار شد، روز سه‌شنبه همچنین میزبان مستر کلاسی با حضور ونسان لیندون بازیگر فرانسوی بود. وی که ریاست هیات داوران جشنواره کن امسال را برعهده داشت درباره صداقت در هنر و واقعیت بازی در فیلم صحبت کرد. وی روی صحنه با سانتیاگو میتره کارگردان آرژانتینی که فیلم «آرژانتین، ۱۹۸۵» وی امسال درخشیده و تاکنون ۱.۲ میلیون بلیت تنها در کشورش فروخته، به گفتگو نشست. «ای او» ساخته یرژی اسکولیموفسکی، «تصمیم برای ترک» پارک چان ووک و «پسری از بهشت» طارق صالح دیگر فیلم‌های بین‌المللی بودند که در این یک هفته به نمایش درآمدند. تیری فرمو مدیر جشنواره کن نیز در این یک هفته حضوری فعال در بوئنونس آیرس داشت. وی پس از یک برنامه‌ریزی ۴ ساله، آرژانتین را به عنوان یکی از شرکای کن برگزید تا با توجه به بروز موج جدیدی از کارگردان‌های مولف در آمریکای لاتین، از پابلو تراپرو در آرژانتین تا کارلوس ریگاداس در مکزیک و پابلو لارین در شیلی، بتواند سازوکارهای صادارت فیلم این منطقه با اروپا را فراهم کند. تیری فرمو که پیشتر هفته فیلم کن را سال ۲۰۱۹ در هنگ‌کنگ برگزار کرده بود گفت دوست دارد یک هفته کن هم در لبنان شکل دهد. وی در این باره گفت: لبنان یک کشور بزرگ برای سینماست و سعی داریم به زودی به آنجا برویم. فقط برای اینکه با آنها باشیم. وی با تحسین نادین لبکی که از ترک کشور مادری‌اش خودداری کرده گفت: این یک نوع مقاومت در برابر فاجعه است، اینکه در کشورت بمانی و در کنار مردمت باشی واقعاً تاثیرگذار است. وی تاکید کرد که بار دیگر و این بار با جشنواره لومیر به بوئنوس‌آیرس بازمی‌گردد.

تلاش شهروندان اوکراینی
 برای دزدیدن نقاشی دیواری بنکسی
 گروهی از شهروندان اوکراینی هنگام تلاش برای ربودن نقاشی بنکسی روی یکی از دیوارهای شهر هوستومل بازداشت شدند.
نامدارترین و در عین حال گمنام‌ترین هنرمند خیابانی دنیا چند هفته پیش هفت نقاشی دیواری در بخش‌های جنگزده اوکراین کشید که یکی از آنها در شهر هوموستل نزدیک کی‌یف بود. این نقاشی زنی را نشان می‌دهد که ماسک ضد گاز بر چهره دارد و یک کپسول آتش‌نشانی در دست گرفته است. چند شهروند اوکراینی کوشیدند این نقاشی دیواری بنکسی را با بریدن آن از روی دیوار بربایند. هر چند تلاش آنها ناکام بود و افراد محلی و پلیس شهر هوموستل نقاشی بنکسی را از دزدها پس گرفتند و به گفته یکی از مقام‌های رسمی، جای این اثر هنری امن است. از آنجا که نقاشی‌های دیواری بنکسی در حراجی‌های هنری گوشه و کنار دنیا میلیون‌ها دلار خرید و فروش می‌رود، چنین به نظر می‌رسد که سارقان می‌خواستند آن را در یک فرصت مناسب به پول تبدیل کنند. پلیس محلی هوموستل (که شهری است نزدیک پایتخت اوکراین) شامگاه جمعه تصویری از دیوار زردرنگ منتشر کرد که نقاشی بنکسی روی آن کشیده شده بود و حالا جای نقاشی، آجرهای زیر آن پیداست. گفته می‌شود نقاشی دیواری بنکسی دست‌نخورده و سالم مانده و باید دید در کدام موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

«تئاتر آزاد» از «سینما» جلو زد؟!
 در حالی که اوضاع فروش سینما با کاهش مخاطب وضع خوبی ندارد، به نظر می‌رسد از نمایش‌های کمدی که با عنوان «تئاتر آزاد» شناخته می‌شوند و بیشتر در سالن‌های سینمایی روی صحنه می‌روند، استقبال بهتری می‌شود.  
برنامه‌ریزی‌های اکران سینما در پاییز امسال با توجه به ناآرامی‌های اخیری که در کشور پیش آمد به کلی به هم ریخت و در این مدت تقریبا هیچ کدام از فیلم‌هایی که پیش‌تر اسم‌شان برای اکران اعلام شده بود، روی پرده نرفتند.  
اوضاع گیشه چنان از رونق افتاده که صاحبان فیلم‌ها حتی به اندازه دوران همه‌گیری کرونا هم جرأت ریسک کردن برای اکران فیلم خود را ندارند و در این بین تنها فیلمی که سازندگانش راضی به اکران شدند «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی علی طلوعی بود که پس از گذشت کمتر از ۲۰ روز از اکران، فعلا به فروش پنج میلیارد تومانی رسیده است.
وضعیت بلیت‌فروشی فیلم‌های دیگر هم بهتر از «بخارست» نیست و بجز فیلم‌هایی که در جریان اصلی اکران روی پرده می‌روند از هفته گذشته دو فیلم «بی‌آبان» و «اینان» هم در گروه هنر و تجربه به سینماها آمده‌اند که تاکنون (ظهر ۱۲ آذرماه) روی هم رفته ۳۰۰ بلیت هم نفروخته‌اند. در این بین برخی سالن‌های سینمایی، از قدیم پاتوق اجرای تئاتر آزاد بودند که در سال‌ها و حتی ماه‌های اخیر سینماهای شناخته‌شده‌ای نیز یکی از سالن‌های خود را به اجرای این نوع تئاترها اختصاص داده‌اند. «شلتوکی» -مدیر سینما قدس- که بجز فیلم «بخارست» نمایش «اخم نکن سرکار» را نیز شب‌ها روی صحنه دارد، تاکید می‌کند که این نمایش مخاطب خوبی دارد و به همین دلیل روی صحنه است. او البته یاداوری می‌کند که تصمیم برای اجرای این نوع تئاترها در سینما قدس ارتباطی به کسادی گیشه سینما ندارد و پیش از ناآرامی‌های اخیر هم از این دست تئاترهای کمدی در این سینما اجرا می‌شدند و جالب است که در همین شرایط هم مخاطب برای این نمایش کمدی به سالن می‌آید.   وی همچنین درباره وضعیت سینما به ایسا می‌گوید:‌ قبل از اکران «بخارست» سینما واقعا افت کرده بود اما با آمدن این فیلم سالن‌ها کمی جان گرفتند هرچند باز شرایط همان طور است و تغییر خاصی نکرده است.
در حال حاضر حدود ۲۰ تئاتر کمدی در سینماهایی همچون کورش، صحرا، قدس، حافظ، دزاشیب، ماندانا، جوان، هدیش، ایران، هروی، صبامال، معین مال و مگامال هر روز یا دو روز آخر هفته اجرا می‌شوند و با وجود بلیت‌هایی با قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان مخاطب کمی هم ندارند. بررسی آمار فروش و تعداد مخاطبان این نوع تئاترها در شرایط فعلی، می‌تواند برای تحلیل وضعیت و آنچه ممکن است مخاطب را بیشتر جذب سینما کند، کمک‌کننده باشد. البته این را هم باید در نظر گرفت که سلیقه تماشاگر سینما و تئاتر آزاد تفاوت‌هایی با هم دارند و این تفاوت در خود محصول ارائه شده هم وجو دارد از جمله درباره میزان ممیزی. در این میان بررسی آمار فروش «بخارست» و استقبال نکردن مردم، آنطور که انتظار می‌رفت، نشان می‌دهد که در سینما، صرفا اکران فیلم کمدی همانند گذشته - بویژه پس از دوران اوج شیوع کرونا- کارساز نیست و باید طرحی نو درانداخت. این مسئله‌ای است که کارشناسان و سینماگران مختلفی بر آن اتفاق نظر دارند و معتقدند باید نحوه مدیریت سینما و همینطور اکران تغییر کند. در این خصوص اخیرا امیرحسین علم‌الهدی در یادداشتی خطاب به مدیران سینما برای خروج از بحرانی که گریبانگیر سینما شده، گفته بود: با اکران فیلم‌های «کاناپه» و «قاتل و وحشی» که قابل نمایش هستند، در آداب حکمرانی سینما تجدیدنظر کنید!

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه