روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ آذر - شماره 4261

مدیر کل دفتر مدیریت انرژی توانیر اعلام کرد؛

پرداخت ۳۵ میلیارد تومان خسارت برقی به مشترکان

 مدیر کل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر گفت: تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد تومان خسارات برقی مشترکان ناشی از آتش‌سوزی پرداخت شده است و پس از اتمام پرونده‌های مربوط به این بخش به سراغ سایر پرونده‌ها می‌رویم.
عبدالامیر یاقوتی با بیان این‌که در حال حاضر برای پرداخت خسارات برقی مشترکان صنعت برق با بیمه دی قرارداد داریم، اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۱ هنوز قرارداد جدیدی منعقد نشده است؛ یکبار مناقصه برگزار شد که سه شرکت حضور داشتند اما در ارزشیابی که صورت گرفت، مورد پذیرش قرار نگرفتند، بار دیگر اسناد، بارگذاری شده است، جلسه توجیهی برگزار می‌شود و احتمالا هفته آینده این موضوع مشخص خواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰، گفت: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۶ هزار پرونده داشتیم و طبق ارزیابی‌ها تعداد پرونده‌ها روند صعودی داشته و علت آن نیز آگاه سازی مشترکان به واسطه راه‌اندازی سامانه و انجام اطلاع‌رسانی در این بخش بوده است.
مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر با تاکید بر اینکه طبق تکلیفی که در ماده ۱۲ قانون تنظیم مقررات مالی وجود دارد، به مشترکانی خسارت‌ پرداخت می‌شود که برق عامل وقوع آتش سوزی شده باشد که متناسب با پول دریافتی خسارت پرداخت می شود، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد تومان، از حوزه‌ای که می توانستیم را پرداخت کردیم، در این بین برخی از پرونده‌ها در رابطه با آتش سوزی‌ها به دلیل اینکه تکلیف قانونی ما بود، در اولویت پرداخت قرار گرفتند.
یاقوتی افزود: این پرونده‌ها ذاتا بزرگ‌اند و به همین دلیل نیاز به کار کارشناسی داشت و باید گزارش آتش نشانی و خیلی از موارد دیگر تهیه و مورد بررسی قرار می‌گرفت تا به نتیجه برسند، امیدواریم طی چند روز آینده حدود ۴۰۰ پرونده دیگر را تعیین تکلیف کنیم، البته این پرونده‌ها تاکنون مورد بررسی قرار گرفتند اما مدارک آن‌ها ناقص بوده است لذا باید ابتدا این هزینه‌ها پرداخت شود چراکه تکالیف قانونی صنعت برق است و بعد از آن به سراغ پرونده‌های کوچک که عمدتا مربوط به آسیب دیدگی لوازم الکتریکی هستند، بودیم.
وی با بیان اینکه این پرونده‌ها ذاتا طبق تعهدات قراردادی و تکالیف قانونی ما نیستند، اما اگر منابع مالی اجازه دهد بیمه طرف قرارداد این موارد را نیز پرداخت می‌کند، گفت: تعداد این پرونده‌ها کم نیست و حدود ۳۰ هزار پرونده در این بخش وجود دارد که البته جزو همان ۹۶ هزار پرونده می شوند که در مقایسه با پرونده‌های آتش سوزی مبالغ بسیار کمتری دارند.
مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر با تاکید بر اینکه در حال حاضر در تلاشیم پرونده‌های آتش سوزی‌ها را طی چند روز آینده پرداخت کنیم و بعد از اتمام، مبالغ باقی مانده را به سایر پرونده‌ها اختصاص دهیم، اظهار کرد: کل ۹۶ هزار پرونده مورد بررسی قرار گرفته است و بعد از اتمام پرونده‌های آتش سوزی سایر مشترکان را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ البته باید گفت که نواقص پرونده‌ها از سمت مشترک زیاد بوده و فشار ما روی این بخش است تا مشترکان سریع‌تر پرونده‌ها را کامل کنند تا بتوانیم زودتر آن‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

هزینه صدها میلیارد تومانی
 برای عدم آلایندگی پتروشیمی‌ها
 دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: اکثر پتروشیمی‌ها سبز هستند و گواهی عدم آلایندگی دارند، صدها میلیارد تومان برای عدم آلایندگی آن‌ها هزینه می‌شود.
احمد مهدوی ابهری در خصوص میزان آلایندگی پتروشیمی‌ها گفت: پتروشیمی‌ها آلایندگی ندارند و مانند پالایشگاه‌ها نیستند، هزینه‌های زیادی نیز انجام می‌شود که آلایندگی وجود نداشته باشد. سازمان محیط زیست نیز روی این موضوع نظارت دارد و  اگر از آن‌ها نیز در این رابطه استعلام بگیرید متوجه می‌شوید که کمترین آلایندگی را  پتروشیمی‌ها دارند.
وی با بیان اینکه میزان هزینه پتروشیمی‌ها برای عدم آلایندگی متفاوت است،   ممکن است یک پتروشیمی ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای این مساله در بخش‌های مختلف هزینه کرده باشد، گفت: برای کاهش آلایندگی پتروشیمی‌ها اقدامات متعددی انجام شده است.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه تحویل گاز به پتروشیمی‌ها کاهش پیدا نکرده است، اظهار کرد: تا کنون نیز موضوعی در خصوص احتمال کاهش گاز پتروشیمی‌ها مطرح نشده است، درحال حاضر به‌میزان نیاز گاز به پتروشیمی‌ها تحویل داده‌ می‌شود و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. مهدوی با بیان اینکه برخی پتروشیمی‌ها گاز متان، برخی خوراک مایع و برخی خوراک اتان دریافت می‌کنند و این موضوع در هر پتروشیمی متفاوت است، گفت: در شرایط فعلی هیچ مشکلی برای دریافت خوراک نداشته‌ایم.
وی با بیان اینکه وضع هوا می‌تواند روی این موضوع اثرگذار باشد، تاکید کرد:  اگر در زمستان هوا سردتر شود ممکن است شرایط تغییر کند و متناسب با شرایط آن زمان تصمیم‌گیری صورت بگیرد اما در شرایط فعلی هیچ مشکلی وجود ندارد.

قرارداد ۱۵ ساله آلمان و قطر برای صادرات LNG
 شرکت انرژی قطر دو قرارداد بلندمدت خرید و فروش بین شرکت‌های تابعه قطر انرژی و کونوکو فیلیپس برای فروش سالانه دو میلیون تن گاز طبیعی مایع به آلمان منعقد کرده است.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شرکت انرژی قطر دو قرارداد بلندمدت خرید و فروش بین شرکت‌های تابعه قطر انرژی و کونوکو فیلیپس برای فروش سالانه دو میلیون تن گاز طبیعی مایع به آلمان منعقد کرده است.  طبق این دو قرارداد، یک شرکت تابعه از ConocoPhillips مقادیر قرارداد را خریداری کرده و آنها را به پایانه دریافت LNG آلمان که در برونسبوتل، شمال آلمان در حال توسعه است، از سال 2026 برای مدت 15 سال عرضه خواهد کرد.
قطر انرژی شرکت نفت و گاز دولتی قطر است، که در زمینه اکتشاف، استخراج، پالایش، انتقال و ذخیره‌سازی نفت خام، گاز طبیعی و تولید ال‌ان‌جی، ال‌پی‌جی، محصولات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی فعالیت می‌کند. این شرکت به‌طور میانگین روزانه ۶۵۵ هزار بشکه نفت خام تولید می‌نماید. ریاست هیئت مدیره شرکت قطر انرژی به‌طور سنتی، برعهده وزیر انرژی و صنایع قطر می‌باشد و محمد بن صالح السادة در این جایگاه فعالیت می‌کند. درآمد حاصل از نفت و گازی که توسط شرکت قطر انرژی به‌دست می‌آید، به‌طور متوسط ۶۰٪ از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود. قطر انرژی یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان، از نظر مالکیت مجموع ذخایر نفت‌وگاز می‌باشد.

سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست توانیر:
تحریم‌ها تاثیری بر تامین تجهیزات ایمنی برق
 نگذاشته است
 سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست توانیر گفت: تحریم‌های ظالمانه دشمنان، تاثیری در تامین تجهیزات ایمنی برق نگذاشته است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
زهرا دلیانی، سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست توانیر افزود: کشور ما توان ساخت عمده تجهیزات برق را در داخل دارد و تنها تجهیزات خط گرم، که درصد عایق بالایی دارند، تحت تاثیر شرایط تحریمی قرار گرفته است.
وی به تاثیر تحریم ها بر افزایش قیمت تجهیزات مورد نیاز نیروهای عملیاتی حوزه برق اشاره و بیان کرد: اخیرا شرکتهای توزیع برق در کشور وارد مذاکره با شرکتهای دانش بنیان شده اند تا از این طریق بتوانند ساخت تجهیزات عایق را وارد مدار تولید کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع تامین تجهیزات برای کارکنان عملیاتی، شرکتهای برق در تلاش هستند موضوع را به نحوی مدیریت کنند تا تهیه کامل تجهیزات ایمنی برای همکاران در اولویت قرار گیرد.
*راه اندازی مجدد نظارتهای عالیه HSE توانیر پس از سه سال
سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست توانیر گفت: دفتر HSE شرکت توانیر با هدف همگرا کردن شرکتهای توزیع و برق منطقه ای در فرآیندهای مرتبط با HSE و تبادل دانش و تجربیات آنها، نظارت عالیه خود را بر شرکتها، پس از وقفه ای سه ساله آغاز کرده است.
دلیانی افزود: آخرین دوره از نظارت عالیه HSE شرکت توانیر مربوط به سال ۱۳۹۷ بود که در سطح وسیعی انجام گرفت، دلیل به تاخیر افتادن سه ساله این موضوع، شیوع کرونا و محدودیتهای ارتباطی ناشی از آن بود که با توجه به تاکید معاون هماهنگی توزیع توانیر بر ضرورت از سرگیری آن، تصمیم به انجام دوباره نظارت عالیه HSE در سطح شرکتها گرفته شده است. وی بیان کرد: کاهش نظارت HSE بر شرکتهای توزیع و شرکتهای برق منطقه ای، موجب کم شدن حساسیت نیروهای عملیاتی به رعایت ایمنی در انجام کار می شود لذا نظارت عالیه HSE اهمیت این موضوع را مجددا به نیروهای عملیاتی گوشزد می کند تا حساسیت آنان نسبت به این موضوع افزایش یابد. سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست توانیر با اشاره به وجود ۱۶ شرکت برق منطقه ای و ۳۹ شرکت توزیع برق در کشور اظهار داشت: نظارت عالیه HSE در شرکتهای توزیع برق از ۱۵ آبانماه و در شرکتهای برق منطقه ای از ۲۳ آبانماه گذشته آغاز شده است و گروه های دو یا سه نفره از بخش HSE و بخش بهره برداری شرکت توانیر به شرکتهای برق منطقه ای و توزیع برق در استانهای مختلف می روند که تلاش می شود تا موضوع نظارتها در مدت ۱.۵ ماه خاتمه یابد. وی استقبال شرکتهای توزیع برق و برق منطقه ای را از نظارت عالیه HES مطلوب خواند و بیان کرد: به اذعان برخی از کارکنان شرکتها، کارها یکنواخت شده بود و این موضوع حساسیت HSE را کاهش می داد لذا نظارت عالیه و حضور ناظر خارجی باعث می شود که روی نقاط مهم و گلوگاه ها تمرکز بیشتری شود و مواردی که از نظارتها استخراج می گردد به عنوان نکات مهم در این گزارشها به شرکت نظارت شونده منعکس شود. وی اضافه کرد: تا ۱۵ آذرماه که دور کامل نظارتهای HSE، ارزیابی و ممیزی ها بر شرکتهای توزیع و شرکتهای برق منطقه ای به پایان می رسد، می توان جمع بندی نهایی در این زمینه داشت تا نتیجه خوبی حاصل شود.
*درگیری ذهنی، مهمترین عامل بروز حادثه برای نیروهای عملیاتی
سرپرست دفتر بهداشت، ایمنی و محیط زیست توانیر گفت: در بروز حوادث برای همکاران عملیاتی برق، عوامل مختلفی موثر است، اما مهمترین عامل، دقت پایین ناشی از درگیرهای ذهنی فرد، شناخته شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه